اخبار داغ

مهرجو در گفتگو با دانا:

هر گونه خریدوفروش کارت سوخت مصداق بارز سوداگری در بازار سوخت است

هر گونه خریدوفروش کارت سوخت مصداق بارز سوداگری در بازار سوخت است
یک کارشناس انرژی گفت: هر گونه خریدوفروش کارت سوخت با هر قیمتی در هر کجای کشور به‌نوعی مصداق بارز سوداگری در بازار است.

محمدصادق مهرجو کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در خصوص اخبار منتشره درباره خریدوفروش کارت سوخت اظهار کرد: با وجود تکذیب این موضوع توسط مسئولین شرکت پخش فراورده‌های نفتی کشور، هر گونه خریدوفروش کارت سوخت با هر قیمتی در هر کجای کشور به‌نوعی مصداق بارز سوداگری در بازار است و موجب ایجاد تلاطم روانی در میان عموم مردم و مصرف‌کننده‌ها خواهد شد و حتی خبر آن در بعد اقتصادی نیز موجب افزایش قیمت و تأثیر بر انتظارات تورمی خواهد شد.

وی با اشاره به بازارهای جانبی در برخی شهرستان‌ها و فروش بنزین به‌صورت ۲۰ لیتری در کنار جاده ها گفت: با ایجاد زمینه خرید و فروش بنزین بازار ثانویه در کشور ایجاد می شود که زمینه تکانه هایی در این بازار را به وجود می آورد و ناخوداگاه به صورت غیر مستقیم هزنه های حمل و نقل را نیز بالا می برد.

باید پشتوانه اعتماد مردم نسبت به مسئولین تقویت شود

وی با اشاره به حساسیت امروز جامعه نسبت به چنین خبرهایی افزود: حتی شایعات این موضوع می‌تواند اعتماد عمومی را نسبت به مسئولین کم کند و ممکن است موجب شود مردم به مسئولین بی‌اعتماد شوند.

این کارشناس انرژی گفت: باید پشتوانه اعتماد مردم نسبت به مسئولین تقویت شود و مسئولین نیز تلاش کنند تا تکانه‌های اقتصادی و قیمتی را در بازار کنترل کنند و علاوه بر روش‌های غیرقیمتی مسئولین راهکارهایی مثل توسعه سی‌ان‌جی را مدنظر داشته باشند.

وی با اشاره به اظهارات آقای سالاری در زمینه صرفه‌جویی روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین، گفت: این صرفه جویی در کنار افزایش تاکسی های برقی و هیبریدی و واردات تاکسی های برقی موجب تنوع در سبد سوختی و کاهش یارانه پنهان می شود و یا با اجرای منطقی و حساب شده اعطای بنزین به هر خانوار می توانیم یک سبد انرژی خانوار را تعریف کنیم.

محمدصادق مهرجو گفت: طرح مؤسسه پژوهش‌های مجلس موجب منطقی شدن مصرف انرژی در کشور خواهد شد و مصرف انرژی را منطقی خواهد کرد؛ ولی باید مدنظر داشته باشیم که این اصلاحات تدریجی باشد و برعکس نظر برخی از کسانی که اظهارنظر می‌کنند که با افزایش ناگهانی مردم مجبور به تغییر رویه می‌شوند این تغییر رویه باید تدریجی و به‌عنوان‌مثال طی ۵ سال و هر سال ۲۰ درصد باشد.

وی با اشاره به عدم توان عموم مردم در مدیریت این هزینه‌ها به‌خصوص در شهرستان‌ها گفت: اخبار منفی و تغییر ناگهانی قیمت می‌تواند مثل سال ۱۳۹۸ طبعات بد اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی را به دنبال داشته باشد.

راهکار کنترل بنزین در کشور چندوجهی است

وی در زمینه راهکارهای موجود اظهار کرد: مشکلات انرژی در کشور ما چندوجهی است و راهکار حل آن هم باید به‌صورت چندوجهی برنامه‌ریزی و اجرا شود.

وی با اشاره به برخی مشکلات در زمینه کارت سوخت‌، گفت: نمی‌شود یکباره اعلام کنیم همه باید از کارت سوخت شخصی استفاده کنند؛ زیرا برخی مشکلات کارت سوخت به زیرساخت‌ها برمی‌گردد و روند صدور کارت سوخت‌ها زمان بر است و پس از مشکلات سال ۱۳۹۸ برخی کارت سوخت ها قطع شد و هنوز در تامین آن مشکلاتی وجود دارد.

وی توضیح داد: سیستم کارت سوخت در کشور ما به سال ۸۶ بر می گردد و این سامانه پس از گذشت ۲۰ سال بروز رسانی نشده است و سیستمی کاملا بسته است که باز شدن آن هم ممکن است تهدید هایی امنیتی را به دنبال داشته باشد.

باید با فرهنگ‌سازی به صمت اصلاح روند کنونی رویم

وی در پایان گفت: ایجاد بحران ذهنی و روانی با انتشار اخبار منفی بدترین کار است پس باید راهکار چندوجهی در نظر گرفته شود و نیمی از هزینه‌های مدنظر گرفته شده در واردات خودروهای برقی و گسترش تنوع سبد سوختی کشور هزینه کنیم تا میزان مصرف مدیریت شود.

وی افزود: در کنار این اقدامات باید با مردم صادق باشیم و برنامه‌ها را روشن اعلام کنیم و با فرهنگ‌سازی به صمت اصلاح روند کنونی رویم.

بیشتر بخوانید:

موضوع خرید و فروش ‌کارت سوخت شایعه است

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه