اخبار داغ

فاصله حرف تا عمل دولت یازدهم در لرستان/ وقتی آمارها با واقعیت‌های موجود همخوانی ندارد

فاصله حرف تا عمل دولت یازدهم در لرستان/ وقتی آمارها با واقعیت‌های موجود همخوانی ندارد
نخبگان لرستانی با تصریح اینکه نگاه دولت به خارج است میگویند: باید به توانایی‌های درونی اعتماد و اکتفا کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان لرستان، اقدامات دولت یازدهم درزمینهٔ علمی و فناوری در لرستان، نتوانسته رضایت نخبگان را جلب کند زیرا آن‌ها معتقدند که توجه دولت قبل به بحث علم و دانش بیشتر از دولت یازدهم بوده درحالی‌که دولت یازدهم فقط به آمار دهی صرف می‌پردازد و در عمل گام‌های استواری برای حمایت از نخبگان برنمی‌دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان لرستان،,

رشد علمی کشور وظیفه نخبگان است
شهاب رشنویی فارغ‌التحصیل رشته مهندسی برق قدرت از دانشگاه لرستان و مخترع لرستانی در رابطه با سرعت رشد علمی کشور در دولت یازدهم به نسبت سایر دولت‌ها، عنوان کرد: رشد علمی کشور وظیفه تک‌تک دانشجویان، اساتید، نخبگان جامعه و مخترعین است.
وی با اشاره به اینکه سال ۹۲ در دوران دانشجوی کارشناسی ارشد و اوایل تحصیل قصد انجام یک تحقیق و روش جدیدی برای ساخت اختراع مرتبط با رشته‌ام داشتم عنوان کرد: متأسفانه باید بگویم که به خاطر پژوهش محوری نبودن روش آموزشی دانشگاه‌ها، دانشگاه نتوانست در آن خصوص ازلحاظ مالی و امکانات به ما در طول تحصیل کمک کند.
این مخترع لرستانی بیان کرد: من با کمک استاد راهنما و سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری لرستان توانستم برخی امکانات و تجهیزات را تهیه کنم و خوشبختانه در موعد مقرر یک نمونه آزمایشگاهی از اختراع را برای دفاع آماده کردم.
وی گفت: هدف اصلی و دغدغه من در کلام مقام معظم رهبری بود که فرمودند” کارهای شما صرفاً به‌صورت مقاله ارائه نشود بلکه نیازی از جامعه و صنعت و تکنولوژی را حل کند” که همیشه به ما امید می‌دهد که ما می‌توانیم و در این راستا از طرف دانشگاه هیچ‌گونه تشویق یا توجهی به آن طرح ارزشمند نشد.
رشنویی با بیان اینکه هنوز خیلی‌ها در دانشگاه‌ها هستند که به کار خود ایمان ندارند، خاطرنشان کرد: دانشگاهها چگونه می‌توانند دانشجویانی تربیت کنند که تأثیری در سرعت رشد علمی کشور داشته باشند.

, رشد علمی کشور وظیفه نخبگان است,
,
,
,
,
,

عدم توجه دولت یازدهم به نخبگان
وی با اشاره به اینکه بازخورد این نبود پیشرفت به عدم توجه دولت یازدهم به دانشجویان نخبه برمی‌گردد، افزود: در دولت قبل لااقل ما و جامعه مخترعین در سال چندین نمایشگاه اختراعات و مسابقات علمی شرکت می‌کردیم و حداقل در شناسایی نخبگان مؤثر بود اما باسیاست و تفسیری که بنیاد نخبگان از نخبگان دارد و هرروز یک اسم و لقب جدید برای نخبگان معرفی می‌کنند و به آن‌ها استعداد برتر می‌گویند اصلاً کار درستی نیست بلکه با این کار اعتمادبه‌نفس افراد باهوش و نخبه را کم میکند.
این مخترع لرستانی با عنوان این سخن از امام علی (ع) که می‌فرمایند پیشرفت را مورد تشویق قرار دهید تا شتاب گیرد، خطاب به دولت یازدهم خاطرنشان کرد: حداقل جلوی شتاب نخبگان را نگیرید چراکه در دولت بایستی برای مخترعین بیمه تکمیلی درمان برای مشمولان سطح ۳ و ۲ و ۱ اعطا می‌شد که آن‌هم به رؤیا تبدیل شد و فقط به عده‌ی خاصی تعلق دارد.
وی بیان کرد: نکته قابل‌توجه در دولت دهم این بود که ارتباط مسئولین با نخبگان به‌طور میانگین دو هفته یک‌بار یا ماهی یک‌بار انجام میشد اما در استان ما در جلسه با نخبگان واقعی مسئولین همیشه هراسان‌اند.
منوچهر چگنی، دیگر مخترع لرستانی در این رابطه عنوان کرد: اکنون با گذشته فرق دارد و مملکت ما یک مملکتی است که از همه طرف مورد تهاجم و تحریم قرار دارد و امکانات ما با مشکلات زیادی تهیه می‌شود.

, عدم توجه دولت یازدهم به نخبگان,
,
,
,
,

مقام معظم رهبری به موضوعات علمی اشرافیت کاملی دارد
وی با تأکید بر این سخن که مقام معظم رهبری علاقه شدیدی به فعالیت‌های علمی دارند چراکه در سخنان خود با مخترعان این موضوع واضح و روشن است، بیان کرد: سال ۶۲ که در قرارگاه خاتم‌الانبیا فعالیت می‌کردیم وقتی خدمت رئیس‌جمهور وقت رسیدیم و ایده خود را درزمینهٔ ساخت موشک با برد کوتاه برای پاسداری از مرزها مطرح کردیم مقام معظم رهبری فرمودند شما چرا این‌گونه فکر می‌کنید فکر کنید شما باید موشکی بسازید که در دنیا ازلحاظ دقت و برد مانندی نداشته باشد تا بتوانید موفق شوید و بعدازاین دیدار با حمایت خوبی که از ما کردند توانستیم مرکز تحقیقات پلاسما لیزر را ایجاد کنیم.
این مخترع لرستانی با اشاره به اینکه دید وسیعی که رهبر کنونی داشتند از گذشته تاکنون وجود دارد، گفت: در این چند سال اخیر متأسفانه ازلحاظ تحقیقات امکانات مالی ما به‌شدت پایین آمد اما ازلحاظ آمار بالا رفته است که متأسفانه واقعیت با آمار و اطلاعات دولت همخوانی ندارد.
وی با اشاره به اینکه دولت قبل بودجه خوبی را برای پژوهش داشت، عنوان کرد: دولت قبل تمام تلاش خود را در زمینه علمی کرد مانند موشک‌هایی که به هوا پرتاب شد و اما این دولت فقط آمار ارائه میدهد و در عمل چیز خاصی نیست.

, مقام معظم رهبری به موضوعات علمی اشرافیت کاملی دارد,
,
,
,

نگاه دولت به سمت خارج از کشور است
چگنی تصریح کرد: مشکل عمده ما این است که نگاه ما به سمت خارج کشور شده مانند فلاش تانک که قبلاً از ایران به کشورهای همسایه و … صادر می‌شد اما در دولت یازدهم  همان کارخانه ها تعطیل‌شده و این جنس را وارد می‌کنیم.
وی بابیان اینکه وقتی واردات زیاد باشد مسلماً جنس داخلی ضربه می‌خورد و سوددهی ندارد، خاطرنشان کرد: دولت به علم داخلی ما اعتمادی ندارد و اگر دقت کنید حتی مواد شوینده ما جنس‌های وارداتی هستند و این نشان از این دارد که نگاه دولت به خارج است.
این مخترع لرستانی بیان کرد: مواد اولیه به کشورهای خارجی ارزان داده می‌شود اما به تولیدکنندگان داخلی گران ارائه میشود.

, نگاه دولت به سمت خارج از کشور است,
,
,
,

هادی امیدی نسب، دیگر مخترع لرستانی عنوان کرد: برای مقایسه سرعت رشد علمی در دولت یازدهم می‌بایست از طریق بررسی اسناد علمی و مقایسه آن با دولت قبلی اقدام کرد اما به نظر من نمی‌توان تعداد مقالات و اختراعات ثبت‌شده یا کتب چاپ‌شده را مبنای این کار قرارداد.

,

رونق رشد علمی در گرو پیشرفت صنعت است
وی بابیان اینکه رشد علمی باید در پیشرفت صنعت نمود پیدا کند، عنوان کرد: متأسفانه صنعت ما به‌صورت لاک‌پشتی و کپی کاری پیش می‌رود و در این دولت به نظر بنده هنوز کار چشمگیری انجام‌نشده است.
قدرت الله بازگیر، از فرهیختگان لرستانی  اظهار داشت: ۱۹ مورد از وعده های دولت رد راستای جوانان و موضوعات مرتبط با آنها  است.

, رونق رشد علمی در گرو پیشرفت صنعت است,
,
,

وی تصریح کرد: کاهش نرخ بالای بیکاری در استان، در نظر گرفته شدن تخصیص ۱۰۰ درصد اعتبارات ملی به استان در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴، تصویب اتمام ۷۹ طرح شامل طرح‌های تأمین آب، ورزش و جوانان، حمل‌ونقل، عمران شهری، عمران روستایی، فرهنگ و هنر، انرژی، علم و فناوری، حوادث غیرمترقبه و توان‌بخشی به اقتصاد ازجمله طرح‌هایی است که بنا بوده در این دولت در لرستان به نتیجه برسد.

,

دست دولت از لحاظ بودجه ای بسته است
بازگیر افزود: جستجو و تلاش برای کسب منابع مالی دو هزارمیلیاردی برای افزایش ظرفیت و احیای صنعت استان، کاهش معوقات بانکی، برداشتن سقف تسهیلات صندوق توسعه ملی برای لرستان، ساخت شهرک پتروشیمی در لرستان، ساخت کارخانه‌های مختلف و … گوشه‌ای از وعده‌های دولت یازدهم در لرستان است.

, دست دولت از لحاظ بودجه ای بسته است,
,

وی  خاطر نشان کرد: دولت حاضر به دنبال انجام کار است اما دستش به لحاظ بودجه‌ای بسته است و دوم اینکه متقدان داخلی افراطی هستند.
انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه