اخبار داغ

گاوداری های لنده تعطیل شد؛

عدم حمایت مسئولان کهگیلویه و بویراحمد از دامداران لنده ای/اقساطی که کمر دامداران را شکست

عدم حمایت مسئولان کهگیلویه و بویراحمد از دامداران لنده ای/اقساطی که کمر دامداران را شکست
واحد های گاوداری شهرستان لنده چندین سال است که حال خوشی ندارند و برخی از این واحدهای تولیدی تعطیل و برخی دیگر نیز وضعیت مناسبی ندارند و در آستانه تعطیلی هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از خبرلنده، شهرستان لنده از جمله شهرستان های گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد است که به دلیل تنوع دو اقلیم سردسیری و گرمسیری و وجود منابع عظیم طبیعی و مرتعی بی نظیر خود مستعدترین منطقه جهت ایجاد گاوداری های صنعتی و نیمه صنعتی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خبرلنده,

 

,

, ,

یکی از مهمترین مشاغل مردم شهرستان لنده دامداری است که سهم عظیمی در تولید گوشت قرمز دام سبک در سطح استان، برخی استان های همجوار و کشورهای حاشیه خلیج فارس دارند که سهم صادرات سالانه آنان بالای ده هزار راس است.

,

 از این رو در سال های گذشته برای راه اندازی چندین واحد گاوداری در سطح شهرستان لنده از سوی سازمان جهادکشاورزی، بانک کشاورزی، شبکه دامپزشکی و صنعت، معدن و تجارت استان و شهرستان تسهیلات اشتغالزایی برای احداث و راه اندازی این مراکز صنعتی و نیمه صنعتی در اختیار متقاضیان قرارگرفت.

,

, ,

بیش از دوهزار و 100راس گاو و گوساله و 75 هزار راس بز و بزغاله و گوسفند در شهرستان لنده از سوی دامداران نگهداری می شوند که سهم عظیمی در تولید گوشت قرمز استان دارند که دلیل اصلی عدم افزایش دام در این شهرستانرا می توان اعلام ورشکستگی گاوداری ها و کاهش عرضه و تقاضا در این حوزه دانست.

,

 

,

, ,

, ,

 

,

بیش از 10 واحد تولیدی گاوداری صنعتی و نیمه صنعتی در شهرستان لنده مشغول فعالیت بودند که متاسفانه از این تعداد تنها یک و یا دو واحد هم اکنون مشغول فعالیت هستند و مابقی به طور100درصد تعطیل است و متصدیان آن به مشاغل دیگر روی آورده اند و الان جزء بدهکاران بانکی هستند و اسناد تملکی این واحد ها در رهن بانک های عامل به واسطه دیرکرد و یا ناتوانی در بازپرداخت تسهیلات بانکی است.

,

از سوی دیگر نباید از مخاطرات این شغل چشم پوشی کرد چرا که نگهداری دام سنگین همواره دارای مخاطرات خاص خود و مرگ و میر ها ناشی از بیماری تب برفکی، مارگزیدگی و سایر امراض است که باعث ضرر و زیان بیش از پیش این واحد ها می شود.

,

بیش از 95درصدی واحدهای گاوداری در شهرستان لنده تعطیل شدند که نشان از عدم مدیریت مناسب و حمایت کافی از این تولیدکنندگان این بخش از کشاورزی است.

,

بدون شک حمایت از واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی می توانست علاوه بر ایجاد اشتغال باعث رونق اقتصادی منطقه و کشور نیز شود.

,

حال برخی گاوداری ها تنها به تصویری از گاوی شیرده در درب ورودی گاوداری های خود بسنده کرده و هرروز با رویائی تلخ به دنبال جمع آوری بدهی اقساط عقب مانده خود به بانک ها هستند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه