اخبار داغ

یک کارشناس ارشد میکروبیولوژی:

غذاهای کنسروی مواد نگهدارنده ندارند

غذاهای کنسروی مواد نگهدارنده ندارند
یک کارشناس میکروبیولوژی بیان داشت: بر خلاف تصور عموم مردم که مدت طولانی نگهداری کنسروها را ناشی از مواد نگهدارنده می دانند حقیقت امر این است که غذاهای کنسروی مواد نگهدارنده ندارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبنم همدان،  با توجه به مدرن شدن زندگی های شهری و شاغل بودن بیشتر زنان شهر نشین صنعت کنسرو پیشرفت های چشمگیری داشته است. ماهیت زندگی شهری موجب شده است تقاضا برای استفاده محصولات کنسرو شده زیاد شود و همین امر موجب کنسو شدن بیشتر سبزیجات، میوه جات و حتی غذاها شده است. بانوان شاغل در برخی موارد به دلیل کمبود وقت تمایل به استفاده از غذاهای کنسروی و آماده دارند. به همین دلیل آگاهی کامل از مضرات کنسروها، میزان مواد نگهدارنده در آنها ، مدت زمان مجاز برای نگهداری محصولات کنسرو شده و خطرات مسمومیت با غذاهای کنسروی امری ضروری است در این خصوص به سراغ یک کارشناس ارشد میکروبیولوژی که مسئول کنترل کیفیت محصولات در کارخانه های مواد غذایی است رفته ایم که تا با وی در مورد محصولات کنسرو شده صحبت کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبنم همدان، ,

فهیمه نوش آبادی در مورد محصولات کنسرو شده گفت: کنسروها غذاهایی هستند که به شیوه صنعتی طبخ می شوند و به شیوه ای خاص بسته بندی می گردند و به همین دلیل میتوانیم بدون نیاز به یخچال آنها را به مدت طولانی نگهداری کنیم و همین امر موجب اقبال عمومی به این محصولات کنسرو شده می باشد.

,

 

,

از این کارشناس میکروبیولوژی پرسیدم آیا غذاهای کنسروی حاوی مواد نگهدارنده هستند؟

, از این کارشناس میکروبیولوژی پرسیدم آیا غذاهای کنسروی حاوی مواد نگهدارنده هستند؟, از این کارشناس میکروبیولوژی پرسیدم آیا غذاهای کنسروی حاوی مواد نگهدارنده هستند؟,

وی گفت: بر خلاف تصور عموم مردم  که مدت طولانی نگهداری کنسروها را ناشی از مواد نگهدارنده می دانند حقیقت امر این است که غذاهای کنسروی مواد نگهدارنده ندارند.

,

 

,

علت ماندگاری طولانی مدت مواد غذایی کنسرو شده چیست؟

, علت ماندگاری طولانی مدت مواد غذایی کنسرو شده چیست؟, علت ماندگاری طولانی مدت مواد غذایی کنسرو شده چیست؟,

این مسئله به فرایند تولید کنسرو ها مربوط است. از آنجاییکه غذاهای کنسرو شده طی فرایند دمایی بالایی تولید می شوند باکتری های عامل فساد در آنها از بین رفته است و به علت نوع بسته بندی خاص آنها امکان ورود مجدد این عوامل به درون قوطی وجود ندارد به همین دلیل دارای ماندکاری طولانی مدت می باشند

,

 

,

اگر مواد نگهدارنده در کنسرو ها وجود ندارد چرا باید مصرف کنسرو ها را محدود تر کنیم؟

, اگر مواد نگهدارنده در کنسرو ها وجود ندارد چرا باید مصرف کنسرو ها را محدود تر کنیم؟, اگر مواد نگهدارنده در کنسرو ها وجود ندارد چرا باید مصرف کنسرو ها را محدود تر کنیم؟,

درست است که کنسروها مواد نگهدارنده ندارند اما همین فرایند حرارتی بالا در صنایع کنسرو سازی باعث کاهش خصوصیات ماده غذایی از قبیل عطر، طعم و مواد مغذی حساس مانند ویتامین های A,B, C و E می شود  ولی میزان مواد مغذی مقاوم مانند آهن و پروتئین ها در آنها کاهش ندارد. و همچنین به دلیل وجود مقادیر بالای نمک و روغن و در بعضی موارد مواد رنگی بهتر است میزان مصرف کنسرو ها محدود شود.

,

 

,

توصیه  شما به افرادی که مجبور به مصرف کنسروها هستند چیست؟

, توصیه  شما به افرادی که مجبور به مصرف کنسروها هستند چیست؟, توصیه  شما به افرادی که مجبور به مصرف کنسروها هستند چیست؟,
  • حتما به تاریخ انقضای قوطی ها دقت شود.
  • از خریدن قوطی های کنسرو زنگ زده و فرو رفته اجتناب شود و در صورت امکان از غذاهای کنسرو شده موجود در شیشه ها که محتویات آنها قابل رویت باشد استفاده شود.
  • تمام قوطی‌های کنسرو را موقع مصرف 20 دقیقه بجوشانید نه فقط کنسرو ماهی را
,
  • حتما به تاریخ انقضای قوطی ها دقت شود.
  • ,
  • از خریدن قوطی های کنسرو زنگ زده و فرو رفته اجتناب شود و در صورت امکان از غذاهای کنسرو شده موجود در شیشه ها که محتویات آنها قابل رویت باشد استفاده شود.
  • ,
  • تمام قوطی‌های کنسرو را موقع مصرف 20 دقیقه بجوشانید نه فقط کنسرو ماهی را
  • ,

    این کارشناس میکروبیولوژی تاکید کرد: بر خلاف تصور عامه مردم که فقط جوشاندن کنسرو ماهی را قبل از مصرف الزامی میدانند باید تمام کنسرو ها از قبیل لوبیا، نخود فرنگی، ذرت، سبزیجات مخلوط، نخود آبگوشتی، عدس و... نیز به مدت 20 دقیقه قبل از مصرف جوشانده شود و در صورت بروز باد کردگی قوطی از مصرف آن احتناب شود زیرا احتمال وجود فساد در این گونه قوطی ها وجود دارد.

    ,

    وی اظهار داشت: نکته ای که خانواده ها و بانوان خانه دار باید بدانند این است که فقط یک گرم سم موجود در مواد غذایی کنسرو شده، برای کشتن 10 میلیون نفر کافی است.

    ,

     

    ,

    چطور کنسروها به سم آلوده می شوند؟

    , چطور کنسروها به سم آلوده می شوند؟, چطور کنسروها به سم آلوده می شوند؟,

     در صنعت کنسرو سازی اگر نکات بهداشتی رعایت نشود و یا فرآیند پخت که بهمراه استریلیزاسیون ماده غذائی می باشد به خوبی انجام نشود اسپور باکتری کلستریدیوم بوتولینوم در ماده غذائی می ماند و در شرایط دمائی مساعد  و وجود ماده غذائی در کنسرو این اسپور دوباره رشد کرده و باکتری مذکور سمی بنام سم بوتولیسم تولید می کند که بسیار کشنده  و خطرناک  است.  

    ,

     

    ,

    سم بوتولیسم چه خطراتی برای افراد ایجاد می کند:

    , سم بوتولیسم چه خطراتی برای افراد ایجاد می کند:, سم بوتولیسم چه خطراتی برای افراد ایجاد می کند:,

    این سم به محض ورود به بدن وارد جریان خون شده وروی سیستم عصبی سر و گردن و صورت افراد تاثیر گذاشته و سپس به اندام های دیگر نیز نفوذ کرده و باعث فلج فرد می شود و گاها با در گیری عضلات تنفسی مانع تنفس فرد می شود

    ,

     

    ,

    آیا برای مسمومیت با بوتولیسم درمانی وجود دارد؟

    , آیا برای مسمومیت با بوتولیسم درمانی وجود دارد؟, آیا برای مسمومیت با بوتولیسم درمانی وجود دارد؟,

    اولین اقدام پس از ظهور علائم این مسمومیت مراجعه فوری به پزشک است. به محض ظهور علائم، باید بیمار بستری شود و  شستشوی محتویات معده به سرعت انجام شود.

    ,

     

    ,

     حداکثر زمان مجاز برای نگهداری مواد غذایی کنسرو شده چقدر است؟

    ,  حداکثر زمان مجاز برای نگهداری مواد غذایی کنسرو شده چقدر است؟,  حداکثر زمان مجاز برای نگهداری مواد غذایی کنسرو شده چقدر است؟,

    در مواد غذائی کنسرو شده با توجه به نوع ماده غذائی میزان ماندگاری متفاوت است   این مدت  در کنسروهای اسیدی مثل رب گوجه فرنگی، کمپوت های میوه و آبمیوه های صنعتی که ph آنها پائین است حداکثر تا 18 ماه می باشد ولی در کنسروهای کم اسید مثل خوراک های گوشتی،  لوبیا ، نخودفرانگی ، ذرت و ...میتواند از 2 تا 5 سال متفاوت باشد.

    ,

    انتهای پیام/ 

    ]
    • برچسب ها
    • #
    • #
    • #
    • #

    به اشتراک گذاری این مطلب!

    ارسال دیدگاه