اخبار داغ

کالبد شکافی قاتلان مجازی حادثه نیم روز سر طاق خرم آباد

کالبد شکافی قاتلان مجازی حادثه نیم روز سر طاق خرم آباد
در حادثه روستای زیر طاق که بنا به قرائن موجود تحت تاثیر فضای مجازی و انتشار فیلم یا تصویری خانوادگی رخ داده می توان همه ارکان جامعه را مقصر دانست!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک نیمروز 23 بهمن 95 حادثه ای تلخ در یکی از روستا های کم جمعیت خرم آباد رخ داد و در کمتر از یک ساعت خبر کشتن 4 نفر از اعضای یک خانواده از جمله یک کودک 7 ساله به ضرب گلوله و بریدن سر دو نفر از مقتولین همه مردم  لرستان و کشور را جریحه دار کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک ,

هرچند این حرکت در رسانه ها نزاع دسته جمعی نامیده شد اما شواهد حکایت از یک برنامه ریزی و اصل غافلگیری توسط قاتلین دارد و مقتولین هیچ گونه آمادگی برای دفاع از خود نداشته اند.

,

 

,

هر چند باید صبر کرد تا دستگیری قاتلین و تحقیقات فنی توسط مراجع ذیصلاح به عمل آید، اما این حوادث در عصر حاضر مورد قبول جامعه وافکار عمومی نیست در عصری که مکاتب جزایی تاکید بر وضع قوانین مناسب وارتقای سطح دانش وفرهنگ جامعه برای کاهش جرائم تاکید می نمایند(مکتب اجتماعی نوین) در جامعه ی ما هر از گاهی نظریه انتقام خصوصی (هر گاه انسان مورد حمله دیگری قرار گیرد به حکم طبیعت و غریزة خود در صدد انتقام بر آمده و بدی را با بدی جبران می نماید وافراد هستند که تعیین می کنند چگونه انتقام بگیرند) یکی از انتقام های خونین دهه اخیر در لرستان فاجعه روستای سر طاق است که پیام های هشدار دهنده ایی برای همه  ارکان جامعه  اعم از مردم ،مسئولین دارد.

,

اگر چه این حادثه نه اولین است و نه آخرین اما باید اندیشه کرد..

,

 

,

بعد از حوادث همواره اما و اگر ها را بهانه نکنیم. واقعیت غیر قابل انکار دوران مدرنیته یا دوران ماشینی که هنجار های اجتماعی جامعه سنتی را در هم نوردیده و گسست اجتماعی بین اقشار مختلف جامعه وحتی خانواده های هسته ایی ایجاد نموده نیاز به مدیریت و برنامه ریزی دارد.

,

 

,

نهاد دین، قانون، امنیت، آموزش، قضا، رسانه و... نقش مهم تر و بارزتری را باید در مدیریت اجتماعی و مسئولیت اجتماعی ایفا نمایند.

,

 

,

بی شک یکی از نماد های دوران مدرن ظهور فضای مجازی، شبکه های مجازی که در واقع این شبکه ها به شبکه اصلی زندگی تبدیل شده اند و همین تکنولوژی بشری امروز بشریت را مدیریت می کند. فضایی که بیشترین تاثیر را بر روابط اجتماعی و ارتباطات گذاشته است.

,

 

,

در سال های اخیر موج پایان نامه های درسی، رساله دکتری، مقالات ملی، کنگره ها، کارگاه های تخصصی وهزاران جلسه از این دست برگزار می شود اما عملا خروجی مناسب در جامعه ندارد.

,

 

,

در حادثه روستای زیر طاق که بنا به قرائن موجود تحت تاثیر فضای مجازی و انتشار فیلم یا تصویری خانوادگی رخ داده می توان همه ارکان جامعه را مقصر دانست و می توان همه آنها را بی تقصیر !

,

 

,

هر کدام از ارکان هم توجیهات خود را خواهند داشت؟اما به منظور پیشگیری از تکرار فجایعی از این دست توجه به نکات کلیدی زیر برای جامعه به ویژه مسئولین وبرنامه ریزان ضروری است:

,

 

,

 1-  آموزش و ارتقای سواد رسانه( اینترنت، موبایل، تلویزیون ، ماهواره و....) و نحوه  استفاده از فضا وشبکه های اجتماعی در تمام رده های سنی

,

 

,

 2-  ایجاد حساسیت توام با پاسخ گویی و شفاف سازی در همه ارکان اجتماع به خصوص مسئولین دولتی 

,

 

,

3-  افزایش احساس امنیت شهروندان با اقتدار پلیس و رعایت حقوق شهروندان در برخورداری از حقوق قانونی

,

 

,

 4-  تهیه وتدوین قوانین بازدارنده به ویژه در حوزه های فضای مجازی وبرخورد قاطعانه با متخلفان 

,

 

,

5-  رسیدگی خارج از نوبت به پرونده های حساس اخلاقی در لرستان و تربیت کادر قضایی پلیسی بر اساس مقتضیات وشرایط قومی قبیله ایی استان هایی مانند لرستان و..... 6-  تقویت وآموزش مباحث اخلاقی ودینی در جامعه توسط کارشناسان حوزه ودانشگاه

,

 

,

 7-  آموزش مشاوره های پیش از ازدواج به جوانان و کمک به ازدواج آگاهانه  جوانان بر اساس سطح فرهنگی

,

 

,

 8-  تولید برنامه های آموزشی توسط رسانه و تبیین نقش مسئولین در کمبودهای فرهنگی جامعه

,

 

,

 9-  شناسایی کانون های بحران اجتماعی وتوجه ویژه به مناطق وافراد ساکن در مناطق خطرناک

,

 

,

10- برخورد قاطعانه با دارندگان سلاح گرم و سرد غیر مجاز  و برخورد با قاچاق چیان سلاح اعلام جرائم سگنین مبنی بر نگهداری، حمل وخرید وفروش سلاح جنگی.   

,

 

,

با اجرای برنامه های فرهنگی و بازدارنده ومجریان قانونمدار مکلف پدیده  های مجرمانه محدودیت هایی می یابد و افراد در چنین جامعه ایی حتی اگر مورد تعدی وظلم و جنایت قرار گیرند اعتماد دارند که قرارداد های اجتماعی، قوانین، مجریان قانون به بهترین شکل احقاق حق می نمایند وین قبیل انتقام های شخصی به ظاهر حق مدارانه دچار گسست می شود ودیگر شاهد خونریزی افراد بی گناه در هیچ جای جامعه انسانی نباشیم.

,

 

,

آنچه مهم است حفظ نظم و امنیت، جلوگیری از ظلم و بی عدالتی از جمله وظایف اساسی حکومت می باشد که با برنامه ریزی منسجم و بکار گیری عناصر شایسته زمینه ساز جامعه ایی سالم پیشرو و عاری از آسیب ها و تهدیدات امنیتی هستیم.

,

 

,

     بهنام فروتن نیا

,     بهنام فروتن نیا ,

کارشناس ارشد علوم اجتماعی

, کارشناس ارشد علوم اجتماعی,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه