اخبار داغ

در میزگرد بررسی شد؛

حضوری‌شدن مدارس کاهش افت تحصیلی دانش‌آموزان را جبران می‌کند؟

حضوری‌شدن مدارس کاهش افت تحصیلی دانش‌آموزان را جبران می‌کند؟
با شیوع کرونا و عدم حضور دانش آموزان در مدرسه سبب شد تا دانش آموزان در مهارت های یادگیری، اجتماعی و دیگر بخش ها با مشکل مواجه شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، اسفند ماه سال ۹۸ بود که خبر تلخ شیوع کرونا در کشور پیچید، اولین کاری که صورت گرفت، تعطیلی مدارس برای جلوگیری از شیوع این بیماری در بین دانش آموزان بود اما بلافاصله سامانه شاد در فضای مجازی راه اندازی شد تا دانش آموزان برای فراگیری دروس جانمانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

در همان روزهای اول دغدغه های زیادی ایجاد شد، نبود ابزار آموزشی، اینترنت و هزاران مشکل دیگر که گاهی سبب کلافه شدن دانش آموزان می شد اما انگار چاره ای جز کنار آمدن با این وضعیت نبود، اگرچه طی این دوسال به صورت جسته گریخته مدارس باز و بسته شدند اما شرایط برای حضور همه دانش آموزان مهیا نبود.

,

حضور دانش آموزان در مدرسه نه تنها در افزایش یادگیری تاثیر بسزایی دارد بلکه سبب ارتقای روابط اجتماعی آنها نیز می شود که طی ۲۵ ماه تعطیلی مدارس همه این موارد به حاشیه رفت و تنها سکوت بود که در مدرسه شنیده می شد.
در دولت گذشته برنامه ریزی برای تسریع در روند واکسیناسیون خیلی معنایی نداشت و همین امر سبب شده بود تا در حوزه آموزش و پرورش شاهد سوختن فرصت های طلایی در آموزش یادگیری دانش آموزان باشیم اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم اولین اقدام، واکسیناسیون عمومی بود که در کمترین زمان مردم علیه کرونا واکسینه شدند.

,
,

, ,

همین امر سبب شد تا رفته رفته تعطیلی های ناشی از کرونا کنار رود و زندگی ها به شرایط عادی بازگردد که نمونه آن بازگشایی مدارس بود.

,

در میزگرد سفیرافلاک با حضور کارشناسان، حضوری شدن مدارس در ماه های پایانی سال تحصیلی و تاثیر آن بر کاهش افت تحصیلی دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفت که مشروح آن را در زیر می خوانید:

,

افت تحصیلی دانش آموزان

, افت تحصیلی دانش آموزان, افت تحصیلی دانش آموزان,

رقیه معتمدی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان اظهار داشت: در فروردین امسال برای جلوگیری از استمرار افت تحصیلی دانش آموزان، ستاد کرونا تصمیم گرفت که آموزش به صورت حضوری باشد، البته در ایام کرونا اجازه داده نشد آموزشها تعطیل شود و در فضای مجازی تداوم داده شد و همه این تلاشها سبب شد جریان آموزش متوقف نشود.

,

وی افزود: همه این تلاشها به این معنا نیست که از نظر کیفیت آموزش مشکلی نداریم بلکه آموزش مجازی در بهترین حالت خود هرگز نمی تواند جایگزین آموزش حضوری شود خصوصا در مقطع ابتدایی که دانش آموز باید از طریق تعامل و ارتباط با معلم، مهارت های سواد پایه را یاد بگیرد.

,

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان تصریح کرد: در ارزشیابی که انجام شد، نتایج به دست آمده نشان داد که کاهش ۱۰ درصد نتیجه خیلی خوب در درس فارسی اول و دوم و افزایش تعداد دانش آموزان نیاز به تلاش بیشتر را داشتیم و شاهد افت تحصیلی بودیم البته این افت تنها مختص یک استان نبود بلکه همه دانش آموزان با این مسئله مواجه شده بودند.

,

معتمدی عنوان کرد: در برخی موارد نیز شاهد افزایش نرخ تکرار پایه بودیم البته در کل کشور این مسئله وجود داشت که بیشتر در پایه های اول و دوم دیده شد که چالش جدی کیفیت افت تحصیلی می تواند تهدیدی برای سواد پایه دانش آموزان باشد، دانش آموزی که سواد خواندن و نوشتن را نداشته باشد قطعا در دروس دیگر هم ضعف خواهد داشت.

,

وی با بیان اینکه یکی از ماموریت ها در مقطع ابتدایی کیفیت بخشی و ارتقا است، گفت: ضروری است که دانش آموزان به آموزش حضوری برگردند و همین حضور و تعامل در کلاس و ارتباط با هم کلاسی ها سبب می شود علاوه بر افزایش مهارت یادگیری، مهارت عاطفی، اجتماعی و کلامی تقویت شود.

,

بازگشایی مدارس و جبران افت تحصیلی

, بازگشایی مدارس و جبران افت تحصیلی,

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان خاطر نشان کرد: دانش آموزان در این دو سال متضرر شدند که بازگشایی مدارس می تواند تا حدی افت تحصیلی را جبران نماید البته مدتی طول می کشد تا این افت را بتوان جبران کرد و باید همه خانواده ها و متولیان آموزش و پرورش تلاش کنند.

,

معتمدی افزود: در نتایج گزارش ارزشیابی تحصیلی تربیتی نوبت اول مشخص شد از مجموع ۱۹۳ هزار دانش آموز ابتدایی حدود ۱۵ درصد آنها دانش آموزانی هستند که در نوبت اول دارای رتبه نیاز به تلاش بیشتر و قابل قبول بوده و این افت تحصیلی می باشد که در همین راستا برنامه ای اجرا می شود که بخشی از این افت جبران گردد به این صورت که دو دسته دانش آموزان، مشمولین این طرح هستند.

,

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان اظهار داشت: دسته اول کسانی هستند که دچار افت تحصیلی شده و نیاز به تلاش بیشتر در دروس فارسی و ریاضی دارند و دسته بعدی کسانی هستند که بازمانده از تحصیل بوده و این افراد را جذب کردیم و برنامه جبران تثبیت و یادگیری در دستور کار قرار گرفت که از ابتدای بهمن آغاز شده است.

,

, ,

برگزاری آزمون ازرشیابی در نیمه دوم سال تحصیلی

, برگزاری آزمون ازرشیابی در نیمه دوم سال تحصیلی, برگزاری آزمون ازرشیابی در نیمه دوم سال تحصیلی,

معتمدی بیان کرد: در همین راستا ۳۰ هزار دانش آموز که با افت تحصیلی همراه بوده اند، شناسایی شده که از این تعداد ۲۷ هزار و ۴۵۰ نفر معادل ۹۱ درصد برای حضور در کلاس های جبرانی جذب شده و از ظرفیت معلمان خیر و کلاس های چند پایه استفاده شده است، همچنین مدارسی که دارای افت تحصیلی بوده مکلف شده اند ۱۴ جلسه آموزشی را ارائه کنند تا جبران بخشی از افت تحصیلی شود و این برنامه تا پایان اردیبهشت ادامه دارد.

,

وی با اشاره به ارزشیابی نوبت دوم بیان کرد: ارزشیابی تحصیلی نوبت دوم در کیفی و توصیفی، فرآیندی است و معلم طبق مستندات طی سال آن را تکمیل می کند اما امسال این نکته مهم است که با توجه به اینکه بیش از دو سال غیر حضوری کلاسها برگزار شده، بدانیم دانش آموز دروس ارائه شده را یادگرفته است یا خیر و نیاز به کلاس های جبرانی دارد، که از این رو ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به نحو مطلوب انجام می شود.

,

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان گفت: بخشی از ارزشیابی نوبت دوم، در دوره ابتدایی پایه اول و دوم و سوم در فارسی و ریاضی به اضافه علوم علاوه بر موارد فرایندی، حتما آزمون برگزار می شود و همه دانش آموزان باید شرکت کنند و برای بچه های اول تا پنجم صفر تا صد آزمون توسط معلم طراحی تصحیح و اعلام می شود و سرگروه های آموزشی نظارت جدی بر این فرآیند را دارند.

,

معتمدی خاطر نشان کرد: در پایه ششم نیز آزمون فارسی و ریاضی و علوم به صورت هماهنگ خواهد بود و آزمون به صورت هماهنگ منطقه ای در نظر گرفته شده که تصحیح و اعلام نتایج به عهده معلم بوده و هدف این است که اولیا و معلمان در این مدت باقیمانده تلاش را مضاعف کنند و پیشرفت تحصیلی بهتر شود چرا که آزمون، یکی از ابزارهای ما برای پیشرفت تحصیلی است.

,

کلاس حضوری و تاثیر آن در یادگیری دانش آموز

, کلاس حضوری و تاثیر آن در یادگیری دانش آموز, کلاس حضوری و تاثیر آن در یادگیری دانش آموز,

مهرداد ویسکرمی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: آموزش مجازی و حضوری یک مسئله بسیار شفاف و روشن است و تفات این دو مشخص می باشد، همانطور که بودن واقعی در کلاس درس تا دیدن فیلم بسیار متفاوت است، وقتی معلم تدریس می کند یک فضای آموزشی و ارتباط کلامی رخ می دهد و همه حواس پنجگانه دانش آموز درگیر می شود ولی در آموزش مجازی فقط حواس بصری و دیداری و شنیداری فعال می شود و طبیعتا حواس دیگر درگیر امر آموزش نیست.

,

وی افزود: ارتباط متقابل دانش آموز و معلم در کلاس حضوری متفاوت است با آموزش مجازی، کنترل کلاس و جلب توجه دانش آموز به آموزش معلم در کلاس حضوری متفاوت با کلاس مجازی است و این امر در یادگیری دانش آموز بسیار حائز اهمیت است.

,

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این مدت دانش آموزان زیادی از تحصیل بازماندند و سایر دانش آموزان هم آسیب جدی دیدند به طوری که در امتحانات شاهد بودیم که دانش آموزان اعتراف می کردند کلاس های مجازی به اندازه حضوری نمی تواند موثر باشد.

,

آموزش مجازی در کنار حضوری حفظ شود

, آموزش مجازی در کنار حضوری حفظ شود, آموزش مجازی در کنار حضوری حفظ شود,

ویسکرمی با اشاره به بازگشایی مدارس پس از دو سال گفت: کلاس های حضوری با قوت ادامه دارد و اگر نیاز است کلاس های فوق العاده به تشخیص معلم و مدرسه برای دانش آموزان برگزار گردد، حتی اگر دوره های دیگری نیاز است انجام و باید این ظرفیت جدید به نام آموزش مجازی را تا بعد از ریشه کن کردن کرونا، حفظ کنیم.

,

وی بیان کرد: اصولا یکی از نتایج مثبت کرونا علیرغم همه مشکلات، این بود که آموزش و پرورش را به سمت آموزش مجازی برد و آموزش مجازی را برای نزدیک شدن به عدالت اموزشی در آینده باید ادامه دهیم و به صورت جدی ضمن این که کلاس های حضوری دایر است باید مجازی هم برای استفاده از دانش آموزان وجود داشته باشد و قطعا برای جبران این افت تحصیلی در این مدت باید تا مدتی کلاس های جبرانی و تقویتی ارائه شود حتی با برطرف شدن کرونا و عادی شدن شرایط کرونا بازهم نیازمند تقویت دانش آموزان هستیم چون در برخی از پایه ها آموزش آسیب جدی وارد شده است.

,

, ,

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در پایه های ابتدایی خصوصا کلاس اول و یا دانش آموزانی که دبیرستانی هستند باید کلاس هایی برگزار گردد تا بتوانیم افت تحصیلی دو ساله در سیستم آموزش و پرورش جبران کنیم و در غیر این صورت به پایه ضعیف، آموزش را تهدید می کند.

,

ویسکرمی اظهار داشت: عدم جبران این کلاسها در مقاطع تحصیلی، اثرش را در دانشگاه ها هم خواهد گذاشت البته دانشگاه ها هم در این مدت آسیب جدی دیدند.

,

برنامه ریزی اقدامات ترمیمی برای جبران افت تحصیلی

, برنامه ریزی اقدامات ترمیمی برای جبران افت تحصیلی, برنامه ریزی اقدامات ترمیمی برای جبران افت تحصیلی,

فرزانه علیخانی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش لرستان گفت: با شیوع کرونا و عدم حضور دانش آموزان در مدرسه سبب شد تا دانش آموزان در مهارت های یادگیری، اجتماعی و دیگر بخش ها با مشکل مواجه شوند و هرچه زمان حضور دانش آموزان بر سر کلاس های درس بیشتر باشد، وخامت مشکلات بیشتر می شود.

,

وی افزود: در طول این دو سال تعدادی دانش آموز محروم در مناطق حاشیه شهر بودند که دسترسی به تبلت و اینترنت نداشتند و این قشر در این ایام بیشتر از سایر دانش آموزان آسیب دیدند اگرچه دانش آموزان برخوردار با دارا بودن ابزار آموزشی، دروس را از کلاس های آنلاین فرا گرفتند اما افت تحصیلی همه دانش آموزان را دربرگرفت.

,

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش لرستان تصریح کرد: طولانی شدن بین آموزش مجازی و حضوری سبب می شود تا اقدامات ترمیمی برای جبران این افت تحصیلی، سخت تر و پیچیده تر شود، با توجه به این که دانش آموزان امروز، نیروهای کار فردا در جامعه هستند در صورتی که مدارس بازهم بازگشایی نمی شد این افت و عدم یادگیری مهارت ها بیشتر رخ می داد.

,

کلاس های حضوری سبب ارتقای مهارت آموزشی و اجتماعی می شود

, کلاس های حضوری سبب ارتقای مهارت آموزشی و اجتماعی می شود, کلاس های حضوری سبب ارتقای مهارت آموزشی و اجتماعی می شود,

علیخانی خاطر نشان کرد: در حال حاضر که مدارس بازگشایی شده اند، لازم است که با فشرده سازی و برنامه ریزی برای جبران این افت تحصیلی اقدام شود و در کنار آن مهارت های کلامی، اجتماعی و رفتاری آنها نیز تقویت شود.

,

وی بیان کرد: قطعا در امتحانات خردادماه، میزان افت تحصیلی به صورت شفاف و دقیق مشخص می شود و در این مدت باقیمانده تا امتحانات نیاز است که علاوه بر کلاس های جبرانی، دانش آموزان هم تلاش خود را برای برطرف کردن اشکالات به کار بگیرند.

,

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش لرستان گفت: دانش آموزانی که به صورت مجازی در این دو سال درسها را فرا گرفته اند، اگرچه از پایه ای به پایه دیگر رفته اند و قبول شده اند ولی در مجموع ۸۰ درصد مفاهیم درسی را یاد گرفته و ۲۰ درصد را یاد نگرفته اند و این در واقع همان افت پنهان تحصیلی است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه