اخبار داغ

گزارشی از سایه شوم فقر و بیکاری بر زندگی مردم؛

موج جدید بحران بیکاری در جنوب شرق کشور/ کلید حسن روحانی، در قفل بیکاری شکست!

موج جدید بحران بیکاری در جنوب شرق کشور/ کلید حسن روحانی، در قفل بیکاری شکست!
چندماه مانده به پایان دولت یازدهم، اما هنوز قفل بیکاری باز نشده است و خانوارها برنامه‌های اشتغالی دولت را احساس نکرده اند و متأسفانه دولت روحانی تاکنون نه‌ تنها برنامه مدونی برای مقابله با بحران بیکاری نداشته بلکه با برخی سیاست‌های غلط اقتصادی بازار کار داخلی را روز به روز با بحران بیشتری مواجه می‌کنند و همواره چرخ زندگی جوانان جویای کار این مناطق نمی چرخد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از تفتان ما، بیکاری یکی از بزرگترین معضلات کشور است و در شرایط نامساعد اقتصادی نیز تبعات آن بیشتر در فضای اجتماعی و فرهنگی بروز پیدا کرده و بی تردید یک فرد بیکار فاقد توان تامین معاش و معشیت است و نمیتواند تشکیل خانواده دهد و احساس سرخوردگی دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا , شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تفتان ما, تفتان ما, تفتان ما, تفتان ما,

اگر سری به آمار و ارقام مرکز آمار ایران بزنیم به خوبی متوجه نرخ 11 درصدی بیکاری در کشور می شویم و یعنی بخش زیادی از توان جمعیت کشور در حال از دست رفتن هستند و دولت باید در ماه های پایانی فعالیت خود سیاست ها و دستاوردهای سه سال و نیم قبل خود را در حوزه اشتغال برای مردم تشریح کند اما  دولت نیز عملاً کار قابل محسوسی در مسئله اشتغال انجام نداده و چندین بار شخص رییس جمهور در جلسات و محافل خاص به ناکارآمدی دولت یازدهم اعتراف کرده است.

,

علی ای حال سالهاست که مردم ایران اسلامی با معضل بیکاری دست و پنجه نرم می کنند و از این بابت بسیاری از پدران و مادران درباره آینده فرزندان خود دغدغه های جدی و مهمی دارند و سن ازدواج نیز در کشور بالا رفته و جوانان بی پول و بیکار تن به ازدواج و تشکیل خانواده نمی دهند.

,

طبق نظر بسیاری از کارشناسان و صاحبان نظر بسیاری از جوانان جویایی کار سالهاست پشت درهای بازار کار مانده اند و موفق به دریافت یک پذیرش شغلی مناسب نشده اند و در استان سیستان و بلوچستان نیز طبق آمارهای رسمی، بیکاری حدود 40 درصد است و در حالی که منابع غیررسمی این آمار را خیلی بیشتر اعلام می کنند و هر روز نیز این آمار رو به افزایش است.

,

 

,

, ,

 

,

فی الواقع فقر که نمودی از توسعه نیافتگی در جوامع بشری تلقی می شود مشکلات بسیاری را در ابعاد مختلف برای مردمان این مرز و بوم ایجاد کرده است و شکاف طبقاتی زیادی را نیز سبب شده و مردم فقیر استان کمتر استطاعت خرید اجناس مورد نیاز را دارند.

,

شهرستان خاش نیز یکی از سالمترین شهرهای استان سیستان و بلوچستان محسوب می شود اما متاسفانه معضل بیکاری و اشتغال بسیاری از جوانان را به سوی دام اعتیاد می کشاند و امروز این واثعیتی است که باید مسئولان قبول کنند و برای آن راه و چاره ای بیاندیشند و بدون تردید تأثیر این عوارض تنها برای آن جوانان بیکار و خانواده‏ های آنان نیست و به طور کلی شامل همه اعضای جامعه نیز می شود.

, .,

سالهاست که وعده بازگشایی مرز روتک را به جهت بوجود آمدن روابط خاص با کشورهای همسایه از نظر اقتصادی بسته اند؛ علی ای حال حداقل امید این جوانان نیز سلب شده است.

, .,

فی الواقع بیش از سه سال و نیم از وعده های رنگارنگ و انتخاباتی دولت روحانی خصوصاً در خصوص اشتغالزایی و حل معضل بیکاری می گذرد اما خبری از تحقق این وعده و وعیده ها و شعارها نیست و روز به روز صدای جوانان بیکاری که با هزار امید و آرزو به پای صندوق های رای رفتند و کاندید موردنظرشان را انتخاب کردند بیشتر می شود و حالا آنها در روزهای پایانی عمر دولت چشمشان به کلید حسن روحانی خشک شد و گشایشی نیافتند و تنها در این میان روحانی با شعار باز کردن قفل بیکاری و کلید طلایی اش راهی پاستور شد.

,

متاسفانه دولت یازدهم نه تنها برنامه دقیقی در خصوص حل معضل بیکاری ندارد بلکه با بعضی از سیاست های غلط اقتصادی بازار کا داخلی را روز به روز با بحران های شدیدتری مواجه می کند و نیروهای انباشت بیکار از سالهای اخیر نیز بر بحران بیکاری افزوده و این معضلات تاجای که به گفته مشاور اقتصادی رئیس جمهور با وجود ایجاد سالانه ۷۰۴ هزار شغل در دولت یازدهم، سالانه ۳۰۸ هزار نفر به جمع بیکاران کشور اضافه شده است.

,

 

,

, ,

 

,

علی ای حال تنها چیزی که در معضل بیکاری بیشتر از همه خود را نشان می دهد ناکامی دولتی ها در حل معضل بیکاری و تحقق وعده های رنگارنگ حسن روحانی با کلید طلایی اش است که همواره در تمامی سخنرانی هایش معضل بیکاری را به عنوان یک سوژه تبلیغاتی برای دولت مورد استفاده قرار می دهد اما در عمل کاری انجام نداده است.

,

خبرنگار تفتان ما به جمع جوانان بیکار خاشی رفت اما به جمع این جوانان که می روی و درخصوص معضل بیکاری که جویا می شوی زخم کهنه شان سرباز می زند و با افسوس جواب می دهند.

, تفتان ما, تفتان ما, تفتان ما, تفتان ما,

* مسئولان گوش های خود را برای شنیدن صحبت های جوانان بیکار بسته اند

, * مسئولان گوش های خود را برای شنیدن صحبت های جوانان بیکار بسته اند, * مسئولان گوش های خود را برای شنیدن صحبت های جوانان بیکار بسته اند,

عبدالقادر ناروئی یکی از دانشجویان رشته مدیریت دولتی به خبرنگار ما گفت: متاسفانه مسئولان سالهاست که گوش های خود را برای شنیدن صحبت های ما بسته اند و پاسخی برای حل معضل بیکاری ندارند.

, ما, ما, ما, ما,

وی بیان کرد: بارها شاهد بودیم که مسئولان با رانت و لابی بازی بسیاری از فامیل های خود را سرکار آوردند و بدون ضابطه افراد زیادی را استخدام کردند.

,

 

,

, ,

 

,

ناروئی ادامه داد: متاسفانه در کشور، استان و شهرستان خاش برنامه مدونی برای جوانان و آینده انها وجود ندارد و جوانان نیز همچنان سردرگم و جویایی کار هستند و این مسئولان هستند که سر راحت بر بالین می گذارند.

,

* بسیاری از کارخانه ها و واحدهای صنعتی در دولت یازدهم تعطیل شد

, * بسیاری از کارخانه ها و واحدهای صنعتی در دولت یازدهم تعطیل شد, * بسیاری از کارخانه ها و واحدهای صنعتی در دولت یازدهم تعطیل شد,

سکینه شه بخش یکی دیگر از جوانان جویایی که به خبرنگار ما گفت: متاسفانه در جامعه تصویری غلط مبنی بر عدم جذب زنان در سیستم های اداری وجود دارد و من بارها جهت استخدامی به ادارات مراجعه کردم اما پاسخی نگرفتم.

, ما, ما, ما, ما,

وی ادامه داد: بیکاری، مسکن، ازدواج از مهمترین مشکلات جوانان است و امروز جوانان انگیزه و علاقه خود را جهت ادامه زندگی از دست داده اند و روز به روز آمار شغل های کاذب و اعتیاد در جامعه رو به افزایش است و مسئولان به آن توجه نمی کنند.

,

شه بخش خاطرنشان کرد: بسیاری از کارخانه ها و واحدهای صنعتی در دولت یازدهم تعطیل شد و مشکل بیکاری نیز افزایش پیدا کرد و این مسئولان هستند که جوانان را به اعتیاد و بی بندباری سوق می دهند چرا که برای این قشر از جامعه برنامه ریزی درستی صورت نگرفته است.

,

* بسیاری از افراد در استانداری و فرمانداری ها با لابی بازی استخدام شدند

, * بسیاری از افراد در استانداری و فرمانداری ها با لابی بازی استخدام شدند, * بسیاری از افراد در استانداری و فرمانداری ها با لابی بازی استخدام شدند,

سعید ریگی یکی دیگر از جوانان جویایی کار به خبرنگار ما گفت: متاسفانه در استانداری و فرمانداری ها بسیاری از افراد با پارتی و لابی بازی استخدام شدند که باید استاندار این مسئله را پیگیری کند و پاسخ درستی به آن بدهد و با متخلفان برخورد کند.

, ما, ما, ما, ما,

وی ادامه داد: بعضاً در برخی از سیستم های اداری شاهد هستیم بعضی از افراد با مدرک سیکل و دیپلم استخدام شدند در حالی که افراد با مدارک عالیه دکتری و فوق لیسانس بیکار هستند و دولت به دنبال شعار و جلسات سیاسی است.

,

 

,

, ,

 

,

ریگی با بیان اینکه نماینده مردم باید در خصوص حل معضل بیکاری تلاش کند، پیگیری ایجاد فرصت‌های شغلی در استان باید موردتوجه نماینده مردم در مجلس باید قرار بگیرد و تلاش کند زمینه برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی در استان فراهم شود تا اشغال ایجاد شود.

,

* نرخ بیکاری شهرستان خاش نسبت به سایر شهرهای استان بیشتر است

, * نرخ بیکاری شهرستان خاش نسبت به سایر شهرهای استان بیشتر است, * نرخ بیکاری شهرستان خاش نسبت به سایر شهرهای استان بیشتر است,

عضو کمیسیون اجتماعی و نماینده مردم شهرستان خاش در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار کرد: بیکاری در استان سیستان و بلوچستان و خصوصاً شهرستان خاش به خوبی قابل لمس و احساس است و نرخ بیکاری شهرستان خاش نسبت به سایر شهرهای استان بیشتر است و باید چاره ای برای این بحران اندیشیده شود.

, تفتان ما, تفتان ما, تفتان ما, تفتان ما,

علی کرد با بیان اینکه حل معضل بیکاری و اشتغال از مهمترین مطالبات مردمی شهرستان خاش است، تصریح کرد: بسیاری از افرادی که به دفتر ارتباطی ما در خاش و میرجاوه مراجعه می کنند در حوزه اشتغال و بیکاری است که باید با تقویت و توسعه ظرفیت های سرمایه گذاری در این شهرستان ها بتوانیم هرچه سریعتر معضل بیکاری را حل کنیم.

,

کرد با بیان اینکه آمار دقیقی از بیکاری نداریم، گفت: همه سعی و تلاش خود را برای حل مشکلات مردم خصوصاً مشکل و معضل بیکاری فارغ التحصیلان این استان و شهرستان خاش انجام خواهیم داد.

,

وی بیان کرد: جوانان نباید منتظر شغل های دولتی باشند و باید از ظرفیت ها و پتانسیل های این مناطق در راستای اشتغالزایی استفاده کنند.

,

* وضعیت اشتغال بسیار وخیم است

, * وضعیت اشتغال بسیار وخیم است, * وضعیت اشتغال بسیار وخیم است,

نماینده مردم شهرستان خاش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حوزه گردشگری نقش مهمی در ایجاد اشتغال دارد، ادامه داد: متاسفانه وضعیت اشتغال بسیار وخیم است و باید جوانان همت کنند و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، با کارآفرینی به دنبال ایجاد شغل باشند.

,

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی بهترین راه برای اشتغالزایی است، گفت: مسئولان باید به اقتصادمقاومتی توجه کنند و در اجرای آن پیشگام و پیش قدم باشند تا بتوانیم معضل و بحران شدید بیکاری را حل کنیم.

,

 

,

, ,

 

,

کرد با اشاره به تسهیلاتی که برخی از بانک ها به جوانان می دهند، بیان کرد: تنها ارائه تسهیلات به جوانان جویایی کار کافی نیست بلکه باید ابتدا آموزش های لازم برای ایجاد عرصه اشتغال را ارائه کنیم و سپس برای فروش محصولاتش نیز آن جوان را حمایت کنیم و نگذاریم جوانان ما بعد از گرفتن تسهیلات دچار سرگردانی شوند.

,

* دولت در زمینه اشتغالزایی ضعیف عمل کرده است

, * دولت در زمینه اشتغالزایی ضعیف عمل کرده است, * دولت در زمینه اشتغالزایی ضعیف عمل کرده است,

وی با بیان اینکه وظیفه مسئولان دولتی است که برای اشتغال جوانان برنامه ریزی مدون و دقیقی داشته باشند، گفت: بدون شک فنی و حرفه ای و آموزش های این اداره نقش مهمی در مبارزه با معضل بیکاری دارد و بیکاری یک فرد نه تنها خانواده را با چالش جدی مواجه می کند بلکه یک کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

,

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در شهرستان خاش زیرساخت های مناسبی برای توسعه و رونق اقتصادی و همچنین اشتغالزایی جوانان وجود دارد که دولت تنها در مسئله اشتغالزایی، شعار می دهد اما در عمل اقدامی انجام نداده است.

,

وی با بیان اینکه بیشتر افراد جویایی کار استان به شهرها و استان های همجوار مانند یزد، مشهد و گرگان مهاجرت کردند، اظهار کرد: مردم استان سیستان و بلوچستان به دلیل خشکسالی، محرومیت و اشتغالزایی ترجیح می دهند به مناطق برخوردارتر در استان های دیگر مهاجرت کنند که این آسیب جدی برای این استان است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه