اخبار داغ

الحیاة: مذاکرات «آستانه» برای سوریه بیشتر نظامی است تا سیاسی

الحیاة: مذاکرات «آستانه» برای سوریه بیشتر نظامی است تا سیاسی
یک روزنامه سعودی ضمن اذعان به اینکه دمشق در حالی وارد مذاکرات آستانه خواهد شد که در میدان نبرد دست برتر را دارد، این نشست را یک نشست نظامی توصیف کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تلاش برای آماده‌سازی شرایط برگزاری مذاکرات «آستانه» (پایتخت قزاقستان) که قرار است دوشنبه آتی برگزار شود، ادامه دارد. هماهنگی میان دولت و معارضان سوری نیز همچنان مستمر است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

مسکو و آنکارا قصد دارند مسائل اختلافی را که ممکن است میان دولت و معارضان سوری مطرح شود تا حد ممکن تقلیل دهند تا بدین ترتیب فرصت تثبیت آتش بس گسترده در سوریه افزایش یابد و همزمان مکانیزم فعالی برای تضمین اجرای آن در نظر گرفته شود.

,

روزنامه «الحیاة» عربستان امروز یکشنبه در گزارشی به بررسی ابعاد این نشست پرداخت و نوشت، نمایندگان دولت و معارضان سوریه فردا دوشنبه در پایتخت قزاقستان برای مذاکره بر سر یک میز خواهند نشست؛ مسئله‌ای که برای نخستین بار از آغاز بحران سوریه در حال رخ دادن است.

, الحیاة,

این نشست با سایر نشستها تفاوت دارد؛ زیرا برای نخستین بار با نظارت ترکیه که حامی معارضان است و ایران و روسیه که همپیمانان دمشق هستند، برگزار خواهد شد.

,

الحیاة نوشت: ظاهرا مذاکرات آستانه بیش از آنکه سیاسی باشد، رنگ‌وبوی نظامی دارد و هدف از آن تثبیت آتش بس در این کشور در حضور یک هیئت سیاسی و نظامی است که به نمایندگی از دولت ومعارضان سوری در آن حضور دارند و نقش معارضان سیاسی نیز فقط ارائه مشاوره است.

,

به گزارش الحیاة، از ظواهر امر چنین بر می آید که دیدگاه طرفین در خصوص مضمون این مذاکرات متفاوت است؛ زیرا بشار اسد اعلام کرد که این مذاکرات بر آتش بسی متمرکز خواهد بود که بر اساس آن به گروههای مسلح اجازه داده خواهد شد که وارد روند مصالحه شوند و سلاح خود را کنار نهاده و از عفو بهره مند شوند، ولی معارضان تأکید دارند که در این مذاکرات فقط مسئله آتش بس بررسی خواهد شد.

,

«استفان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه که ریاست هیئت این سازمان در آستانه را بر بر عهده دارد ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات اساس و پایه‌ای برای راهکار سیاسی شود که در مذاکرات آتی ژنو بار دیگر بررسی خواهد شد؛ مذاکراتی که احتمالا 8 فوریه آینده برگزار خواهد شد.

,

دمشق یک هیئت سیاسی به ریاست «بشار الجعفری» نماینده این کشور در سازمان ملل اعزام خواهد کرد. معارضان نیز با یک هیئت نظامی به ریاست «محمد علوش» سرکرده گروه تروریستی «جیش الاسلام» در این مذاکرات حاضر خواهند شد. یک تیم فنی شامل مشاوران سیاسی و حقوقی هیئت عالی مذاکرات معارض نیز با علوش همکاری خواهند کرد.

,

گروه تروریستی احرار الشام هم که تحت حمایت ترکیه است اعلام کرد که به خاطر عدم تحقق آتش بس در این مذاکرات شرکت نخواهند کرد، ولی در عین حال تصریح کرد که اگر معارضان به نتایج خوبی دست یابند از گروههای سرکت کننده حمایت خواهد کرد.

,

ابراز نگرانی از بی‌تجربگی معارضان در امر سیاست و مذاکره

,

به گزارش این روزنامه، این مذاکرات در حالی برگزار میشود که ارتش سوریه پس از آزادسازی حلب در موضع قدرت قرار دارد. یک منبع دیپلمات اروپایی در این زمینه تصریح کرد: «معارضان واقعا نگران هستند که نمایندگان گروههای معارض که به این نوع مذاکرات بین المللی عادت ندارند به راه حل سیاسی سوق داده شوند که به سود نظام [سوریه] است».

,

شرایط مذاکرات آستانه پس از همگرایی میان روسیه و آنکارا و همکاری جمهوری اسلامی ایران برای برقراری آتش بس در سوریه فراهم شده است. البته مسئله اختلافی فیما بین طرفین، سرنوشت بشار اسد است؛ زیرا معارضان تحت حمایت ترکیه اصرار دارند که مرحله انتقالی بدون حضور وی آغاز شود ولی دمشق کاملا با این مسئله مخالف است.

,

این در حالی است که اسد اخیرا اعلام کرد چیزی به نام دولت انتقالی در قانون اساسی سوریه وجود ندارد (+). ولی ترکیه در خصوص مواضع خود در قبال اسد نرمی بیشتر نشان داده و «محمد شیمشک» معاون نخست وزیر آنکارا جمعه اعلام کرد که «ترکیه دیگر نمیتواند بر حل و فصلی اصرار کند که اسد در آن حضور نداشته باشد. این غیر واقع‌بینانه است».

,

نشست آستانه نخستین مذاکراتی است که با نظارت ترکیه-روسیه و ایران برگزار خواهد شد و واشنگتن در این نشست به حاشیه رانده شده است. هر چند مسکو از «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای حضور در این مذاکرات دعوت کرده است. در این نشست سفرای فرانسه و انگلیس حضور خواهند داشت. اتحادیه اروپا نیز یک هیئت معرفی کرده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه