اخبار داغ

کارشناس و فعال فرهنگی:

تغییر ساختار در وزارت ورزش، فرهنگ را به حاشیه برده است

تغییر ساختار در وزارت ورزش، فرهنگ را به حاشیه برده است
کارشناس و فعال فرهنگی با بیان این که تغییر ساختار معاونت فرهنگی وزارت ورزش و جوانان به سطح نازل‌تر از معاونت، چالش‌هایی جدی در راستای وصول به اهداف این وزارتخانه ایجاد خواهد کرد، گفت: ضرورت دارد شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی به این تغییرات ساختاری ورود پیدا کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»؛ علی تاج‌بخش با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در وزارت ورزش و جوانان در دوره کنونی، اظهار داشت: در حوزه ورزش ابتدا باید تقدیر و تشکری از کیومرث هاشمی وزیر  ورزش و جوانان داشته باشیم که از ابتدای آغاز به کار شاهد اتفاقات خوبی در برخی از بخش‌های ورزش کشور هستیم.

وی بیان داشت: از جمله: تشکیل شورای‌عالی ورزش به ریاست رئیس‌جمهور و با حضور سازمان‌های مهم و تأثیرگذار کشور که در اولین جلسه این شورا سند پیشرفت ورزش کشور که در واقع ریل‌گذاری ورزش است مصوب شد و همچنین آمایش ورزش کشور که در قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان هم به وزارت ورزش و جوانان تکلیف گردیده بود که با حسن مدیریت وزیر ورزش و جوانان در دست انجام است.

وی افزود: از زمان حضور آقای هاشمی، اصل اخلاقی و مهم «احترام»  در عرصه ورزش احیا گردیده که توجه ایشان به پیشکسوتان ورزشی، قهرمانان  و اصناف تاثیرگذار ورزشی حکایت از آن دارد.

ضعف جدی وزارت ورزش و جوانان در حوزه فرهنگ

تاج‌بخش مباحث فرهنگی را موردتوجه قرار داد و گفت: از آنجایی که انقلاب اسلامی ایران، انقلابی با ماهیت و کارکرد فرهنگی است؛ بر این اساس تمامی برنامه‌ها و مسائل در سطوح خرد و کلان کشور باید تقویت‌کننده ارزش‌های فرهنگی باشد. برهمین مبنا لحاظ توجه به نقش فرهنگ به‌منزله یک ضرورت و لحاظ در برنامه‌ریزی‌های ورزشی ضروری است.

نیازمند توجه ویژه به فرهنگ در وزارت ورزش و جوانان هستیم

وی ادامه داد: در مباحث فرهنگی وزارت ورزش و جوانان ورود جدی به مباحث فرهنگی نداشته که نیاز به یک توجه ویژه و بازنگری در برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی است که این ها در حیطه‌های مختلف قابل‌بحث است.

تغییر ساختار در وزارت ورزش، فرهنگ را به حاشیه برده است

 عضو ستاد راهبری ورزش افزود: وزیر محترم ورزش و جوانان در بهمن ماه سال گذشته در تصمیمی معاونت امور فرهنگی و توسعه ورزش همگانی را منحل و فعالیت‌های أمور فرهنگی را به معاونت قهرمانی و أمور مرتبط با توسعه ورزش همگانی را به معاونت بانوان این وزارت‌خانه سپرده است؛ این در حالی است که بدون تردید راهبری امور و فعالیت‌های فرهنگی در عرصه های تاثیرگذار مانند عرصه ورزش نیازمند دارابودن ساختارهای تخصصی قوی و تاثیرگذار سازمانی است.

ضرورت ورود شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی به تغییرات ساختاری در وزارت ورزش و جوانان

وی ادامه داد: نیاز است که در این زمینه شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی به مقوله ورود جدی داشته باشند و از اقدام صورت‌گرفته و تضعیف ساختاری شکل گرفته در معاونت فرهنگی جلوگیری کنند.

شاهد سطحی‌نگری در طراحی فعالیت‌های فرهنگی هستیم

عضو ستاد راهبری ورزش به موضوع فعالیت‌های فرهنگی که در وزارت ورزش و جوانان رخ می‌دهد اشاره کرد و بیان داشت: بنا بر تحقیقات صوررت گرفته ضعف شدید بدنه کارشناسی فرهنگی، بزنگاه بروز آسیب‌های فراوان   و ناکارآمدی در مدیریت فرهنگی در عرصه ورزش است که در فقدان نگاه مساله محور، تاثیرگذاری حداقلی برنامه ها، نگاه بخش نامه محوری، سطحی‌نگری و ... می توان نشانه‌های آنرا یافت.

فعالیت‌های فرهنگی وزارت ورزش فاقد پشتوانه کارشناسی و علمی است

وی افزود: فعالیت‌های فرهنگی که در این وزارتخانه طراحی می‌شود علی‌رغم این که عناوین خوبی دارد این طرح‌ها یا فاقد پشتوانه کارشناسی و علمی است و یا در اجرا دچار مشکل است.

تاج‌بخش بیان داشت: به‌عنوان‌مثال طرح تربیت مربی فرهنگی که از سوی دفتر امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان اجرا شده و حدود ۶ هزار مربی فرهنگی در دوره ها شرکت نموده اند، این نیاز به یک آسیب شناسی جدی محتوایی دارد.

وی ادامه داد: از آنجایی که هر دوره مربیگری یک تعریف و استاندارد آموزشی مشخص دارد، دوره‌ای که در یک نیم روز برگزار شده و سرفصل آن هیچ تطابقی با مباحث فرهنگی ندارد چطور نام این دوره تربیت مربی فرهنگی گذاشته شده است؟

عضو ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه افزود: در برخی از این دوره‌ها از اساتیدی استفاده شده است که رشته‌ی تخصصی‌شان هیچ تطابقی با سرفصل‌های آموزشی  نداشته است.

وی ابراز داشت: علاوه بر این خود سرفصل‌ها فاقد ماهیت و استاندارد آموزشی بوده است که این موضوع نشان‌دهنده این است طرح فاقد پشتوانه کارشناسی و علمی است.

عضو ستاد راهبری ورزش خاطر نشان کرد: اخیراً دوره‌ای با نام دوره‌ای اخلاق حرفه‌ای ویژه کاپیتان‌های تیم‌های ملی برگزار شده که مایه تأسف است که شمار کثیری از مدرسان این دوره فاقد بهره کافی از دانش اخلاق حرفه‌ای بوده اند؛ بر این اساس دستیابی به اهداف مورد انتظار از این دوره ها نه تنها بسیار بعید است، بلکه ممکن است نتایج عکس به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: همانگونه که ورود به عرصه مربیگری ورزشی نیاز به دانش مربیگری ورزشی دارد، ورود به عرصه اخلاق حرفه ای نیز نیاز به سواد و دانش تخصصی این رشته علمی دارد و استفاده وزات ورزش و جوانان  از اساتید غیر تخصصی جفای بزرگی به این دانش است.

فعالیت‌های فرهنگی وزارت ورزش کمی است نه کیفی

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد بیشتر اقداماتی که در زمینه فرهنگی در وزارت ورزش و جوانان صورت می‌گیرد نمایشی، غیرهوشمندانه و کمی است و این در حالی است که از جمله دغدغه های مقام معظم رهبری این است که فعالیت‌های فرهنگی هوشمندانه باشد. «کمّیّت‌زدگی» در فعّالیّتِ فرهنگی، یک منطق و رویکردِ ناصواب است؛ یعنی این‌که تصوّر کنیم که هر اندازه «حجمِ کارِ فرهنگی»، بیشتر باشد، به‌طورِ ضروری، موفّق‌تر نیز خواهیم بود، برداشتِ ساده‌انگارانه‌ای است. در نگاهِ کمّیّتی، بی‌اعتنا به اولویّت‌ها و ترجیح‌ها، حجمِ انبوهی از کارهای فرهنگی صورت می‌گیرند، درحالی‌که چه‌بسا این کارها، موجبِ «تغییرِ وضعِ فرهنگی» نشوند و چنان «بی‌اثر» و «بی‌خاصیّت» باشند که گویا کاری انجام نشده است.

همین مضمون، در روایاتِ اسلامی آمده است؛ چنان‌که گفته شده عمل و کار بدونِ عنصرِ شناخت و بصیرت، نه‌فقط مفید نخواهد بود، بلکه ضررهایی را در پی خواهد داشت: الْعَامِلُ عَلَی غَیْرِ بَصِیرَةٍ کَالسّائِرِ عَلَی غَیْرِ الطّرِیقِ لَا یَزِیدُهُ سُرْعَةُ السّیْرِ إِلّا بُعْداً؛ هر که بدونِ بصیرت عمل کند، مانندِ کسی است که بیراهه می‌رود؛ پس هر چند شتاب کند، از هدف دورتر می شود.

عضو ستاد راهبری ورزش تصریح کرد: از سوی دیگر در بیانات رهبر معظم انقلاب که نیاز به بازخوانی در عرصه‌های مختلف از جمله در ورزش دارد، داریم که حوزه های علمیه، از عناصر مهم و اصلی مولّد فرهنگ در کشور است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه