اخبار داغ

اینجا خبری از حقوق شهروندی نیست؛

فقر و محرومیت بر چهره اهالی «زیتون» زیلایی بیداد می کند/حقوق شهروندی نسخه شفابخش محرومان کهگیلویه و بویراحمد نیست/اندکی آهسته؛ زیلایی فاقد امکانات اولیه است

فقر و محرومیت بر چهره اهالی «زیتون» زیلایی بیداد می کند/حقوق شهروندی نسخه شفابخش محرومان کهگیلویه و بویراحمد نیست/اندکی آهسته؛ زیلایی فاقد امکانات اولیه است
منطقه محروم «زیتون »زیلایی شهرستان بویراحمد فاقد امکانات اولیه زندگی بوده و مردمان آن به سختی روزگار خود را می گذراند این وضعیت در حالی است که رئیس جمهور از حقوق شهروندی سخن می گوید و همچنان مناطقی هستند که جدا از اینکه خبری از حقوق شهروندی ندارد از حداقل ها بی بهره هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس این روزها در بازار حرف و حدیث حقوق شهروندی که رییس جمهور برای ملت تدوین کرده در میان اقشار مختلف مردم داغ است و هرکس به نوعی این کار را تحسین یا رد می کند حقوق شهروندی دولت هر چند از لحاظ محتوایی خوب به نظر می رسد اما باید پذیرفت حقوق شهروندی منشور نمی خواهد، عمل به قانون اساسی لازم دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

استان کهگیلویه وبویراحمد از نظر محرومیت گرچه رتبه اول کشور را ندارد اما قطعا جزء استان هایی است که با وجود ظرفیت های فراوان توسعه باز هم در این حوزه حائز رتبه است.

,

مردمی که از سوء تغذیه و بیماری های ژنتیک رنج می برند

, مردمی که از سوء تغذیه و بیماری های ژنتیک رنج می برند,

در استان کهگیلویه وبویراحمد مناطقی هستند که حتی از داشتن ابتدایی ترین امکانات خدماتی رفاهی محروم هستند و مردم آن از سوء تغذیه و بیماری های ژنتیک که به دلیل فقر مالی و فرهنگی به وفور در این مناطق دیده می شود رنج می برند.

,
, ,

دهستان زیلایی با جمعیتی افزون به 12 هزار نفر و تقدیم بیش از 7۰ شهید به نظام و انقلاب در 140 کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

,

اگر این روزها به این منطقه محروم سری بزنید می بینید فقر و محرومیت بیشتر از هر چیزی به چشم می خورد مردمی که با صداقت و صمیمتی که دارند چهره های زجر کشیده آنها حکایت از دردها و رنج هایی می دهد که با گذشت 38 سال از انقلاب هنوز برچهره این دهستان مانده است.

,
, ,

اگر از آنها در مورد حقوق شهروندی بپرسید قطعا جواب قانع کننده ای به شما خواهند داد که دیگر جایی برای سوال پرسیدن نخواهد گذاشت و آن این هست که حقوق شهروندی یعنی چه؟

,

قطعا مردم زیلایی حتی اسم حقوق شهروندی که روزهای اخیر رونمایی و راه اندازی شویه تبلیغاتی و نازیدن به آن افتخاری برای دولت مردان محسوب می شود را نشنیده اند و حتی معنی آن را نمی دانند.

,

اگر تنها به عنوان نمونه به بند الف و ماده های این منشور رجوع کنیم که حق حیات و زندگی سالم و با کیفیت را برای شهروندان خواسته خواهیم دید که این منشور در میان مردم دهستان زیلایی دیگر جایی پیدا نخواهد کرد.

,

در بند الف منشور حقوق شهروندی آمده است:

,

الف- حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی
ماده 1- شهروندان از حق حیات برخوردارند. این حق را نمی‌توان از آن‌ها سلب کرد مگر به‌موجب قانون.
ماده 2- شهروندان از حق زندگی شایسته و لوازم آن همچون آب بهداشتی، غذای مناسب، ارتقای سلامت، بهداشت محیط، درمان مناسب، دسترسی به دارو، تجهیزات، کالاها و خدمات پزشکی، درمانی و بهداشتی منطبق با معیارهای دانش روزو استانداردهای ملّی، شرایط محیط زیستی سالم و مطلوب برای ادامه زندگی برخوردارند.
ماده 3- حق زنان است که از برنامه‌ها و تسهیلات بهداشتی و درمانی مناسب و آموزش و مشاوره‌های مناسب برای تأمین سلامت جسمی و روانی در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی در مراحل مختلف زندگی به‌خصوص دوران بارداری، زایمان، پس از زایمان و در شرایط بیماری، فقر یا معلولیت، برخوردار باشند.

,
,
,
,
, ,

ماده 4- حق کودکان است که صرف‌نظر از جنسیت به‌طور خاص از هرگونه تبعیض، آزار و بهره‌کشی مصون و از حمایت‌های اجتماعی متناسب ازجمله در حوزه سلامت، مراقبت در مقابل بیماری‌های روحی، روانی و جسمانی و خدمات بهداشتی و درمانی برخوردار باشند.
ماده 5- حق توان‌خواهان (شهروندان دارای معلولیت) و سالمندان نیازمند است که از امکانات درمانی و توان‌بخشی برای بهبودی و یا توانمند شدن در جهت زندگی مستقل و مشارکت در جنبه‌های زندگی بهره‌مند شوند.
ماده 6- شهروندان حق دارند از محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی و دینی و تعالی معنوی برخوردار شوند. دولت همه امکانات خود را برای تأمین شرایط لازم جهت بهره‌مندی از این حق به کار می‌گیرد و بامفاسد اخلاقی ازجمله دروغ، ریا، تملق، نابردباری، بی‌تفاوتی، تنفر، بی‌اعتمادی، افراط‌گری ونفاق در جامعه مبارزه می‌کند.

,
,
,
,
,
, ,

به همین دلیل به سراغ معلم یکی از محروم ترین نقاط دهستان زیلایی و روستای زیتون رفتیم تا نظر این آموزگار جوان که اولین محل خدمت آموزگاری خود را محرومترین منطقه انتخاب کرده در مورد مشور حقوق شهروندی جویا شویم.

,

سید یوسف پروین معلم دبستان شهید والانژاد روستای زیتون زیلایی با بیان اینکه مردم منطقه زیلایی حتی از ابتدایی ترین امکانات خدماتی رفاهی محروم هستند،گفت: با وجود اینکه این دهستان حدود 70 شهید و 800 جانباز تقدیم نظام و انقلاب کرده ولی از داشتن حتی یک جاده مناسب بی بهره است.

,

وی اظهار کرد: من با مطالعه حقوق شهروندی که به تازگی رییس جمهور محترم از آن رونمایی کرده است مطمئن شدم هیچ که دولت مردان از وضعیت روستا هایی مثل زیتون زیلایی که حتی جاده دسترسی ندارد بی خبر هستند.

,
, ,

پروین افزود: حقوق شهروندی برای مردم روستا هایی که حتی از داشتن آب آشامیدنی سالم و حداقل امکانات آموزشی که مانع شکوفا شدن استعداد های فرزندان نخبه این منطقه می شود معنایی ندارد و این رو نمایی ها و منشور ها تنها برای پاک کردن صورت مساله اصلی است.

,

معلم روستای زیتون زیلایی تصریح کرد: در بند های حقوق شهروندی جایی برای 40 دانش آموز این روستا با دو معلم که باید بعد از تمام شدن دوره ابتدایی اکثر آنها به دلیل نداشتن مدارس در مقاطع بالاتر از درس خواندن محروم بمانند وجود ندارد.

,
, ,
 
,
باور کنید که حقوق شهروندی شما نسخه شفابخش محرومان کهگیلویه وبویراحمد نیست
,
باور کنید که حقوق شهروندی شما نسخه شفابخش محرومان کهگیلویه وبویراحمد نیست
,
 
,
وی با اشاره به اینکه مردم همیشه درصحنه کهگیلویه وبویراحمد که برای انقلاب اسلامی زحمت های زیادی کشیده اند و در همه مراحل چه انتخابات و چه حمایت از نظام و انقلاب به نسبت جمعیت حضور صد درصدی داشته اند، تشریح کرد: استان ما با وجود ظرفیت های فراوان در حوزه نفت و منابع طبیعی از لحاظ فقر اقتصادی، فرهنگی، بیکاری، طلاق و خودکشی جزء رتبه های اول کشور است و این برای مسئولان ما تاسف آور است.
,
 
,
, ,

وی با اشاره به اینکه اشتغال قصه پر غصه‌ جوانان تحصیلکرده کهگیلویه و بویراحمد و زیلایی است که آمار و ارقام دولت را برای سنجش پیشرفتش لازم ندارد، گفت: در این استان کافیست سر در دل هر خانه و خانواده ای ببری تا آنگاه بفهمی که بیکاری چگونه همچون موریانه جوانهای این منطقه را می بلعد و آنها در آتش شغل های کاذب می سوزاند.

,

پروین افزود: باور کنید که حقوق شهروندی شما نسخه شفابخش محرومان کهگیلویه وبویراحمد نیست.

,
, ,
 
,

معلم دبستان شهید والانژاد روستای زیتون زیلایی با اشاره به اینکه حقوق شهروندی مردم کشور ما زمانی ادا می شود که دولت با فساد های اقتصادی که در کشور اتفاق می افتد مبارزه کند، افزود: دولت باید برای تحقق وعده هایی که داده و بهبود بخشیدن وضعیت معیشت مردم اقدامات جدی تری انجام دهد نه اینکه خود را سرگرم رونمایی از منشوری کند که فقط ظاهر آن زیبا به نظر می رسد و در عمل وجود ندارد.

,

رابطه منشور حقوق شهروندی دولت با پیاز

,

در حالی که مردم گرفتار مشکلاتی روزافزون بوده و نه تنها بسیاری از حقوق اولیه آنان همچون حق معیشت،حق بهداشت، حق اشتغال، حق مسکن، حق هوای پاک و ... تأمین نشده بلکه شاهد نادیده گرفتن این حقوق توسط دولت و یا ناکارآمدی در تحقق و تأمین آنها هستیم و از سویی نظاره گر این هستیم که دولت محترم نه تنها با غارتگران بیت المال در رسوایی حقوق‌های‌ نجومی و اختلاس صندوق فرهنگیان و ... برخورد نکرده بلکه تحت عناوینی همچون ذخایر نظام و معوقه و ... از آنان دفاع می کند.

,

در چنین شرایطی آقای روحانی از منشور حقوق شهروندی رونمایی کرده و در پیامک های ارسالی به مردم ایران گفته است: «بیاییم با حقوق خود بیشتر آشنا شویم و قدرتمندانه آن را پاس بداریم.» این سخن خطاب به مردم ایران یادآور این ضرب المثل است که؛ «طرف نون نداشت بخوره، پیاز میخورد اشتهاش باز بشه!» و نیز نشان دهنده اعتماد به نفس بالای آقای روحانی در نادیده گرفتن و تغافل نسبت به ناکارآمدی ها و عدم عمل به وعده ها و به فراموشی بردن مسائل اصلی و مطالبات اساسی مردم است!

,

گزارش و عکس از مرضه سادات غلامی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه