اخبار داغ

پایین کشیدن مجسمه شاه و پدرش در سنندج

پایین کشیدن مجسمه شاه و پدرش در سنندج
بعد از پایین کشیدن مجسمه شاه و پدرش توسط نیروهای انقلابی، عده ای از جوانان سنندجی در اقدامی زیبا مجسمه شاه و پدرش را با زنجیر به پشت ماشین بستند و در سطح شهر چرخاندند و ابهت پوشالی شاه فراری را به سایرین نشان دادند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکی از بازماندگان کمیته انقلاب اسلامی سنندج در گفت و گو با پیشمرگ روح الله گفت: در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی با شدت و جدیت بیشتری برنامه های مربوط به راهپیمایی و تظاهرات ها را دنبال می کردیم. در این روزها درگیری میان نیروهای امنیتی و مردم بیشتر شده بود و مردم حاضر نبودند صحنه را ترک کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پیشمرگ روح الله,

 

,

البته در این اواخر فعالیت مزدوران ساواک هم بیشتر شده بود و آن ها با حساسیت بیشتری نیروهای انقلابی را تحت تعقیب قرار داده بودند. مزدوران پهلوی برای اینکه دل مردم را خالی بکنند، در سطح شهر شایعه کرده بودند که «دیوار موش دارد و موش هم گوش دارد». یعنی کوچکترن فعالیت بر علیه حکومت پهلوی از دید نیروهای امنیتی مخفی نمی ماند و دیر و یا زود افرادی که به قول آن ها مخل امنیت بوده اند در چنگال قانون نانوشته پهلوی گرفتار خواهند شد.

,

 

,

مزدوران پهلوی برای اینکه مردم را از فعالیت های انقلابی دور کنند، شایعه کرده بودند که سطح شهرها و روستاها پر شده است از جاسوسان ساواک و تمام اقدامات علیه حکومت پهلوی در حداقل زمان به ساواک گزارش می شود.

,

 

,

البته مردم از روستاهای دور و نزدیک خودشان را به شهر می رساندند و در راهپیمایی ها شرکت می کردند. حتی مدارس سطح شهر سنندج تعطیل می شد و دانش آموزان به همراه معلمانشان در راهپیمایی شرکت می کردند، آن وقت مزدوران ساواک انتظار داشتند با شایعه پراکنی در مقابل خروش مردم مسلمان ایستادگی کنند.

,

 

,

راهپیمایی ها در دو نوبت صبح و بعد از ظهر انجام می شد و در این میان حضور کارمندان ادارات دولتی که گروه گروه در راهپیمایی شرکت می کردند بر زیبایی خروش جمعیت علیه ظلم و ستم پهلوی می افزود. حتی تعدادی از نیروهای نظامی ـ ارتش، شهربانی و ژاندارمری ـ در راهپیمایی های نوبت بعد از ظهر شرکت می کردند و در صف انقلاب حضور داشتند.

,

 

,

شاید پهلوی فکرش را هم نمی کرد که حکومتی که ادعای ژاندارمی منطقه را دارد، توسط مردم کشور خودش سرنگون شود. یک روز اگر یک مأمور امنیه وارد یک روستا می شد، مردم از ترس داخل خانه هایشان مخفی می شدند، ولی امروز مردم در برابر چشم مزدوران حکومت پهلوی شعار «مرگ بر شاه» سر می دادند و از کسی هم باکی نداشتند.

,

 

,

ساواک که روزی نامش لرزه بر اندام هر شخصی می انداخت، امروز به واسطه رهنمودهایی پدری مهربان و دلسوز ـ امام خمینی(ره) ـ در حلقه محاصره نیروهای انقلابی قرار داشت. ساختمان ساواک سنندج که روزگاری کسی جرأت نمی کرد از مقابل آن عبور کند، در روزهای تظاهرات و راهپیمایی و مخصوصاً در روز بیست و یکم بهمن ماه در میان خیل جمعیت محاصره شده بود.

,

 

,

مردم سنندج در این روز اطراف ساختمان ساواک سنندج را محاصره کرده بودند و مأموران ساواک از بالای ساختمان به طرف مردم تیراندازی می کردند. در این روز دانش آموز شهید بهزاد اردلان بعد از تعطیل شدن مدارس به خاطر حضور در راهپیمایی، در مقابل ساختمان ساواک سنندج شعار «مرگ بر شاه» سر می داد، که به یک باره هدف گلوله مأموران ساواک قرار گرفت و به شهادت رسید.

,

 

,

نیروهای ساواک برای از بین بردن اسناد جنایت خود در محل ساختمان ساواک در برابر خیل عظیم جمعیت مقاومت می کردند. نیروهای ساواک فهمیده بودند که شاید ظرف چند ساعت آینده، انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی خواهد رسید، به همین خاطر دست به کار شده بودند و اسنادی را که اگر به دست مردم می رسید، حکومت پهلوی بیش از پیش رسوا می شد، از بین می بردند.

,

 

,

علاوه بر مجسمه محمد رضا شاه که از وسط میدان انقلاب سنندج توسط نیروهای انقلابی پایین کشیده شده بود، مجسمه رضا شاه هم که در پارک دیدگاه نصب بود توسط نیروهای انقلابی پایین کشیده شد. حتی یک نفر از نیروهای امنیتی رژیم هم جرأت اعتراض به مردم انقلابی شهر سنندج را نداشت.

,

 

,

بعد از پایین کشیدن مجسمه شاه و پدرش توسط نیروهای انقلابی، عده ای از جوانان سنندجی در اقدامی زیبا مجسمه شاه و پدرش را با زنجیر به پشت ماشین بستند و در سطح شهر چرخاندند و ابهت پوشالی شاه فراری را به سایرین نشان دادند.

,

 

,

, ,

شهید بهزاد اردلان

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه