اخبار داغ

برگزاری مراسم واگذاری مالکیت باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی؛

هاشمی: امروز بهترین روز ورزش کشور است/ خاندوزی: اتفاق ناشدنی ۲۰ ساله امروز تحقق یافت+عکس

هاشمی: امروز بهترین روز ورزش کشور است/ خاندوزی: اتفاق ناشدنی ۲۰ ساله امروز تحقق یافت+عکس
مراسم واگذاری مالکیت باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آئین واگذاری مالکیت باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی، صبح امروز از حوالی ساعت ۱۱ در محل ساختمان وزارت امور اقتصادی و دارایی با حضور مدعوین برگزار شد.

سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان، مصطفی زارعی مسئول صدور مجوز حرفه‌ای فدراسبون فوتبال، علی خطیر و رضا درویش مدیران عامل باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به همراه نمایندگان کنسرسیوم‌های بانکی و پتروشیمی، از حضار در این مراسم بودند.

پیش از این در بازار فرابورس، سهام باشگاه‌ پرسپولیس به کنسرسیوم بانکی شامل ۶ بانک و باشگاه استقلال نیز به کنسرسیوم پتروشیمی زیرنظر هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس واگذار شده‌اند.

در ابتدای این مراسم صحبت‌هایی از رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره لزوم خصوصی‌سازی در کشور برای حضار پخش شد. سپس اظهارات رئیس‌جمهوری مبنی بر هدایت و نظارت و حمایت از بنگاه‌ها و نه دخالت و اداره کردن‌شان روی وال رفت.

بازیان: قطار واگذاری سرخابی‌ها به ایستگاه آخر رسید

ابراهیم بازیان سرپرست سازمان خصوصی‌سازی در این مراسم اظهار داشت: ۵ اردیبهشت در تاریخ ورزش ایران ثبت می‌شود. با همت، تلاش و مدیریت جهادی همه ارکان ذی‌ربط موضوع مردمی‌سازی بخشی از اقتصاد دولتی در ایران، پیرو تلاش‌های بیش از ۲ دهه‌ای، امروز این قطار به ایستگاه آخر رسید و به طور رسمی واگذاری سرخابی‌ها از دولت به بخش خصوصی را شاهد هستیم. امیدواریم ۵ اردیبهشت سرآغاز شکوفایی و پیشرفت در ورزش و فوتبال ایران باشد و واگذاری به نقطه عطف شکوفایی فوتبال تبدیل شود. در این مرحله از برگزاری مزایده شفاف به شکل رقابتی و مبتنی بر بررسی و تامل در خصوص فراخوان مشتریان راهبردی که بتوانند در امر مالکیت و مدیریت افتخارآمیز پرسپولیس و استقلال، هوای تازه‌ای را بیاورند، انجام شد.

بعد از برگزاری ۸ بار مزایده، وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی به نمایندگی از دولت در این امر با تعامل نزدیک با وزارت ورزش و جوانان را در یک بازه زمانی اندک ۲ ماهه به ثمر رساند. همت دولت و وزرای محترم این اتفاق را شکل داده. در گام اول پذیرش فرابورس، ۱۰ درصد سهام به مردم واگذار شد. سپس باز هم در این دولت پیرو تلاش‌های وزارتین، در سال جهش تولید با مشارکت مردم و تاکیدات متقن و واضح مقام معظم رهبری؛ این امر مهم را در یک حرکت هم‌سو به سرانجام رساند. گام مهمی در واگذاری عمده سهام دولت برداشته شد و اراده حداکثری دولت در واگذاری شکل گرفت.

زارعی: ۲ باشگاه با نگاه رو به جلو واگذار شدند

مصطفی زارعی، مسئول کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال اظهار داشت: بیماری ۴۰ ساله درمان شده و امیدوارم اتفاقات خوبی در آینده رخ بدهد. در وزارت اقتصاد کشور هستیم، شان برگزاری این جلسه در وزارت این است که اتفاقات بزرگی قرار است رخ بدهد و ورزش رو باید به عنوان اقتصاد و صنعت بشناسیم. در جهان ورزش ۲ درصد تولید ناخالص کشور است و همسایه‌های ایران هدف ۳ درصدی گذاشته‌اند‌. حتما نیاز است جمهوری اسلامی به این سمت و سو برود و نقطه آغاز این کار واگذاری سرخابی‌هاست.‌ از مهم‌ترین دغدغه‌های ما حالا حل شده و اسناد را ارسال کردیم که دیگر حرف و حدیثی باقی نمانده است. ان‌شاالله امسال سرخابی‌ها مجوز بگیرند. عزم جدی برای واگذاری وجود داشته چون اگر یکی از این باشگاه‌ها واگذار می‌شدند، از نظر AFC مشکل حل بود اما هر ۲ باشگاه با نگاه رو به جلو واگذار شدند.

وی در پایان گفت: با این واگذاری مشکل مالکیت دو باشگاه حل شده و AFC نیز تایید داده است.

هاشمی: امروز بهترین روز ورزش کشور است

کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان در این مراسم اظهار داشت: از این اتفاق میمون و مبارک خرسندیم. ۳۵ سال است در ورزش بوده‌ام و امروز بهترین روز ورزش کشور است که نقطه عطف تاریخ ماست. ۲ باشگاه مردمی پرسپولیس و استقلال مورد توجه افکار عمومی هستند و با شادی و ناراحتی آن، شاد و ناراحت می‌شوند. فوتبال امروز یک صنعت است و یکی از ظرفیت‌های مردمی کشور، ظرفیت سرخابی‌هاست و من از همه عزیزانی که در خصوصی‌سازی مساعدت کردند، تشکر می کنم. از دولت و رئیس جمهور که انصافا اگر تاکیدات ایشان نمی‌بود، شاید این اتفاق رخ نمی‌داد.

وی افزود: اگر همراهی وزارت اقتصاد و شخص آقای خاندوزی نمی‌بود، اگر همکاری‌های مجموعه فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش نبود، این موضوع مهم اتفاق نمی‌افتاد. به سهم خودم تقدیر و تشکر می‌کنم. از خریدارانی که وارد این عرصه شدند و به فوتبال کشور کمک کردند متشکرم. مطمئنا شاهد توسعه فوتبال و رفع مشکلات مورد نقد کارشناسان فوتبال خواهیم بود.

وزیر ورزش ادامه داد: در وزارت ورزش در جایگاه نظارتی گام برمی‌داریم. از رسانه‌ها در نقد در راه خصوصی‌سازی و انتشار آن، متشکرم. رسانه فرصتی برای ورزش ماست و مدیون آن هستیم. کار نظارتی وزارت اقتصاد و ورزش از امروز ادامه خواهد داشت و فدراسیون هم کنار ماست. هر زمان حال ۲ باشگاه خوب باشد، حال ورزش ما هم خوب است. همیشه می‌گفتیم کار ما تیم‌داری نیست و سیاست‌گذار و ناظر هستیم. به‌دنبال محقق شدن اراده خصوصی‌سازی بودیم و می‌گفتند این عمل شدنی نیست، اما اراده دولت محقق شد و توانستیم.

هاشمی با اشاره به سهام ویژه برای پیشکسوتان گفت: برنامه‌ای ۵ درصدی برای سهام پیشکسوتان قرار دادیم که برای صاحبان اصلی یعنی پیشکسوتان است. با هماهنگی وزارت اقتصاد و مشورت‌ها، مسیر واگذاری ۵ درصدی هم رخ می‌دهد تا وزارت کاملا از باشگاه‌داری خودش را جدا کند. علاوه بر این، یکی از مشکلات ما به بهترین شکل ممکن حل شده. مسائل دیگری هم برای سرخابی‌ها بوده. ۷ جلسه با مسئولان داشتیم و تمام مسائل را برطرف کردیم تا سرخابی‌ها بدون استرس و مشکل در لیگ قهرمانان شرکت کنند. هوادار باید حالش را ببرد و کیف کند و استرس نکشد. نه ما نه وزارت اقتصاد نقشی در تعیین‌تکلیف مالکان پرسپولیس و استقلال نداشتیم. این ۲ کنسرسیوم با میل خودشان سهام را خریداری کردند.

خاندوزی: اتفاق ناشدنی ۲۰ ساله امروز تحقق یافته است

سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این مراسم اظهار داشت: همکاری ملی و هم‌دلی ملی رمز غلبه کردن بر موانعی است که حل نشدنی به نظر می‌رسند. روح هم‌دلی که در فضای ورزش ایران هست، سرایت کرد و خودش را در تدبیر ملی جا داد. آن اتفاق ناشدنی ۲۰ ساله امروز شدنی و تحقق یافته است. درباره انتقال مالکیت پرسپولیس و استقلال یادمان هست که چی می‌گفتند و گوش‌مان از این حرف‌ها پر است و مصوبه و ابلاغ زیاد بوده اما دولت‌ها در ایران چنین اراده‌ای ندارند اما امروز شاهد یک همت جدی هستیم که جشن خصوصی‌سازی را می‌گیریم.

وی افزود: این اتفاق محصول همکاری ملی است و مانند پروژه‌های مختلف، امروز در حوزه باشگاه‌های ریشه‌دار هم پروژه ناتمام به پایان رسید. مسئله این است که نسبت به اصل مشارکت طلبی مردم و بخش غیردولتی کاملا اراده جدی داریم. در اسفند ۱۴۰۰ و اوایل دولت موضوع بورسی شدن سرخابی‌ها و افزایش سرمایه ۱۰ درصدی و به تبع آن، شفافیت در عملکرد را در دستورکار قرار دادیم. انضباط مالی هم باید از تاریک‌خانه‌ها بیرون می‌آمد این گام اولی بود که رخ داد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: مصر هستیم بخش‌های دیگری مثلا مجموعه‌های بزرگ کشور که در بازار سرمایه جاشان خالی است، مقدمات واگذاری اش را فراهم کنیم. با وزارت نفت در حال مذاکره هستیم تا پالایشگاه ستاره خلیج فارس را با وزارت نفت وارد بورس کنیم. همچنین با وزارت صمت برای پروژه‌های جذاب معدنی کشور به توافق برسیم.

خاندوزی با اشاره به برنامه ریزی برای واگذاری این باشگاه بیان کرد: در دولت واگذاری‌های زیادی نداشتیم و امروز اصرار بر این بود که واگذاری بر اساس اهلیت و تخصص که مصر هستیم با چشم‌انداز بلند مدت رخ بدهد و دوباره این‌ها به دامن دولت برنگردند. چشم‌انداز منابع پایدار درآمدی ۲ باشگاه را بگویم همچنین کمک حال وزارت ورزش هستیم تا با حل و فصل معضل درآمد حق پخش، سال آینده یک گردهمایی در این باره داشته باشیم تا هواداران نگرانی نداشته باشند. موضوع استفاده از ظرفیت مدیریتی بخش‌های غیردولتی را هم داریم، باید آرام آرام بخش‌های توانمندی برای مدیریت بنگاه‌ها داشته باشیم.

وی در پایان گفت: دولت‌ها نباید خود را تصدی‌گر ببینند. دنبال اجرای فرامین مقام معظم رهبری در ۱۴۰۳ در وزارت اقتصاد هستیم و کار نباید در چنبره چند مدیر و دستگاه دولتی باشد. در یکی از جلسات دولت آقای رئیس‌جمهور یک فصل مشخص و مفصل را برای این مشکل اختصاص دادند. همدلی صمیمانه‌ای آقای هاشمی داشتند. آقای مخبر هم با سرعت حمایت و همدلی کردند.

در ادامه مراسم واگذاری و امضای قرارداد واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به شکل رسمی انجام شد.

واگذاری استقلال
واگذاری پرسپولیس

 

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه