اخبار داغ

نخبه لرستانی مطرح کرد؛

امروز پیشرفت‌های مخابراتی خود را به کشورهای جهان صادر می‌کنیم

امروز پیشرفت‌های مخابراتی خود را به کشورهای جهان صادر می‌کنیم
شهاب رشنویی، نخبه لرستانی گفت: امروزه صادر کننده تجهیزات پیشرفته مخابراتی به کشورهای جهان هستیم در حالی که پیش از انقلاب واردکننده علوم مخابراتی بودیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان لرستان، رشد و توسعه کشور پس از انقلاب امری ملموس و غیرقابل‌انکار است و شواهد و شاخص‌ها حاکی از شتاب علمی و پیشرفت‌های قابل‌توجهی است، به‌طوری‌که امروز ایران در جایگاه علمی بسیار خوبی قرار دارد و درزمینهٔ تولید علم سرآمد کشورهای منطقه و جهان اسلام است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان لرستان، ,

منوچهر چگنی، مخترع لرستانی در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری استان لرستان اظهار داشت: در دوران قبل از انقلاب حدود ۱۵ سال داشتم و در مغازه برادرم به دنبال ساخت هواپیمایی مانند پاراگلایدر بودم که در آن زمان مرا دستگیر کردند، در این مدت حتی من را مسخره کردند که نمی‌توانم هواپیما بسازم و با گرفتن تعهدی از پدرم آزاد شدم.
 

,
,

انتقال نخبه‌ها به خارج از کشور در قبل از انقلاب

, انتقال نخبه‌ها به خارج از کشور در قبل از انقلاب,

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب زمینه انجام تحقیقات و اجازه تحقیق کردن وجود نداشت، افزود: در این دوران افرادی که استعدادهای خوبی داشتند را به خارج از کشور منتقل می‌کردند حتی به یاد دارم جوان اهوازی دوچرخه‌ای با موتوری نفتی ساخته بود و از اهواز به تهران رفت و در این دوران برای رفتن به خارج از کشور مقاومت کرد و بعد از مدتی خبر خودکشی این جوان به گوش رسید.

,


این مخترع لرستانی  عنوان کرد: درگذشته چون مستعمره بودیم چیزی به اسم مخترع و اختراع نمی‌توانست در کشور رشد کند و هرکسی که در این زمینه فعالیت می‌کرد درواقع به کشورهای خارجی فروخته می‌شد چراکه استعمارگر در تلاش بود که ما پیشرفت نکنیم اما امروزه تمام امکانات مملکت در اختیار مخترعین است.

,
,

توجه ویژه مقام معظم رهبری به نخبگان

, توجه ویژه مقام معظم رهبری به نخبگان,

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به موضوع اختراع و مخترع توجه ویژه دارد تا جایی که با این قشر مخترع، نابغه و دانشجو جلسات زیادی داشته است، تصریح کرد: از مهم‌ترین دلایل پیشرفت رشد و توسعه درزمینهٔ هسته‌ای، مهندسی ژنتیک و موشک‌ها نظارت رهبر بر این امر است.
چگنی تصریح کرد: کشور ایران درزمینهٔ ضریب هوشی خوب بوده و درزمینهٔ های مختلفی مانند هوا و فضا و هسته‌ای و … پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم.

,
,


وی بابیان اینکه فرهنگ و اسمی از اختراع درگذشته نبود و کتب فنی در لرستان چندان وجود نداشت، گفت: مردم آن دوران نبود سواد دانشگاهی و جلوگیری دولت برای پیشرفت و شکوفا شدن استعدادهای مردم سبب می‌شد تا افراد به فکر اختراع و… نیفتند.

,
,

بازار داغ فروش مغزها قبل از انقلاب

, بازار داغ فروش مغزها قبل از انقلاب,

این مخترع لرستانی با عنوان این سخن که درگذشته فروش مغزها مطرح بوده و اکنون فرار مغزها، افزود: قبل از انقلاب استعدادهای خاص به کشورهای خارجی فروخته می‌شدند و در کشورهای خارجی نیز اطلاعات این افراد را تخلیه می‌کردند و از علم این افراد به نفع کشورهای خود استفاده می‌کردند.

,

شهاب رشنویی در گفت‌وگو با خبرنگار ما بابیان اینکه برای مقایسه پیشرفت علمی کشور قبل و بعد از انقلاب در ابعاد مختلف نیاز است در ابتدا به گذشته، مروری داشته باشیم، اظهار داشت: در قبل از انقلاب میزان تولید علم در دانشگاه‌های داخلی بسیار اندک بوده به‌عنوان‌مثال؛ در عرصه تولید علم فاقد جایگاه جهانی بوده‌ایم و تولیدات صنعتی و تکنولوژیکی در انحصار کشورهای بیگانه بوده و کاملاً محدود و عمدتاً در حد مونتاژکاری بوده مثل صنعت خودروسازی و …، قبل از انقلاب، ایران در بدترین شرایط ممکن قرار داشته و به تعبیر مقام معظم رهبری در آن مدت، ایران کشوری بود که نه‌تنها در مجامع بین‌المللی هیچ‌گونه نقشی نداشته، بلکه با دخالت علنی بیگانگان در اموری مثل؛ عزل پادشاهان و اداره امور داخلی کشور در تسلط غربی و شرقی بوده است.

,


وی با اشاره به اینکه امروز صادر کننده تجهیزات پیشرفته مخابراتی به کشورهای جهان هستیم در حالی که پیش از انقلاب واردکننده علوم مخابراتی بودیم، افزود: پیشرفت علمی کشور درگذشته و قبل از انقلاب وجود نداشته مثلاً در بخش خدمات مهندسی، طراحی و مدیریت وجود نداشت و برخی هم توسط مهندسان بیگانه اجرا می‌شد و در خیلی موارد هم امکانات گاز، برق، تلفن، اینترنت، خدمات الکترونیکی، شبکه آب‌رسانی، راه‌های ارتباطی، حمل‌ونقل، پزشکی و درمانی و …. در حد روستاهای امروزی نبوده، اما در این زمان خدمات فنی و مهندسی ما تا حدی پیش رفته که در آن‌سوی مرزها به کار گرفته می‌شود و پیشرفت‌های محسوسی داشته‌ایم.

,
,

این مخترع لرستانی بیان کرد: در بخش کشاورزی و آبیاری که یک‌قطب اقتصادی برای کشور محسوب می‌شود هیچ‌گونه امکانات و تجهیزات مدرنی وجود نداشته و به‌صورت سنتی و با کمک احشام آن‌هم با تولید بسیار کم انجام‌شده و با توجه به تحولات بعد از پیروزی انقلاب در این بخش ازلحاظ تولید انواع ماشین‌آلات کشاورزی اعم از کاشت، داشت و برداشت به‌صورت کاملاً بومی و خودکفا فعال هستیم و حتی صادرات زیادی در این بخش انجام می‌گیرد.

,


وی عنوان کرد: سیاست بیگانگان عقب نگه‌داشتن و آگاه‌ نبودن مردم ایران از علم بوده چون می‌دانستند آگاهی و علم سبب بیرون راندن تفکر غالب و سلطه‌گر می‌شود.
رشنویی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی باهمت مردم و با تبعیت از رهنمود‌های امام خمینی (ره) اداره امور کشور از دست بیگانگان خارج شد و نیازمندی‌ها عمدتاً با تکیه‌بر توان داخلی انجام شد و طیف گسترده‌ای را در برگرفته است.

رشد در عرصه‌های علمی از افتخارات انقلاب اسلامی است

وی با اشاره به اینکه یکی از این افتخارات انقلاب اسلامی، رشد در عرصه‌های علمی است، بیان کرد: پیشرفت علمی به‌قدری با سرعت در حال انجام است که آمار ثبت اختراع در کشور تا سال ۱۳۹۱ بیش از ۲۶ هزار و ۱۹۶ اختراع بوده و آمار مقالات و نشریات علمی هشت هزار و ۵۱۳ مقاله علمی، در ردیف شانزدهم تولید علم و قرارگرفته‌اند.

,
,
,
,
, رشد در عرصه‌های علمی از افتخارات انقلاب اسلامی است,
,
,

این مخترع لرستانی گفت: یکی دیگر از پیشرفت‌های علمی بعد از انقلاب دستیابی به فن‌آوری هسته‌ای و ورود به عرصه علوم جدیدی مثل نانوتکنولوژی که رتبه هفتم جهانی قرار داریم و دیگر علوم مثل ماهواره‌‌ای، فناوری، هوافضا، فناوری پلاسما، لیزر، میکروالکترونیک، روبات، توسعه سخت‌افزاری و ساخت ابررایانه، نرم‌افزاری و کسب مدال‌های متعدد در المپیادهای علمی در جهان، بخش دیگری از دستاوردهای انقلاب اسلامی است، که ما آن‌ها را به برکت خون شهدا و رشادت‌های مردم به دست آوردیم.

,

قدرت الله بازگیر، از فرهیختگان لرستانی در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان لرستان اظهار داشت: دانشگاه لرستانی به‌عنوان دانشگاه مادر درگذشته وجود نداشت بلکه دانشکده ابوریحان بیرونی به‌عنوان شاخه‌ای از دانشگاه جندی‌شاپور اهواز وجود داشت و در ساختمان‌ها قدیمی جنب قلعه فلک الافلاک فعال بود که با رشته‌های محدود و محدودیت مکان فعالیت می‌کرد.
وی بابیان اینکه بعد از انقلاب دانشگاه‌ها گسترش پیدا کرد، عنوان کرد: اقمار و رشته‌های مختلف دانشگاه‌ها پیشرفت کرده و پا به‌پای استان‌های دیگر در این زمینه پیش رفته و مراکز متعدد آموزش عالی نیز تأسیس‌شده است.

,
,

توسعه دانشگاه‌ها به تغییر فرهنگ مردم لرستان کمک کرد

بازگیر تصریح کرد: تأسیس دانشگاه‌ها و فراهم بودن امکان تحصیلات برای مردم لرستان سبب شده جمعیت باسواد استان تغییر پیدا کند و تحصیل‌کردگان رشته‌های آموزش عالی زیاد شده و قطعاً بر فرهنگ مردم تأثیرگذار است.
وی بابیان اینکه چالش‌های مردم لرستان در این زمان نسبت به زمانی که دانشگاه در این استان وجود نداشته بیشتر شده است، گفت: دانشگاه بر فرهنگ مردم تأثیر مثبت گذاشته و قطعاً بر مسائل درون خانوادگی نیز تأثیر مثبت داشته و سبب شده در لرستان زمینه‌های کار برای لرستانی‌ها به وجود آید.

, توسعه دانشگاه‌ها به تغییر فرهنگ مردم لرستان کمک کرد,
,
,
,

انتهای پیام/م.ش

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه