اخبار داغ

افزایش هزینه اجاره و رهن مسکن عامل اصلی اجاره انبار!

افزایش هزینه اجاره و رهن مسکن عامل اصلی اجاره انبار!
نگرانی‌ها درباره افزایش هزینه‌های مسکن همواره در سالیان مختلف وجود داشته است. اما در سال‌های اخیر، شاهد افزایش چشمگیری در هزینه‌های اجاره و رهن خانه‌ها و آپارتمان‌ها بوده‌ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نگرانی‌ها درباره افزایش هزینه‌های مسکن همواره در سالیان مختلف وجود داشته است. اما در سال‌های اخیر، شاهد افزایش چشمگیری در هزینه‌های اجاره و رهن خانه‌ها و آپارتمان‌ها بوده‌ایم. این افزایش قابل توجه در هزینه‌های مسکن، خصوصاً در برخی مناطق شهرهای پرجمعیت مانند تهران، نگرانی‌های بسیاری را در میان افراد ایجاد کرده است و به عنوان یک مسئله اقتصادی و اجتماعی مطرح شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، با توجه به افزایش نرخ تورم و به دنبال آن گران شدن قیمت اجاره و رهن آپارتمان‌ها بسیاری از مردم وسایل منزل خود را در شرکت‌های انبارداری و انبارهای آنها نگهداری می‌کنند و خود به منازل اقوام می‌روند یا مجبور به اجاره منزل کوچکتری می‌شوند و به همین علت به اجاره انبار روی می‌آورند و عمده‌ای از وسایل منزل خود را در انبارهای کرایه‌ای نگهداری می‌کنند. از سوی دیگر یکی از عوامل اصلی افزایش هزینه‌های اجاره و رهن خانه‌ها، افزایش هزینه‌های مرتبط با اجاره انبار است. در اکثر شهرها، املاک و مستغلات آپارتمانی و تجاری با مشکل کمبود فضا مواجه هستند. که ممکن است این کمبود فضا معمولاً به دلیل رشد جمعیت، توسعه شهری نامتناسب و کاهش نسبی نرخ ساخت و ساز بروز می‌کند و از طرفی دیگر برخی از واحدهای مسکونی و تجاری فاقد انباری هستند بنابراین افرادی که صاحب تولیدی و عمده فروش هستند یا خانه‌هایی که فاقد انباری هستند برای نگهداری از اجناس اضافی خود به اجبار به اجاره انبار روی می‌آورند.

چرا افزایش هزینه مسکن عامل اصلی اجاره انبار است؟

افزایش هزینه رهن و اجاره خانه‌ها عامل اصلی روی آوردن مردم به اجاره انبار اما دلایل اینکه چرا افزایش هزینه رهن و اجاره خانه‌ها باعث بیشتر شدن مخاطبان اجاره انبار می‌شود شامل موارد زیر است:

  • ارتباط بازار کار و بازار اجاره انبارها: افزایش هزینه‌های اجاره و رهن خانه‌ها می‌تواند تأثیری بر بازار کار داشته باشد. با افزایش هزینه‌های مسکن، کسب‌وکارها ممکن است تمایل داشته باشند به جای استفاده از فضاهای تجاری، از خانه‌ها به عنوان انبارها استفاده کنند. این تغییر در استفاده از فضاها می‌تواند منجر به کمبود فضای تجاری و افزایش هزینه‌های اجاره انبارها شود.
  • ارتباط بازار مسکن و بازار اجاره انبارها: بازار مسکن و بازار اجاره انبارها به طور مستقیم مرتبط هستند. در برخی موارد، افزایش هزینه‌های اجاره و رهن خانه‌ها موجب تغییر استفاده از برخی املاک تجاری به عنوان انبارها می‌شود. این تغییر در استفاده از فضاها باعث کاهش عرضه انبارها در بازار می‌شود و این عامل نیز می‌تواند به افزایش هزینه‌های اجاره انبارها منجر شود.
  • نداشتن انباری: بسیاری از واحدهای آپارتمانی مسکونی و تجاری و یا مجتمع‌های تجازی فاقد انباری هستند بنابراین مردم به مکانی برای نگهداری از وسایل اضافی خود نیاز پیدا می‌کنند که به اجاره انبار روی می‌آورند. در واقع موارد این چنینی نیز طب آمار اجاره انبار به حساب می‌آیند و فقط هزینه مسکن نیست که بر افزایش تقاضا برای اجاره انبارها تاثیرگذار است. بنابراین، افزایش هزینه‌های اجاره و رهن خانه‌ها می‌تواند یکی از عوامل تأثیرگذار در افزایش هزینه‌های اجاره انبار باشد، اما باید توجه داشت که عوامل دیگری نیز می‌توانند در افزایش هزینه‌های اجاره انبارها تأثیرگذار باشند.

میزان تقاضا برای اجاره انبار در مناطق مختلف تهران

طبق بررسی‌های آماری که بدست آمده است، میزان تقاضا برای اجاره انبار در جنوب تهران بیشتر از اجاره انبار در شمال تهران می‌باشد؛ به اینصورت که برخی از افرادی که برای اجاره انبار در جنوب تهران به شرکت‌های انبارداری مراجعه کردند تمامی انبارهای آنها پر شده بودند و در طرف مقابل انبارهای شرکت‌های انبارداری در شمال تهران خالی مانده بودند. اما این میزان تفاوت به چه علت است؟ این میزان تفاوت به دو عامل عمده بستگی دارد:

  1. هزینه پایین کرایه انبار در جنوب تهران: قاعدتا استفاد هزینه هر خدماتی در شمال تهران گرانتر از جنوب تهران می‌باشد، بنابراین افرادی که ساکن شمال تهران هستند برای اینکه هزینه پایینی را برای اجاره انبار بپردازند از انبارهای موجود در جنوب تهران استفاده می‌کنند.
  2. درآمد پایین افراد ساکن در جنوب تهران: افرادی که ساکن مناطق جنوبی تهران هستند ممکن است به علت افزایش نرخ تورم از عهده هزینه اجاره مسکن خود برنیایند، بنابراین برای مدتی وسایل منزلشان را در انبارهای کرایه‌ای قرار می‌دهند تا بر اساس میزان اندوخته خود، ملکی را برای سکونت پیدا نمایند.

بیشترین آمار کرایه انواع انبارها

انبارها انواع مختلفی دارند که شامل انبارهای کانتینری، کانکس، سوله، انبارهای عمومی و خصوصی، مسقف، روباز و … می‌شوند. با توجه به گوناگونی در انبارها، اما معمولا اجاره کانتینر بیشترین آمار را در میان دیگر انبارها دارد زیرا کانتینرها اتاقک‌های فلزی و مسقفی هستند که برای نگهداری تمامی اجناس مناسب می‌باشند و مردم نیز برای انبار کردن وسایل خود به مکانی نیاز دارند که مانند یک خانه از وسایل آنها نگهداری شود و دچار خرابی و آسیب به وسایلشان نشود.

علاوه‌براین، هزینه کرایه کانتینرها کمتر از دیگر انواع انبارها می‌باشد و باتوجه به اینکه اکثر مردم می‌خواهند از هزینه‌های بالای اجاره و رهن فرار کنند به دنبال ارزانترین می‌روند. پس از کانتینرها، کانکس‌ها در مرتبه دوم قرار می‌گیرند که شباهت بسیاری به کانتینرها دارند با این تفاوت که از آنها مقاوم‌تر هستند و به همین علت هزینه کرایه آنها از کانتینرها کمی بیشتر می‌باشد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه