اخبار داغ

رئیس بنیاد نخبگان استان سمنان:

اظهار نظرها در خصوص بالا بودن ضریب هوشی ایرانیان دقیق نیست

اظهار نظرها در خصوص بالا بودن ضریب هوشی ایرانیان دقیق نیست
رئیس بنیاد نخبگان استان سمنان گفت: این که گفته می شود ضریب هوشی ایرانیان از متوسط جهانی بالاتر است قابل استناد نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ داود فیض رئیس بنیاد نخبگان استان سمنان در بازدید از دفتر شبکه اطلاع رسانی مرآت ضمن اطلاع از نحوه تولید و انتشار خبر در این شبکه با خبرنگار مرآت به گفتگو پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرآت,

داود فیض از سال 1389 ریاست بنیاد نخبگان استان سمنان را برعهده دارد و سالها است در دانشگاه سمنان در رشته مدیریت تدریس می کند.

,

متن گفتگوی خبرنگار مرآت با رئیس بنیاد نخبگان استان سمنان را در ادامه می خوانید:

, مرآت,

مرآت-  لطفا در خصوص بنیاد ملی نخبگان توضیح دهید.

, مرآت-  لطفا در خصوص بنیاد ملی نخبگان توضیح دهید.,

فیض- پیشنهاد دهنده این بنیاد شخص مقام معظم رهبری بودند و اساسنامه بنیاد ملی نخبگان با پیگیری های شخص ایشان در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. به هر صورت هر نهادی باید حالتی قانونی پیدا کند و لذا در سال 85 و در دولت نهم رسما تاسیس شد. حوزه ماموریت های این مجموعه هم شناسایی، حمایت و هدایت نخبگان و استعدادهای برتر است. درست است که عنوان این بنیاد مربوط به نخبگان است اما بخش عمده ای از فعالیت های بنیاد ملی نخبگان به قبل از نخبگی مربوط می شود. یعنی 90 درصد افراد تحت پوشش ما افرادی هستند که طبق در تعریف نخبگی قرار ندارند. چرا که به کسی نخبه می گویند که در یک حوزه تخصصی جریان ساز و اثرگذار باشد لذا مثلا کسی که در المپیاد جهانی و یا کنکور سراسری رتبه های ممتاز و عالی دارد نخبه نیست بلکه صاحب استعداد برتر است اما می تواند نخبه بشود. ماموریت بنیاد ان است که این فرد تحت حمایت های متنوع قرار بگیرد به این امید که به فردی جریان ساز تبدیل شود.

,

, ,

مرآت- بنابراین حمایت های شما صرفا مالی نیست؟

, مرآت- بنابراین حمایت های شما صرفا مالی نیست؟,

فیض- بله، ما جدولی از تسهیلات مختلف شامل تسهیلات نظام وظیفه تا خدمات فرهنگی اجتماعی، آموزشف مشاوره، مسکن و اشتغال را در اختیار داریم که طیفی از حمایت های مالی و غیرمالی را دربر می گیرد و البته نوع خدمات بر اساس نوع گروه ها متفاوت است.

,

مرآت- چه تعداد افراد صاحب استعداد برتر در استان شناسایی شده اند؟

, مرآت- چه تعداد افراد صاحب استعداد برتر در استان شناسایی شده اند؟,

فیض- افرادی نظیر مخترعین و صاحبان استعدادهای برتر در استان حدود 200 نفر هستند اما نخبگانی که شناسایی شده اند اندک هستند و تعدادشان کمتر از 10 نفر است.

,

مرآت- نخبگان استان سمنان را نام ببرید.

, مرآت- نخبگان استان سمنان را نام ببرید.,

فیض-  پروفسور اعوانی در فلسفه، پروفسور کردوانی در کویرشناسی، پروفسور جلالی در IT، آقای داود میرباقری در هنر، آقای دکتر طباطبایی در پزشکی و مغز و اعصاب، دکتر اسحاقی در ریاضیات و آقای معلم دامغانی در ادبیات

,

مرآت- به عبارتی می توان گفت در حال حاضر جوان نخبه نداریم؟

,

فیض- طبق تعریف افراد نخبه باید در سطوح گسترده جریان ساز باشند که این موضوع معمولا شامل جوانان نمی شود. به عنوان مثال آقای پروفسور جلالی و یا پروفسور اعوانی تاثیرگذاری بین المللی دارند.

,

مرآت- در حوزه مخترعین وضعیت چطور است؟

, مرآت- در حوزه مخترعین وضعیت چطور است؟,

فیض- متاسفانه وضعیت مخترعین در کشور چندان روشن نیست و متولی مشخصی ندارد به گونه ای که مخترعین پس از ثبت اختراعات ابهامات فراوانی دارند. به هر صورت ماموریت روی زمین مانده ای در این خصوص وجود دارد که بنیاد تلاش می کند به این موضوع توجه کند لذا مخترعان آثار خود را در جشنواره ای به نام رویش ارائه می دهند. این جشنواره ها به طور منطقه ای در کشور برگزار می شود که استان سمنان در کنار استانهای گلستان، قزوین و مازندران حضور دارد. البته این منطقه بندی بعضا دچار تغییراتی نیز می شود.

,

, ,

مرآت- در خصوص جشنواره اختراعات رویش بیشتر توضیح دهید.

, مرآت- در خصوص جشنواره اختراعات رویش بیشتر توضیح دهید.,

فیض- این جشنواره با این هدف برگزار می شود که آن دسته از اختراعات که از لحاظ علمی پیشرفته هستند و پتانسیل تجاری سازی نیز دارند مورد حمایت ویژه قرار بگیرند لذا نوع تسهیلات بر اساس تجاری سازی ارائه می شود. معمولا در دنیا از هر هزار اختراع و یا سه هزار اختراع یک مورد آن تجاری می شود. خوشبختانه در کشور ما با تلاش های صورت گرفته این نسبت به یک صدم رسیده است یعنی تقریبا از هر صد اختراع یک مورد پتانسیل تجاری شدن دارد.

,

حدود 15 درصد اختراعاتی که در این جشنواره شرکت می کنند انتخاب می شوند که از این میزان حدود 5 درصد تجاری می شوند. با بررسی های دقیق متوجه شدیم فعالیت های بنیاد در نرخ تجاری سازی اختراعات اثر زیادی داشته است.

,

مرآت- تجاری سازی اختراعات چه کمکی به اقتصاد مقاومتی دارد؟ بنیاد ملی نخبگان چه اقداماتی برای این موضوع انجام داده است؟

, مرآت- تجاری سازی اختراعات چه کمکی به اقتصاد مقاومتی دارد؟ بنیاد ملی نخبگان چه اقداماتی برای این موضوع انجام داده است؟,

فیض- در بخش اختراعات، چون حمایت های بنیاد مستقیما بر روی تجاری سازی متمرکز است طبیعتا این امر به طور مستقیم بر روی اقتصاد مقاومتی اثر می گذارد. اما اقدام اصلی ما ان بود که در نشست های مشترک با صاحبان ایده و فکر اقدام به جمع آوری نظرات آنها کردیم. این ایده ها پس از پالایش و انتخاب نهایی در همایشی در استان مازندران مطرح و مورد ارزیابی قرار گرفت و نهایتا به مقامات عالی کشور ارائه شد.

,

بنیاد همچنین رویدادهای کارآفرینی را در دانشگاه ها مورد حمایت جدی قرار می دهد که این امر هم به ایده یابی و عملیاتی سازی ایده ها کمک شایانی می کند.

,

, ,

مرآت- به لحاظ ساختاری ارتباط بنیاد با معاونت علمی و فناوری ریئیس جمهور چگونه است؟

, مرآت- به لحاظ ساختاری ارتباط بنیاد با معاونت علمی و فناوری ریئیس جمهور چگونه است؟,

فیض- در ساختار ارتباط خاصی وجود ندارد اما چون ریاست بنیاد و معاونت علمی فناوری رئیس جمهور یک نفر است این موضوع بسیار اثربخش بوده و کمک زیادی به روند کار کرده است. در بنیاد ساختاری شامل کارگروه های تخصصی با توجه به استعدادهای هر استان فعال است که معادل آن در معاونت فناوری نیز وجود دارد. به عنوان مثال در استان سمنان کارگروه تخصصی گیاهان دارویی تشکیل شده است که امکان ارتقای تعداد کارگروه ها تا 5 مورد هم در هر استان وجود دارد.

,

وقتی این کارگروه ها تصویب می شود در یک فرآیند کوتاه توسط ستادهای مذکور مورد پشتیبانی قرار می گیرد. در دولت قبل کانونی به عنوان کانون هماهنگی دانش و صنعت با همکاری بنیاد و معاونت شکل گرفته بود که همه این تلاش ها برای آن است که حوزه فکر و اجرا با یکدیگر مرتبط باشند.

,

تفاوت اصلی بنیاد ملی نخبگان با معاونت علمی و فناوری و یا پارک های علم و فناوری آن است که بنیاد بر روی افراد مستعد متمرکز است اما معاونت علمی و پارک ها در حوزه شرکت ها فعالیت می کنند. لذا این امر حوزه ماموریت ما را کاملا از هم تفیکیک می کند.

,

مرآت- تیم ارزیاب ایده ها و اختراعات برای اعطای تسهیلات تجاری سازی چگونه است؟

, مرآت- تیم ارزیاب ایده ها و اختراعات برای اعطای تسهیلات تجاری سازی چگونه است؟,

فیض- ابتدا این داوران به تیم های تخصصی تقسیم می شوند. از سویی دیگر هیات داوری تخصصی ترکیبی از داوران استانی و کشوری است.

,

, ,

مرآت- در خصوص فرار نخبگان چه نظری دارید؟

, مرآت- در خصوص فرار نخبگان چه نظری دارید؟,

فیض- از فرار نخبگان یا فرار مغزها تعابیر مختلفی وجود دارد. عده ای از آن با عنوان گردش افکار و یا مهاجرت نخبگان تعبیر می کنند. دو نظر عمده در این خصوص وجود دارد. عده ای این موضوع را خطر می دانند و برخی نیز آنرا پدیده ای عادی و حتی مفید و مثبت و قابل مدیریت می دانند. چیزی که در بنیاد حاکم است دیدگاه دوم است چرا که مهاجرت نخبگان را به معنای گردش نخبگان در دنیای کنونی می دانیم. یعنی فرد می تواند در هر نقطه ای تحصیل کند و درصدی از انها به کشور بازگردد. قطعا اگر بتوانیم نرخ بازگشت افراد را افزایش دهیم مثبت است. این را در نظر بگیرید که هیچ گاه نمی توانیم خروج نخبگان را به صفر برسانیم. طبیعتا ما باید در کشور امکانات و فضایی را فراهم کنیم که اگر فرد مستعدی خواست ارتقای علمی پیدا کند بتواند. قطعا ما نمی توانیم به اجبار فردی را نگه داریم اما وظیفه داریم که شرایط مناسب را فراهم کنیم. قطعا نباید طوری کار کنیم که افراد برای رفتن ترغیب شوند.

,

نکته دیگر آنکه افرادی که از کشور خارج می شوند را رها نکنیم.در حال حاضر در بنیاد ملی نخبگان بخشی وجود دارد که به ایرانیان نخبه مقیم خارج از کشور سرویس می دهد. مثلا استادی علاقه مند است در ایران حضور یافته و در دانشگاهی دوره ای برگزار کند، بنیاد به تسهیل سفر کمک می کند. همچنین معمولا تسهیلاتی برای نظام وظیفه به نخبگان داده می شود که این موضوع برای نخبگان خارج از کشور تا 6 سال پس از پایان تحصیل است. البته توجه کنید که هرکس خارج از کشور تحصیل می کند لزوما نخبه نیست.

,

توجه کنید همانطور که رهبری فرمودند باید زبان فارسی در دهه های آینده زبان علم و دانش و مرجع شود. ما باید این حرف را جدی بگیریم که نیاز به برنامه ریزی دارد. چنانچه این امر جدی گرفته شود شاهد اتفاقات دیگری خواهیم بود. به عنوان مثال همین معاونت فناوری چنین ثمراتی داشته است. موضوع دیگر وجود چرخه علم و صنعت در کشور و توجه جدی به آن است. مثلا در حوزه هوا فضا و یا هسته ای اگر چرخه صنعتی آن مورد توجه قرار نمی گرفت قطعا تعداد زیادی از نخبگان این حوزه از کشور خارج می شدند. سرمایه گذاری بر روی خود علم اهمیت بسیار ویژه دارد. در همین مورد یکی از نخبگان تعریف می کرد در دوران تحریم نقش دانش خود را دیدیم چرا که کشور مجبور بود بر روی پاهای خود بایستد لذا به ما توجه ویژه ای شد.

,

اساسا جنگ غرب با ما بر همین اساس است. آنها می دانند اگر در حوزه های مختلف نظیر هسته ای و نانو و... سرمایه گذاری جدی صورت گیرد دلیلی برای خروج دانشمندان از کشور وجود نخواهد داشت و رشد علمی کشور چندین برابر خواهد شد.

,

, ,

مرآت- آیا می توان گفت یکی از دلایل سرمایه گذاری کشور بر روی دانش هسته ای همین بوده است؟

, مرآت- آیا می توان گفت یکی از دلایل سرمایه گذاری کشور بر روی دانش هسته ای همین بوده است؟,

فیض- بله، یکی از علل سرمایه گذاری وسیع بر روی دانش هسته ای و سایر مرزهای دانش همین بود که دانشمندان و دانشجویان و اساتید نقش خود را پیدا کنند. همین تجهیزات هسته ای از قطعات بسیار زیادی تشکیل شده است که شرکتهای دانش بنیان را فعال خواهد کرد.

,

مرآت- به عنوان سوال پایانی گفته می شود هوش ایرانیان از متوسط جهانی بیشتر است. این موضوع را قبول دارید؟

, مرآت- به عنوان سوال پایانی گفته می شود هوش ایرانیان از متوسط جهانی بیشتر است. این موضوع را قبول دارید؟,

فیض- نقل هایی وجود دارد اما فکر نمی کنم چندان درست باشد. یکی از اساتید ایرانی که در آمریکا تدریس می کرد به من گفت ما زمانی می توانیم بگوییم هوشمان زیاد است که بدانیم نوآوری ها و ایده پردازی های ملل دیگر چقدر است. در حقیقت ما بدون آنکه از دستاوردهای علمی سایر نقاط جهان مطلع باشیم نمی توانیم اظهار نظر دقیقی داشته باشیم. این استاد معتقد بود سایر ملل نوآوری های بیشتری دارند که نشان می دهد ذهن خلاقی پشت ان وجود دارد. بسیاری از تجیهیزات کشور ما مثل کولرآبی و ...بعد از گذشت چندین دهه هنوز به روز نشده است. در مجموع معتقدم برای اثبات اینکه ایرانی ها هوش بالایی دارند مطالعات دقیقتری صورت گیرد. ضمن اینکه خود هوش شکل های مختلفی دارد و ضریب هوشی فاکتور مهمی محسوب نمی شود. در بسیاری از مواقع آنچه که یک ملت را جلو می اندازد هوش های دیگر نظیر هوش اجتماعی و یا ارتباطی است. مثلا ما در هوش اجتماعی ضعف های جدی داریم و خروجی آنرا گاها در مناسبات اجتماعی مشاهده میکنیم.

,

مرآت- از اینکه وقت خود را در اختیار مرآت قرار دادید ممنونم.

, مرآت- از اینکه وقت خود را در اختیار مرآت قرار دادید ممنونم.]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه