اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

شروع آخرین سال کاری دولت سیزدهم و گام های سرنوشت ساز

شروع  آخرین سال کاری دولت سیزدهم و گام های سرنوشت ساز
آغاز سال جدید، فرصت مغتنمی برای دولت سیزدهم است تا در آخرین سال کاری خود گام های سرنوشت ساز برای حل مشکلات اقتصادی کشور بردارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سال 1403 آخرین سال فعالیت دولت سیزدهم خواهد بود و در خرداد سال آینده، انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری برگزار خواهد شد. از این رو سال پیش رو، برای دولت سیزدهم سالی مهم و سرنوشت ساز خواهد بود.

رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال جدید، در پیام نوروزی خود، امسال را با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردمی» نامگذاری کردند تا بدین ترتیب راهبرد یک ساله کشور را مشخص کند.

نامگذاری سال با عناوین اقتصادی و رویکردهای مختلف، در طول سال های اخیر حاکی از دغدغه همگانی نسبت به مقوله اقتصاد است، موضوعی که نه تنها برای مردم و بخش های مختلف اجرایی و قانون گذاری بلکه برای رهبری نیز از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

مشارکت مردم در اقتصاد، اما به نظر می رسد برای یک سال پیش رو، پاشنه آشیل دولت باشد چرا که دخیل کردن مردم در اقتصاد علاوه بر رونق تولید، می تواند مردم را در امور کشور مسئول و متولی کند.

تاکید چند باره رهبر انقلاب بر مسئله مردمی سازی اقتصاد

مسئله خصوصی سازی از مسائل مهمی است که در طول دهه های اخیر، به عنوان یک مقوله مهم در بسیاری از محافل اقتصادی و سیاسی مورد توجه قرار گرفت، موضوعی که بعدها به دلیل عدم توفیقات بسیاری از منتقدان، از آن با واژه «خصولتی» شدن دولت استفاده کردند.

پدیده های شرکت نی شکر هفت تپه، نمونه ای بارز از عدم توجه به مسئله خصوصی سازی بخش های مختلف دولت بود که منجر به شکل گیری فساد کلان اقتصادی و اعتصاب های طولانی مدت کارگران شد.

سرنوشت مجموعه هایی همچون هفت تپه که ناشی از تفکر اقتصاد لیبرالی بود، در نهایت موجب آسیب رسیدن به اعتماد مردم شد.

اگرچه شروع اعتراضات کارگران هفت تپه در اواسط دهه 80 بود، اما واگذاری این مجموعه در اوایل دولت روحانی اتفاق افتاد و در نهایت این مجموعه متضرر با کارگران ناراضی از اوضاع اقتصادی و معیشتی، اسپانسر یک باشگاه ورزشی شد تا کار بیش از پیش پیچیده و گره خورده شود.

رئیس جمهور وقت و اعضای دولت روحانی، اما در مسیر اصلاح وضع موجود توفیقات قابل توجهی کسب نکرد و این نیز گام بعدی برای آسیب رسیدن به اعتماد مردم شد.

دولت روحانی، اما در زمینه بی اعتماد کردن مردم برای ورود به بازار سرمایه نقش آفرینی های بیشتری داشت.

به ویژه در ماجرای ورود غیر کارشناسی حسن روحانی به بازار بورس و ارز، بخش گسترده ای از مردم با زیان های هنگفت مواجه شدند و این امر گام دیگری در بی اعتماد سازی مردم نسبت به ورود سرمایه هایشان به بخش تولید شد.

اهمیت مسئله موجب شد که امسال بار دیگر رهبر انقلاب به مقوله مردمی سازی اقتصاد تاکید کرده و جهش تولید با مشارکت مردم را برای سال پیش رو نامگذاری کنند.

این میان ، اما وظیفه دولت سیزدهم در بازگرداندن اعتماد از دست رفته مردم، پاشنه آشیل اقدامات دولت برای یک سال کاری خواهد بود.

اولویت دولت اعتمادسازی در مردم باشد

محمد صالح جوکار، نماینده مردم یزد در مجلس در این باره در گفتگو با راه دانا عنوان کرد: اولویت دولت در سال پیش رو باید اعتمادسازی در مردم باشد، متاسفانه مردم اعتماد ندارند و نمی تواند سرمایه های خود را وارد تولید کنند زیرا بیم از بین رفتن سرمایه هایشان را دارند.

شاید تاکید رهبر انقلاب بر مشارکت دادن مردم در اقتصاد، توجه دادن مسئولان به اعتماد از دست رفته مردم به ویژه در طول سال های اخیر بوده است، از این رو می توان گفت این توصیه رهبر انقلاب برای سال پایانی دولت سیزدهم می توان مقدمه از برای گام های سرنوشت ساز باشد.

دولت سیزدهم تنها با جلب اعتماد مردم خواهد توانست راه را برای آشتی مردم با بازار سرمایه و مشارکت در تولید هموار کند و این گام مهم می تواند ادامه راه را برای دولت در سال های آتی آسان کند.

شاید یکی از مهمترین و البته اصلی ترین گام های دولت سیزدهم، بهبود وضع اقتصادی آن هم با مشارکت مردمی باشد تا از این گذر، گام های مهم بعدی در حوزه های مختلف برداشته شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه