اخبار داغ

دامدار نمونه آشتیانی؛ جوانی از جنس علم و عمل

دامدار نمونه آشتیانی؛ جوانی از جنس علم و عمل
دامدار نمونه کشوری امسال جوانی است از جنس علم و عمل که با صرف فعل خواستن و با تحمل سختی های فراوان به تولیدکننده ای صاحب تجربه تبدیل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از سفیر آشتیان، 35 کیلومتر از آشتیان به سمت شرق حرکت کردیم و پس از عبور از چند آبادی به روستای صالح آباد رسیدیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر آشتیان,

با پرس و جو از اهالی روستا و با راهنمایی چند تن از ریش سفیدان جویای دامداری می شویم که در اولین جشنواره ملی کشاورزی ایران رتبه اول کشوری را کسب کرده و صاحب بزرگ‌ترین مزرعه پرورش گاو شهرستان است.

,

پنج کیلومتری که از روستا خارج شدیم یک مجتمع نیمه صنعتی توجه‌مان را جلب کرد و با دیدن سیلوهای پرورش دام یقین کردیم که به مقصد رسیده‌ایم.

,

با ورود به مجتمع دامی اولین نکته ای که به چشم می آمد تعداد بسیار زیاد گاوهایی بود که با توجه به اندازه جثه در بخش های مختلف تقسیم بندی شده بودند و نشان از موفقیتی چشم گیر برای صاحبشان را می دادند.

,

 

,

, ,

 

,

به سراغ یکی از کارگرهای مشغول کار رفتیم تا سراغ مدیر مجموعه را بگیریم که متوجه شدیم کارگری که با لباس کار مشغول رسیدگی به گاوها بود همان وحید رضایی آشتیانی مدیر و دامدار موفقی است که به عنوان دامدار نمونه کشوری معرفی شده است.

,

در مورد نژاد گاوها و گوشتی یا شیرده بودن و تعدادشان پرسیدم که گفت: فعلاً 100 رأس گاو از نژاد سیمنتال پرواری در این مجموعه نگهداری و پرورش داده می شود که نژادی سالم و قوی است که قدرت سازگاری بالایی با شرایط محیطی دارد و برای آب و هوای منطقه ما نیز مناسب است.

,

 

,

, ,

 

,

وی ادامه داد: با توجه به روند تولید مثل و رشد خوبی که گاو سیمنتال در کوتاه مدت دارد تا یکی دو ماه آینده تعداد گاوهای این مرکز به دو برابر می‌رسد که البته رسیدگی و امکاناتی دو برابری را هم می طلبد.

,

رضایی تولید گوشت سالیانه این مجتمع پرواری را 18 تن اعلام کرد و افزود: برای تولید بیشتر گوشت در این مجموعه تنها از این نژاد استفاده کردیم که امروز خوشبختانه علاوه بر تأمین نیاز گوشت شهرستان آشتیان گوشت قرمز تولیدی را به شهرهای تهران، اراک، همدان، خرم آباد و کرمانشاه صادر می‌کنیم.

,

وقتی از وحید که دانشجوی دکترای مدیریت است در مورد تحصیلات دانشگاهی و ارتباط آن با سختی های عرصه میدانی تولید سوال پرسیدم، گفت: در دوران تحصیل همیشه رویای تأسیس این مجتمع را در سر داشتم و البته روزهای اول به همراه برادرانم که سهم بزرگی در پیشرفت مجموعه دارند سختی های بسیاری را تحمل کردیم به طوری که تنها با 5 رأس گاو و پس اندازی 50 میلیون تومانی کار را شروع کردیم.

,

 

,

, ,

 

,

وی ظرفیت اسمی دامداری خود را 400 رأس عنوان کرد و گفت: برای تبدیل این مرکز دامداری سنتی به پرواربندی صنعتی، 630 میلیون تومان هزینه کرده ایم که 450 میلون تومان از این مبلغ با همکاری جهاد کشاورزی شهرستان آشتیان و از محل تسهیلات این اداره تأمین شده است.

,

رضایی همکاری و مشاوره مستمر با دامپزشک را یکی از دلایل موفقیت این مجموعه دامی دانست و افزود: بازدیدهای دوره‌ای دامپزشکان اداره جهاد کشاورزی آشتیان و مشاوره‌های کارشناسی انجام شده موجب شد تا در این مدت کمترین تلفات را داشته باشیم و گوشت سالم بدون افزودنی شیمیایی را برای مصرف مردم تولید کنیم.

,

وی تعداد افراد شاغل در این مجموعه را 15 نفر اعلام کرد و گفت: اگر جوانان به عرصه تولید وارد شوند می تواند علاوه بر حل کردن معضل اشتغال، کشور را در مسیر خودکفایی هدایت کنند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه