اخبار داغ

همت والای بانوی وفسی در راستای اقتصاد مقاومتی/ارائه آموزش‌های مهارتی به ۳۰۰ بانوی سرپرست خانوار

همت والای بانوی وفسی در راستای اقتصاد مقاومتی/ارائه آموزش‌های مهارتی به ۳۰۰ بانوی سرپرست خانوار
بانوی ۶۹ ساله وفسی علاوه بر ایجاد زمینه اشتغال چندین بانوی جویای کار با انتقال بخشی از فعالیت‌های خود، زمینه کسب درآمد برای دختران و زنان روستایی و شهری را نیز فراهم کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سلام کمیجان، دومین نمایشگاه توانمندی روستائیان و عشایر با شعار «روستا کانون تولید و ارزش آفرینی در عرصه اقتصاد مقاومتی» در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران این روزها پذیرای غرفه‌هایی از روستاهای شهرستان کمیجان در کنار سایر استان‌ها است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سلام کمیجان,

نمایشگاهی که با هدف آشنایی هرچه بیشتر بازدیدکنندگان از پتانسیل های ویژه در مناطق روستایی برگزار می‌شود و جاذبه‌های فرهنگی از قبیل آداب و رسوم، بازیهای بومی، پوشش های محلی، غذاها، جاذبه‌های طبیعی و گردشگری، مشاهیر و استعدادهای جوان، کارآفرینان و فعالان در عرصه روستایی را معرفی می‌کند.

,

غرفه روستای وفس کمیجان یکی از غرفه‌های حاضر در این نمایشگاه است که بازدیدکنندگان زیادی را به سوی خود جذب کرده است.

,

روستای وفس در شمال غربی استان مرکزی و شمال شهرستان کمیجان قرار داد، این روستا یکی از مناطق قدیمی و سکونتگا مادها بوده است. یکی از دلایل وجه تمایز این روستا با دیگر روستاهای منطقه موقعیت جغرافیایی آن است که مانند نگینی در میان ارتفاعات متشکل از هشت کوه با ارتفاع ۱۶۰۰ تا ۲۷۵۰ متر واقع شده و مجموعه‌ای از زیبایی‌های طبیعت از جمله چشمه‌ها و قنات‌ها، مراتع  و باغ های چشم نواز را به نمایش گذاشته است.

,

, ,

همت والا و پشتکار بانوی وفسی در راستای اقتصادمقاومتی

, همت والا و پشتکار بانوی وفسی در راستای اقتصادمقاومتی, همت والا و پشتکار بانوی وفسی در راستای اقتصادمقاومتی,

عصمت دارابی یکی از زنان موفق روستای وفس با سابقه‌ای ۲۰ ساله در بحث کارآفرینی است.

,

این بانوی ۶۹ ساله وفسی در حال حاضر علاوه بر ایجاد زمینه اشتغال چندین بانوی جویای کار با انتقال بخشی از فعالیت‌های خود، زمینه کسب درآمد برای دختران و زنان روستایی و شهری را نیز فراهم کرده است.

,

در دومین نمایشگاه توانمندی روستائیان و عشایر همراه او شدیم تا با غرفه های روستاهای کمیجان بیشتر  آشنا شویم.

,

, ,

عصمت دارابی در گفتگو با خبرنگار سلام کمیجان گفت: منطقه گردشگری وفس با قدمت ۳ هزارساله و دارای گویش تاتی، با وسعت ۲۲ هزار هکتاری روستایی و ۶ هزار هکتار باغات میوه و انگور است. این روستا دارای امکانات دامداری و باغداری و منطقه مناسب پرورش داروهای گیاهی و توسعه صنایع دستی جاجیم، گبه و گیوه بافی است.

, سلام کمیجان,

وی بیان کرد: انواع فرش های دو رو و برجسته، گلیم، گبه، تابلو فرش و... همچنین  محصولات باغی مثل خشکبار در غرفه وفس عرضه شده است و با تصاویری از طبیعت و مراسمات سنتی و مذهبی وفس را به تصویر کشیده ایم.

,

, ,

دارابی افزود: در حال حاضر مرکزی برای آموزش و اشتغال زنان سرپرست خانواده، زنان بی بضاعت و معلول راه اندازی کرده ایم که ۳۰۰ نفر عضو این مرکز هستند و آموزش های مختلفی را در زمینه صنایع دستی، فرش، خیاطی، آموزش کامپیوتر، قلم زنی و سایر رشته های هنری به آنان ارائه می‌کنیم.

,

دغدغه من، بیکاری جوانان روستایی است

, دغدغه من، بیکاری جوانان روستایی است, دغدغه من، بیکاری جوانان روستایی است,

وی تصریح کرد: وفس زادگاه من است و به آن عشق می ورزم. بزرگترین دغدغه من به مانند دیگر مردم کشورم، بیکاری جوانان به ویژه جوانان روستایی است. بیکاری که ریشه بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی جامعه امروز است بایستی چاره اندیشی شود و مسئولین در زمینه رفع این مشکلات حرکت کنند.

,

بیکاری در روستاها بزرگترین عامل مهاجرت و افزایش جامعه شهری است. مشکلی که خود باعث ایجاد چالش‌های اجتماعی فراوانی است چراکه نبود کار مناسب، کرایه خانه‌های بالا و ... باعث دامن زدن به آسیب های اجتماعی می‌شود که تاثیراتش را به وضوح می توان در بین خانواده ها مشاهده کرد.

,

عصمت دارابی گفت: مناطق روستایی مکان های مستعد تولیدی در کشور هستند. روستای وفس دارای پتانسیل ها و استعدادهای بالقوه ای است که باید برنامه ریزی های درستی در این زمینه صورت بگیرد. روستای وفس بسیاری از امکانات اولیه را ندارد؛ به رغم داشتن آثار باستانی بسیار، فاقد پاسگاه برای ایجاد امنیت اماکن تاریخی است و حتی این روستا فاقد یک درمانگاه است.

,

وی تصریح کرد: مسئولین بایستی کمی توجه بیشتری نسبت به دغدغه‌های روستائیان داشته باشند تا با تعامل و همفکری بیشتر بتوانیم روستاها را از نو بسازیم.

,

این بانوی ۶۹ ساله وفسی ادامه داد: برای مثال اگر مسیر ۲۲ کیلومتری جاده آقچه قلعه به وفس آسفالت شود کمیجان ۱۰۰ کیلومتر به تهران نزدیک می شود. بسیاری از جوانان موفق و تحصیل کرده روستای وفس درصدد بازگشت به روستا و خدمت به مردم هستند اما به خاطر جاده صعب العبور و عدم حمایت دولت و نبود امکانات اولیه شرایط برای بازگشت آنها وجود ندارد.

,

دارابی با اشاره به برپایی این نوع از نمایشگاه ها در سطح کشوری و تاثیراتی که می تواند در شناسایی مناطق گردشگری به مردم و حمایت های ویژه دولت از مناطق محروم داشته باشد، گفت: با برگزاری این نمایشگاه ها، قومیت های مختلف ایرانی با ظرفیت های یکدیگر آشنا و تعاملات بهتری در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی خواهند داشت.

,

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از راه های ارائه تولیدات، ارتباطات است؛ مناطق با معرفی پتانسیل ها و استعدادهای مکان زندگی خود حرکتی رو به جلو را در اقتصاد کشور می کنند. و از سوی دیگر حضور مسئولین در نمایشگاه ها و بازدید از غرفه ها باعث می شود تا آنان از نزدیک با توانمندی های روستائیان و مشکلات آنها آشنا می‌شوند.

,

, ,

در حاشیه گفتگوی خبرنگار ما با خانم دارابی، سرپرست فرمانداری کمیجان از غرفه روستای وفس بازدید کرد و قول همکاری بیشتر و تشکیل کارگروه‌ها و جلسات سازنده در جهت آشنایی با استعدادها و پتانسیل های موجود در روستاهای کمیجان و مشکلات اشتغال جوانان را دادند.

,

غرفه روستای وفس در نمایشگاه توانمندی‌های روستائیان و عشایر در نمایشگاه بین‌المللی تهران به روایت تصویر

, غرفه روستای وفس در نمایشگاه توانمندی‌های روستائیان و عشایر در نمایشگاه بین‌المللی تهران به روایت تصویر, غرفه روستای وفس در نمایشگاه توانمندی‌های روستائیان و عشایر در نمایشگاه بین‌المللی تهران به روایت تصویر,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,


انتهای پیام/

,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه