اخبار داغ

دستگاه قضایی نسبت به تشکیل پرونده ترک فعل برای متولیان هشدار داد؛

گلایه نهاوندی‌ها از محورهای مرگبار و نیمه‌کاره

گلایه نهاوندی‌ها از محورهای مرگبار و نیمه‌کاره
تصادفات فراوان و خطرناک بودن محور نیمه‌کاره نهاوند به فیروزان علاوه بر گلایه شهروندان باعث شد تا دستگاه قضایی با تعیین مهلت به اتمام رساندن این طرح به موضوع ورود کند و نسبت به تشکیل پرونده برای ترک فعل متولیان ساماندهی این مسیر هشدار دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری «عصر همدان» کشته و مجروح شدن ۱۳۰ نفر در سال گذشته در تصادفات محورهای نهاوند و نیمه‌کاره رها شدن برخی پروژه‌های راه‌سازی به‌ویژه محور نهاوند به فیروزان و فیروزان به فارسبان پای دستگاه قضایی را به میان آورد که ضرب‌الاجلی را برای متولیان ساماندهی این پروژه صادر کند.

ایمنی راه‌ها همیشه از مطالبات به‌حق مردم و از عوامل و زمینه‌ساز توسعه پایدار در هر منطقه‌ای است و در شهر توریستی نهاوند که جاذبه‌های گردشگری و طبیعی و سراب‌های زیبایی دارد و مسیر عبور استان‌های همدان، کرمانشاه، لرستان و محل رفت‌وآمد زائران عتبات عالیات است ایمنی راه‌ها اهمیت دوچندانی دارد.

محور نهاوند فیروزان و کرمانشاه از محورهای حادثه‌خیز استان و غرب کشور است و همچنین و مسیر عبور خودروهای سنگین کارخانه‌های نهاوند است که همواره حادثه‌ساز و متأسفانه مرگبار است.

با توجه به آمار بالای کشته‌ها در این محور، رئیس حوزه قضایی بخش خزل نهاوند برای متولیان ساماندهی محور مواصلاتی نهاوند به فیروزان به‌منظور تعیین تکلیف بهسازی این مسیر ضرب‌الاجل قضایی تعیین کرد.

تشکیل پرونده ترک فعل در انتظار متولیان کم‌کار

حدود چهار ماه است از تعطیلی پروژه ساماندهی و تعریض سه‌راهی فارسبان می‌گذرد و با توجه به گردشگری بودن محور و رخداد حوادث منجر به فوت و خسارت رانندگی در این محور کم‌عرض، بدون شانه، تاریک و حادثه‌خیز ضرورت رسیدگی و اتمام و تعیین تکلیف پروژه اهمیت بیشتری دارد.

در همین راستا جلسه تعیین تکلیف نهایی راه‌های مواصلاتی بخش خزل نهاوند و سه‌راهی فارسبان به درخواست رضایی رئیس حوزه قضایی بخش و به ریاست احمدوند فرماندار، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان همدان، دبیر شورای ترافیک استانداری، جانشین رئیس پلیس‌راه استان و مسئولان محلی و استانی با بازدید از محور نهاوند به فیروزان و سپس برگزاری جلسه در بخشداری خزل برگزار شد.

عرفان رضایی رئیس حوزه قضایی بخش خزل نهاوند در خصوص وضعیت این پروژه نیمه‌کاره با اشاره به اینکه متأسفانه اجرای این پروژه خیلی طولانی شده گفت: ضرورت دارد قبل از کلنگ زنی هر پروژه‌ای همه نیازهای مالی، اجتماعی و زیرساختی آن دیده شود و برای انجام آن‌ها برنامه‌ریزی شود.

وی ادامه داد: با عنایت به عدم به‌موقع اتمام عملیات تعریض محور فارسبان دستگاه قضایی دستورات لازم را در خصوص اجرای سریع تعریض صادر کرده و چنانچه در مهلت مقرر نسبت به رفع معارضان و تعریض اقدام نکنند قطعاً در این خصوص اعلام‌جرم صورت خواهد گرفت.

رضایی اظهار داشت: به‌عنوان حامی مردم در دستگاه قضایی اعلام می‌کنم آنچه در جلسه مصوب شود و مدت‌زمان اجرای آن مشخص شود بدون هیچ قید و شرطی در موعد مقرر بایستی به اتمام برسد در غیر این صورت برای خاطیان پرونده ترک فعل تشکیل و برابر مقررات برخورد می‌شود.

تسریع در تعریض محور و جابه‌جایی تیرهای برق

علی سهرابی بیدار مدیرکل شرکت توزیع برق استان نیز در خصوص اقدامات این اداره برای رفع مشکل محور شهرک به فارسبان گفت: به خاطر کمک به مردم و اجرای زودتر این پروژه تیرهای چراغ‌برق به مقصد محل پروژه بارگیری و تخلیه‌شده و در همین روزها که شرایط آب و هوایی اجازه دهد عملیات جابجایی تیرهای چراغ‌برق آغاز می‌شود.

وی افزود: در این مسیر حدود ۱۲ تیر برق وجود دارد که برای تعریض جاده نیاز به جابجایی دارند و مدیریت توزیع برق ظرف یک هفته اقدام به جابجایی این تیرهای برق می‌کند.

در این راستا مدیریت توزیع برق شهرستان نهاوند تعداد ۱۲ اصله پایه سیمانی در سه‌راهی فارسبان تخلیه و اقدام به نصب آن نمود که امیدواریم با ایجاد رمپ دسترسی توسط اداره راهداری در انجام خدمات تسریع ایجاد شود.

مهرداد آهکی مدیرکل پایانه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان هم پس از بازدید از این محور با اشاره به اینکه طول پروژه ساماندهی فیروزان به شهرک، رزینی و فارسبان حدود هفت کیلومتر است، گفت: مسیر سه‌راهی فارسبان که نیمه‌کاره است حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طبق مصوبه مقررشده در مدت دو ماه ۱۰۰ درصد این پروژه انجام و تحویل مردم شود.

وی عنوان کرد: از سه‌راهی شهرک سلگی تا سه‌راهی فارسبان پیمانکار مشخص‌شده و تعریض جاده انجام خواهد شد و سه‌راهی فارسبان هم‌میدان احداث و در ادامه از میدان تا روستای فارسبان بعد از تعریض بر اساس طرح و نقشه بلوار اجرا می‌شود.

مدیرکل راهداری استان ادامه داد: در مسیر شهرک به فارسبان حدود هفت کیلومتر به‌تناسب ابلاغ اعتبارات انجام می‌شود چون هنوز اعتبارات سال جاری مشخص نشده است و از ابتدای مسیر شروع به تعریض می‌شود.

۳۱ کشته در محور نهاوند به فیروزان

سرهنگ ارسلان سرمدی جانشین پلیس‌راه استان نیز در خصوص آمار تصادفات در این محور گفت: در استان همدان خوشبختانه آمار تصادفات منجر به فوت و جرح در سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد کاهش داشته‌ایم اما متأسفانه در نهاوند آمار فوتی‌ها و جرحی‌ها افزایشی است.

وی افزود: در سال گذشته در نهاوند ۱۳۰ نفر براثر تصادف مجروح و کشته‌شده‌اند که فقط در محور نهاوند به فیروزان ۳۱ نفر کشته و ۵۳ نفر مجروح داشته‌ایم که می‌توان گفت این‌یک فاجعه است.

سرمدی ادامه داد: در سال گذشته ۴۷ فقره تصادف منجر به فوت اتفاق افتاده است که ۵۹ نفر در این تصادفات جان خود را ازدست‌داده‌اند و از این ۵۹ نفر فوت‌شده ۳۱ نفر در محور نهاوند به فیروزان فوت‌شده‌اند که این آمار نشان‌دهنده وضعیت بحرانی این محور است.

جانشین پلیس‌راه استان گفت: با توجه به اینکه این محور جز محورهای خطرناک و پر ریسک استان است باید اقدامات ایمنی و عمرانی در این محور هرچه سریع‌تر انجام شود.

ضرغام احمدوند فرماندار نیز در خصوص نیمه‌کاره ماندن این طرح گفت: متأسفانه طولانی شدن اجرای این پروژه‌ها باعث بروز مشکلاتی برای مردم شده است لذا باید رأس تاریخ اعلام‌شده این طرح‌ها به اتمام برسد.

وی بیان کرد: قرار گرفتن نهاوند و فیروزان در طول مسیر عتبات عالیات و همچنین وجود سراب‌های تفریحی فارسبان و کنگاور کهنه در طول مسیر محور فیروزان کرمانشاه موجب شده در طول سال مسافران زیادی از این محور تردد کنند که نیازمند ساماندهی هر چه سریع‌تر طول محور نهاوند تا فیروزان و کنگاور و همچنین محور نهاوند شهرک به رزینی و فارسبان است.

فرماندار نهاوند بر ضرورت رفع نقاط حادثه‌خیز شهرستان به‌ویژه محور گردشگری فارسبان به‌عنوان مطالبه مردمی با توجه به تصادفات اخیر تأکید کرد.

گفتنی است؛ شهرستان نهاوند ۵۰۹ کیلومتر حوزه استحفاظی دارد که رفع نقاط حادثه‌خیز و ساماندهی راه‌ها نقش مهمی در کاهش تصادفات منجر به فوت و جرح دارد و زمینه توسعه را فراهم می‌کند.

امیدواریم با توجه به تعیین ضرب‌الاجل توسط دستگاه قضایی عملیات عمرانی این محور هرچه سریع‌تر به اتمام برسد و شاهد کاهش چشمگیر تصادفات مرگبار در این محور باشیم.
با توجه به اینکه محور نیمه‌کاره است، مردم گلایه‌های زیادی از تمام نشدن عملیات عمرانی این محور دارند و از مسئولان درخواست پیگیری و حل این مشکل رادارند.

مردم منتظر عمل به وعده‌های مسئولان در این خصوص هستند و رسانه نیز طبق وظیفه ذاتی این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه