اخبار داغ

گزارش دانا از همایش گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی؛

حجت الاسلام سعیدی: انقلاب مرهون شهید مطهری (ره) است / حجت الاسلام محمد مطهری: رمز ماندگاری آثار شهید مطهری واكنش محور نبودن آن‌ها بود

حجت الاسلام سعیدی: انقلاب مرهون شهید مطهری (ره) است / حجت الاسلام محمد مطهری: رمز ماندگاری آثار شهید مطهری واكنش محور نبودن آن‌ها بود
آیین گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی، امروز دهم اردیبهشت ماه در سالن ۵ آذر سازمان بسیج مستضعفین با حضور مسئولان سپاه‌های استانی و اغشار بسیج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ آیین گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی، امروز دهم اردیبهشت ماه در سالن ۵ آذر سازمان بسیج مستضعفین با حضور حجت الاسلام سعیدی، رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا و حجت الاسلام محمد مطهری و مسئولان سپاه‌های استانی و اغشار بسیج برگزار شد.

حجت الاسلام محمد مطهری به عنوان اولین سخنران این برنامه درباره جایگاه علمی شهید مطهری اظهار کرد: آنچه به عنوان یکی از رموز موفقیت شهید مطهری باید در نظر داشت این است که‌ایشان در تصمیم‌گیری‌ها، «واکنش محور» نبود. این که گفته یا نوشته‌شان چه واکنش‌هایی را در پی خواهد داشت، در تصمیم بر ارائه آن یا اساساً نقشی نداشت و اگر هم در مواردی نقش داشت یک امر بسیار فرعی دست چندم بود. من مطمئنم که اگر‌ایشان می‌خواستند به خیلی از ملاحظات مرسوم در حوزه و غیر حوزه اهمیت دهند، بسیاری از آثار قلمی و زبانی‌ایشان هرگز پدید نمی‌آمد.

وی با اشاره به کتاب مسأله حجاب‌ایشان گفت: این کتاب به خاطر واکنش افرادی که بیش از حد سنتی بودند، نباید نوشته شد و همین طور نظام حقوق زن در اسلام به خاطر واکنش متجدد مآبان. نه سخنرانی «خرافه سیزده» ایراد می‌شد و نه مقاله «پیرامون محلل» نوشته می‌شد. در تحلیل حادثه عاشورا هم‌ایشان می‌توانست با نگاه تجلیلی وارد شود و از مردمی که علیرغم اوضاع نابسامان فرهنگی رژیم شاه، در مراسم عزاداری شرکت کرده‌اند صرفاً تقدیر کند، اما مردانه می‌ایستد و به تحریفات می‌پردازد و حتی از شعار‌های مردم که روح حماسی ندارد ایراد می‌گیرد.

وی افزود: مقدمه کتاب «علل گرایش به مادیگری» که در نقد گروه فرقان بود نمونه دیگری است. آن‌ها در جزوه‌هایشان صریحاً نوشته بودند که مخالفین افکارشان را «در دادگاه انقلابی خلق به اعدام محکوم خواهند کرد» و اتفاقاً بعد از شهادتشان دیدم پدرم در زیر این عبارت خط کشیده بودند. معلوم است که‌ایشان اگر می‌خواست بر اساس «واکنش محوری» تصمیم بگیرد، این مقدمه را نمی‌نوشت.

وی در ادامه گفت: البته من نمی‌خواهم بگویم واکنش افراد و بررسی زمینه‌ها اساساً نباید جزء محاسبات بیاید، بلکه شهید مطهری این درس را به ما می‌دهد که واکنش‌ها نباید در تصمیم‌گیری‌ها «محوریت» داشته باشند و به نظر من‌ایشان ضمن آن‌که اهل تدبیر و رعایت مصلحت - به معنای صحیح آن بود، ولی هرگز واکنش محور نبود.

وی در ادامه افزود: یکی از شجاعانه‌ترین اقدام‌های شهید مطهری در عمر خود که حتی قبل از انجام آن معلوم بود با واکنش شدید به ویژه از طرف اکثر دانشگاهیان مواجه می‌شود و شد، اطلاعیه‌ای بود که‌ایشان در سال ۵۶ در مورد آثار دکتر شریعتی منتشر کرد و به خط‌ایشان موجود است. (مرحوم مهندس بازرگان هم آن را امضا کرد ولی بعد امضایش را پس گرفت).

وی گفت: البته «واکنش محور» نبودن بدون اتکال عمیق بر خداوند حاصل نمی‌شود و توفیقی که شهید مطهری در ترویج و اقامه دین پیدا کرد بدون اخلاص و بندگی و آن گریه‌های نیمه شب ممکن نبود. مرحوم علامه طباطبایی‌(ره) در تفسیر سوره مائده آیه ۶۸ می‌گویند که خداوند توفیق اقامه دین به هیچ کس نمی‌دهد مگر آن‌که انابه پی در پی به درگاه الهی داشته باشد.

وی در پایان گفت: قطعاً افکار شهید مطهری آنطور که باید در جامعه نشر نشده، اما کار‌های بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته است و نباید گفت تنها به تجلیل از‌ایشان اکتفا شده است. خوشبختانه طرح سیر مطالعاتی آثار استاد در مدارس با عنایت ویژه معاونت تهذیب دنبال می‌شود و من همین جا به سهم خود تشکر می‌کنم. ما توانسته‌ایم تا حدی افکار و‌اندیشه‌های‌ایشان را در ذهن‌ها بگنجانیم.

حجت الاسلام سعیدی رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا شهید مطهری ضمن تبریك هفته معلم در اظهار داشت: كتاب‌های فراوانی درباره شهید مطهری به رشته تحریر درآمده است ولی هنوز خلاء‌هایی احساس می‌شود.

وی با اشاره به تأثیر قلم و خون شهیدان گفت: این دو میزان ارزیابی شخصیت انسان‌ها در عرصه‌ی تعلیم و تربیت است و هویت انسان‌های مبارز را تعیین می‌کند.

وی اظهار داشت: شهید مطهری از شهدایی است که با قلم خود آموزش می‌داد و با خونش از فرهنگ و رسالت خود پاسداری می‌کرد.

وی با اشاره به ویژگی‌های بارز شهید مطهری (ره) اذعان داشت:‌ایشان از شخصیتی ژرف و گسترده برخوردار بودند چون به دریای بی‌انتهای خداوند متعال، نبی مكرم (ص) و وحی قرآن متصل بودند.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا مطهری را مبارز فی سبیل الله دانست و گفت: هر کس برای خدا و در راه خدا مبارزه و قیام کند مقامی والا دارد و شهید مطهری این چنین کرد.

وی همچنین با اشاره به نامگذاری سال افزود: جهاد عرصه‌های گوناگونی دارد و یكی از عرصه‌های آن را مقام معظم رهبری در سال جاری به عنوان راهبرد معین كردند.

حجت الاسلام سعیدی با بیان این که عرصه مبارزه با التقاط، الحاد، كفر، شركت و هجوم فرهنگی یكی از سخت‌ترین عرصه‌های جهاد و مبارزه است؛ گفت: نگاه شهید مطهری به این موضوع پر رنگ بود و مقام معظم رهبری از این عرصه در سال‌های اخیر به عنوان شبیخون فرهنگی یاد کرده‌اند.

حجت الاسلام سعیدی با بیان این که انقلاب بدون فكر ماندگار نخواهد بود؛ تصریح کرد: ماندگاری انقلاب به دلیل پشتیبانی از یك عقیده و فكر است و شهید مطهری یكی از گسترش‌دهندگان این فكر بود و به علاوه به قشر فرهنگی کشور نیز کمک شایانی کرد.

وی با اشاره به شهادت استاد مطهری (ره) و قیام و هجرت او تا شهادت گفت:‌امیدواریم در این سنگر با مجاهدت‌های شهیده آل الله حضرت معصومه (س) درس مجاهدت را بیاموزیم و به دیگران نیز یاد دهیم.

وی در پایان به حضور شهید مطهری در تمامی عرصه‌ها اشاره کرد و گفت:‌ایشان با شهامت و قدرت در تمامی عرصه‌ها به مبارزه با کج روی‌ها پرداخته‌اند و باید دانست انقلاب اسلامی مرهون این شهید بزرگ است.

در پایان این برنامه از فعالان حوزه عقیدتی سیاسی در بسیج سراسر کشور از جمله اساتید این حوزه در بسیج و دانشگاه‌ها و فرماندهان نمونه سپاه استانی که در این زمینه عملکرد اسوه‌ای داشتند تقدیر شد.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه