اخبار داغ

در گفتگو با جمعی از پرستاران مطرح شد؛

به هیچ وجه از طرح تحول نظام سلامت رضایت نداریم/ قانون تعرفه گذاری پرستاری اجرایی شود

به هیچ وجه از طرح تحول نظام سلامت رضایت نداریم/ قانون تعرفه گذاری پرستاری اجرایی شود
جمعی از پرستاران بیمارستان کوثر سمنان با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت مشکلات زیادی را به دنبال داشته است، از اجرایی نشدن قانون تعرفه گذاری نظام پرستارای گلایه کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، در تقویم رسمی کشور پنجم جمادی الاول مصادف با سالروز میلاد پرستار دشت کربلا حضرت زینب کبری (س) به عنوان روز پرستار نامگذاری شده است. از این رو خبرنگار مرآت با حضور در بیمارستان کوثر سمنان ضمن تبریک این روز به پرستاران شاغل در این بیمارستان در گفتگویی صمیمی پیگیر مشکلات و نیازهای این قشر ارزشمند جامعه شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت, مرآت,

پرستاران بیمارستان کوثر سمنان در این گفتگو از سختی های شغل پرستاری، کم توجهی مسئولان نسبت به این قشر و پایین بودن درآمد خود در مقایسه با سایر مشاغل گفتند و خواستار توجه بیشتر مسئولان و نیز رسانه ها به مشکلاتشان شدند.

,

در این گفتگو علی مرادی حقیقی، علی اکبر عبیری، حسن وفایی نیا، پوران هوشمند، مریم یوسفی، فاطمه ولی و زهره دوستمحمدی نظرات خود را در این خصوص بیان کرده اند.

,

پس از انتشار بخش اول این گفتگو در روزهای گذشته، بخش دوم آن را در ادامه می خوانید:

, بخش اول,

مرآت- شما پرستاری از بیماران را مانند پرستاری از فرزندان و نزدیکان خود انجام می دهید؟

,

دوستمحمدی- تمام بیمارانی که به ما مراجعه می کنند برای ما از همان ابتدا که به بیمارستان می آیند عزیز می شوند. واقعا تمام بیماران برای ما یکسان هستند و ما حتی بین آنها و اعضای خانواده خود کمترین تفاوتی قائل نمی شویم. بسیاری از بیماران بوده اند که امیدی به بهبودی آنها وجود نداشته و ما در لحظات کمک به آنها با اشک کارمان را انجام می دادیم.

,

ولی- به عنوان نمونه حادثه قطار که اخیرا در سمنان رخ داده بود یک تجربه تلخ و جانسوز برای همه ما شد. بسیاری از افرادی که برای مداوا به بیمارستان می امدند چون صحنه سوختن دوستان و نزدیکانشان را با چشم دیده بودند علاوه بر مشکلات جسمی مشکلات روحی و روانی نیز پیدا کرده بودند. در آن لحظات پرستاران با چشمانی خیس در حال مداوای مجروحین حادثه بودند.

,

, ,

مرآت- خواسته شما از اطرافیان بیماران در هنگام مراجعه به بیمارستان چیست؟

,

وفایی نیا- مهمترین خواسته این است که به تیم درمانی و پرستاری اعتماد کنند. قطعا تمام پرستاران علاقه دارند مشکل بیماران را در اسرع وقت کم کنند. بسیاری از موارد ساده را خانواده های بیماران امری پیچیده می دانند و بعضا اجازه نمی دهند پرستاران کارشان را با آرامش انجام دهند. عزیزان باید قبول کند که تیم درمانی در درمان بیماران اولویت هایی دارد و به عنوان مثال بیماران سکته قلبی باید زودتر از سایر موارد مورد بررسی قرار گیرند.

,

ولی- توجه کنید که رسانه ها و بویژه تلویزیون وسینما هم در این زمینه باید فرهنگ سازی بیشتری کنند. در فیلم ها می بینید که پزشک و پرستار بالای سر بیماران حاضر می شوند و برگه ای را پر می کنند در حالی که کار پرستاران بسیار بیشتر از اینگونه موارد است. در حقیقت تصویر درستی از زحمات پرستاران به جامعه و افکار عمومی منعکس نشده است چرا که در کنار فیلمسازان کارشناس لازم حضور ندارد.

,

یوسفی- توجه کنید که باتوجه به کمبود شدید نیروی پرستار در استان ممکن است رسیدگی ها به نسبت استانداردهای جهانی صورت نگیرد. در حال حاضر استاندارد نسبت پرستار به بیمار در بخش های داخلی حدود 1 به 3 است یعنی هر یک پرستار حداکثر باید 3 بیمار را تحت نظر داشته باشد اما این عدد در کشور ما حدود 9 بیمار برای هر پرستار است لذا این مشکل قطعا اعتراضات بیماران و از آن طرف نیز نارضایتی پرستاران را به دنبال خواهد داشت.

,

با تمام این وجود پرستار از جان و دل خود برای رفع مشکلات بیماران مایه می گذارند اما امیدوارم برای حل این معضل علاوه بر مسئولان، رسانه ها و فیلمسازان نیز توجهی واقعی به تلاش پرستاران داشه باشند.

,

این نکته را یادآوری کنم که برخی از افراد که برای گذراندن طرح پرستاری به بیمارستانها می آیند وقتی با سختی های کار پرستاری از نزدیک آشنا می شوند به این نتیجه می شرند که اصلا این کار را انجام ندهند.

,

, ,

مرآت- مهمترین مشکلات شما در حوزه موضوع  پرستاری چیست؟

,

یوسفی- در حال حاضر مسائل معیشتی و کاری ما واقعا غیرمنصفانه است. اضافه کار ما اجباری است و نمی توانیم آنرا قبول نکنیم. از طرفی دیگر در پرداخت اضافه کار و کارانه ها تاخیر چند ماهه وجود دارد. از طرفی دیگر حتی نمی توانیم از مرخصی خودمان استفاده کنیم و به ما می گویند در صورت رفتن به مرخصی باید آن را جبران کنید. این موضوع واقعا عجیب و باعث ناراحتی ما است. این مسائل به کمبود نیرو در حوزه پرستاری برمی گردد.

,

عبیری- از سال 82 که نظام پرستاری در کشور تاسیس شد پرستاران سه خواسته مهم را دنبال می کردند که هنوز هم محقق نشده است. یکی بحث سختی کار و اینکه شغل پرستاری به عنوان شغل سخت مطرح شود، دیگر اینکه تعرفه گذاری پرستاران مانند پزشکان انجام شود یعنی مزد کارهایی که پرستاران انجام می دهند به خودشان برگردد. موضوع دیگر اینکه در حوزه های اجتماعی و قانونگذاری نظیر مجلس متخصص پرستاری نداریم. یعنی نماینده ای که به موضوعات و مشکلات پرستاری اشراف داشته باشد در مجلس و نهادهای مهم نداریم.

,

مرآت- نظر جامعه پرستاران در مورد طرح تحول نظام سلامت چیست؟

,

عبیری- این طرح منفعتی برای پرستاران به همراه نداشته است در حالی که پزشکان از آن بهره های زیادی بردند. مراجعه به بیمارستانهای دولتی با این طرح بسیار بیشتر شده است که باعث اضافه کار اجباری برای پرستاران شده است. از سویی دیگر چرا پرستاران وقتی ایام تعطیل و غیر تعطیل، عید و ... را در بیمارستانها هستند زودتر از موعد بازنشسته نمی شوند؟ فاصله دریافتی پزشکان در پایه حقوق بدون دریافتی های دیگر 5 برابر و با احتساب سایر دریافتی ها تا حتی 30 برابر پرستاران است. یادم هست در سال 80 در سفر حج در برخورد با جمعی از پزشکان و پرستاران عربستان سعودی وقتی از آنها در مورد نسبت حقوق پزشکان و پرستاران سوال کردیم پاسخ دادند پرستاران حدود 5500 ریال سعودی می گیرند، پزشکان عمومی حدود 6500 ریال سعودی می دریافت می کنند و متخصصان ما 9500 ریال دریافتی دارند. یعنی اختلافی حداکثر 1و نیم برابری و این نسبت کماکان حفظ شده است. این نکته را هم عرض کنم که اگر همین حقوق و اضافه کاری و کارانه سر وقت پرداخت شود باعث دلگرمی پرستاران خواهد شد. در مجموع باید عرض کنم متاسفانه رضایتمندی از طرح تحول سلامت مطلوب نیست.

,

ولی- متاسفانه این طرح نه تنها مشکلی از پرستاران رفع نکرده است بلکه پیامدهای بسیار منفی و زیان باری برای ما به دنبال داشته است. وقتی مدیریت بیمارستانها را پزشکان برعهده دارند وضعیت همین خواهد بود چرا که جامعه پزشکی هیچگاه با مشکلات پرستاران به اندازه لازم آشنایی ندارد.

,

بسیاری از پزشکان آنقدر از نظام سلامت بهره مند شده اند که می گویند ما با حقوق ثابت خودمان کاری نداریم و مطابق تعرفه گذاری صورت گرفته دریافتیمان بسیار خوب است بنابراین توقع داریم تعرفه گذاری برای پرستاران نیز اجرایی شود.

,

هوشمند- من هم با نظر همکارانم موافقم. من هم متوجه نشده ام طرح تحول چه مزیتی داشته است چراکه پس از اجرای این طرح برای پیدا کردن پزشکان همین مجموعه باید بیش از دو هفته وقت صرف کنیم. در مجموع معتقدم طرح تحول سلامت نظام بهداشت و درمان کشور را به نابودی کشانده است. توجه داشته باشید که ما هیچ راه اعتراضی نداریم و حتی نمی توانیم کوچکترین تجمع اعتراضی را برگزار کنیم چرا که باید دائما بالای سر بیماران حضور داشته باشیم.

,

مرآت- از اینکه وقتتان را در اختیار مرآت قرار دادید ممنونم.

,

مرادی- من هم به نمایندگی از سایر پرستاران بیمارستان کوثر سمنان از زحمات شما و همکارانتان در مرآت تقدیر و تشکر میکنم و امیدوارم رسانه شما باعث شود بخشی از مشکلات جامعه پرستاری رفع شود.

,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه