اخبار داغ

در گفت‌و‌گوی دانا با کارشناس نظام آموزشی مطرح شد؛

چرا برخی از والدین در مقابل بازگشایی‌مدارس گارد گرفته اند؟/ برخی از اولیاء مسئول عقب‌ماندگی فرزندان خود هستند؛ نه نظام آموزشی!

چرا برخی از والدین در مقابل بازگشایی‌مدارس گارد گرفته اند؟/ برخی از اولیاء مسئول عقب‌ماندگی فرزندان خود هستند؛ نه نظام آموزشی!
کارشناس نظام آموزشی گفت: آموزشی گفت: آموزشی هر چه زمان تعطیلی مدارس طولانی تر شود، جبران عقب افتادگی ها سخت‌تر و غیر ممکن خواهد شد. لذا دل ما بحال این بچه هایی می سوزد که نمی دانند والدین آنها با گارد گرفتن در مقابل آموزش حضوری چه بلایی سرشان می آورند، این اولیا مسئول بدبختی فرزندان خود هستند؛ نه نظام آموزشی!
[

فاطمه ساریخانی، معلم و کارشناس نظام آموزشی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در رابطه با مباحث مطرذح شده و حواشی بازگشایی مدارس در فروردین 1401 که پس از کش و قوس های مختلف 25ماهه محقق شد، اظهار داشت: من به نوبه خود واقعا خدا را شکر می‌کنم که بالاخره پس ازپس از دو سال تعطیلی فرساینده ای که در مدارس کشور اتفاق افتاد عاقبت مدارس در ماه‌های پایانی سال بازگشایی شد و قرار بر این است که آموزش مجدد بصورت آموزش حضوری پی گرفته شود.

, فاطمه ساریخانی، معلم و کارشناس نظام آموزشی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ , فاطمه ساریخانی, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بازگشایی مدارس در فروردین 1401 , بازگشایی مدارس در فروردین 1401 ,

 

,

, ,

 

,

مدیر یکی از مدارس شهر تهران در ادامه یادآور شد: اما آنگونه که از شواهد و قرائن بر می‌آید گویا بسیاری از خانواده‌ها متاثر از تبلیغات منفی و جهت دار برخی از شبکه‌های مجازی و رسانه هایی که خلاف جهت مصالح علمی کشور حرکت می کنند و چه بسا در پی ضربه زدن به استعدادهای فرزندان این مرز و بوم هستند، با بازگشایی مدارس مخالف هستند و در مقابل این تصمیم بجای تشکر و قدردانی گارد گرفته اند که واقعا قابل درک نیست؛ چرا که تمام آحاد مختلف مردم در این مدت به لطمه های جبران ناپذیر کرونا واقف شده اند و اینکه چرا برخی از خانواده های در این رابطه ناخشنودند، جای سوال دارد!

,

وی ادامه داد: اگر این پدر و مادر ها و افرادی که با بازگشایی مدارس مخالفند بدانند که در طول25 ماهی که از شیوع کرونا گذشته و به واسطه این بلای خانمانسوز مدارس تعطیل شدند، چه مشکلات و ضربه‌های جبران ناپذیری بر پیکره آموزش و پرورش، یه بهتر بگوئیم بر آینده فرزندان آن‌ها وارد شده، قطعاً با شنیدن خبر بازگشایی مدارس جشن و سرور برپا می‌کردند.

,

 

,

, ,

 ساریخانی اضافه کرد: بالاخره تمام مخاتلفان بازگشایی مدارس و حتی سایر اقشار مردم در بین فامیل و دوستان و آشنایان خود با معلمان و آموزگاران در ارتباطهستند؛ لذا این افراد می‌توانند با یک جستجوی ساده از معلمان در مورد آموزش مجازی و ضرباتی که کرونا به واسطه تعطیلی‌مدارس بر پیکر نظام آموزشی و آینده دانش آموزان وارد کرده سوال کنند. ضمن آنکه در این مدت بارها در رسانه ها ضرباتی که از این جبهه به آموزش و پرورش وارد شده بررسی شده که برای پرهیز از بحث اضافه از آنها می گذریم و سعی می کنیم به متقاعد کردن خانواده هایی بپردازیم که سخت در اشتباهند و نادانسته و به تاسی از گفتار برخی از افراد و گروه های مجازی و تی شبه رسانه ها آینده فرزندان خود را تباه می کنند.

,

وی با بیان اینکه تعطیلی دو ساله مدارس معضلی به نام افت تحصیلی ررا به همراه داشته ادامه داد: مردم فقط در یک کلمه «افت تحصیلی» را می شنوند؛  اما با لایه های زیرین و عواقب این معضل آشنایی ندارند! و آموزش مجازی مانند آرامش پیش از طوفان است که بعدها مضرات آن بیشتر و بیشتر به اثبات خواهد رسید. چرا که آموزش مجازی از هر حیث خاطره خانواده‌ها را آسوده می‌کرد. در این مدت خانواده‌ها نگران رفت و آمد فرزندان شان نبودند و اینکه مبادا در مدرسه در حین بازی هایی که در زنگ تفریح و یا زنگ های ورزش برای بچه ها پیش می آید. آنها فقط می دیدند بچه هایشان در کنار خودشان هستند و به همین بسنده کرده اند. اما این فقط لایه سطحی قضیه است. همه ما در مدرسه زخمی شده ایم. مشکلاتی جسمی برایمان پیش آمده که پیش آمد آنها برای هر انسانی واجب است و به عنوان مهارت های زندگی محسوب می شود که انسان از یک سنی به بعد باید به اکتساب آنها بپردازد. حتی نزاع های بین همکلاس ها که به نظر معضل می آیند. اما در واقع ضروری هستند و قابل اکتساب که آموزش مجازی از این حیث فارغ است و این قبیل از مهارت آموزی ها را ندارد.

,

 

,

, ,

 

,

این منتقد نظام آموزشی در ادامه متذکر شد: اگر خانواده‌ها به درستی به رفتار فرزندان خود دقت و در رفتار آنها غور و غوص کنند، به گوشه گیری، افسردگی و حتی پرخاشگری آنها پی خواهند برد. کافی است خانواده ها بدانند که این ابتدای قصه است و در ضمن کمترین عوارض فضای مجازی محسوب می شود. بنابراین خانواده ها باید بدانند تصمیمی که وزارت آموزش و پرورش گرفته بر اساس بسیاری از گزارش هایی است که در مراکز آمار وزارتخانه ها و سایر نهادها در رابطه با افت تحصیلی و معضلات آموزش مجازی دریافت کرده است. با این وجود آموزش و پرورش به رغم تمام مشکلاتی که دارد بازگشایی مدارس و آموزش حضوری را در اولویت قرار داده است، چرا که تمام این گزارش ها حاکی از مخاطراتی است که بشدت نظام آموزشی را تهدید می کند؛ ضمن آنکه باید پذیرفت اگر آموزش به طریق مجازی تداوم می یافت، قطعا کارهای وزارت آموزش و پرورش بسیار سبک تر می شد و این وزارتخانه دغدغه های کمتری می داشت.

,

 

,

, ,

ساریخانی با اشاره به اینکه انگار خود خانواده ها فارغ از مصلحت فرزندان شان به راحتی آموزش مجازی عادت کرده اند، ادامه داد: آیا مدارس نباید دو مرتبه بازگشایی شوند و آموزش نباید دو مرتبه از نو آغاز شود؟ من به مثالی بسنده می کنم که در مورد پایه اولی هاست. سال گذشته ثبت احوال کشور اعلام کرد که یک میلیون و ۴۰۷ هزار پایه اولی در مهر1400 در مدارس کشور ثبت نام خواهند کرد. این آمار در حدود سالیان گذشته با کمی بالا پایین تکرار میشد و تقریباً هر ساله رقمی بین یک و نیم میلیون کودک به کلاس اول ابتدایی وارد می شدند. شما تصور کنید که در دو سال گذشته حدود سه میلیون کودک پایه اول در مدارس کشور ثبت نام کرده‌اند اما این سه میلیون کودک کلاس اول تا کنون  فضای مدرسه را ندیده اند و تاکنون با ساختار درس  و مدرسه و کلاس و معلم آشنا نیستند و ارتباط آنها را نمی دانند. با این وجود باید از خانواده های مخالف بازگشایی مدارس پرسید که سه میلیون دانش آموز پایه اول که باید کسب علم و دانش خود را از پایه اول آغاز کند چه میشود؟ چرا تنها از کرونا یک سپر ساختند برای پنهان کردن حقیقت؟

,

 

,

این معلم با سابقه با بیان اینکه خود من در تعطیلات نوروز از طریق فضای مجازی با دانش اموزانم در ارتباط بودم، اضافه کرد: دانش آموزانی داشته ان که امسال در تعطیلات عید به اکثر شهرهای کشور سفر کرده اند و در هرشهر خوش آب و هوا از سفرهای مارکوپولویی خود عکس گرفته و در فضای مجازی منتشر کرده اند اما امروز که روز بازگشایی بوده چند نفر از والدین با من و مدرسه تماس گرفته اند و مدعی شده اند که بچه هایشان به کرونا مبتلا شده اند. والله که این رفتار اشتباه است. اگر تمام بچه ها هم غیبت کنند بحال ما معلمان فرقی نمی کند و بر عکس کار ما سبک تر می شود اما دل ما بحال این بچه هایی می سوزد که نمی دانند والدین آنها چه بلایی سرشان می آورند.اولیایی که با ندانم کاری مسئول بدبختی فرزندان خود هستند و نه نظام آموزشی! آنها آینده بچه های خود را نابود میکنند.

,

 

,

, ,

 

,

وی در پایان این گفت و گو تصریح کرد: با این اوصاف من به خانواده های مورد بحث توصیه می کنم که از واقعیت فرار نکنند. فرزندان آنها دو سال عقب افتادگی هایی دارند و حالا که پس از دوسال امکانی برای جبران این عقب ماندگی ها فراهم شده استفاده کنند. چرا که هر چه زمان تعطیلی مدارس طولانی تر شود جبران عقب افتادگی ها سخت‌تر و تقریبا غیر ممکن خواهد شد.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه