اخبار داغ

الزامات فعالیت رسانه ای اثرگذار

الزامات فعالیت رسانه ای اثرگذار
امروزه قدرت نرم رسمی جای خود را به قدرت نرم غیر رسمی داده است، بنابراین هرچه فعالان رسانه ای به جنبه های غیر رسمی رسانه خود توجه کنند از اثرگذاری بیشتری برخوردار خواهند شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت؛ امروزه کمتر کسی را می توان یافت که از اثرگذاری رسانه در تحولات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بی اطلاع باشد چرا که با توجه به تغییر بستر سخت افزاری رسانه، دامنه فعالان رسانه ای به روزنامه نگاران و خبرنگاران حرفه ای خلاصه نمی شود و تقریبا اکثر کاربران خطوط تلفن همراه به فعالان این عرصه تبدیل شده اند، هرچند ممکن است از اثرگذاری های متفاوتی برخوردار باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

در حقیقت با توجه به شکست هژمونی و سلطه رسانه ای یک یا چند رسانه حرفه ای با گرایشات مختلف در دوره های گذشته، اینک قدرت گفتمان سازی و تولید محتوا به طور گسترده ای میان اقشار مختلف مردم و بدنه جامعه بازتوزیع شده است که این اتفاق تحلیل نحوه اثرگذاری رسانه ها بر تحولات سیاسی اجتماعی را بسیار دشوارتر از ادوار قبل کرده است. گواه این مدعا آنکه در برهه های زمانی خاص خروجی اتفاقات اجتماعی آنقدر عجیب و باورناپذیر بوده که نخبگان بسیاری را متحیر ساخته و تحلیلگران زیادی را انگشت به دهان کرده است.

,

با تفاسیر فوق تردیدی نیست که فعالیت در فضای رسانه ای کنونی به مراتب دشوارتر از مقاطع زمانی گذشته است چرا که اثرگذاری رسانه ای بدون شناخت مولفه های کمتر دیده شده این عرصه به هیچ وجه ممکن نیست کما اینکه رسانه های بسیاری در حال حاضر با صرف هزینه های زیاد و با گرایشات مختلف در حال فعالیت هستند اما اثر فعالیت های آنان در دایره فعالیتشان بسیار محدود و ناچیز است. از آنسو گروه های اثرگذار دیگری با در اختیار داشتن امکاناتی حداقلی اما با درک و شناختی دقیق از فضای رسانه ای بویژه درک نیازهای مخاطبان توانسته اند اثرگذاری بسیار زیادی بر فضای پیرامونی خود داشته باشند که این گفته را خوانندگان محترم نیز تایید می کنند.

,

چالش اصلی تحلیل نحوه اثرگذاری رسانه ها بر تحولات سیاسی و اجتماعی کشور را دقیقا باید در همین موضوع جستجو کرد. به عبارتی دیگر با توسعه خیره کننده ابزارهای ارتباط جمعی قدرت نرم رسمی جای خود را به قدرت نرم غیر رسمی داده است، بنابراین هرچه مدیران و دست اندرکاران رسانه ای به جنبه های غیر رسمی رسانه خود در کنار ابعاد رسمی توجه کنند از اثرگذاری بیشتری در بدنه جامعه برخوردار خواهند شد.

,

البته تحلیل نحوه اثرگذاری رسانه ها بر تحولات به شناخت و بررسی لایه های پنهان دیگری نیز نیاز دارد. قطعا مولفه هایی نظیر استفاده از پیام های فرعی برای هدایت پیام اصلی، سنجش هوش هیجانی مخاطب (Emotional intelligence) ، نحوه تنظیم و انتشار خبر و ده ها و شاید صدها عامل دیگر را نیز باید در تحلیل کارکردهای رسانه ای مورد توجه قرار داد. در نهایت فعالان رسانه ای نباید از این موضوع غافل شوند که ورود و فعالیت اثرگذار به این حوزه امری پیچیده است و چنانچه رسانه ای به این پیچیدگی ها توجه نکند ممکن است فعالیت های آن، کارکردی دقیقا در نقطه مقابل اهدافش را درپی داشته باشد.

,

مسعود تبریزی

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه