اخبار داغ

مدیر حوزه علمیه الزهرا همدان:

ولایت مداری حضرت معصومه (س)

ولایت مداری حضرت معصومه (س)
مدیر حوزه علمیه همدان با تأکید بر بعد سیاسی زندگی حضرت بیان داشت: حضرت در بحث حمایت از امام، حمایت از اسلام و آرمانهای آن به پا میخیزند و حرکت کرده و رهبری کاروان را به عهده گرفته در این مسیر قدم بر میدارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نافع، طاهره افشین زاد ضمن عرض تسلیت وفات حضرت معصومه سلام الله علیها کریمه اهل بیت، بیان داشت: حضرت معصومه سلام الله و امام رضا علیه السلام از یک مادر و از نجمه خاتون هستند و وقتی که خداوند امام رضا علیه سلام را به نجمه خاتون عنایت میکند بعد از بیست و پنج سال حضرت معصومه را نیز به ایشان عنایت میکند یعنی بیست و پنج سال تفاوت سنی دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,

وی با اشاره به اینکه معصومه لقب ایشان بوده و اسم حضرت، فاطمه است، اظهار داشت: این لقب را آقا امام رضا علیه السلام بر ایشان گذاشته اند در روایتی هست؛ «مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ کَمَنْ زَارَنى»  هرکس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسى است که مرا زیارت کرده است. این نشان دهنده جایگاه ایشان است.

,

افشین زاد افزود: حضرت معصومه سلام علیها در خردسالی پدرشان را از دست دادند و تحت تربیت مستقیم امام رضا علیه السلام بوده اند.
 

,
,

برخی ابعاد شخصیتی خانم معصومه سلام الله علیها

, برخی ابعاد شخصیتی خانم معصومه سلام الله علیها, برخی ابعاد شخصیتی خانم معصومه سلام الله علیها,

مدیر حوزه علیمه خواهران با اشاره به برخی ابعاد شاخص شخصیتی حضرت معصومه سلام الله علیها بیان داشت: یکی از ابعاد شخصیتی بعد علمی و شخصیتی ایشان است سوای این که محدثه بودند، داریم که در زمان پدر ایشان امام موسی کاظم عده ای به مدینه می روند برای اینکه سوالاتشان را خدمت امام بدهند و پاسخ بگیرند اما امام در مدینه تشریف نداشتند، ناراحت میشوند که چطور برگردند در حالی که سوالاتشان هنوز پاسخ داده نشده است؛ خانم معصومه در حالی که خردسال هستند جواب سوالات آنها را نوشته و به آنها می دهند، بسیار خوشحال میشوند و برای برگشت راه می افتند در راه امام موسی کاظم علیه السلام را میبینند؛ آقا پاسخ هایی که خانم حضرت معصومه داشته است را میبینند که چقدر کامل، خوب و مناسب بوده است و همان جا سه بار تکرار میکنند؛ فداها ابوها؛ این عظمت و جایگاه علمی حضرت معصومه را حتی در خردسالی نشان می دهد .

,

وی دیگر بُعد شخصیتی حضرت معصومه را عصمت خواند و ابراز داشت: علاوه بر ائمه معصومین افرادی مثل حضرت زینب سلام الله علیها، حضرت ابالفضل علیه السلام و خانم معصومه سلام الله علیها و کسانی دیگر هستند که درجه عصمت را برایشان مطرح میکنند و از همین لقبی که آقا امام رضا به ایشان می دهد میتوان فهمید خانم در درجه عصمت بوده اند که این لقب برایشان انتخاب شده است.

,

افشین زاد سومین شاخص وجود مبارک حضرت را شافع بودن در دنیا و در آخرت خواند و افزود: در زیارت خانم نیز ما همین را از ایشان میخواهیم «یا فاطمه المعصومه اشفعی لنا فی الجنه» که نشان می دهد ایشان دارای مقام شفاعت هستند و از شیعیان، مومنان و محبین اهل بیت شفاعت می کنند.

,

وی با برجسته شمردن بُعد عبادی و اخلاص ایشان بیان داشت: می بینیم که خانم مانند سایر خاندان اهل بیت مدام مشغول به عبادت طولانی و خالصانه برای خداوند بوده اند و حتی چند روزی هم که در قم بودند و در حادثه برخورد بنی عباس که ایشان را مصموم کرده و تمام مردان کاروان را کشتند، ایشان به قم تشریف بردند و در آن چند روز که در آنجا بودند مردم جز عبادت چیزی از ایشان ندیدند، این هم جایگاه خانم را در این جهت نشان می دهد.

,

افشین زاد تأکید کرد: یک نکته دیگر که میتوان از ابعاد وجودی خانم میتوانیم نتیجه بگیریم قداست ایشان است که طبق روایاتی که در بحث مقدس بودن قم داریم، امام صادق علیه السلام خبر می دهند از اهل بیت ما کسی در آنجا مدفون خواهد شد و حتی روایاتی در مورد مقدس بودن و جایگاه عظیم قم بیان شده این به هر حال نشان میدهد که قداستی پیدا کرده است به علت وجود نازنین و مبارک هست.

,

مدیر حوزه علمیه خواهران همدان ابراز داشت: خانم معصومه بُعد کراماتی نیز دارند، ما به صورت مختلف دیده ایم که از ایشان نقل شده است و به صورت ها مختلف مردم بهره مند شده و توانسته اند از این وجود با برکت بهره بگیرند.

,

هم پایی خانم معصومه سلام الله علیها با امام رضا علیه السلام

, هم پایی خانم معصومه سلام الله علیها با امام رضا علیه السلام, هم پایی خانم معصومه سلام الله علیها با امام رضا علیه السلام,

افشین زاد با بیان حدیثی از امام جواد علیه السلام در خصوص واجب بودن بهشت بر هرکسی که خانم معصومه را در قم زیارت بکند اشاره داشت: امام جواد علیه السلام می فرمایند "هرکس" یعنی افراد خاصی را مشخص نمی کنند که بخواهیم بگوییم قشر خاصی را، برای هر کسی که به زیارت بروند بهشت واجب است.

,

وی با تأکید بر هم پایی و هم سنگ بودن خانم معصومه سلام الله علیها با آقا امام رضا علیه سلام گفت: در روایات متعددی داریم در میان تمام فرزندانی که امام موسی علیه السلام داشتند تنها خانم معصومه سلام الله علیها بودند که بالاترین مرتبه را داشتند و بعد از آقا امام رضا در ردیف ایشان قرار می گیرند.

,

وی با اشاره به روایت دیگری در رابطه با واجب شدن بهشت برکسی که به امام رضا علیه السلام ایمان بیاورد تصریح کرد: درواقع ایمان آوردن به آقا نشان دهنده شیعه واقعی بودن است و این خود جایگاه حضرت معصومه را نشان می دهد که در چه ردیف و مرتبه ای از خاندان اهل بیت قرار دارند.

,

چرا حضرت معصومه سلام الله علیها ازدواج نکردند؟

, چرا حضرت معصومه سلام الله علیها ازدواج نکردند؟, چرا حضرت معصومه سلام الله علیها ازدواج نکردند؟,

مدیر حوزه علمیه الزهرا در رابطه با علت ازدواج نکردن حضرت معصومه تصریح کرد: دوران خفقانی که در زمان بنی عباس بود و آن فشار شدیدی که بر روی شیعیان وجود داشت هیچکس جرأت نمیکرد آشکارا حمایت از علویون و خاندان اهل بیت را داشته باشد و شاید کسی جرأت نمیکرد نزدیک این خاندان شود و بخواهد چنین درخواستی داشته باشد، چون ممکن بود به دست بنی عباس بیافتد و از بین برود.

,

وی ادامه داد: یک علت عمده این موضوع هم میتوان نبودن هم کفو برای خانم معصومه سلام الله علیها برشمرد، این خاندان در جایگاه و مرتبه ای هستند که باید کسی بهم ردیف ایشان باشد و یکی از سفارشات امام موسی کاظم به امام رضا این هست؛ آنها با کسانی ازدواج بکنند که هم ردیف و هم مرتبه باشند و با شأن اهل بیت سازگار باشند.

,

افشین زاد افزود: همچنین این موضوع هم وجود دارد که ایشان در سن جوانی وفات کردند و شاید اگر عمر طولانی تری داشتند کسی هم ردیف ایشان پیدا میشد.

,

ولایت مداری خانم معصومه سلام الله علیها

, ولایت مداری خانم معصومه سلام الله علیها, ولایت مداری خانم معصومه سلام الله علیها,

مدیر حوزه علمیه همدان با تأکید بر بعد سیاسی زندگی حضرت بیان داشت: حضرت در بحث حمایت از امام، حمایت از اسلام و آرمانهای آن به پا میخیزند و حرکت کرده و رهبری کاروان را به عهده گرفته در این مسیر قدم بر میدارند.

,

وی افزود: هرکسی وظیفه دارد در مرتبه خودش مطابق با مسئولیتی که دارد برای دین امام و هدایت خودش قدم بردارد و فردا نمیتواند هیچ بهانه ای برای امام زمان خود داشته باشد که من نتوانستم.

,

الگویی مشهود برای دختران جوان

, الگویی مشهود برای دختران جوان, الگویی مشهود برای دختران جوان,

افشین زاد ابراز داشت: خانم معصومه سلام الله علیها به اعضای خانواده خصوصا به امام رضا علیه السلام بسیار مشهود است میبینیم از محبت سرشار برخوردارند بسیار یکدیگر را دوست دارند و بسیار برای یکدیگر ارزش قائل اند و بخاطر همین محبت و دوست داشتن یکی از عوامل کوچ ایشان دوری، فراغ و دلتنگی برای برادرشان است که این رنج سفر را با تمام سختی ها تحمل بکنند تا خدمت امام رضا رسیده و دیدار بکنند. این نشان دهنده این است که انسان در هر حالی باید آن توجه، محبت و ارزش را به خانواده را مد نظر داشته باشد.

,

وی در پایان افزود: نکته ای که برای دختران جوان میتوانیم از خانم الگو بگیریم این هست که آنها باید در همه مراحل زندگی -خصوصاً در زندگی مشترک، انتخاب همراه و همسر- سعی بکنند همانطور که دین سفارش میکند و حضرت معصومه الگوی عملی و آشکار آن هستند به دنبال کسی باشند که همراه، هم کفو و هم ردیفشان باشد تا بتوانند یک زندگی خوب را داشته باشند، خدای نکرده براساس مسائل ظاهری نباشد که در زندگی خود آنها نیز باعث ایجاد مشکل گردد.

,

انتهای پیام/رض

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه