اخبار داغ

به مناسبت سالگرد شهادت دانشمند هسته ای شهید مصطفی احمدی روشن؛

شهیدی که رهبری او را مایه افتخار کشور نامید

شهیدی که رهبری او را مایه افتخار کشور نامید
به مناسبت سالگرد شهادت دانشمند هسته ای شهید مصطفی احمدی روشن، به جزئیاتی از زندگی شهید و نحوه شهادت وی پرداخته ایم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از روشن خبر، شهید مصطفی احمدی روشن در ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۸ در روستای سنگستان استان همدان متولد شد. وی دوران کودکی خود را در خانواده ای فقیر گذراند. خانواده وی در محله ای واقع در پشت امامزاده یحیی همدان به نام محوطه آقاجانی بیگ و در خانه ی اجاره ای و قدیمی، با امکاناتی اندک زندگی می کردند. پدر وی راننده مینی بوس بود و در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران سال های بسیاری را به مبارزه با دشمن بعثی پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, روشن خبر, روشن خبر, روشن خبر,

 

,

, ,

تحصیلات:

, تحصیلات:,

وی تحصیلات خود را در زادگاه خویش آغاز کرد. دوره تحصیلی راهنمایی را با رتبه عالی از مدرسه خیام همدان فارغ التحصیل شد و به دبیرستان ابن سینا رفت. شهید احمدی روشن هشتاد و پنجمین شهید دبیرستان ابن سینای همدان است. پس از آن نیز در آزمون سراسری سال ۷۷ شرکت کرد و وارد دانشگاه صنعتی شریف تهران شد و سپس در سال ۸۱ از این دانشگاه فارغ التحصیل شد.

,

وی دانش آموخته رشته مهندسی پلیمر از دانشگاه صنعتی شریف بود. شهید احمدی روشن با سن پایین حدود ۳۲ سال، دارای مقالات متعدد علمی در رشته پلیمر بود.

,

وی در سال ۱۳۸۰ و در دوران تحصیل خود در این دانشگاه در پروژه ساخت غشاهای پلیمری برای جدا سازی گازها که برای اولین بار در کشور انجام می شد، همکاری داشت. او همچنین دارای چندین مقاله ISI به زبان های انگلیسی و فارسی بود و در زمان شهادت دانشجوی دکترای دانشگاه صنعتی شریف و از نخبگان این دانشگاه به شمار می رفت که مسئولیت معاونت بازرگانی سایت هسته ای نطنز را نیز به عهده داشت.

,

شغل:

, شغل:,

شهید احمدی روشن عضو هیئت مدیره یکی از شرکت های تامین کالای نیروگاه هسته ای نطنز اصفهان بود که در زمینه تهیه و خرید تجهیزات هسته ای فعالیت داشت.

,

این شهید بزرگوار در هنگام شهادت معاون بازرگانی سایت نطنز بود. معاون بازرگانی سایت نطنز شخصی شوخ و باصفا و در عین حال در مدیریت جدی و قاطع بود.

,

, ,

جزئیات ترور:

, جزئیات ترور:,

ساعت ۸:۳۰ صبح ۲۱ دی یک دستگاه موتورسیکلت با دو سوار مقابل دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی بمب دست سازی را به در سمت راست جلوی اتومبیل حامل شهید احمدی روشن چسبانده و بعد از طی مسافتی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر این بمب عمل کرده و باعث انفجار خودرو می شود.

,

راننده شهید احمدی روشن ، رضا قشقایی، نیز در پی این عملیات تروریستی به علت شدت جراحات در بیمارستان در گذشت.

,

 

,

فیلم نحوه شهادت مصطفی احمدی روشن

, فیلم نحوه شهادت مصطفی احمدی روشن,
نمایشگر ویدیو
, نمایشگر ویدیو,
,
,
, ,
00:00
, 00:00,
 
,
00:45
, 00:45,

همسرش، فاطمه بلوری کاشانی، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد شیمی دانشگاه صنعتی شریف می گوید: روزی از او پرسیدم؛ تو که بالاخره شهید می شوی؛ حالا بگو ببینم شهادتت در چند سالگی است؟و مصطفی پاسخ داد: سی سالگی.

,

, , , ,

زمینه ها و بازیگران بین المللی جنایت

, زمینه ها و بازیگران بین المللی جنایت, زمینه ها و بازیگران بین المللی جنایت,

اسرائیل

, اسرائیل,

بنی گنتز ، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل ، یک روز پیش از ترور شهید احمدی روشن در نشستی سری گفت: ۲۰۱۲ سال غافلگیر کننده‌ای برای ایران خواهد بود و اتفاقات غیر طبیعی بیشتری برای ایران رخ خواهد داد.

,

پس از انجام ترور رسانه‌های اسرائیل فاش کردند این ترور توسط کیدون ، دپارتمان رسمی ترور و آدم‌ربایی موساد ، انجام شده است.

,

روزنامه فرانسوی لو فیگارو نیز ، کمتر از یک هفته پیش از وقوع ترور ، در خبری به نقل از خبرگزاری جورازلم پست از تربیت نیرو توسط موساد اسرائیل در کشورهای همسایه ایران برای جاسوسی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران خبر داده بود

,

آژانس بین المللی انرژی اتمی

, آژانس بین المللی انرژی اتمی,

بنا بر گزارشات رسیده بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از شهادت دکتر احمدی روشن با وی دیدار داشته‌اند. شهیدان مسعود علی محمدی ، مجید شهریاری ، داریوش رضایی نژاد و شهید احمدی روشن همگی در لیست افراد تحریم شده از جانب شورای امنیت قرار داشتند. انتشار اسامی این دانشمندان از سوی این منابع ، یک هدیه امنیتی و اطلاعاتی به دستگاه‌های اطلاعاتی تروریست کشورهای مستکبر به حساب می‌آید.

,

انگلیس

, انگلیس,

جان ساورز ، رئیس سرویس امنیت خارجی انگلیس موسوم به ام.آی.سیکس ، چندی پیش از وقوع این ترور در اقدامی بی‌سابقه در تاریخ صد ساله بریتانیا در رسانه‌ها ظاهر شد و ضمن اعتراف به عملیات جاسوسی متعدد علیه ایران ، در توجیه فعالیت‌های جاسوسی سازمان متبوع خود مدعی شده بود که دیپلماسی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران کافی نیست و باید به فعالیت‌های جاسوسی و اطلاعاتی برای مقابله با ایران ادامه داد. و تأکید کرده بود که فعالیت‌های اطلاعاتی و جاسوسی می‌تواند ایران را از ادامه فعالیت‌های هسته‌ای باز دارد

,

آمریکا

, آمریکا,

کمتر از سه ماه پیش در ۲۲ نوامبر ۲۰۱۱ سه نفر از اعضای کمیسیون امنیت ملی کنگره آمریکا یعنی پیتر تی کینگ ، مایکل مک کول، پاتریک میهن طی نامه‌ای از باراک اوباما ، رئیس جمهور آمریکا ، خواسته بودند وی تدابیر لازم را برای ضربه زدن به مراکز اداری و نظامی ، شخصیت‌ها و فضای سایبری ایران اتخاذ کند. آن‌ها این درخواست را در پاسخ به قضیه ساختگی تلاش ایران برای ترور سفیر سعودی در عربستان مطرح کردند

,

 

,

حضور آیت الله خامنه‌ای در منزل شهید

, حضور آیت الله خامنه‌ای در منزل شهید, حضور آیت الله خامنه‌ای در منزل شهید,

آیت الله سید علی خامنه‌ای ، رهبر انقلاب اسلامی ، در شب ۲۹ دی ۱۳۹۰ در منزل شهیدان نخبه مصطفی احمدی روشن و داریوش رضایی نژاد حضور یافتند و این شهیدان را مایه افتخار کشور دانستند. رهبر انقلاب اسلامی خاطر نشان کردند: ارزش وجودی این شهدا از دو بعد قابل توجه است: جنبه اول ، فعالیتهای علمی و تحقیقی و تسلط آنان به کارهای مهم و حساس است که نشان از استعداد برتر و نخبگی آنان دارد و جنبه دوم ، ابعاد الهی و معنوی این جوانان است که همین عامل زمینه را برای شهادت آنان آماده می‌کند.

,

, ,

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شهادت این جوانان را ، در راه خدا و زمینه‌ساز پیشرفت اسلام دانستند و تأکید کردند: با پیروزی انقلاب اسلامی از تهمت‌های بزرگی که دشمنان علیه این انقلاب مطرح می‌کردند این بود که راه علم در این کشور بسته شد ، اما جوانان کشور با مجاهدت و تصرف عرصه‌های علمی و به میدان آوردن حرف نو و ظرفیت‌های بالای خود ، این تهمت دشمن را باطل کردند.

,

رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه تلاش دشمنان برای ترور جوانان نخبه‌ی کشور ، نشان‌دهنده‌ی عظمت کاری است که آنان انجام می‌دهند ، خاطر نشان کردند: امروز پیشرفت جمهوری اسلامی مایه دلگرمی ملت‌های مسلمان و جوانان کشورهای اسلامی است.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه