اخبار داغ

یزدرسا گزارش می‌دهد؛

یزدی‌ها از صبورترین مردم‌های کشور

یزدی‌ها از صبورترین مردم‌های کشور
یزدی‌ها سال‌هاست که در جدول استان‌های با بیشترین درگیری در قعر این جدول به سر می‌برند و این جایگاه بیانگر صبر و از خودگذشتگی یزدی‌ها است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری «یزدرسا»، با تغییر شرایط اقتصادی و اجتماعی در کشور این نگاه به وجود آمده که درگیری و نزاع در جامعه افزایش یافته است و این مورد را به فشار روانی که بر دوش مردم است ارتباط می‌دهند؛ البته نمی‌توان منکر این مسئله شد که بالاخره با تغییر شرایط اجتماعی خلق و خو مردم نیز تغییر می‌کند و در برخی از موارد نیز حتی آب و هوا بر این مورد اثرگذار است. 

 

*زنان یزدی بزن دعوایی‌تر از مردان یزدی؟؟!!

براساس گزارش سازمان پزشکی قانونی در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ بیش از ۴۷۳ هزار و ۶۸۰ نفر برای معاینه نزاع به پزشکی قانونی‌های سراسر کشور مراجعه کردند که از این آمار ۷هزار و ۱۱۲ نفر یزدی به این مراکز مراجعه داشتند.
 

استان یزد در این سال با رتبه ۲۱ در میان استان‌هایی با بیشترین میزان مراجعه به پزشکی قانونی بود که به صورت تفکیک‌شده زنان با ۲هزار و ۶۱۵ مراجعه در رتبه ۲۰ و مردان با ۴هزار و ۴۹۷ مراجعه در رتبه ۲۲ قرار داشتند؛ این در حالیست که علیرغم آمار پایین مراجعه زنان به پزشکی قانونی برای معاینه نزاع نسبت به مردان، باز هم این گروه در رتبه بالاتری نسبت به مردان قرار دارد که این خود نشان‌دهنده این است که زنان یزدی نسبت به مردان بنابر آمار کشوری بیشتر درگیری و نزاع داشته‌اند.
 

نمی‌توان با استناد به این مورد به این نتیجه رسید که زنان یزدی بزن بهادرتر هستند یا مردان یزدی نسبت به زنان آرام‌ترند، زیرا قطعا برای بررسی این مورد باید نگاه جزئی‌تری به شرایط و ویژگی‌های آرامی یا ناآرامی زنان و مردان داشت.
 

*مردان یزدی باز هم در مقابل زنان کوتاه آمدند
 

در سال ۱۴۰۱علیرغم افزایش آمار مراجعه کنندگان یزدی به پزشکی قانونی برای معاینه نزاع صورت گرفته، یزد همچنان در جایگاه ۲۱ از ۳۱ استان کشور قرار دارد؛ تعداد مراجعات در این سال به صورت کلی ۸هزار و ۲۴۶ نفر بود که به تفکیک ۵هزار و ۲۷۵ مرد و ۲هزار و ۹۷۱ زن برای معاینه نزاع اقدام کرده بودند که زنان در رتبه ۱۹ و مردان در جایگاه ۲۳ از ۳۱ استان کشور قرار داشتند.
 

در سال  ۱۴۰۰ نیز آمار مراجعه یزدی‌ها به پزشک قانونی برای معاینه نزاع صورت گرفته ۷هزار و ۹۹۰ مورد بوده که سهم مردان در این میان ۵ هزار و ۱۲۱نفر و سهم زنان ۲ هزار و ۸۶۹ نفر بوده است و در این زمینه رتبه ۲۱ را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده بود؛ جایگاه زنان نیز ۱۹ و مردان نیز در جایگاه ۲۴ از میان ۳۱ استان با بیشترین نزاع صورت گرفته بود.
 

در هر سه سال استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی، فارس و آذربایجان غربی با اختلاف بسیار زیادی نسبت به سایر استان‌های کشور به ترتیب در جایگاه اول تا ششم در زمینه بیشترین مراجعه به پزشکی قانونی برای معاینه نزاع انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند.
 

در گزارش ارائه شده علت مراجعه به پزشکی قانونی ذکر نشده بود و پزشکی قانونی تنها به تعداد مراجعات اشاره کرده بود، بررسی روند نزاع در استان یزد بیانگر ثابت بودن این سیر است و به نظر می‌رسد که تغییرات اجتماعی، تداخل فرهنگی، توسعه شهری و مباحث اقتصادی در روحیات مردم یزد تاثیر نگذاشته است و یزدی‌ها همچون بزرگان خود گذشت و ایثار، صبوری و خون‌گرمی را در خود زنده نگه داشته‌اند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه