اخبار داغ

آنچه داوطلبان آزمون وکالت بدانند...

شرح منظم چگونگی کسب آمادگی برای آزمون وکالت

شرح منظم چگونگی کسب آمادگی برای آزمون وکالت
در این مقاله می خواهیم داوطلبین آزمون وکالت بدانند که منابع مطالعاتی استاندارد و مطمئن کدامند، چگونه به مطالعات خود انتظام دهند و اینکه آیا شرکت در کلاس ها و آزمون های آزمایشی مؤسسات در قبولیشان مؤثر است یا خیر؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زرین نامه؛ مقتضی است اکنون که نتایج آزمون اخذ پروانه وکالت دادگستری 1395 اعلام گردیده، در راستای بیان  تجربیات، حقایق و خدمت رسانی به جامعه حقوقدانی که همچنان در پی نیل به موفقیت در این آزمون و آزمون های مشابه هستند، نویسنده مطالبی را فارغ از هرگونه جانبداری، تبلیغ و دور از مبالغه یا کاستی عرضه دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  زرین نامه؛,

نویسنده با توجه به پیشه ایی که بطور پاره وقت در دوران دانشجویی{مقطع کارشناسی ارشد} و همکاری که با برخی از موسسات و شرکت های نشر کتب در طراحی سوالات{حقوق تجارت و اصول فقه}و ویراستاری کتب و مشاور تحصیلی و کنکور ورودی دانشگاه داشته است، باید روزانه تازه ترین عناوین کتب آزمونی از جمله آموزشی، تست و ... حقوقی را مطالعه می کرده؛ بنابراین تقریبا با تمام منابع شناخته شده و حتی غریب آزمون وکالت، قضاوت و دکتری آشنایی نسبی داشته و نقاط قوت و ضعف هرکدام را یافته است.

,

مخاطبان این نوشتار کسانی هستند که خود را می شناسند و می دانند موفقیت بدون زحمت حاصل نمی شود؛ هم اینانند که حاضرند در طریق نیل به موفقیت فداکاری کرده و رنج ها را متحمل شوند و آینده خود را می دانند؛ لیکن کسانی که در طول تحصیل خود همواره دنبال جزوه خوانی و راحت طلبی بوده و همین شیوه را برای موفقیت در آزمون وکالت برگزیده اند و حاضر نیستند منابع اصلی را مطالعه کنند، مقاله پیش رو کارایی ندارد؛ گروه اخیر معمولا در پی تبلیغات موسسات، با خرید کتب گران قیمت و شرکت در کلاس های متعدد تصور می کنند معجزه ایی در مورد آنها حادث می شود، اما پس از مواجهه با شکست های متعدد پس از چند سال سرخورده می شوند. فاکهه ایی که از درخت این تجربه تلخ چیده می شود جزء افسوس و افسردگی نیست، پس باید عبرت آموخت و پیشانی را با جهد مکرر و مطالعه مستمر پینه دار ساخت.

,

لازم است بیان کند منابعی که در ادامه معرفی خواهم شد، برخلاف موارد مشابه اعلامی از سوی دیگران ممکن است در نگاه نخست خواننده را تعجب زده کند؛ اما بدانید این منابع خواننده ی خود را در جایگاهی قرار می دهد که نتنها بعنوان یک داوطلب آزمون، بلکه بعنوان یک حقوقدان و مفسر مبتدی، مقام او را تعالی می بخشد، زحمت فراوان دارد و وقت بسیار می گیرد و تن و جسم داوطلب یک آزمون را رنجور می کند اما نویسنده این ادعا را دارد که در مجموع نتیجه را برای هر آزمونی خواه مشکل، آسان و حتی دارای سوالات خاص، با توکل بخدا تضمین می کند.

,

هرساله تعداد زیادی از داوطلبان، اصطلاحا بدلیل "لب مرزی بودن" در پیوستن به کاروان وکلا شکست می خورند، این گروه کسانی اند که بخاطر دو تا پنج سوال حداقل امتیاز لازم را کسب نکرده اند. گروه کثیر دیگری در زمره ی آخرین نفرات قبولی در ظرفیت های اعلامی از جانب هر کانون می شوند که چون احتمالا مراکز استانها یا شهرهای مورد علاقه خود را نمی توانند برگزینند، از این قبولی ناراضی اند و تمابل به شرکت مجدد در سال آینده دارند. تفاوت رتبه های برتر با دو دسته اخیر در همین اطلاعات و نکات جزئی می باشد که اینان از آنها بی بهره مانده اند.

,

Untitled 11 960x460

, Untitled 11 960x460,

منابع مطالعاتی استاندارد و مطمئن کدامند؟

,

ممکن است از برخی قبول شدگان با رتبه های تک رقمی پرسیده باشید که چه منابعی را خوانده ایید؟ عده ایی صادقانه آنچه را خوانده و انجام داده، می گویند؛ اما عده ایی خیر!

,

معمولا دسته یکم صادقند، اما در مقام ارائه مشاوره به دیگران تجربه و آگاهی لازم را ندارند؛ بگونه ایی که می گویند "فقط قانون بخوان و آزمون وکالت نص محور است "یا " فقط فلان کتاب خاص کمک آزمونی را بخوان، کافیست"؛ اما از سابقه ی علمی مخاطب خود اطلاعی نداشته و بیان نمی دارند که خود، هرچند سالها قبل و در دوران دانشجویی، کوشا بوده، منابع مرجع را دیده و ذهن آنان با اصول و قواعد بنیادین مجاورت و همسایگی یافته است.

,

نویسنده در ادامه برای آن گروهی از داوطلبان که از استعدادی در سطح متوسط برخورداراند {و بدرستی می دانیم که اکثریت جامعه داوطلبان آزمون وکالت نیز از این دسته اند} و اهل تلاش نیز هستند، معتبر و مورد اعتمادترین منابعی را که در طی چند سال اخیر دیده است به تفصیل بیان میکند:

,

2-1-اصول فقه

,

تقاضامند است مطلقا به هیچ کتابی در مورد این درس که از جانب موسسات تالیف شده و معرفی می شود مراجعه نکنید. استاندارد و مورد اعتمادترین منابعی که از سال 1391 و بویژه آزمون 1394 و 1395، مورد امعان نظر طراحان سوال بوده، کتب صاحب ارزش و استاندارد ذیل است:

,

*اصول فقه کاربردی؛ سعید قافی و ...، جلدین1و2و3، نشر حوزه و دانشگاه.

,

*مبانی استنباط حقوق اسلامی اصول فقه ؛ اسدالله لطفی، جلدین1و3، انتشارات جنگل، جاودانه.
کتب مذکور را بصورت مبحثی و تطبیقی، با یکدیگر مطالعه کنید و در همان حین دفتری تهیه و به روش خاص خود مثالها را بازنویسی و مطالب مهم را بصورت نموداری و دقیق، در آن وارد کنید. در پایان شما جزوه ایی منحصر بفرد با تضمین پوشش بالای سوالات را خواهید داشت. تکیه اصلی بر جلدین 1 و 3 هردو منبع معرفی شده باشد. در دوره ها یا بازآموزی های بعدی تنها منبع شما باید همین جزوه خودنوشته باشد. مطلقا به تست های تالیفی تکیه نکنید مگر آنکه در منابع بالا نص یا مضمون آنها بنحوی تایید شده باشد. متاسفانه تاکنون کتاب تست تالیفی، اما دارای حداقل استانداردها و بی غلط در این مورد ندیده ام، مگر کتاب تست اصول فقه آقای شهبازی، ولی نقص آن عقب افتادن و همگام نشدن با تغییر شیوه ی طراحی سوالات اصول از سالهای 93 تاکنون است.

,
,

2-2-تجارت

,

برای این درس نیاز به یک منبع مطالعاتی پایه دارید؛ یعنی منبعی که محل تجمیع تمام نکاتی است که از سایر منابع به آن وارد و محشا نویسی خواهید نمود. این منبع پایه کتاب ساده ساز آقای فرحناکیان، نشر میزان است. در کنار منبع مذکور باید کتب ذیل را نیز مطالعه کنید:

,

*قانون تجارت در نظم حقوقی کنونی؛ فرشید فرحناکیان، نشر میزان{ آخرین چاپ}.

,

*دو جلد کتاب مقدمه حقوق تجارت{اشخاص و اعمال تجاری} و اسناد تجاری؛ کوروش عرفانی، نشر میزان.

,

اما برای حقوق شرکت های تجاری همان کتاب نفیس قانون تجارت در نظم حقوقی کنونی آقای فرشید فرحناکیان کافی است. ممکن است سوال شود که طبق مشهور چرا{؟} کتب آقای اسکینی معرفی نشده است، بدین دلیل که کتاب در نظم آقای فرحناکیان نکات مهم کتب آقای اسکینی و دیگران را تا حد زیادی پوشش داده و آنها را، خلاصه ذکر کرده و زحمت زیادی را از دوش داوطلب برداشته است.

,

ابتدا مواد قانون تجارت را در هر مبحث بطور کامل و دقیق از کتاب در نظم... خوانده، سپس همان مبحث را در کتاب ساده ساز یافته و با تستهای این کتاب بازی کنید و مطالبی را که در کتاب در نظم می دانید مهم بوده و ممکن است مورد توجه طراح قرار گیرد را بصورت خلاصه وارد ساده ساز کنید. همین کار را با دقت تمام در مورد کتابهای آقای عرفانی نیز انجام داده و مطالب مهم آنرا داخل کتاب ساده ساز نمایید. در دوره ها یا بازآموزی های بعدی تنها منبع شما باید همین کتاب محشا شده ی ساده ساز باشد.

,

با وجود آنکه سالهاست قانون تجارت فعلی منبع اصلی طرح سوالات است، برخلاف تصور اولیه هنوز از لحاظ تله تستی و طراحی سوال به مرز اشباع نرسیده است و همواره موادی وجود دارد که نکات فراوان داشته یا حتی سوالی از آنها طرح نشده است؛ بهترین منبعی که برای پوشش این بخش دیده ام کتابهای سنجش برتر 1 و 2 تجارت نشر دادافرین است که با مطالعه آنها خواهید توانست مهارت پیش بینی سوالات احتمالی را کسب کنید.

,

2-3-آیین دادرسی کیفری

,

با وجود اینکه زمان کمی از تصویب و لازم الاجرا شدن قانون آ.د.ک گذشته اما منابع مطالعاتی متعدد و مفصلی در مورد آن نگاشته شده است. برای آزمون وکالت و قضاوت منابع ذیل ارجح بنظر رسید:

,

*نکته ها در آیین دادرسی کیفری؛ علی خالقی، نشر شهر دانش{ آخرین چاپ}.

,

*دو جلدی آیین دادرسی کیفری{زرد}؛ علی خالقی، نشر شهر دانش.

,

اما در مورد کتب تست باید کتاب مجموعه تست آ.د.ک آقای گودرز رحمتی-نشر جنگل را بعنوان کتاب تست نص محور که پاسخنامه تفصیلی و دقیق و صحیحی دارد برگزید و در مورد کتاب تست مقهومی و مهارتی، می توان تست آ.د.ک خانم شادی عظیم زاده-نشر دوراندیشان را در دست داشت.

,

ابتدا بترتیب عناوین کتاب درسی دو جلدی آقای خالقی را مطالعه، سپس همان عنوان را با کتاب نکته های ایشان تطبیق و موارد لازمه را وارد کتاب نکته ها... کنید؛ در ادامه تست آقای رحمتی، سپس تست خانم عظیم زاده را با دقت بررسی و نکاتی را که می یابید وارد کتاب نکته ها... کنید؛ بویژه در مبحث صلاحیت ها مثالها را از کتب تست در حافظه ثبت و به روش خود در کتاب نکته ها... محشا نویسی کنید. در دوره ها یا بازآموزی های بعدی تنها منبع شما باید همین کتاب محشا شده ی نکته ها... باشد. موفقیت شما در این درس با روش مذکور تضمین می شود.

,

2-4-جزاء

,

متاسفانه سوالات درس جزای آزمون وکالت 1395 - برخلاف سالهای قبل که درس جزا سوالاتی قابل قبول داشت- بسیاری از داوطلبان را نه در هنگامه آزمون بلکه در زمان انتشار کلید آشفته ساخت و جمعی از اساتید صاحب تجربه نیز ایراداتی را بر آن وارد می دانستند. بهرحال تصور می شود در سالهای آینده برخلاف سال1395 سوالات به همان سیاق سالم سابق بازگردد. در آزمون وکالت و در درس جزاء، همیشه به نص مواد توجه ویژ ه ایی داشته باشد اما اگر در تحلیل و درک و کشف ارتباط شبکه ایی بین مواد مشکل دارید در ادامه به شما توصیه هایی می شود.

,

از میان کتب آموزشی حقوق جزا همانطور که می دانید برای جزای عمومی و اختصاصی باید زحمت جداگانه متقبل شد؛ به این نحو که برای جزای عمومی در انتخاب یکی از دو منبع ذیل مختارید:

,

*حقوق جزای عمومی؛ محمدعلی اردبیلی، 3 جلد، نشر میزان.

,

*حقوق جزای عمومی{تک جلد}؛ اسماعیل ساولانی، نشر دادافرین.

,

اما برای حقوق جزای اختصاصی، کار کمی مشکلتر است بدین گونه که توصیه می شود منابع ذیل را بخوانید:

,

*حقوق جزای اختصاصی؛ حسین میرمحمد صادقی، 3جلد، نشر میزان.

,

*محشای قانون مجازات اسلامی؛ ایرج گلدوزیان، نشر مجد.

,

توصیه اینست برای ساختن منبعی منحصر بفرد با پوشش بالای سوالات جزای عمومی و اختصاصی هر آزمونی بخصوص آزمون وکالت کتاب آسان خوان قانون مجازات اسلامی- تالیف علیرضا نوبهاری طهرانی- نشر طرح نوین را بعنوان منبع پایه پیش رو داشته باشید؛ این کتاب صرفا نص مواد را بصورت نموداری آورده است و در تثبیت نص مواد در حافظه مفید بوده و دارای حاشیه سفید بسیار برای درج مطالب جدید است، سپس، از مطالعه تمام منابع مستقلی که در بالا ذکر شد، توضیحات، خلاصه آرا و نظرات و ... را به روش خاص خود وارد کتاب آسان خوان کنید. پس از مدتی شما نویسنده و صاحب کتابی خاص با سبک کتابهای در نظم یا مشهور به محشا هستید، کتابی که نظیر ندارد، کامل است، اطاله کلام در آن نیست و هیچ کتاب کمک آزمونی که همگان نام آنها را شنیده اید به پای آن نمی رسد. در دوره ها یا بازآموزی های بعدی تنها منبع شما باید همین کتاب محشای خود ساخته باشد.

,

در مورد کتاب تست، خوشبختانه دو منبع نفیس و استاندارد وجود دارد. برای بررسی تستهای سنوات قبل و آشنایی با رویه آزمونی و سوالات تالیفی کتاب مجموعه تست حقوق جزای عمومی و اختصاصی-گودرز رحمتی-نشر جنگل مناسب است. در جهت کسب آمادگی برای مواجهه با سوالات مفهومی و افزایش قدرت تحلیل سوالات، کتاب مجموعه تست های تالیفی-شادی عظیم زاده-نشر دوراندیشان کامل ترین منبع است.

,

2-5-آیین دادرسی مدنی

,

این درس صعوبت های خاص خود را دارد و تسلط کامل بر آن بدون سالها تجربه و عملیاتی کردن مواد و اصول آن و مطالعه مستمر منابع تفصیلی میسر نیست؛ اما از یک داوطلب آزمون وکالت نمی توان انتظار چنان تسلطی داشت، لاجرم بقدر حاجت باید حداقل های آزمونی را دانست که همین اندک نیز تلاش فراوان می خواهد.

,

بنظر می رسد باید کتاب ساده ساز آ.د.م-فرشید فرحناکیان-نشر میزان را بعنوان منبع پایه پیش رو داشت؛ اما این منبع بتنهایی کفایت نمی کند و در نهایت60 درصد سوالات را پوشش می دهد. موکدا پیشنهاد می شود دو منبع ذیل را بخوانید:

,

*مختصر آ.د.م؛ محمدمهدی توکلی، نشر طرح نوین.

,

*دوره بنیادین آ.د.م؛ عبدالله شمس، 3 جلد، نشر دراک.

,

ممکن است سوال شود چرا{؟} دوره پیشرفته از آقای شمس معرفی نشد، به آن دلیل که کتب دوره پیشرفته جنبه تفصیلی با نگاه تطبیقی داشته و در بیشتر موارد کلام به اطاله کشیده شده است که البته در جای خود نیک است اما در آزمون وکالت کارایی چندانی ندارد، بعلاوه اینکه سه منبع معرفی شده در بالا تقریبا جای خالی باقی نمی گذارند. ابتدا کتاب ساده ساز را خوانده و با حواشی و تست هایی که نویسنده آورده مقابله کنید، سپس مطالب کتاب بنیادین را بترتیب خوانده و نکات آزمونی آنرا وارد کتاب ساده ساز کنید و در نهایت همان بحث را از کتاب مختصر با دقت فراگیرید. در دور ه ها یا بازآموزی های بعدی تنها منبع شما باید همین دو کتاب ساده ساز و مختصر باشد.

,

2-6-مدنی

,

غیرقابل پیش بینی و شاید دشوارترین درس از حیث تعدد منابع در آزمون وکالت، مدنی است؛ مآلا تنها موردی است که نویسنده منابع را برای دو گروه مجزا معرفی می کند:

,

*داوطلبانی که می دانند از سطح دانش متوسطی برخوردارند و اطلاعات مهم و مفاهیم پایه را قبلا در دوران دانشجویی آموخته اند توصیه می شود تنها کتب ذیل را مطالعه کنند:

,

-شرح جامع قانون مدنی؛ فرهاد بیات، انتشارات ارشد{چاپ بهار 95 و ببعد}.

,

-اعمال حقوقی؛ ناصر کاتوزیان، شرکت سهامی انتشار.

,

-مجموعه تست طلایی حقوق مدنی؛ میترا ضرابی، نشر طرح نوین/ تست تالیفی حقوق مدنی؛ مجتبی جرعه نوش، نشر دادافرین.

,

*اما داوطلبانی که مدت هاست از درس دور افتاده یا در دانشگاه آنچه را که باید نیاموخته اند، می توانند به منابع زیر رجوع کنند:

,

-شرح جامع قانون مدنی؛ فرهاد بیات، انتشارات ارشد{چاپ بهار 95 و ببعد}.

,

- مبانی حقوق مدنی: اموال و مالکیت؛ مجتبی جرعه نوش، نشر دادافرین.

,

- مبانی حقوق مدنی: اعمال حقوقی و تعهدات؛ مجتبی جرعه نوش، نشر دادافرین/قواعد عمومی قراردادها؛ سید حسین صفایی، نشر میزان.

,

-الزامات خارج از قرارداد؛ سید حسین صفایی، نشر سمت{ویرایش جدید}.

,

-مجموعه تست طلایی حقوق مدنی؛ میترا ضرابی، نشر طرح نوین/ تست تالیفی حقوق مدنی؛ مجتبی جرعه نوش، نشر دادافرین.

,

-برای مدنی 5 و 6 و 7 و 8 با توجه به محدودیت های زمانی، انتظار نابجاست اگر از داوطلب آزمون وکالت بخواهیم کم کاری های خود یا اساتید وی در دوران دانشجویی را در این مدت اندک و پرفشار جبران کند، در نتیجه برای مدنی 5 و 6 و 7 و 8 به کتاب شرح جامع و تست های تالیفی بسنده کنید.

,

کتاب شرح جامع آقای بیات را بعنوان منبع پایه در نظر بگیرید و پس از مطالعه هر مبحث از آن، همان عنوان را از منابع مستقل بالا خوانده و نواقص و ابهامات و ناداشته های کتاب شرح جامع را با توجه همان منابع رفع و آنچه لازم می دانید را بصورت خلاصه، وارد کتاب شرح جامع کنید. در دور ه ها یا بازآموزی های بعدی تنها منبع شما باید همین کتاب شرح جامع باشد.

,

55688487642

, 55688487642,

شرکت در کلاس ها و آزمون های آزمایشی موسسات؛ آری یا خیر؟

,

شرکت در کلاس های مختلف و متنوع، امروزه، بتدریج در حال تبدیل به یک سنت و قاعده است؛ نمی توان بطور کامل وصف صحت را برای این رفتار تایید یا رد نمود.

,

بله! همانطور که به اشاره آمد نمی توان چنین کلاس هایی را کاملا رد کرد اما باید لزوم شرکت در این قبیل کلاس ها را مختص افرادی دانست که اثری از اعتماد بنفس و توان خودیادگیری در آنها نیست یا اینکه مدتهاست از مشق حقوق دورافتاده ، کِلک بدست نگرفته و در دوران دانشجویی حداقل ها را نیاموخته اند؛ در غیر اینصورت نیازی به شرکت در اینگونه کلاس ها نیست. با چنین وجهی اگر داوطلبانی که اصولا نیاز به حضور در این کلاس ها ندارند، به اشتباه، یا داوطلبانی که به یقین و بدرستی یافته اند چاره ایی جز شرکت در کلاس ها ندارند، با خطا در انتخاب موسسه ایی، در این کلاسها حضور یافته اند، نتنها هزینه هایی را به ناروا بر خانواده خود تحمیل کرده، بلکه احتمالا یک یا چند سال زمان را از کف داده و ذهن خود را بیش از پیش مخدوش کرده اند.

,

اما در مورد شرکت در آزمون های آزمایشی تصمیم گیری و اظهار نظر ساده تر است. کسانیکه از گروه های شخصیتی A"" هستند ، معمولا افراد نگران و پر استرسی اند که همیشه در مدیریت فرآیند و جلسه آزمون مشکل داشته و با اینکه سطح اطلاعات بالایی دارند، اما همیشه نتایج نامطلوب حاصله را ناشی از استرس، کم آوردن زمان، گیجی و فراموشی نکات می دانند.

,

بنابراین افراد اخیر بیشترین نیاز را به آزمون های آزمایشی دارند، اما باید در انتخاب موسسه ایی که چنین خدمتی را ارائه می دهد دانا باشند و مطلقا جذب تبلیغاتی از قبیل "فلان تعداد سوالات آزمون وکالت عینا در آزمون های آزمایشی ما قبلا تکرار شده است و ..." نشوند ؛ در نتیجه از تجربیات دیگران در این خصوص مدد بجویید، در صورت امکان سوالات آزمایشی سال های قبل موسسات مختلف را بیابید و مطالعه کنید و بهترین را برگزینید{و نویسنده نمی تواند در این خصوص بدلایل اخلاقی توصیه خاصی نماید}.

,

اگر انتخاب داوطلب ناصواب باشد و موسسه ایی را که تجربه کافی و متخصصان لازم را برای برگزاری آزمون های متعدد ندارد، برگزیند، از قضا سرکنگبین صفرا خواهد فزود، و داوطلبی که بنا به گفته بالا از بابت رفع استرس و کسب مهارت مدیریت آزمون، به چنان موسساتی رجوع کرده است، در جلسه آزمون وکالت بیش از پیش دچار استرس و نگرانی می شود.

,

142578 476

, 142578 476,

انتظام دهی به مطالعات؛ چگونه؟

,

موفقیت در آزمون وکالت حاصل یک ترکیب است، اگر از کسانی که در این رقابت موفق شده اند بپرسید: چه کرده ایی؟ احتمالا آنچه در پاسخ او برجستگی می نماید شیوه برنامه ریزی اوست؛ بعبارت ثانی از تجزیه ترکیب موفقیت در آزمون وکالت و کسب رتبه برتر به عناصر مختلفی دست می یازید که یکی از مهمترین آنها "برنامه ریزی منطقی، صحیح و مناسب با شخصیت داوطلب و خانواده ی اوست".

,

زمانی که فرد اقدام به تهیه یک برنامه تحصیلی برای خود می‌کند توجه بیشتری به اهداف برنامه مبذول می‌دارد و این کمک می‌کند تا شناخت بیشتری از اهداف پیدا کند و آنها را دسته بندی می‌کند؛ اهداف طولانی مدت و کوتاه مدت را تشخیص دهد و هیچیک را فدای دیگری نکند.

,

همچون سایر امور زندگی مسائل تحصیلی نیز از لحاظ تنظیم وقت و زمان دارای اهمیت هستند. برنامه ریزی به فرد کمک خواهد کرد استفاده مفیدتری از مدت زمانی که در اختیار دارد، نماید و از اتلاف وقت خود جلوگیری کند. مسأله وقت در آزمون وکالت و در حین برنامه ریزی برای آن اهمیت شایان توجهی دارد. از دست دادن وقت برابر خواهد بود با از دست دادن بسیاری از موفقیتها در آینده.

,

استفاده از یک برنامه ریزی استاندارد و با اصول صحیح و علمی به فرد کمک خواهد کرد انرژی و توان ذهنی خود را بیهوده به هدر ندهد. در این نوع برنامه ریزی های استاندارد عمدتا روشهای مفیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد که موجب خواهد شد فرد بیشترین استفاده را از توان ذهنی خود بکند و از اتلاف آن جلوگیری کند. به یک مثال توجه کنید، در برنامه ریزی تحصیلی بر مبنای یافته‌های روانشناسی اصلی در نظر گرفته می‌شود، با این محتوا که بعد از مدتی (حدود 45 دقیقه) بعد از شروع مطالعه و یادگیری منحنی یادگیری بسیار پائین می‌آید، بطوری که فرد یادگیری خوبی بعد از این زمان نخواهد داشت، مگر اینکه یک استراحت کوتاهی داشته باشد. با در نظر گرفتن اصولی از این قبیل، فرد برنامه ریزی تحصیلی خود را طوری انجام می‌دهد تا هر 45 دقیقه یکبار استراحت کوتاهی داشته باشد تا دوباره با تجدید قوای ذهنی شروع به یادگیری نماید.

,

برای برنامه ریزی در کلیه امور باید اهداف دقیق و روشنی داشته باشید؛ این مسأله در برنامه ریزی برای آزمون وکالت حائز اهمیت فراوان تری است. برای خود روشن کنید اهداف بلند مدت شما کدامها هستند، اهداف کوتاه مدت کدامها هستند. زمان دقیقی برای هر یک از اهداف کوتاه مدت تعیین کنید، مثلا تعیین کنید که مطالعه چه دروسی را در چه مدت زمانی به اتمام خواهید بود.

,

برخی افراد از شیوه مطالعه تک درسی استفاده می‌کنند. مثلا یک هفته یا یک روز برای یک درس؛ این شیوه موجب خستگی ذهنی و کاهش بازده یادگیری در آنها می‌شود. توصیه می‌گردد به جای روش تک درسی از شیوه موازی استفاده کنند. به این ترتیب که دو یا سه درس را برای مدت زمان معین انتخاب و مطالعه کنند؛ به این ترتیب خواهند توانست از خستگی ذهنی جلوگیری کنند. هر چقدر تنوع در زمان بندی مطالعه این دروس بیشتر باشد به همان اندازه از خستگی ذهنی بیشتر جلوگیری خواهد شد.

,

29799485550487858411

, 29799485550487858411,

در مطالعه تمام وقت خود زمانیکه برای آزمون وکالت برنامه ریزی می‌کنید علاوه بر استراحتی که هر 45 دقیقه یکبار و به مدت یک ربع برای خود در نظر می‌گیرید، هر چند ساعت یکبار مدت زمان طولانی تری برای استراحت مثلا نیم ساعت تا 45 دقیقه در نظر بگیرید و استراحت طولانی تری برای پایان هر مقطع زمانی (مثلا یک هفته یا یک ماه) و شروع مقطع در نظر داشته باشید.

,

توصیه نویسنده این است که در یک بازه ی زمانی ده (10) ماهه، چهار(4) دوره مطالعاتی داشته باشید. در دوره یکم وظیفه مهم و سرنوشت ساز محشا نویسی برای هر درس را دارید؛ در این دوره همانطور که قبلا به تفصیل ذکر شد از منابع مهم و اصلی باید مطالب را ضمن فراگیری در کتب پایه وارد کنید، تست های سنوات قبل و تالیفی را مطالعه و به طرح سوال در ذهن خود بپردازید، اگر در آزمون های آزمایشی موسسه ایی شرکت کرده اید پاسخنامه تفصیلی آنها را مطالعه و موارد حائز اهمیت را در منابع پایه محشا کنید. آرای وحدت رویه و قوانین پراکنده را مطالعه و ارتباط شبکه ایی بین مواد یک قانون و ارتباط آنها با قوانین پراکنده را کشف کنید. دقت داشته باشید که در مرحله یکم باید بخش زیادی از فرآیند یادگیری را پیموده باشید.

,

بنظر می رسد که اگر در این مرحله هر روز را به سه(3) درس اختصاص دهید بهتر است. هر بار که عنوان و مبحثی را محشا می کنید در مرتبه بعد که قرار است همان درس را مطالعه کنید، ابتدا محشا نویسی های قبلی را مرور کنید و سپس وارد عنوان جدیدی شوید؛ مثلا اگر امروز سه شنبه باشد و از ساعت 8صبح الی 12ظهر درس تجارت مبحث اشخاص و اعمال تجاری را مطالعه و از کتاب های قانون تجارت در نظم حقوقی آقای فرحناکیان و جلد اول حقوق تجارت آقای عرفانی مطالب اساسی و آزمونی را با محشا نویسی وارد کتاب ساده ساز آقای فرحناکیان نمایید و با تست ها بازی نمایید، پس از اتمام این کار، در پنج شنبه اگر قرار است از ساعت 8صبح الی 12ظهر مجددا درس تجارت اما مبحث دفاتر تجاری را بخوانید، ابتدا عنوان قبلی محشا شده را مرور کنید و به همین ترتیب سایر مباحث و سایر دروس را با دقت مطالعه و مرور کنید. این مرحله 4 ماه بطول خواهد انجامید، زمانبر است و ظالمانه! اما مطمئن باشید با این تلاش مستمر بار خود را بسته اید و بالقوه از نفرات برتر آزمون وکالت هستید.

,

در مرحله دوم که احتمالا سه(3) ماه بطول می انجامد موظف هستید منابع پایه و محشا شده ایی که خودتان خالق و نویسنده آنها هستید را بخوانید، هرچند می توانید در موارد نادری که ابهام یا نقصی در نوشتار خود می یابید مجددا گوشه چشمی به منابع اصلی داشته باشید یا حتی دوباره تست ها را مرور کنید؛ اشکالی ندارد.

,

در مرحله سوم، تمرکز، حفظ حریم و تنهایی بیش از سایر مراحل اهمیت دارد. مضمون این مرحله شبیه مرحله دوم است، با این تفاوت که مدت آن دو(2) ماه بطول خواهد انجامید، و تسلط نهایی هدف اصلی آن است.

,

در گام چهارم که یک ماه برای انجام آن فرصت دارید و بیش از پیش به روز برگزاری آزمون نزدیک هستید باید طوری برنامه ریزی کنید که هر شش درس را حداقل یکبار مرور و به جمع بندی نهایی بپردازید. در این دوره یک ساعت در روز را به مطالعه قوانین پراکنده و آرای وحدت رویه اختصاص دهید.

,

در روز برگزاری آزمون آرامش خود را حفظ نمایید. نگران جمعیت زیاد داوطلبان در محل برگزاری آزمون نباشید زیرا افراد قلیلی نظیر شما وجود دارند که زحمت کشیده اند و بر مباحث همچون شما تسلط دارند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه