اخبار داغ

قدیمی‌ترین پل تاریخی استان آخرین روزهایش را سپری می کند

حال و روز ناخوش یک اثر ملی/ یادگار دوران قاجار تاب پاسکاری مسئولان را ندارد

حال و روز ناخوش یک اثر ملی/ یادگار دوران قاجار تاب پاسکاری مسئولان را ندارد
پل تاریخی و قدیمی دوره قاجار که به ثبت ملی هم رسیده پایه هایش توان ایستادن ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری شازند ما، پل تاریخی دو آب یکی از محدود آثاری است که از دوره قاجاریه در بخش زالیان شهرستان شازند واقع شده و کمتر کسی است که نام و آوازه آن را نشنیده باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شازند ما, شازند ما,

اما مدت مدیدی است که این بنای مهم تاریخی حال و روز خوبی ندارد و در سایه بی توجهی مسئولان در حال تخریب و به فراموشی سپرده شدن است.

,

 

,

, ,

 

,

آخرین عملیات مرمت بر روی این پل تاریخی در سال ۱۳۸۲ انجام شده که شامل بازسازی موج شکن، رفع ریختگی دیوار پل و بازسازی بدنه بوده و با گذشت ۱۲ سال مشکلات اساسی در ساختار استحکام و زیبایی این پل ایجاد شده و به سرعت نیازمند مرمت مجدد است.

,

به علت ریزش بخش هایی از پایه های پل، وضعیت این اثر تاریخی از نظر استحکام مناسب نیست و شرایط روی پل نیز به علت بارش ها و جمع شدن آب، دستخوش تخریب و فرسایش بوده و ضریب ایمنی خود را از دست داده است.

,

این پل دارای هشت چشمه است که برخی چشمه های این پل به علت تخریب و فرسایش محیطی، ریزش پیدا کرده که مرمت اثر را ضروری می کند.

,

 

,

, ,
,

چندی پیش حسینی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در گفتگویی اظهار کرد که قرار بر تامین اعتبار از سوی فرمانداری شهرستان شازند بوده تا کار مرمت این بنا انجام شود.

,

فرمانداری شازند ۷۰ میلیون تومان بودجه برای مرمت این اثر در نظرگرفته است

, فرمانداری شازند ۷۰ میلیون تومان بودجه برای مرمت این اثر در نظرگرفته است,

غلامعباس میرزایی فرماندار شهرستان شازند در این خصوص به خبرنگار ما گفت: پل دو آب جزئی از هویت استان مرکزی و شهرستان شازند است که قطعا نیاز به مرمت و بازسازی دارد و این موضوع صرفاً در تخصص سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.

,

وی افزود: ما هم در سال گذشته و هم امسال حدود مبلغ ۷۰ میلیون تومان بودجه برای این موضوع در نظر گرفتیم و حالا اینکه برای این بحث تخصیص آمده یا نه، ما حاضریم بودجه ها را جابجا کنیم تا این اثر تاریخی حفظ شود.

,

فرماندار شهرستان شازند ادامه داد: اما فرمانداری نمی تواند رأساً اقدامی داشته باشد و مطمئناً خود میراث فرهنگی باید این کار را انجام دهد و اینگونه نیست که ما بودجه نداشته باشیم؛ ما بودجه در نظر گرفتیم و اگر اگر کسی پیگیری نکرده، به ما ارتباطی ندارد.

,


,
, ,

مرمت و بازسازی آثار تاریخی زمینه حفظ و نگهداری از آن ها را افزایش و موجب جذب گردشگر و علاقه مندان به آثار باستانی را فراهم می آورد؛ برای حفظ آثار به جا مانده از گذشتگان باید هزینه کرد تا تاریخ آن ها با توجه به بنای به جا مانده قابل شناسایی برای نسل آینده باشد.

,

بنابراین وضعیت فعلی این اثر تاریخی، توجه عاجل و ویژه مسئولان شهرستانی و استانی را می طلبد تا شاهد تخریب و نابودی یکی از مهمترین آثار تاریخی استان مرکزی نباشیم.

,

بنای تاریخی پل دوآب شازند که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است در ۲۰  کیلومتری غرب شهر شازند در نزدیکی روستاهای فروحصار بر روی رودخانه قره‌چای (بزرگترین رودخانه استان مرکزی) در منطقه‌ای معروف به “دو آب” بنا شده است. این بنای منحصر بفرد که روزگاری پیوند دهنده‌ی استراتژیک شمال به جنوب و غرب ایران بوده، با توجه به سبک و سیاق معماریش متعلق به اوایل دوره قاجاریه است. طول این پل در مجموع به حدود یکصد و سی متر بالغ شده و چون بستر رودخانه در دو سوی غرب و شرق از نظر ارتفاع یکسان نیست، سمت غربی پل را به طول ۲۸ متر خاکریز و سنگ‌چین کرده‌اند تا اختلاف سطح بین دو بستر رودخانه کاسته شود. عرض این پل حدود ۵/۵ متر بوده و بلندترین نقطه پل از کف رودخانه به ۷/۵ متر می‌رسد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه