اخبار داغ

با تایید قانون منع حمل سلاح سرد؛

بی تدبیری، 18 قرن زحمت صنعتگران چاقوی زنجان را هدر می دهد/ چینی ها به دنبال قبضه کردن بازار شمشمیر و غداره در غیاب زنجان

بی تدبیری، 18 قرن زحمت صنعتگران چاقوی زنجان را هدر می دهد/ چینی ها به دنبال قبضه کردن بازار شمشمیر و غداره در غیاب زنجان
با تایید قانون منع حمل سلاح سرد؛چاقوی زنجان که دارای قدمتی 18 قرنی است با مشکلاتی مواجه می شود که این صنعت را تحت الشعاع قرار می دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از موج رسا, از حدود قرن 10 هجری قمری شهر زنجان یکی از مراکز مهم صنعتی بوده است که در آن کارگاه های مختلف اسلحه‌ سازی دایر شد، با کشف مجموعه‌ منحصر به فرد مرد نمکی، پیشینه‌ تاریخی این صنعت در زنجان از هیجده قرن پیش به طور قطع مشخص است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا,

چاقوی زنجان با وجود اینکه از طریق گمرک صادراتی ندارد اما در بین کشورهای عربی از جایگاه مهمی برخوردار است و صنعتگران زنجانی قالبا شمشیر، غداره و چاقوهای تزئینی را به این کشورها صادر می کنند.

,

اما تصویب قانون منع حمل سلاح های سرد توسط مجلس شورای اسلامی صنعتگران این صنعت را در استان زنجان دچار نگرانی های بیشماری کرده است، این قانون در حال حاضر به شورای نگهبان ارجاع داده شد و صنعتگران زنجانی در تلاشند تا حداقل شورای نگهبان وضعیت صنعتگران زنجانی را درک کنند.

,

اگر چه مجمع نمایندگان استان زنجان پیگیر این موضوع هستند اما اتحادیه و اصناف چاقوسازان استان گام را فراتر گذاشته و در نامه ای خواستار جدیت شورای نگهبان در این موضوع شده است.

,

پیگیری های انجام شده تا کنون به اینجا ختم شده است که دبیر شورای نگهبان در نامه ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار رفع ابهامات این ماده قانونی شده است.

,

محمدرضا جرجیسی، سخنگوی اتحادیه و اصناف چاقوسازان زنجان در این زمینه معتقد است، با پیگیری های انجام شده و نوشتن حداقل 75 نامه به مسئولان مرتبط، در نهایت دبیر شورای نگهبان به رئیس مجلس شورای اسلامی نامه‌ ای مبنی بر رفع ابهام ماده منع حمل سلاح های سرد نوشته است.

,

 وی با بیان اینکه این قانون در مرحله تایید از سوی شورای نگهبان است، افزود: این قانون مشکلاتی را برای صنعتگران استان به وجود آورده است.

,

 

,

*غداره زنجانی در موزه های خارجی

,

سخنگوی اتحادیه و اصناف چاقوسازان زنجان با اشاره به اینکه در استان زنجان قمه و قداره به صورت کلکسیونی و موزه ‌ای تولید می شود، افزود: این هنر زنجانی ها است که هنر دست آنها در موزه های خارجی به نمایش در می آید.

,

جرجیسی با اشاره به قیمت بالای این محصولات، گفت: صادرات آن به کشورهای عربی منبع درآمدی برای صنعتگران زنجانی است اما این قانون عملا دست صنعتگران را در حنا گذاشته است.

,

وی خاطرنشان کرد: بازار هدف استان زنجان کشور عراق است و اما در سال جاری صادراتی انجام نشده است. 

,

سخنگوی اتحادیه و اصناف چاقوسازان زنجان با اشاره به فعالیت چینی ها در غیاب صنعتگران زنجانی آغاز شده است، تصریح کرد:  بازار چاقو برای زنجان ارز آوری دارد که متاسفانه با تصویب این قانون، این بازار با مشکلات اساسی مواجه شده است.

,

 

,

*اقدام خودسرانه پست در عدم جابه‌ جایی تولیدات چاقو

,

جرجیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکل جدید چاقو سازان زنجانی، گفت: عدم جابه‌ جایی تولیدات چاقو بر سر راه صنعتگران زنجانی سبز شده است.

,

وی با بیان اینکه پست بدون ابلاغ رسمی به چنین اقدامی دست زده است، بیان داشت: جای تعجب دارد که مسئولان به جای رسیدگی به موضوع، مانعی بر سر راه صنعت استان می شوند.

,

این مسئول خاطرنشان کرد: این اقدام در حالی انجام می شود که هنوز قانون مجلس نهایی نشده است.

,

وی چاقو را یکی از هنرهای اصیل و صنایع دستی استان زنجان برشمرد و افزود: اقدام پست غیرقانونی است.

,

 

,

*قانون جدید حمل سلاح سرد

,

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی ۱۲ آبان ‌ماه امسال با پیشنهاد کمیسیون قضایی برای الحاق دو تبصره به ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی موافقت کردند که به موجب آن، حمل و واردات سلاح سرد شامل قمه، شمشیر، چاقوی ضامن‌دار، ساطور، قداره و پنجه بوکس و نیز سایر ادواتی که در درگیری فیزیکی کاربرد دارد، ممنوع و جرم محسوب می ‌شود.

,

 کسی که مرتکب این جرم شود، به حداقل مجازات مقرر در این ماده، محکوم و واردکننده نیز به جزای نقدی درجه ۶ حسب مورد محکوم می ‌شود.در این ماده قانونی آمده است که تولید، عرضه یا حمل ادوات موضوع این قانون در موارد ورزشی، نمایشی، آموزشی و نیاز ضروری اشخاص برای استفاده شغلی یا دفاع شخصی پس از دریافت مجوز بلامانع است.

,

گفتنی است،استان زنجان که آن را فلات زنجان نیز می نامند، در ناحیه مرکزی شمال غربی ایران واقع شده است.

,

استان زنجان با هفت استان هم مرز است، این استان از شمال به استان های اردبیل و گیلان، از شرق به استان قزوین، از جنوب به استان همدان، از جنوب غربی و غرب به استان های کردستان و آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی محدود است.

,

در استان زنجان رشته های مختلف صنایع دستی رواج دارد، از آن جمله گلیم بافی در ابهر، قیدار و زنجان روستاهای آن گیوه دوزی ابریشمی و نخی در انگوران و زنجان، چاروق دوزی در شهر زنجان، رنگرزی در ابهر، زنجان و قیدار، سفالگری در روستای قلثوق، ملیله کاری شامل سینی، سرویس بشقاب کاسه و وسایل مصرفی در شهر زنجان، ساخت انواع چاقو و کارد و قندشکن در زنجان، جاجیم بافی نواری در طارم علیا و ماه نشان، انگوران، کیسه بافی حمامی، نواری در انگوران، ماه نشان، قیدار و حکاکی روی مس در شهر زنجان را می توان نام برد.

,

 

,

*صنعت چاقوی زنجان

,

صنعت چاقوسازی در زنجان بطور قطع ماحصل عواملی چون موقعیت جغرافیایی و نقش زنجان در جنگهای  مختلف تاریخی (قبل از اسلام و بعد از اسلام)، موقعیت سوق‌الجیشی استان نسبت به استانهای همجوار، قرار گرفتن بر سر تمدنهای شرقی، غربی و نزدیکی به فلات مرکزی، فراهم بودن مواد اولیه و معادن غنی آهن و مس است.

,

با توجه به شواهد و مدارک به دست آمده به طور قطع اعلام تاریخ دقیق و مشخص پیرامون زمان شروع این صنعت در استان زنجان مقدور نیست، قدیمی‌ترین چاقوی به دست آمده از مجموعه‌ مرد نمکی در معدن نمک چهرآباد " روستای حمزه‌لو " متعلق به هیجده قرن پیش است.

,

این چاقو دارای دسته‌ ای از شاخ بز است و طول آن 11 سانتی ‌متر که با استفاده از دو میخ پرچ به تیغه‌ای متصل شده که طول تیغه 8.5 سانتی‌متر اندازه‌ گیری می شود.  غلاف آن از جنس چرم بوده و با بندی از جنس چرم به لباس وی متصل بوده است، طول غلاف 15.5 سانتی ‌متر است در عرض آن شکافی تعبیه شده که احتمالاً وسیله‌ ای شبیه گوش‌ پاک‌کن یا نوعی سنجاق در آن جاسازی شده است.

,

چاقوی مزبور را می توان به عنوان اولین و قدیمی‌ترین سند موثق به دست آمده در خصوص صنعت چاقوسازی زنجان نام برد.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه