اخبار داغ

رئیس سازمان برنامه و بودجه؛

تدابیر دولت برای حمایت از معیشت مردم در بودجه امسال/ ۱۱میلیارد دلار برای کالاهای اساسی

تدابیر دولت برای حمایت از معیشت مردم در بودجه امسال/ ۱۱میلیارد دلار برای کالاهای اساسی
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تدابیر دولت برای حمایت از معیشت مردم در بودجه ۱۴۰۳ را تشریح کرد و از اختصاص ۱۱ میلیارد دلار ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی و نهاده‌های کشاورزی در سال جاری خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ داود منظور امروز (سه‌شنبه ۲۸ فروردین ماه) در نشست خبری مشترک با سخنگوی اقتصادی دولت، اظهار کرد: قانون برنامه هفتم در سال گذشته در مجلس تصویب شد و اختلاف‌نظرها بین مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و هیات عالی نظارت در مورد آن وجود داشت که بخش عمده آن تا پایان سال رفع شد و یک بخش کوچکی از آن در روزهای آتی به نتیجه خواهد رسید که برنامه هفتم را تا پایان سال اجرا کنیم و قانون برنامه هفتم توسعه به زودی به به دولت ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: تغییرات محسوسی در برنامه هفتم توسعه شکل گرفته، اما سعی شد تا محتوای برنامه هفتم در بودجه ۱۴۰۳ لحاظ شود، البته بررسی و تصویب بودجه دو مرحله شده و دولت در زمان‌بندی لازم هر دو بخش به مجلس ارائه و اجرایی کرد.

معاون رئیس جمهور گفت: بخش اول بودجه ۱۴۰۳ را آبان ماه سال گذشته ارائه کردیم، اما با توجه به طولانی شدن در روزهای آخر سال شاهد این بودیم که قسمت اول قانون به دولت ابلاغ شد.

منظور ادامه داد: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس دولت مکلف بود پس از ۱۰ روز بخش دوم لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند و توانستیم بعد از تعطیلات نوروز آن را اصلاح کنیم و بخش دوم را تحویل دهیم.

وی بیان کرد: رسیدگی به بخش دوم با سرعت در مجلس آغاز شده و کمیسیون‌های مجلس این هفته جلسات را برگزار کردند و امروز هم کمیسیون تلفیق بودجه تشکیل خواهد شد و امروز و فردا در این کمیسیون، بخش دوم لایحه بودجه نهایی و در صحن مجلس بررسی خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: با توجه به آنچه در قانون بودجه به دولت تکلیف شده بود و بر اساس مفاد و محتوای قانون بودجه و ضرایب حقوقی و افزایش حقوق، اجرای قانون بودجه از ابتدای سال آغاز شده و بر اساس جداول سال گذشته پرداخت‌ها انجام خواهد شد و با ابلاغ جداول قانون بودجه در بخش دوم، این ارقام را به صورت قطعی ثبت خواهیم کرد.

منظور تاکید کرد: نگاه تحولی که دولت در بخش بودجه در توزیع اعتبارات در بودجه پیش بینی کرده است و این نگاه تحولی می‌تواند برای مردم که به عنوان سرمایه اجتماعی هستند، اجرا شود.

افزایش دو برابری بودجه بخش ورزش

منظور تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین مطالبات مردم توجه به بخش فرهنگ و ورزش و جوانان است که منابع این بخش را بیش از ۴۵ درصد افزایش یافته در حالی که رشد بودجه دولت، صرفاً ۲۳ درصد بوده است؛ فقط بودجه بخش ورزش از ۸ هزار میلیارد تومان به ۱۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

وی گفت: در بخش سلامت هم شاهد تحول قابل توجهی هستیم به طوری که اعتبارات این بخش با ۳۰ درصد رشد به ۴۰۹ همت افزایش یافته است؛ همچنین ۲۵ هزار نیروی جدید کادر درمان امسال استخدام خواهند شد و ۱۸۰۰ عضو هیات علمی جدید در دانشگاه‌های علوم پزشکی جذب می‌شوند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل کادر درمان و دانشگاه‌ها اختصاص یافته  و ۳۵۰۰ تومان اعتبار نیز برای تغذیه بخش کادر درمان بودجه ۱۴۰۳ دیده شده است.

منظور بیان کرد: دستیاران تخصصی در حوزه پزشکی با تنگنا مواجه بودند که برای سال جاری ۳ همت منابع اختصاص یافته است که این اولین باری است که ما عملاً منابعی را پیش بینی کردیم تا دانشگاه‌های علوم پزشکی بتوانند به دستیاران کمک هزینه و منابع پژوهانه اختصاص دهند.

وی توضیح داد: همچنین ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای مناطق محروم حق ماندگاری و مقیمی در نظر شده است تا برای پزشکان انگیزه لازم برای ماندگاری در این مناطق ایجاد شود.

استخدام ۷۰ هزار معلم در سال جاری

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه منابع بخش پژوهش را از بخش درمان جدا کردیم، بیان کرد: ۴ همت نیز برای خرید راهبردی بهداشت و درمان از بخش خصوصی اختصاص یافته است و امسال در بخش بهداشت و درمان شاهد رویکرد جدیدی در خدمت رسانی بیشتر و جلب رضایت بیشتر در مردم باشیم.

منظور در ادامه گفت: اعتبارات دانشگاه‌ها و آموزش عالی در بودجه ۱۴۰۳ رشد خوب داشته و دانشگاه‌های برتر ۴۰ درصد و دانشگاه متوسط ۳۰ درصد رشد در حوزه اعتبارات دارند. در حوزه فناوری به خصوص میکرو الکترونیک و هوش مصنوعی ۷۰۰۰ میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده است

وی با اشاره به بخش آموزش و پرورش، گفت: امسال ۷۰ هزار معلم جذب آموزش و پرورش خواهند شد؛ ضمن اینکه در حوزه‌های زیربنایی نیز شاهد افتتاح طرح های زیادی خواهیم بود که در سال‌های گذشته شروع شده و در دو سال گذشته اعتبارات آنها تقویت شده است.

تدابیر یارانه‌ای دولت برای حمایت از معیشت مردم در بودجه ۱۴۰۳

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص افزایش یارانه‌ها نیز گفت: یکی از نقش‌های مهمی که دولت ایفا می‌کند، توجه به اقشار آسیب پذیر و معیشت مردم در قالب بازتوزیع درآمد یا یارانه‌هایی است که پرداخت می‌شود. طبیعی است که در قالب‌های مختلفی در بودجه به این موضوع پرداخته و بخش مهمی از منابع کشور، صرف بازتوزیع و یارانه‌ها می‌شود.

منظور با بیان اینکه کل تبصره ۸ بودجه امسال موضوع هدفمندی یارانه‌ها را دنبال می‌کند، بیان کرد: منابعی که دولت از فروش بنزین، گازوییل، صادرات فرآورده های نفتی به دست می‌آورد، صرف بازتوزیع به خود مردم می‌شود؛ به این معنا که عملا منابع حاصل از بخش نفت و گاز که در فروش انواع حامل‌های انرژی حاصل می‌شود، عینا در قالب تبصره ۸ یا قانون هدفمندی یارانه‌ها به مردم بازپرداخت خواهد شد.

وی تاکید کرد: یکی از انواع پرداخت‌ها، یارانه های نقدی است که بخش بزرگی از جامعه این یارانه‌های نقدی را دریافت می‌کنند. برخی ۳۰۰ هزار یا ۴۰۰ هزار تومان در ماه حسب آزمون وسع خانوار دریافت می‌کنند که کل منابع آن، ۳۳۰ هزار میلیارد تومان در سال است.

معاون رئیس اضافه کرد: همچنین برای کمک هزینه‌های معیشتی ویژه افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز هر ماه بالغ بر ۵ همت پرداخت می‌شود، در حالی که سال گذشته میزان مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی ۴۰ درصد رشد کرد و امسال نیز مجدد، ۳۰ درصد افزایش دارد تا این گروه خاص مورد توجه قرار گیرند.

اختصاص ۲۰۰ همت برای خرید تضیمنی گندم

منظور اظهار داشت: اقدام دیگر کالابرگ است که هدف آن عدم احساس افزایش قیمت ۱۱ قلم کالای اساسی در سفره مردم است و به ۷ دهک به ازای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان پرداخت می‌شود؛ ضمن اینکه مجموعه یارانه‌هایی که در سایر قالب‌ها داده شده و به سفره مردم ختم می‌شود که یارانه خرید تضمینی گندم و آرد و نان است و برای امسال ۲۰۰ همت برای خرید گندم هزینه خواهد شد.

وی ادامه داد: در بودجه امسال ۸۵ همت برای یارانه دارو اختصاص یافته است که در عین حال به نهاده‌هایی یارانه داده می‌شود تا کالا ارزان‌تر به دست مردم برسد که شامل یارانه نهاده های دامی و کشاورزی است. این یارانه عملا امسال ۶ همت از است.

اختصاص ۱۱ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی و نهاده‌های کشاورزی

معاون رئیس جمهور گفت: در عین حال یارانه نهاده‌های دامی مثل کنجاله ذرت با ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی تامین خواهد شد، در حالی که نرخ ارز مبادله ۴۰ هزار تومان است و امسال بنا است که ۱۱ میلیارد دلار ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی و نهاده‌های کشاورزی وارداتی اختصاص یابد که اختلاف این عدد با نرخ بازار مبادله ای شامل ۱۵۰ همت می شود که دولت می پردازد.

منظور همچنین گفت: کاهش نرخ مالیات ارزش افزوده واردات کالاهای اساسی از ۹ درصد به یک درصد هم یک یارانه است، ضمن اینکه کمک به طرح های آبخیزداری و کشاورزی نیز از جمله کارهایی است که برای تولید محصولات کشاورزی ارزان‌تر اختصاص می‌یابد که ۴ همت یارانه در این بخش امسال اختصاص می‌یابد؛ مجموع کل این موارد، بخش بزرگی از بودجه دولت یعنی ۷۵۰ همت در تبصره ۸ است.

تقویم افتتاح‌های زیربنایی و عمرانی منتشر می‌شود

وی بیان کرد: تعیین نقش‌ها و مسئولیت‌ها را برای تک تک دستگاه‌ها انجام شده و فرآیندهایی که مشارکت مردمی را در اقتصاد بیشتر خواهد کرد، توسعه می‌دهیم تا اقتصاد مردم پایه گسترش یابد و همه دستگاه‌ها باید تکالیف خود در جهش تولید عمل کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه از تدوین و اعلام تقویم افتتاح‌های زیربنایی خبر داد و  تاکید کرد: سند پیوست طرح‌ها بالغ بر ۴۰ صفحه احکام و جداول و اهداف کمی است که فردا ابلاغ و منتشر می‌شود؛ ضمن اینکه طرح‌هایی که بخش خصوصی در بخش تولید امسال به بهره‌برداری می رساند و در حوزه صنعت، معدن و نیروگاهی متمرکز است که در پیوست دیگری اطلاع رسانی خواهند شد.

۶۷۰ همت سرمایه گذاری شرکت‌های دولتی/ بهره‌برداری از ۵۵۰ کیلومتر راه آهن

منظور با اشاره به اینکه امسال ۶۷۰ همت سرمایه گذاری از سوی شرکت‌های دولتی انجام می‌شود، اظهار داشت: فهرست این سرمایه‌گذرای‌ها به عنوان پیوست دیگری منتشر خواهد شد که هفت سد با ظرفیت یک میلیارد متر مکحعب در سال و ۳۱ تصفیه خانه فاضلاب امسال افتتاح می‌شود؛ ضمن اینکه ۵۵۰ کیلومتر راه آهن نیز امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

۴۰۰ همت برای طرح‌های عمرانی

وی با بیان اینکه ۴۰۰ همت منابع برای طرح‌های تملک دارایی به ویژه طرح‌های خاتمه پیش‌بینی شده و اختصاص می‌یابد، تصریح کرد: امیدواریم کارگاه سازندگی که به همت دستگاهای زیربنایی و وزارت راه و شهرسازی، نفت و نیرو در کشور راه‌اندازی شده تا بتواند کام مردم را نسبت به طرح‌هایی که سال‌ها قبل شروع شده و ناتمام مانده شیرین کند و شاهد بهره‌برداری از بخش بزرگی از این طرح‌ها باشیم.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه