اخبار داغ

گزارش تصویری؛

صنایع دستی روستای اندبیل خلخال+تصاویر

صنایع دستی روستای اندبیل خلخال+تصاویر
صنایع دستی روستایی یکی از مشاغلی است که بانوان خلخالی کمر همت در این رشته بسته اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ازناو ،صنایع دستی روستایی یکی از مشاغلی است که بانوان خلخالی کمر همت در این رشته بسته اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ازناو,

اکنون به هر خانه در روستاهای خلخال سر بزنی می توانی فعالیتی اقتصادی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی را نظاره گر باشی.

,

در روستاهای اندبیل خلخال نیز زنان تلاشگر این روستا به بافت جورابهای پشمی، شال و جاجیم و گلیم و ورنی مشغول هستند.

,

زنان خانه دار روستایی در اقتصاد خانواده خود سهیم بوده و با دریافت تسهیلات از بسیج سازندگی سپاه ناحیه خلخال در کنار پرورش مرغ، تولید لبینات، به تولید ترشیجات نیز روی آورده اند و حالا بانوان در عرصه صنایع دستی نیز  کمک حال خانواده شده اند.

,

, ,

 

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

" کرسی " به زبان محلی ترکی یکی از وسایلی بود که از یک چهارچوب مکعبی درست می شد که زنان در زمستان با دوختن یک لحاظ بزرگ و درست کردن آتشی در بیرون از منزل و انتقال زغال آن در منقل به زیر کرسی یه فضای گرم و استراحت برای خانواده درست می کردند.

,

, ,

, ,

, ,

اجاق سفالی یکی از اجاق هایی بود که در قدیم زنان روستای برای پخت غذا از آن استفاده می کردند و با ریختن زغال درداخل آن غذا را بر روی آن درست می کردند و حرارت خوبی برای پخت انواع غذا داشت.

,

, ,

در قدیم ایام برای نخ ریسی و بافت جوراب از دستگاهی ساده و ابتدایی به نام ترکی " جهره" استفاده می کردند که در پشم گوسفند پس از شتشو و خشک شدن توسط بانوان در این دستگاه نخ ریسی می شد و سپس برای بافت جوراب و پیراهن مورد استفاده قرار می گرفت.

,

, ,

یکی از وسایل قدیمی در تهیه لبنیاتی مثل دوغ و کره "نهره" به زبان ترکی بود که از خاک سفال درست می شد و زنان روستایی با ریختن ماست و آب در داخل این " نهره" آن را تبدیل به دوغ و کره می کردند.

,

, ,

این زیر انداز قدیمی با پوست گوسفند است که در زمان قدیم که خبری از پشتی ها و زیراندازهای گرم و نرم نبود زنان روستایی پس از سربریدن گوسفند پشم آن را نمک اندود کرده و آن را در مکانی خشک می کردند که پس از خشک شدن و شتشوی دوباره به زیراندازی گرم ونرم طبیعی تبدیل می شد.

,

, ,
عکس و گزار ش/سید مصطفی مرادخانی
 انتهای پیام/
,
عکس و گزار ش/سید مصطفی مرادخانی
,
 انتهای پیام/
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه