اخبار داغ

ایران مجبور به عدم پیگیری اجرای قانون ایسا!

اثبات ماهیت پوچ کمیته مشترک برجام در اولین آزمون خود

اثبات ماهیت پوچ کمیته مشترک برجام در اولین آزمون خود
بر اساس نتایج جلسه کمیته مشترک برجام،ظاهرا مذاکره کنندگان ایرانی نه تنها نتوانسته اند درمقابل بدعهدی آمریکا بیاستند، بلکه با قبول عدم پیگیری و مقابله با این قانون،به دلیل بارحقوقی از طرح مجدد این شکایت عملا ناتوان خواهند بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، دیروز در صحنه سیاست خارجی کشورمان اتفاق مهمی به وقوع پیوست که در لابه لای اخبار انبوه مربوط به ارتحال و خاکسپاری مرحوم هاشمی رفسنجانی مجالی برای تحلیل آن نبود. عراقچی پس از مدتها غیبت در عرصه رسانه ایی به همراه تخت‌روانچی عازم وین شده و در جلسه کمیته رسیدگی به مصوبات برجام شرکت کرد. موضوع جلسه دیروز مربوط به شکایت ایران، نسبت به تمدید طرح تحریم توسط آمریکا بود که ظاهرا درآن علاوه بر موضوع فوق موارد دیگری نیز بررسی گردیده است، اما آنچه از نتایج جلسه مذکور برداشت میشود نه تنها موضوع اصلی جلسه در حاشیه مانده است بلکه موضوعات جانبی نیز در آن مطرح گردیده و اتفاقا به تصمیمات عجیبی هم رسیده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

 اظهارات معاونان ظریف از فضای حاکم بر کمیسیون در ماجرای نقض برجام فقط به ناراحتی و گفتگوهای نقادانه دیگر اعضا در جلسه و محکومیت شفاهی این اقدام توسط آنها اشاره دارد. در واقع، همه‌ی اعضای کمیته مشترک برجام از اقدام آمریکا ناراحت و در عین حال همگی ایران را به سازش با این طرح دعوت کرده اند، در نهایت نیز ایران از پیگیری و مقابله با نقض برجام دست برداشته و به تایید ضمنی اعضا نسبت به محکوم بودن این کار آمریکا بسنده کرده است.

,

باتوجه به تایید تلویحی این خبر و سخنان معاونان وزارت خارجه درخصوص تمدید قانون ایسا (تخت روانچی: هیأت آمریکایی ادعا داشت که آنها در عمل اجازه نمی‌دهند که تعهداتشان انجام نشود و با استفاده از اختیاراتی که رئیس‌جمهور آمریکا دارد، جلوی اثرگذاری ایسا را می‌گیرند) آنچه پیش‌بینی می شد اتفاق افتاد و تیم مذاکره کننده عملا در قضیه نقض برجام نیز بی هیچ دستاوردی با این تحریم کنار آمده است.

,

اکنون میتوان ادعا کرد که تنها مرجع رسیدگی به تخلفات برجام که بارها توسط تیم مذاکره کننده به عنوان ملجاء برای حل اختلافات مطرح شده بود، درعمل مقابل نقض صریح برجام منفعل ماند و به دلیل ماهیت کمیته مذکور و بنا به گفته تخت روانچی ایران از ادامه طرح مقابله با برجام نیز خودداری کرد. در واقع تیم مذاکره کننده بدون امکان اتخاذ تصمیم متفاوتی مجددا مجبور به قبول و همچنین اعتماد به سخنان و وعده های طرف مقابل شدند، البته اجباری که متاسفانه بار دیگر الزام حقوقی برای ایران به همراه خواهد داشت.

,

اینکه در جلسه دیروز علاوه بر موضوع مهم فوق چه مسایل دیگری بحث و تصویب شده است، به کنکاش بیشتری احتیاج دارد، اما آنچه امروز تیم مذاکره کننده با آن روبرو هستند، چالش پاسخگویی در داخل کشور به نقض برجام خواهد بود.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه