اخبار داغ

بی مدیریتی در واردات؛ چوب لای چرخ تولید ملی؛

واردات زیپ و دکمه به کشور/ دولت در زمینه واردات پوشاک مدیریت داشته باشد

واردات زیپ و دکمه به کشور/ دولت در زمینه واردات پوشاک مدیریت داشته باشد
نباید فراموش شود که واردات هوشمندانه کالا علاوه بر این‌ که به اقتصاد کشور صدمه‌ ای وارد نمی‌ کند، بلکه با افزایش عرضه، شرایط مناسبی را برای خریداران نهایی یعنی مردم ایجاد می‌ کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای تفرش، مدیریت واردات یکی از مهمترین و اصلی‌ ترین برنامه‌ های مدیریت منابع ارزی، رونق اقتصاد داخل کشور و حفظ و توسعه اشتغال است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

واردات(رسمی و قاچاق) بی رویه کالاهای خارجی، به خصوص واردات کالاهایی که در داخل کشور تولید می شوند می تواند به شکسته شدن کمر تولید کنندگان داخلی منجر شود.

,

واردات کالاها به ایران

, واردات کالاها به ایران, واردات کالاها به ایران,

مطابق آمار منتشرشده از سوی گمرک ایران، حجم صادرات ایران در پایان فصل پاییز از نظر ارزشی معادل ۳۱ میلیارد و ۵۹۳ میلیون دلار گزارش شده و حجم واردات ایران از نظر ارزشی معادل ۳۱ میلیارد و ۵۳۸ میلیون دلار گزارش و وزنی با کاهش بیش از ۳ درصدی مواجه بوده است.

,

, ,

اما نگاهی به آمار کالاهای وارد شده به داخل کشور نشان می دهد که برخی از کالاهای وارداتی نمونه های مرغوب داخلی نیز دارند. هر چند با برنامه ریزیهایی می توان از تولید کنندگان داخلی حمایت و میزان تولید آنان را افزایش داد اما آمارها حکایت از مطالب دیگری می کند.

,

از ابتدای سال ۹۵ تاکنون، کالاهایی نظیر دانه روغنی سویا، شکر، ذرت دامی، گوشت، سنجاق قفلی و همچنین کالاهای غیر ضرور به داخل کشور وارد شده است. البته ناگفته نماند که واردات کالاهای غیر ضرور و مصرفی به داخل کشور نظیر جوراب، لباس و متعلقات آن، لباس نوزاد و کشباف گرفته تا کاغذ، پاکت نامه، جعبه، کیسه، آلبوم، کیف و… همه و همه در طی ۱۰ سال اخیر به ایران وارد شده‌اند و همچنان وارد می شوند.

,

رشد واردات پوشاک به ایران

, رشد واردات پوشاک به ایران, رشد واردات پوشاک به ایران,

اما در این میان از رشد واردات رسمی و همچنین قاچاق پوشاک به داخل ایران در سالهای گذشته نباید غافل شد که تاثیرات جدی را بر صنعت پوشاک ایران گذاشته است.

,

از پوشاکی که به صورت رسمی یا قاچاق وارد کشور می شوند بیشترین سود سهم وارد کننده می شود و نابودی تولیدکنندگان داخلی را در پی دارد.

,

تامین ۸۰ درصد نیاز بازار مصرف از واردات کشور سبب شده که در طی سالهای اخیر، ظرفیت تولید کارخانه‌ ها و کارگاههای نساجی و پوشاک کشور به نصف برسد و بسیاری از آنان اعلام ورشکستگی کنند.

,

حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد پوشاک خارجی از چین و ۳۰ تا ۴۰ درصد نیز از ترکیه به کشور وارد می‌شود و تولید کنندگان خارجی از مشوق‌ های قابل توجهی برای صادرات محصول خود برخوردار هستند.

,

قیمت پایین، کیفیت متوسط به بالا، تنوع در طراحی و رنگ از عمده‌ ترین انگیزه فروشندگان و خریداران اجناس وارداتی است که البته به این موارد باید سودجویی و طمع دلالان بازار پوشاک را هم اضافه کرد که اجازه رشد و پیشرفت تولید پوشاک ایرانی را با وارد کردن اجناس قاچاق چینی خوش رنگ و لعاب، که بی‌ کیفیت اما ارزان هستند، نمی‌دهند و در این میان اخبار خوشی از تولیدات ایرانی به گوش نمی‌رسد.

,

بر اساس آمار در سال گذشته، واردات شال، چادر، روسری و مقنعه مجموعا به بیش از ۱۰۰ تن رسیده است و  نزدیک به ۸۷۴ میلیون تومان چادر مشکی و روسری تنها از مبادی رسمی به ایران وارد شده است که سهم چین از این واردات ۷۰ درصد است.

,

در این میان نیز نباید از ورود کالاهای قاچاق به کشور غافل شد. بر اساس گزارش‌های ستاد مبارزه با قاچاق، حجم کالاهای قاچاقی ورودی به کشور در سال بین ۱۶ تا ۲۰ میلیارد دلار است که محصولات نساجی (پارچه، پوشاک و پتو) با ۳/۲میلیارد دلار سهم بالایی در قاچاق دارد.

,

این مسئله در استان مرکزی هم مطرح است تا جایی که در ۶ماهه اول امسال در استان مرکزی، پرونده قاچاق پوشاک با محکومیت دو میلیارد و یک‌صد میلیون ریال در شهرستان دلیجان تشکیل شده است.

,

اما مسئله مهمتر آن است که ورود پوشاک وارداتی سبب کمرنگ شدن هویت ایرانی و رواج مدهای بیگانه می شود. مدهایی که هرچند با فرهنگ ایرانی و اسلامی فاصله دارند اما در سایه غفلتها آرام آرام جای خود را در میان اجتماع باز می کنند.

,

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اراک

, رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اراک,

استفاده از تولیدات داخلی، نیاز به فرهنگ سازی دارد/با قاچاق کالا باید ریشه ای تر برخورد شود

, استفاده از تولیدات داخلی، نیاز به فرهنگ سازی دارد/با قاچاق کالا باید ریشه ای تر برخورد شود, استفاده از تولیدات داخلی، نیاز به فرهنگ سازی دارد/با قاچاق کالا باید ریشه ای تر برخورد شود,

جعفر مددی رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اراک درباره واردات پوشاک گفت: واردات و قاچاق پوشاک یکی از مهمترین موانع تولید داخلی محسوب می شود که بیشترین ضربه را بر پیکره تولید کنندگان داخلی وارد می کند.

,

 مددی اظهار کرد: واردات کالا سبب می شود که تولیدات داخلی در انبارها انباشته و به کالاهایی کم ارزش تبدیل شود.

,

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اراک به مشکلات تولید کنندگان پوشاک اشاره و بیان کرد: علاوه بر افزایش ورود پوشاک وارداتی در سالهای گذشته به کشور، مشکلاتی نظیر قیمت گذاری نامناسب، مشکلات در قانون کار، هزینه بالای تولید، مالیات ارزش افزوده، هزینه های گمرک برای واردات مواد اولیه، از مهمترین موانع تولید به شمار می آیند که سبب می شود هزینه تولید افزایش یابد و تولیدات داخلی نتواند با کالاهای خارجی رقابت کند.

,

مددی ادامه داد: پوشاک وارداتی اکثراً کیفیت آنها پایین است ولی به خاطر ارزان بودن، بازار فروش خوبی در مقایسه با پوشاک تولیدات داخلی دارند.

,

وی با تاکید بر این که استفاده از تولیدات داخلی فرهنگ سازی شود، گفت: پس از فرهنگ سازی باید از تولید کننده داخلی حمایت شود و با ارائه تسهیلات با سود پایینتر، قیمت گذاری مناسب و کاهش هزینه های آب و برق برای تولیدکنندگان، آنها را تشویق به تولیدات بیشتر کنند.

,

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اراک با بیان این مطلب که مواد اولیه تولید شده در داخل کشور بعضا دارای سطح پائینی هستند، گفت: ورود مواد اولیه برای  تولید پوشاک تنها به ورود پارچه خلاصه نمی شود، بلکه زیپ، دکمه و... نیز از خارج کشور وارد می شوند. البته ممکن است این اقلام در داخل کشور هم تولید شود ولی کیفیت آنها در سطح پایین است.

,

مددی با اشاره به اینکه با ورود کالاهای وارداتی فرهنگ و مدهای بیگانه در کشور رواج می یابد، اظهار کرد: متاسفانه با رواج چشم و هم چشمی ها خریداران بیشتر به دنبال جنسهای مارک هستند و کمتر به کیفیت اجناس توجه دارند. چند سالی است که کارگروه مد و لباس در سطح کشور تشکیل شده است که با رویکردی اسلامی و با ظاهری شیک در حال طراحی لباس هستند که باید این گونه اقدامات در سطح جامعه بیشتر نهادینه شود و با فرهنگ سازی مردم را به سمت استفاده از لباسهای مطابق با فرهنگ اسلامی تشویق کرد.

,

وی با بیان این مطلب که با قاچاق کالا باید ریشه ای تر برخورد شود، خاطر نشان کرد: برای مبارزه با قاچاق، باید مرزها بیشتر کنترل شوند و گمرک هم نظارتش را به صورت مکانیزه تر کند تا با شناسایی کالاهای قاچاق، از ورود آنها به داخل کشور جلوگیری شود. البته امکانات و بودجه های ستاد مبارزه با قاچاق نیز باید افزایش یابد تا این ستاد بتواند در سطح گسترده تر عمل کند.

,

همانطور که گفته شد مدیریت واردات یکی از مهمترین و اصلی‌ ترین برنامه‌ های مدیریت منابع ارزی و حفظ و ایجاد اشتغال است که باید بیش از همه به آن توجه کرد و اجازه نداد فرصت‌های شغلی با واردات برخی کالاها از بین برود و در این میان، نباید فراموش شود که واردات هوشمندانه کالا علاوه بر این‌ که به اقتصاد کشور صدمه‌ ای وارد نمی‌ کند، بلکه با افزایش عرضه، شرایط مناسبی را برای خریداران نهایی یعنی مردم ایجاد می‌ کند.

,

اما نکته اینجاست که تجربه نشان داده همواره با بهبود وضعیت اقتصادی، کالاهایی وارد کشور می شوند که امکان تولید آنها در داخل کشور وجود دارد و یا جزء کالاهای لوکس و تجملاتی هستند که فرهنگ مصرف گرایی را بیش از پیش ترویج می کنند. بی تردید، دولت می‌ تواند با شناسایی صنایع با ارزش افزوده بالا‌تر و توجه به تولید، ثروت‌ آفرینی و در مقابل جلوگیری از هر گونه واردات بی‌ رویه، به رشد اقتصادی کشور کمک کند. اتفاقی که هنوز رخ نداده است و باید دید رخ خواهد داد یا خیر؟!

,

انتهای پیام/گ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه