اخبار داغ

گودرزی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

چشم‌انداز بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ و چالش‌های پیشرو

 چشم‌انداز بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ و چالش‌های پیشرو
یک تحلیلگر بازار مسکن با اشاره به مشکلات این بازار و راه‌حل‌های پیشنهادی، چشم‌انداز بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ و چالش‌های پیشرو را تحلیل کرد.

 مجید گودرزی، کارشناس حوزه مسکن، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص چشم‌انداز بازار مسکن در سال جدید، اظهار کرد: با وجود اقداماتی نظیر سرعت‌بخشیدن به ساخت در سال گذشته وضعیت بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ به طور چشمگیری بهبود نیافته و تمامی ذی‌نفعان در این بازار به دلیل قیمت‌گذاری نادرست و رها شده بخش مسکن، زیان کردند.

  وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران نیز در سال‌های اخیر به این درک رسیده‌اند که بازار مسکن ظرفیت لازم و قبلی را دیگر ندارد و در عمل امکان فروش مسکن با قیمت‌های پیشنهادی در بازار وجود ندارد.

فاصله زیادی بین قدرت خرید مردم و قیمت‌ها در بازار مسکن وجود دارد

  این استاد دانشگاه افزود: تقاضا برای مسکن به نزدیکی صفر است و فاصله زیادی بین قدرت خرید مردم و قیمت‌های ارائه شده در بازار مسکن به وجود آمد.

  وی توضیح داد: سرمایه‌گذاران نیز به دلیل نقدشوندگی پایین در بخش مسکن، به سمت بازارهای جذاب دیگر کشیده شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

الگوی مسکن مولّد، بستری مناسب برای مشارکت مردم در تولید است

وی درباره تسهیلات بانکی به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر در رکود بازار مسکن اظهار نمود: مشکل دیگر در بازار مسکن سال ۱۴۰۲، کفایت‌نکردن وام‌های بانکی است. این وام‌ها فقط برای خرید ۱۰ تا ۱۲ مترمربع مسکن در تهران یا شهرهای بزرگ کافی بودند، به همین دلیل، قدرت خرید مردم به‌شدت تحلیل شد و امکان خریدوفروش مسکن با قیمت‌های کنونی وجود نداشت و همین عامل موجب کاهش تعداد معاملات در بازار مسکن شد.

تغییری در میزان تقاضا یا قدرت خرید رخ نداده است

گودرزی ادامه داد: شرایط در سال ۱۴۰۳ قرار است مشابه سال گذشته باشد، زیرا تا به امروز هیچ تغییری در میزان تقاضا یا قدرت خرید مردم رخ نداده است.

وی اظهار امیدواری کرد که بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ به سمت رونق پیش رود و گفت: اگر ساخت واحد مسکونی محقق شود؛ ولی امکان فروش آن وجود نداشته باشد، هزینه فرصت آن افزایش خواهد یافت و همین امر موجب خواهد شد خانه‌هایی که با بهای تمام شده منطقی به اتمام رسیده‌اند در اثر این موضوع افزایش قیمت داشته باشند و مشکلی را از حیث قیمت حل نکنند.

گودرزی گفت: باتوجه‌به ورود چینی‌ها به صنعت ساخت‌وساز و شکست انحصار در این حوزه، امیدوار است که قفل بازار مسکن باز شود. همچنین، به بحث تحویل در پروژه‌های متوقف شده بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ اشاره و افزود: معتقد است که باید به مشکلات تأمین مالی پیمانکاران پرداخته شود تا این پروژه‌ها به اتمام برسند و بازار مسکن رونق بگیرد.

حل مشکل مسکن نیازمند سیاست‌های دقیق دولتی است

وی افزود: برای حل مشکلات بازار مسکن نیاز به تدوین سیاست‌های دقیق دولت است. اجرای سیاست‌هایی که به‌تناسب با وضعیت و نیازهای بازار باشند، می‌تواند باعث رونق بازار مسکن شود.

این تحلیلگر بازار مسکن در پایان گفت: بهبود سیستم تسهیلات بانکی و تأمین منابع مالی برای پروژه‌های مسکن نیز از جمله راهکارهای مطرح شده است.

بیشتر بخوانید:

التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد
 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه