اخبار داغ

صریح و بی‌پرده با آقای رئیس؛

روایت دبیری از رقم مالی تفهیم اتهام ۴ عضو شورا تا دوقطبی «بیمارستان بین المللی-هتل آذربایجان»/ مطرح کنندگان «شامِ شبِ بیمارستان» افرادی زیاده‌طلب‌اند!

روایت دبیری از رقم مالی تفهیم اتهام ۴ عضو شورا تا دوقطبی «بیمارستان بین المللی-هتل آذربایجان»/ مطرح کنندگان «شامِ شبِ بیمارستان» افرادی زیاده‌طلب‌اند!
شهرام دبیری : از میزان بالای رسانه‌ای شدن تخلفات اعضای شورای شهر و شهرداری تبریز انتقاد کرده و رقم مالی تفهیم اتهام ۴ عضو شورای شهر تبریز در دادگاه را اعلام می‌دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریز بیدار ،  سال گذشته در دی‌ماه سرد و سوزناک زمستانی تبریز بود که برای گفت‌وگو با رئیس شورای شهر تبریز قدم در بیمارستان تازه تأسیس "بین‌المللی تبریز" که این روزها به "ولیعصر تبریز" تغییر نام داده است،گذاشتیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریز بیدار ،,

آن روزها گرچه موضوع دستگیری‌های شورای شهر و شهرداری تبریز هنوز رخ نداده بود تا شهرام دبیری پاسخگوی آن باشد، اما همچنان پاسخ‌های شنیدنی شهرام دبیری به سؤالات پرسیده شده تبریزبیدار، بازخوردهای مثبتی در سطح نخبگان و عموم مردم داشت. (اینجا)

دو ماه پس ازگفت‌وگوی تبریزبیدار بود که برخاستن موج دستگیری‌ها در بدنه شورا و شهرداری، آغاز مرحله تازه‌ای از تنش‌های بی‌پایان، انشقاق جناح اقلیت و اتفاقات دیگر برای شورای پرحاشیه شهر تبریز و شهرام دبیری بود.

پس از یک سال برای شنیدن ناگفته‌های شهرام دبیری از دستگیری‌های شورا و شهرداری این بار پیش از جلسه شورای شهر میهمان دفتر وی شدیم. آنچه می خوانید گفتگوی صریح و بی پرده خبرنگاران تبریزبیدار با رئیس شورای شهر تبریز است.

, اینجا,
,
,
,
,

به نام خدا. با سلام  و سپاس فراوان بابت وقتی‌که در اختیار ما قرار دادید، به یاد داشته باشید یک سال پیش در گفت‌وگوی تفصیلی تبریزبیدار با شما، موضوع دفتر مشاوران و برج بلور به میان آورد که پس از ماه‌ها، به یکی از کلیدواژه‌های مهم اتفاقاتی در شهرداری و شورای شهر تبدیل شد که نام تبریز را نه تنها در میان مردم تبریز و استان، بلکه در سراسر کشور مخدوشش ساخت. روایت دکتر شهرام دبیری از این اتفاقات چه بود؟

,

به نام خدا و عرض سلام خدمت شما و همه مخاطبین تبریزبیدار. ببینید تخلفات  متعددی در شهرداری‌های استان و در سطح کشور رخ داد که هیچ‌کدام به این اندازه بازتاب پیدا نکرده و رسانه‌ای نشده بود. متأسفانه این قضیه به این اندازه رسانه‌ای و برجسته شد که به نظرم این کار درستی نبوده و به ضرر شهرمان تمام شد.

,


علی‌رغم اینکه ما به‌هیچ‌وجه این تخلفات را تائید نکرده و به‌شدت با آن مخالفیم، همواره سعی کرده‌ایم از بروز چنین اتفاقات و تخلفات احتمالی در مجموعه شورای شهر و شهرداری تبریز جلوگیری نماییم. هرچند وقوع این دست تخلفات در دستگاه‌های خدمات رسان و با حجم دریافتی‌های مالی و عوارض از مردم با درصدهای مختلف اجتناب‌ناپذیر است.

باید ببینیم که درمجموع ۱۱۷ هزار نفر عضو شوراهای اسلامی در سرتاسر کشور، چند نفر دچار مشکل شده و تخلف کرده‌اند که درصد آن نیز نشان می‌دهد در اندازه بالایی قرار ندارد. ضمن اینکه باید منتظر بمانیم تا به پرونده آنان رسیدگی شده و تا صدور حکم قطعی برایی این اشخاص نمی‌توانیم درباره ابعاد احتمالی تخلفات و این موضوع قضاوت نماییم.

,
,
,
,

 

,

شهرام دبیری

, شهرام دبیری,



رقم مالی تفهیم اتهام ۴ عضو شورای شهر یک میلیارد تومان نیست
اما این را می‌دانیم که در مرحله تفهیم اتهام این ۴ عضو شورای شهر که به دلیل خطای احتمالی دچار مشکل شده‌اند، درمجموع یک میلیارد تومان نیست، اما به گونه‌ای در سطح شهر و استان انعکاس یافته بود که مبالغ گزافی از سوی اعضای شورای شهر تبریز اختلاس  شده است. حتی اگر بالفرض مجرمیت آنان ثابت شود، این موضوع نشان می‌دهد ابعاد قضیه به اندازه‌ای نبوده که تابه‌حال بزرگ‌نمایی شده بود و خب ما تا زمان صدور احکام قطعی صبر می‌کنیم تا قضاوتی کامل دراین‌باره داشته باشیم.

,
,
, رقم مالی تفهیم اتهام ۴ عضو شورای شهر یک میلیارد تومان نیست,
,

این مسئله هشداری بود که ما دقت کارشناسی و نظارت خود در مجموعه شورا و شهرداری را افزایش داده و تلاش کنیم از وقوع چنین تخلفات احتمالی در مجموعه پیشگیری کنیم؛ هرچند ما قبل از این نیز پیشگیری و هشدارهای لازم را به خرج می‌دادیم، اما به‌هرحال انسان جایزالخطا است و امکان وقوع چنین مواردی نیز وجود دارد.

تلاش ما این است که با عملکرد خود نشان دهیم این دوره از شورای شهر، شورایی فعال و کاری است و اگر هر فردی تخلفی را انجام دهد، در مقابل آن اقدامات مثبت فراوانی همچون پروژه‌های گوناگون، بر زبان افتادن نام تبریز در کشور و دنیا و ...انجام‌شده است

,
,
,

قسمت عمده پرونده شهرداری ارتباطی به "برج بلور" نداشت

, قسمت عمده پرونده شهرداری ارتباطی به "برج بلور" نداشت,

منشأ این موضوعات به‌گونه‌ای از برج مشهور "بلور" آغاز شد، خود شما تا چه اندازه در دفتر مشاوران شورا حضور داشتید و در آن فعال بودید؟
بخشی از قضایای مطرح‌شده  به فردی که به‌عنوان مشاور در برج بلور منصوب‌شده بود بازمی‌گشت، اما قسمت عمده پرونده مطروحه درباره تخلفات احتمالی در شهرداری اصلاً ارتباطی به "برج بلور" نداشت.

ماجرای برج بلور بدین قرار بود که با حضور مشاوری در دفتر مشاوران برج بلور برای مشورت دادن به افراد، برخی از اعضای شورای شهر نیز در آنجا حضور می‌یافتند و اگر فرض کنید مشاور از سمت و عنوان خود برای ارتباط دیگران سوءاستفاده نماید، این موضوع ارتباطی به دیگر افراد ندارد.

اگر تخلفی روی‌داده و این تخلف ثابت شود خود هر فرد متخلف باید پاسخگوی اتهامات و اقدامات خود باشد؛ حضور ما در دفتر مشاوران در جهت تقویت نقش نظارتی شورای شهر تبریز بود و دراین‌بین هیچ اتفاق خلافی رخ نداده است.

,
,
,
,
,
,

وظیفه نظارتی شورای شهر کافی نبوده است

, وظیفه نظارتی شورای شهر کافی نبوده است,

منتقدین شما تخلفات روی‌داده در یک سال را نبود نظارت و مهندسی شدن اداره جلسات توسط رئیس شورای شهر، می‌دانند، تا چه اندازه این مسئله را قبول دارید؟
به‌هیچ‌وجه این موضوع را قبول نمی‌کنم. در اینجا دو مقوله متفاوت مطرح است؛ یکی نظارت شورای شهر بر شهرداری و دیگری نظارت شورای شهر بر خود. نظارت شورا بر شهرداری در قانون تعریف‌شده و جزو وظایف تمامی اعضای شورا است و صرفاً وظیفه مضاعف رئیس در این میان پیگیری مصوبات شورای شهر از طرف شهرداری است.

,
,

وظیفه نظارتی شورای شهر تاکنون صورت گرفته اما شاید بتوان گفت کافی نبوده است. هرچند به این نیز می‌توان اشاره کرد که ابزارهای نظارتی نیز به‌صورت دقیق تعریف‌نشده و تلاش ما نیز تقویت نقش نظارتی بر عملکرد شهرداری است.

,

اما بخش دوم؛ یعنی نظارت اعضای شورای شهر بر خود، در قانون پیش‌بینی‌نشده و نه رئیس شورا، نه هیئت‌رئیسه و نه هیچ مجموعه دیگری  نمی تواننند بر عملکرد اعضای شورای شهر خصوصاً خارج از مجموعه شورای شهر نظارت نمایند، مثلاً مگر ما می‌توانیم بر دیدار عضوی از شورا با فردی خارج از وظایف شورایی نظارت کنیم؟! این به‌هیچ‌وجه وظیفه رئیس شورا و هیئت‌رئیسه نیست، مگر اینکه این نظارت در حد توصیه دوستانه باشد.

اگر خطای احتمالی رخ دهد، باید علت آن را در روش‌های بررسی صلاحیت کاندیداهای عضو شورای شهر جستجو کنیم که نواقصی دارد و پس از بررسی نیز این موضوع وظیفه سایر نهادهای نظارتی است و خود شورای شهر نمی‌تواند بر عملکرد اعضا نظارت کند.

,
,
,

 

,

شهرام دبیری

, شهرام دبیری,

 

,

انتخابات هیئت‌رئیسه در یک سال گذشته ازجمله مقاطعی بود که با تشکیل دوقطبی موسوم به «بیمارستان بین المللی-هتل آذربایجان» دو جناح شورای شهر برای فتح هیئت‌رئیسه تلاش و مذاکره می‌کردند. از این ماجرا و یارگیری شما از بخشی از اقلیت پیشین برای تعامل بگویید.

,

این‌گونه نبود. شاید در دو سال اول در شورای شهر شاهد دوقطبی و تقابل بودیم اما از سال سوم برای همکاری به یک تعامل کامل دست‌یافتیم و دو قطب تبدیل به یک قطب شد و هیئت‌رئیسه با ۱۸-۱۹ رأی تشکیل شد.

در سال چهارم نیز ما به دنبال روش سال گذشته برای وصول به تعامل بودیم، در آنجا بود که علی‌رغم اصرار ما، تعدادی از اعضا این موضوع را قبول نکردند و بااین‌حال حالت دو قطبی نیز پیش نیامد؛ یعنی شما دیدید که اکثریت شورای شهر به هیئت‌رئیسه رأی دادند.

ما کسی را طرد نکردیم و این پیشنهاد با هم بودن را به همه دادیم اما چند نفر علی‌رغم دعوت ما، این موضوع را قبول نکردند و خب انتخابات آزاد است و هرکسی می‌تواند براساس برداشت خود، کار خود را انجام دهد.

,
,
,
,
,

مطرح کنندگان «شامِ شبِ بیمارستان» افرادی زیاده‌طلب هستند

, مطرح کنندگان «شامِ شبِ بیمارستان» افرادی زیاده‌طلب هستند,

بگذارید صریح بپرسیم، در زمان مذاکرات برای انتخاب هیئت‌رئیسه، برخی شما را به «شامِ شبِ بیمارستان» متهم می‌کنند، این ماجرا واقعیت دارد؟!
بنده این موضوع را به‌شدت تکذیب می‌کنم و این موضوع توهینی به اعضای شورا است که اگر به خاطر شام به یک نفر رأی دهد، نباید  اجازه داد آن عضو تا آخر عمر خود در انتخابات شورا کاندیدا شود. مگر شان اعضای شورا تا این حد تنزل یافته که به خاطر یک شام، به فلان مسئله و یا فرد رأی دهد. آن فردی که این موضوع را مطرح می‌کند، بنا بر استدلال خود وی، زمانی که به ما رأی داده بود حتماً از این شام‌ها خورده بود (خنده)

,
,

این‌گونه مسائل اصلاً وجود خارجی ندارد، افرادی که این مسائل را مطرح می‌کنند، افرادی زیاده‌طلب هستند که به دنبال یک سری منافع و جایگاه هستند که وقتی می‌بینند نمی‌توانند این قبیل مسائل را مطرح می‌کنند. چون این قبیل مسائل مطالب میل برخی نیست، فرافکنی کرده و اظهار می‌دارند که شام داده‌اند و ... و این قبیل مسائل بسیار سطح پایین و طرح آنان توهین به شعور مردم و اعضای شورا است.

حواشی هر هفته جلسات شورای شهر را می‌بینید که حکایت از عدم قبول دموکراسی و نظر اکثریت دارد، وقتی به‌صورت قانونی اقدامی را انجام می‌دهیم به "خودکامه بودن" متهم می‌شویم. بارها نسبت بدین مسئله تذکر داده‌ایم و بعضاً نیز برخی خارج از دستور جلسه، درصدد بهره‌برداری انتخاباتی و سیاسی و تنش‌زایی برمی‌آیند؛ اما ما برای کار کردن و خدمت‌رسانی به دور از حاشیه هستیم.

,
,
,

 

,

Image title

, Image title,



مثلاً درباره کمیسیون برنامه‌وبودجه....
در رابطه با کمیسیون برنامه‌وبودجه مرتب به بنده فشار می‌آوردند که جلسات این کمیسیون را برگزار و رئیس آن را انتخاب نمایید. پس‌ازآن ما به‌صورت کتبی همه اعضای کمیسیون و آقای فرماندار را برای انتخاب ریاست آن دعوت کردیم که در حین تشکیل جلسه یکی از آقایان از مشهد تماس گرفت که انتخاب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه را به روز دیگری محول کنید!

,
,
, مثلاً درباره کمیسیون برنامه‌وبودجه....,
,

بنده نیز گفتم اکنون امکان انجام آن نیست، هرچند نظر شخصی بنده این بود که نظر آن عضو نیز اعمال شود که پس‌ازآن آقای فرماندار از آن دو عضو دیگر شورا پرسید که در صورت تعویق این جلسه به هفته بعد، شما در انتخابات شرکت می‌کنید که آنان نیز پاسخ دادند ما فقط قرعه‌کشی را قبول داریم.

ما با دعوت ۶ تن از اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه براساس قانون عمل کردیم و پس‌ازآن در حین رأی گیری دو نفر جلسه را ترک کردند و با رأی گیری از ۴ نفر دیگر، آقای باغبان به سمت رئیس کمیسیون انتخاب شد. وقتی نمی‌خواهند قبول کنند ما چه کنیم!
 

,
,
,
,

رحیمی قصد شرکت در انتخابات شورای شهر را ندارد

, رحیمی قصد شرکت در انتخابات شورای شهر را ندارد,

اخیراً شما و آقای رحیمی در هیات امنای کانون هواداران باشگاه تراکتورسازی انتخاب شده اید. منتقدین شما با یادآوری سابقه تیم داری در ماشین سازی و نتایج ضعیف آن، هدف را بهره‌برداری انتخاباتی مطرح می‌کنند. آیا واقعاً این‌گونه است؟
کانون هواداران باشگاه تراکتورسازی یک NGO است که ارتباطی به تراکتور ندارد. ما از مدت‌های پیش با این کانون ارتباط داشته‌ایم. مگر بنده نقش مدیریتی در ماشین‌سازی داشته‌ام که این مسائل را مطرح می‌کنند؟

,
,

دکتر رحیمی نیز صرفاً به‌عنوان عضو هیئت مدیره سازمان ورزش است و آقای حامد نجفی نیز نقش چندان اجرایی ندارد و ما صرفاً بودجه ماشین‌سازی را تصویب می‌کنیم و دخالتی در امورات اجرایی همچون انتخاب مربی، بازیکن و ... نداریم. بنده خودم درگذشته ۳ سال از تیم ماشین‌سازی حمایت کرده‌ام و تیم را از مرحله سقوط به دسته ۳ تحویل گرفته و در آستانه صعود به لیگ برتر تحویل دادیم. هم‌اکنون نیز ما در کانون هواداران تراکتورسازی نسبت به حمایت از این تیم و دستیابی به درآمدهای پایدار تلاش می‌کنیم.

,

همه این موضوعات جوسازی است و ما به‌هیچ‌وجه درصدد هیچ‌گونه بهره‌برداری انتخاباتی از این موضوعات نیستیم؛ چراکه دکتر رحیمی اصلاً قصد شرکت در انتخابات شورای شهر را ندارد و بنده نیز نیازی به کسب رأی از این راه ندارم. بنده از قدیم‌الایام ثابت کرده‌ام که براساس علاقه به فوتبال شهر و استان هرچه از دستمان برآید در کمک به این تیم دریغ نمی‌کنیم.

,

در ۳ سال گذشته ۱۷ روگذر و زیرگذر افتتاح‌شده است

, در ۳ سال گذشته ۱۷ روگذر و زیرگذر افتتاح‌شده است,

بهتر است کمی از مسائل شورایی فاصله بگیریم و به مسائل شهری بپردازیم، اخیراً شهردار تبریز از بدهی ۱۳۷۰ میلیارد تومانی مردم و مسئولین به مجموعه شهرداری سخن گفته است، وضعیت شهرداری خصوصاً ازنقطه‌نظر مالی را از زمان حواشی دستگیری‌ها تا ۲۰۱۸ چگونه می‌بینید؟

,

شهرداری‌ها در کل دنیا دارای درآمدهای پایداری هستند که از محل عوارض تأمین می‌شود که بخشی از آن از محل عوارض محلی و بخش دیگر از عوارض ملی تأمین می‌شود. اما در ایران شهرداری‌های شهرهای بزرگ، حداکثر ۲۰ درصد درآمدهای ما از محل عوارض و درآمدهای پایدار است و بقیه آن منوط به کسب درآمد از محل پروانه‌های ساختمانی، ماده صد و ... می‌باشد. از سوی دیگر بسیار توصیه می‌شود که فروش تراکم و تغییر کاربریی انجام نشود، هراندازه نیز که عوارض تصویب می‌کنیم دیوان لغو می‌کند؛ پس شهرداری‌ها از چه محلی کسب درآمد کنند؟!

,

هم‌اکنون نیز در جریان تصویب تعرفه عوارض محلی حداکثر تلاش ما عدم فشار بر مردم و اقشار آسیب‌پذیر است و ما سعی می‌کنیم آن را مدیریت کنیم؛ خوشبختانه تابه‌حال با این وضعیت رکود اقتصادی و بازار مسکن این میزان درآمدزایی قابل‌قبول است. در ۳ سال گذشته نزدیک ۱۰۰۰ میلیارد تومان به قطار شهرداری پول تزریق کرده‌ایم که در مقایسه با رقم پیش از آن بسیار قابل‌توجه است و نشان می‌دهد تلاش داریم هرچه سریع‌تر خط یک مترو تبریز راه بیفتد. اکثر پروژه‌های عمرانی در حداقل زمان ممکن و با کیفیت خود و با رضایت بالای مردم افتتاح شود.

,

در ۳ سال گذشته حدود ۱۷ روگذر و زیرگذر افتتاح‌شده است که مقایسه این رقم در ۲۵ سال گذشته نشان می‌دهد از میان ۵۲ زیرگذر و روگذر، ۱۰ مورد در شورای سوم و باقی‌مانده پیش از سال ۸۶ احداث‌شده است که نشان از تعامل مثبت و روبه‌جلو شورا و شهرداریی تبریز حکایت دارد. در مسائل مسیرگشایی، ورزشی، فرهنگی، گردشگری، سرمایه‌گذاری،  سیاست‌های تشویقی برای افراد حاشیه‌نشین و بافت فرسوده، و طرح نام تبریز در دنیا، قدم‌های خوبی است که خوشبختانه برداشته‌شده و برنامه ما در حوزه بدهی‌های شهرداری نیز، پرداخت ۱۵۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ است.

ارتقای وضعیت کارکنان شهرداری در قالب تبدیل وضعیت تبدیل قراردادهای حجمی به تأمین نیرو و تأمین نیرو به کار معین طرف قرارداد شرکت همشهری در جهت رفاه کارکنان و کارگران شهرداری است که باید این روند را تا پایان عمر شورای شهر تداوم‌بخشیم و بهه مردم نشان دهیم که بر قولی که در سال ۹۲ با آنان بسته‌ایم پایبندیم. البته بسیاری از کارها نیز روی زمین‌مانده است.

,
,
,

 

,

Image title

, Image title,

 

,

 

,

لیستی ارائه نخواهم داد
به آخرین وضعیت طرح جامع نیز اشاره‌ای کنید...
برخی از پیشنهادات ما برای تصویب در طرح جامع مطرح نگردید و همین طرح جامع تصویب و ابلاغ‌شده دارای نقاط مثبت فراوانیی است، هرچند دارای نقاط ابهامی است که نقطه نظرات شورا و شهرداری لحاظ نشده است و ما نقطه نظرات شورای شهر را به وزیر راه وو شهرسازی و شورای عالی شهرسازی اعلام کرده‌ایم تا طرح جامع ما، طرح جامع کامل و بی‌نقصی شود که به نفع شهرمان باشد.

, لیستی ارائه نخواهم داد,
,
,

شورای سیزده نفره سال آینده را چگونه می‌بینید، آیا خودتان لیستی با حضور هم طیفی‌های خود ارائه خواهید داد؟

,

تجربه ثابت کرده است افزایش تعداد اعضای شورای شهر به دلیل نبود تحزب گرایی، برونداد خوبی نداشته و اداره جلسات سخت است و معتقدم اداره جلسات به نفع شهر است و امیدوارم مردم با انتخاب افراد اصلح و دارای سابقه و عملکرد مثبت،  به منتخبان خود رأی دهند.

,


شرکت بنده در انتخابات در قالب تیم یا لیستی انجام نخواهد شد؛ شاید برخی دوستان همفکر تلاش کنیم نه در قالب تیم و گروه از همدیگر حمایت کنیم. ما تعهد خاصی به هیچ لیستی نخواهیم داد و مشکلی ندارم که این لیست‌های قانونی براساس شناخت خود، نام بنده را در لیست خود قرار دهند. بنده لیستی ارائه نخواهم داد و باید سعی‌مان بر این باشد که مردم به‌صورت آزاد کاندیداهای خود را انتخاب کنند و در انتخابات عملکرد خود و اهداف آینده را به مردم معرفی خواهیم کرد.

,
,

کاندیداهای از تخریب رقبا اجتناب ورزند

, کاندیداهای از تخریب رقبا اجتناب ورزند,

ترکیب شورای شهر آینده را چگونه می‌بینید؟ چند نفر از شورای شهر فعلی بر کرسی خود در شورا خواهند ماند؟
این موضوع قابل پیش‌بینی نیست و معمولاً رسم بر این نیست که ترکیب اعضای شورا سیاسی باشد؛ شاید در تهران این‌گونه باشد ولی در تبریز، شورای شهر دوگانه یا چندگانه اصولگرا، اصلاح‌طلب و یا اعتدالی را به خود ندیده است و شاید هم خوب نباشد که ترکیب شورا سیاسی باشد.

,
,

ما باید افراد کاری، سلامت کاری، مدیری، تجربه و مثمر ثمر را به‌دوراز گرایشات سیاسی انتخاب کنند و قابل پیش‌بینی نیست که چه تعداد از اعضای فعلی در شورای شهر آینده خواهند بود. البته توصیه بنده این است که هم اعضای فعلی و دیگر کاندیداهای احتمالی از تخریب رقبا و زیر سؤال بردن اقدامات گذشته اجتناب ورزند.

بالاخره هر گروهی نقاط مثبت و منفی داشته و درصدد خدمت‌رسانی بوده و باید قضاوت را به مردم بسپاریم؛ هرچند انتقاد سازنده بسیار خوب است و بگذاریم مردم همان‌گونه که تاکنون تحت تأثیر حرکت‌های عوام‌فریبانه و پوپولیستی نبوده‌اند، انتخاب شایسته خود را انجام دهند.

,
,
,

بسیار متشکریم بابت وقتی‌که در اختیار ما و مخاطبین تبریزبیدار قراردادید.

,

خواهش می‌کنم. موفق باشید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه