اخبار داغ

یکی از فرزندان امام علی النقی (ع)؛

شاه سلطان حسین(ع) شاهزاده ای در مسیر شاهراه اصفهان به نطنز + تصاویر

شاه سلطان حسین(ع) شاهزاده ای در مسیر شاهراه اصفهان به نطنز + تصاویر
متاسفانه با وجود تمامی این شاخصه ها، نگاه مسئولان استان و کشور به این میراث مذهبی، فرهنگی و ارزشی نطنز نگاهی گذرا بوده است و بدون شک تغییر دیدگاه ها نسبت به این امامزاده می تواند هم ظرفیت موجود شناسایی شود و هم در بعد گردشگری مذهبی نیز خاصیت خود را نشان دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آوای نطنز، در جوار شاه راه اصفهان به نطنز به کاشان در روستایی تاریخی با مردمان دوست دار اهل بیت علیهم السلام به نام ابیازن از توابع شهر گنبدهای فیروزه ای، نطنز، امامزاده ای جلیل القدر به نام شاه سلطان حسین علیه السلام، آرام گرفته است که بنابر روایات و زیارت نامه های معتبر، ایشان عموی بزرگوار امام زمان (عج) است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آوای نطنز,

در روایات و همچنین بر اساس زیارت نامه ای که در آستان مقدس نصب شده، آمده است که فرزند امام علی النقی (ع) هم چون سایر اقوام و خویشان خود به قصد زیارت امام رضا (ع) در مشهد به اتفاق دو هزار و ۶۸۳ نفر از سادات جلیل القدر به روستای ابیازن نطنز آمدند و در هر شهر و دیاری لشکریان دشمن آنان را تعقیب می کردند.

,

400

, 400,

ایشان به همراه همراهان بالاخره عازم جبلستان در نزدیکی قلعه کیوان شدند که دو فرسنگ با ابیازن فاصله داشت و هنوز آرام نگرفته بودند که لشکر دشمن از هر سو با سنگ و چوب بر آنان تاختند و استخوان های ایشان را شکسته و آن ها را به شهادت رساندند.

,

مردم یکی دیگر از روستاهای نطنز به نام میلاجرد پس از چند روز آنان را در دخمه ها دفن کرده و شاهزاده را در مکان امروزی به خاک سپردند.

,

خواجه معزالدین قاضی نطنزی چون این خبر شنید بسیار متاثر شد و به مزار آنان گریست و به فرزند خود خواجه حسن امر کرد که بر مزار وی بقعه ای ساخته و قناتی در نزدیکی آن حفر کند تا از عایدات آن روشنایی، آب و سایر نیازهای بقعه تامین شود و اینگونه نیز شد.

,

آرامگاهی که به سبب ارادت، بر مزار شاه سلطان حسین (ع) ساخته شد با سبک معماری زیبا و قدمت زیاد، چهار درب ورودی در چهار جهت اصلی دارد، حیاطی هشت ضلعی که در قدیم اتاق‌هایی در دو طبقه به‌ منظور استراحت گاه زائران در آن نیز ساخته شده است.

,

100

, 100,

گنبدی فیروزه رنگ که بخش زیرین گنبد با نقاشی‌هایی زیبا و اسماء مبارک و آیات قرآنی زینت شده بر روی مزار ساخته شد و این بنای ارزشمند در تاریخ یازدهم بهمن ماه سال ۸۹ به شماره ۲۹۴۳۰  در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

,

بنابر رسم سالیان دور در ایام نوروز، جشن های ولادت امام زمان (عج)، تاسوعا و عاشورا در محرم و به ویژه ۲۸ صفر که سال روز رحلت نبی مکرم اسلام و امام حسن مجتبی (ع) است این امامزاده پذیرای خیل مشتاقان و ارادتمندان به اهل بیت (ع) به ویژه از نطنز، تهران، اصفهان، کاشان و بیشتر نقاط کشور است که با پای پیاده، سینه زنان و زنجیر زنان به سمت آستان این حضرت راهی می شوند.

,

متاسفانه با وجود تمامی این شاخصه ها، نگاه مسوولان استان و کشور به این میراث مذهبی، فرهنگی و ارزشی نطنز نگاهی گذرا بوده است و بدون شک تغییر دیدگاه ها نسبت به این امامزاده می تواند هم ظرفیت موجود شناسایی شود و هم در بعد گردشگری مذهبی نیز خاصیت خود را نشان دهد.

,

300

, 300,

به گفته محمد رضا فایضی مدیر اجرایی آستان مقدس شاه سلطان حسین (ع)، امروز این آستان در مسیر تحولاتی عمرانی است و با نامه نگاری ها و پیگیری های متعدد و با همکاری اداره راه و پیگیری یوسف حسنی فرماندار کنونی نطنز، و همچنین میر شفیع معاون وزیر راه روستایی وعده هایی مبنی بر توسعه و ترمیم ورودی امامزاده که از معضلات پیش پای زائران آن بود داده شد که سرانجام با پیگیری صفاری نماینده حال حاضر شهرستان در مجلس شورای اسلامی مجوز کار دریافت شد.

,

به گفته فائضی در طرحی با نام از حرم تا حرم و به منظور آماده سازی بلوار حد فاصل دو امامزاده سلطان حسین تا علی بن محمد علیهما السلام ابیازن کار بهسازی راه در حال انجام است و عملیات خاک ریزی با تعداد چهار هزار کامیون خاک در دست اقدام بوده و تلاش می کنیم تا نوروز امسال این کار انجام شود تا راه برای مشرف شدن نیز هموارتر شود.

,

500

, 500,

مدیر اجرایی آستان همچنین از تجهیز مکان به سرویس های بهداشتی جدید از سمت ضلع شرقی و در محوطه امامزاده با توجه به مشکلات سرویس های پیشین در ضلع غربی خبر داد.

,

به گفته سعید کرمی از فعالان گردشگری شهرستان نطنز قرار است با همکاری ادارات اوقاف و امور خیریه شهرستان نطنز و شهرداری این شهر طرحی زیبا و نسبتا همگانی در زمینه کاشت مهمترین گل عطری منطقه نطنز در اطراف امامزاده شاه سلطان حسین نیز انجام شود.

,

به گفته وی، گل محمدی این گل سنتی و اصیل کشورمان که از قدیم عطر و نام آن با مناسبت های مذهبی و امامزادگان گره خورده است در صورت ساخت و اتمام بلوار از حرم تا حرم امامزاده شاه سلطان حسین ابیازن نطنز می تواند زینت بخش فضای موجود طی مدت باردهی این گل در فصل بهار و به ویژه ماه های اردیبهشت و خرداد باشد که کاشت آن سال گذشته در بخش های از امامزاده نیز انجام شده است.

,

این طرح تاکنون در بعد کوچک در اغلب امامزادگان شاخص نطنز با همکاری مردم، خیریه ها و متولیان امامزادگان انجام شده است.

,

به هر حال این اقدامات نشان می دهد که تلاش ها هر چند در ابعاد جزئی برای شناساندن این امامزاده در سطح کشور و حتی در سطح کشورهای مسلمان منطقه شروع شده است و امیدواریم این اقدامات در ابعاد وسیع تر بتواند ظرفیت این آستان را به مانند امامزاده های شاخص دیگر به دیگران نشان دهد.

,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه