اخبار داغ

رئیس صنعت معدن وتجارت ایجرود:

فرش بیدگینه ایجرود با شهرت جهانی مغفول مانده است/ فعالیت 500 بافنده فرش در روستای بیدگینه

فرش بیدگینه ایجرود با شهرت جهانی مغفول مانده است/ فعالیت 500 بافنده فرش در روستای بیدگینه
رئیس صنعت معدن و تجارت ایجرود با بیان اینکه فرش بیدگینه ایجرود مغفول مانده است، گفت: 500 بافنده فرش در این روستا فعالیت دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روستای بیدگینه از توابع بخش مرکزی ایجرود و در موقعیت جغرافیای 12 کیلومتری شمال غربی شهر زرین آباد واقع شده است و ازمرکز استان 47 کیلومتر  فاصله دارد،فرش بید گینه ،فرشی با نقش و نگار و طرح های متعدد و متنوع ، یکی از استعدادهای مغفول این شهرستان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛,

فریدون  محمدی « رئیس صنعت معدن و تجارت ایجرود» در گفت و گو با ایجرود خبر، در این زمینه با بیان اینکه فرش بیدگینه شهرستان ایجرود یکی از فرش هایی است که بازار جهانی دارد، اظهار داشت: روستای بیدگینه با جمعیت1100 نفر و تعداد 300 خانوار است  که  در حدود 300 سال سابقه با بافت فرش در این روستا، فرش بیدگینه قدمت  300 ساله دارد.

, ایجرود خبر،,

وی با اشاره به اینکه فرشی که در حال حاضر در این روستا بافته می شود ریز ماهی یا ریز بافت است، افزود:  ابعاد این  فرش یک و نیم در دو و بیست است.

,

رئیس صنعت معدن و تجارت ایجرود با بیان اینکه در حال حاضر 500 نفر بافنده و تعداد 150 دار قالی در بیدگینه وجود دارد، ادامه داد: این فرش به کشورهای آلمان و برزیل است  و در حال حاضر این بافت رو به کاهش است.

,

محمدی با اشاره به اینکه فرش بیدگینه علاوه بر شهرت محلی، شهرت جهانی نیز دارد، تصریح کرد: پیشنهاد من برای شناساندن این ظرفیت ها در شهرستان در نظر گرفتن و نصب المان هایی با توضیح استعداد ها و ظرفیت های ایجرود در محل های پر تردد این شهرستان است.

,

وی با بیان اینکه اصلی ترین طرح فرش بیدگینه  حاجی گبه سی است، ابراز کرد: امیدوارم با همکاری و فعالیت دوستان این امر احیا شود چرا که با توجه به سادگی و طرح و نقش آن این طرح فرش بسیار زیبا است.

,

محمدی با بیان اینکه یکی ازمشخصه های اصلی فرش بیدگینه به دلیل ریز نقش بودنش و رنگرزی سنتی و طبیعی آن بوده است، اضافه کرد: در حال حاضر این فعالیت _ رنگرزی سنتی _ در روستای بیدگینه انجام نمی شود.

,

رئیس صنعت معدن و تجارت ایجرود با اشاره به اینکه فرش بیدگینه ظرفیتی است که  مغفولی مانده است و باید از آن استفاده شود،گفت: فرش بیدگینه ایجرود ثبت جهانی شده و باید از این موضوع برای احیا آن استفاده کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه