اخبار داغ

کارآفرین جوان ملایری:

من سرباز تولید و اقتصاد مقاومتی در بهشت گمشده هستم

من سرباز تولید و اقتصاد مقاومتی در بهشت گمشده هستم
من سرباز تولید اقتصاد مقاومتی در بهشت گمشده هستم، این را در میان سخنان جوان کوشای ملایری می‌توان یافت که از سال 90 قدم درراه تولید گذاشته و علی‌رغم همه سختی‌ها و سنگ‌اندازی‌ها طرحی نو در صنعت گلخانه را در ملایر به اجرا درآورده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ملایری‌ها؛ این جوان ملایری آن‌قدر در اجرای کار خود همت داشته که برای دفاع از طرح خود حتی تا دفتر وزیر جهاد کشاورزی و دیدار خصوصی با وزیر پیش رفته است و با تلاش فراوان وهمت مثال‌زدنی کار خور را آغاز کرده است

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ملایری‌ها,

.

, ,

تمام توانش را پای رونق گلخانه خود گذاشته و امروز قرمزی گوجه‌فرنگی‌های آویزان در سراسر گلخانه این جمله را در گوش هر بیننده‌ای نجوا می‌کند که خواستن توانستن است. این شرح‌حال مختصری از سید احمد هاشمی که این روزها کمر همت را برای رونق تولید محکم کرده و مشغول به فعالیت است خبرنگار ما به سراغ این سرباز تولید رفته و گپ و گفت با وی داشته است.

,

, ,

به‌عنوان اولین سؤال خودتان را معرفی کنید و بیان کنید که از چه زمانی و کار گلخانه را آغاز کردید؟

,

من سید احمد هاشمی هستم متولد 1364 و دارای مدرک کارشناسی کامپیوتر که قریب 5 سال است مشغول فعالیت در حوزه گلخانه هستم، این گلخانه از سال 86 توسط شخص دیگری به راه افتاد که با توجه به مشکلات مردم وعدم حمایت‌های صورت گرفته با شکست همراه شد و من از سال 90 به علاقه‌ام به کار کشاورزی و تحقیقات و مطالعات زیاد این واحد تولیدی را تحویل گرفتم که در طی این مدت بیش از 400 میلیون تومان برای آن هزینه کرده‌ام و توانسته‌ام علی‌رغم همه مشکلات و سختی‌ها گلخانه‌ای باکیفیت بالا و طرحی نو ایجاد کنم.

,

در بالا گفته شد بیان کردید که گلخانه‌ای طرحی نو ایجاد کردید، می‌توانید بیشتر توضیح دهید؟

,

در این گلخانه از سیستم گرمایشی جدیدی استفاده‌شده است که باعث کاهش 60 درصدی مصرف انرژی می‌شود. نحوی که گرمایش این گلخانه گرمایش از کف بوده که برای اولین بار در کشور ایجادشده است و همچون شوفاژخانه گرما را از کف به بستر کشت می‌دهد که ازجمله مزایای این نوع گرمایش می‌توان به عدم وجود گازهای آلاینده و بالا رفتن کیفیت محصول اشاره کرد.

,

یکی دیگر از مزایای این نوع گلخانه عدم استفاده از خاک است درواقع در این گلخانه از کشت هیدرویونیک استفاده‌شده است و به‌نوعی کشت در آب است.

,

, ,

سختی‌هایی که درزمان راه‌اندازی گلخانه داشته‌اید چه بوده است؟

,

من از سالی که اجرای این طرح را آغاز کرده‌ام یکی از جوانان نخبه ایرانی که از دوستان نزدیکم بود طرح را برایم نوشت که برای اولین با در ایران اجرا می‌شد و همین اجرای اولین بارش باعث شده که با طرح من مخالفت شود و هر چه مهندس طراحم از این طرح دفاع کرد که این طرح کاملاً علمی بوده و 60 درصد کاهش سوخت را به همراه دارد اما متأسفانه برخورد بسیار بدی با وی شده با طرح من موافقت شد همین امر باعث شد با پیگیری فراوان توسط نماینده ملایر با وزیر کشاورزی دیدار خصوصی داشته وایشان شخصاً دستور کار من را دادند.

,

یکی دیگر از مشکلات در مسیر کار من دریافت امتیاز گاز برای گلخانه بود. از سال 89 که هدفمندی یارانه‌ها آغاز شد قیمت گازوئیل 16 تومان بود که پس‌ازآن به 250 و سپس به 300 تومان افزایش یافت برای همین امر من به شرکت گاز رفته و درخواست امتیاز گاز کردم در ابتدا بیان شد که با چهار  میلیون تومان می‌توانید گاز کشی کنید اما آن‌قدر این مسیر طولانی شد که پس از پیگیری‌ها اعلام کردند که باید 40 میلیون تومان پرداخت کنم با پیگیرها به مدیریت گاز استان مراجعه کردم و در آنجا مدیرعامل مستقیم دستور داد که به شما امتیاز گاز تعلق نمی‌گیرد، این در حالی بود که در طی این مدت من نزدیک به 30 میلیون تومان گازوئیل مصرف کردم با تغییر مدیریت گاز شهرستان ملایر مجدد به اداره گاز مراجعه کرده و درخواست انشعاب گاز کردم از موضوعات گذشته صحبتی با وی نکردم و با هزینه 2 میلیون تومان در مدت‌زمان کوتاهی عملیات گاز کشی برای گلخانه من انجام شد.

,

, ,

چه میزان از طرف مسئولین در طی این مدت حمایت شدید؟

,

در این چند سال که کار را آغاز کرده‌ام هیچ‌کدام از مسئولین به من سر نزده‌اند که در این مکان چه می‌کنم و تاکنون هیچ حمایتی از طرف هیچ مسئولی نشده است تمام کسانی که در این مدت حامی من بوده‌اند از کارکنان سپاه بوده‌اند.

,

من در سال 90 برای خدمت سربازی در سپاه ملایر پذیرفته‌شده بودم از ابتدای سربازی فکرم این بود که در این مدت گلخانه چه می‌شود با توجه به اینکه من در بسیج سازندگی ملایر مشغول به خدمت بودم مسئول دفتر بسیج سازندگی ملایر آقای احمدوند به من اجازه دادند که سربازی‌ام را در گلخانه‌ام طی کنم با توجه به حمایت‌های انجام‌شده من فقط در صبحگاه شرکت کرده و ظهر به سپاه می‌رفتم و وظیفه من در سربازی نگه‌داری از گلخانه بود.

,

طی این مدت کارکنان سپاه حمایت‌های فراوانی از من کرده‌اند و به من بسیار روحیه داده‌اند مسئول بسیج سازندگی ملایر آقای زندی در طی این مدت حمایت‌های معنوی و مادی از من داشته‌اند و همواره پیگیر کارهایم بوده‌اند و من سپاسگزار حمایت‌های آنان هستم.

,

چه انتظاری از مسئولین دارید؟

,

یکی از مشکلات گلخانه داران بحث عرضه و تقاضا است یکی از توقعاتم رسیدگی به این موضوع است که مسئولین میزان تولید گلخانه‌ها را مدیریت کنند تا این‌طور نباشد که در مقطعی عرضه زیاد شده و در مقطع دیگری تقاضا زیاد شود.

,

یکی دیگر از مشکلات بحث سود وام‌هایی است که در حال حاضر ما هرچه کار می‌کنیم برای بانک‌ها است جریمه‌های تأخیر نیز خیلی بالاست.

,

آیا اقدامی برای عرضه مستقیم محصولات خودکرده‌اید؟

,

یکی از مشکلات کار بحث واسطه‌گری‌ها در فروش محصولات است قیمت محصولات از گلخانه تا دست مردم بسیار تفاوت دارد و سود اصلی را واسطه‌گرها می‌برند و برای ما فقط زحمت کار می‌ماند.

,

برای حذف این واسطه‌ها من چندین صندلی و تخت برای مشتریان زده‌ام که مشتری مستقیم محصول را از گلخانه تهیه کند. مشتری می‌تواند خودش محصول را برداشت کند و به میزان دلخواه خریداری کند.

,

اگر بتوانم مشتری را به اینجا بیاورم محصولات تولیدی را بیشتر کرده و می‌توانیم سبدی از محصولات موردنیاز خانواده‌ها را تولید کنم.

,

, ,

سخن آخر...

,

خودکفایی فقط به حرف نیست و باید عمل کرد، کار گلخانه‌ای نیز در راستای خودکفایی است من برای کار کفش آهنی به پا کرده‌ام برخی به تولید خیانت کرده و جلوی پیشرفت کار را می‌گیرند خواهش داشته اگر مسئولین حمایت نمی‌کنند حداقل مانع کار هم نشوند من در آخر از کارکنان سپاه که در این مدت حامی من بودند بسیار تشکر می‌کنم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه