اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

تلاش واشنگتن برای فرار از هزینه های جنگی نتانیاهو/ آیا کاخ سفید پشت نخست وزیر را خالی می کند؟

تلاش واشنگتن برای فرار از هزینه های جنگی نتانیاهو/ آیا کاخ سفید پشت نخست وزیر را خالی می کند؟
در حالی که رئیس جمهور آمریکا طی روزهای اخیر اعلام کرده بود که نسبت به امنیت اسرائیل متعهد هستیم اما شب گذشته در اظهاراتی گفت اسرائیل پاسخ حمله ایران را ندهد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پس از عملیات تمام عیار و همه جانبه جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی و انتقام از اقدام تروریستی اسرائیل در حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، جامعه جهانی در بهت اقتدار نظامی ایران دچار شوک شد.

ایران اعلام کرده بود که بدون تردید، رژیم صهیونیستی را تنبیه خواهد کرد و پاسخی دندان شکن به تجاوزگری آنها در قبال کنسولگری خواهد داشت.

موضع ایران به خصوص پس از سخنان رهبر انقلاب در جریان نماز عید فطر که گفتند اسرائیل باید تنبیه شود و تنبیه می شود موجی از ترس، دلهره و نگرانی در سرتاسر سرزمین های اشغالی به وجود آورد.

رسانه های عبری زبان اعلام کردند که بسیاری از ساکنان سرزمین های اشغالی از ترس حمله ایران مناطق اشغالی را ترک کردند برخی دیگر هم برای حفظ جان خود به مراکز خرید و فروشگاه ها هجوم بردند تا نیازهای چندین روز خود را تامین کنند.

آمریکا به حفظ امنیت اسرائیل متعهد است

هشدارهای ایران مبنی بر اینکه تنبیه و انتقام از صهیونیست ها امری حتمی است، اما واکنش کاخ سفید را هم به دنبال داشت.

رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد که کشورش به حفاظت از امنیت رژیم صهیونیستی در برابر تهدیدات ایران ادامه خواهد داد و نسبت به امنیت اسرائیل متعهد است.

با این حال ، اما وزارت امور خارجه کشورمان در پیامی روشن به واشنگتن اعلام کرد:  که اگر آمریکا در درگیری بین اسرائیل و ایران مداخله کند، نیروهای آمریکایی در منطقه مورد حمله قرار خواهند گرفت.

شبکه الجزیره در این باره گفت: تهران از طریق کشورهای عربی به واشنگتن اطلاع داده که اگر آمریکا به اسرائیل کمک کند به نیروهایش در منطقه حمله خواهد کرد.

سه مقام آمریکایی نیز در اظهاراتی گفتند ایران اوایل این هفته از طریق چندین کشور عربی پیامی به دولت بایدن ارسال کرده مبنی بر اینکه اگر آمریکا در جنگ بین اسرائیل و ایران دخالت کند، نیروهای آمریکایی در منطقه مورد حمله قرار خواهند گرفت.

پیام روشن ایران به کاخ سفید موجب شد تا دولت بایدن از اسرائیل بخواهد که قبل از تصمیم گیری در مورد هرگونه اقدام تلافی جویانه از سوی رژیم صهیونیستی، به ایالات متحده اطلاع دهد تا ایالات متحده نیز نظری داشته باشد.

نگرانی واشنگتن از کشیده شدن به درگیری های گسترده

اقدام مقتدرانه سپاه پاسداران در موشک باران کردن سرزمین های اشغالی، اما آنچنان موجب بهت و حیرت جامعه جهانی شد که، کاخ سفید در اعلام مواضع رسمی خود تغییر محسوسی داد.

بایدن در همان ابتدای ساعات شب در اظهاراتی گفت: اسرائیل به حمله ایران پاسخ ندهد!

این خبر از رسانه های عبری زبان منتشر شد، یک مقام آمریکایی هم گفت: بایدن در تماس تلفنی با نتانیاهو نگرانی خود را از اینکه نتانیاهو در تلاش است واشنگتن را به یک درگیری گسترده‌تر بکشاند، ابراز کرده است.

به رخ کشیدن اقتدار نظامی جمهوری اسلامی ایران به نظر می رسد رویکرد ایالات متحده را با تحول جدی مواجه کرده است. کاخ سفید شاهد تغییر معادلات منطقه ای و بین المللی است و می داند که ابزار های نخ نمایی چون قطعنامه و تحریم هیچ کدام قادر به توقف قدرت جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل نیست.

بایدن پشت نتانیاهو را خالی کرد تا پای آمریکا به درگیری های باز نشود.

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در این باره به راه دانا گفت: اظهارات جو بایدن مبنی بر اینکه اسرائیل پاسخ حمله ایران را ندهد، نشان دهنده نوعی نرمش در مواضع کاخ سفید است و نشان می دهد آمریکا در تلاش است که جنگ در منطقه گسترده نشود.

وی این را هم گفت که گسترش درگیری ها تنها به منطقه خاتمه پیدا نمی کند و می تواند معادلات جهانی را دگرگون کند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه