اخبار داغ

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود:

افزایش سنّ کشاورزان تهدید بخش کشاورزی/ لزوم بازگشت جوانان به کشاورزی/ خرده مالکی مشکل مکانیزه شدن کشاورزی شاهرود

افزایش سنّ کشاورزان تهدید بخش کشاورزی/ لزوم بازگشت جوانان به کشاورزی/ خرده مالکی مشکل مکانیزه شدن کشاورزی شاهرود
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود گفت: بالا رفتن سن کشاورزان مخاطره ای جدی است و به تدریج سن بهره برداران بخش کشاورزی در همه حوزه ها در حال افزایش است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا قاسمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود در گفتگو با خبرنگار نسل شاهوار با اشاره به افزایش متوسط سن بهره برداران و تولید کنندگان بخش کشاورزی گفت: این موضوع در همه بخش های کشاورزی عمومیت داشته و در همه بخش ها با مساله بالا رفتن سن تولید کنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی مواجه هستیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسل شاهوار,

وی تعداد بهره برداران و تولید کنندگان بخش کشاورزی شهرستان شاهرود را  12 هزار و 561 نفر عنوان و اظهار کرد: این تعداد کشاورزان و بهره بردارانی هستند که در سامانه شناسنامه بهره برداران وزارت جهاد کشاورزی ثبت نام کرده اند.

,

افزایش سنّ کشاورزان تهدید بخش کشاورزی

, افزایش سنّ کشاورزان تهدید بخش کشاورزی,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود با بیان اینکه آیا با چالش افزایش سن در کشاورزان مواجه هستیم یا خیر به اقتضای شرایط تولید کنندگان بر می گردد افزود: بالا رفتن سن کشاورزان برای همه بخش ها و مناطق قطعی نیست اما در مجموع این مخاطره جدی است و به تدریج سن بهره برداران بخش کشاورزی در همه حوزه ها در حال افزایش است.

,

قاسمی بیان کرد: در مناطقی که فعالیت های بخش کشاورزی از نظر اقتصادی و درآمدزایی در حد قابل قبولی است، بهره برداری که باغ مناسبی داشته باشد و از لحاظ اقتصادی و درآمدی پاسخگوی نیازهای معیشتی خانواده باشند، قطعا فرزندان و افراد جوان تر آن خانواده هم به کشاورزی اقبال نشان داده و در همه بخش های زراعت دامداری و مرغداری و ... معمولا افراد جوان تر خانواده ها جایگزین می شوند.

,

وی ادامه داد: در این مناطق از روش های فنی نیز به صورت مکانیزه و مدرن انجام می شود و چون کشاورزی درآمد زا هست و از روش های سخت و طاقت فرسای قدیمی در انجام امورات کشاورزی استفاده نمی شود افراد جوانتر به حوزه کشاورزی اقبال بیشتری دارند.

,

عدم اقتصاد مناسب و گریز از بخش کشاورزی

, عدم اقتصاد مناسب و گریز از بخش کشاورزی,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود اذعان کرد: اما متاسفانه در مناطقی که تولید اقتصادی مناسبی ندارند و نمی توانند به شکل مناسبی پاسخگوی نیازهای معیشتی خانواده باشند گریز از بخش کشاورزی اتفاق می افتد.

,

قاسمی بیان کرد: بالا رفتن سن کشاورزان و گریز از کشاورزی را بیشتر در بین بهره بردارانی که قدیمی هستند و با همان روش سنتی و قدیمی به کشاورزی می پردازند شاهد هستیم و متاسفانه ضمن اینکه فعالیت آنها از نظر اقتصادی به صرفه نیست و راندمان تولید بالایی ندارند، افراد جوان تر نیز رغبتی برای ادامه کشاورزی و ورود به این عرصه پیدا نمی کنند.

,

مکانیزه شدن کشاورزی در افزایش بهره برداران بخش کشاورزی موثر است

, مکانیزه شدن کشاورزی در افزایش بهره برداران بخش کشاورزی موثر است,

وی در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه قطعا بخشی از مشکل بالا رفتن سن کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی مربوط به عدم استفاده از روش های مدرن و مکانیزه در انجام امورات کشاورزی است عنوان کرد: مدرنیزه و مکانیزه شدن کشاورزی و یا سنتی بودن آن در ورود افرادی که می خواهند به عنوان بهره بردار و تولید کننده در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت شوند تاثیر گذار است.

,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود یادآور شد: در مناطقی که کشاورزان و بهره برداران قدیمی در برابر تکنولوژی های جدید از خود مقاومت نشان داده و کمتر همراهی می کنند در نتیجه کشاورزی به روش سنتی انجام شده و سن بهره برداران به تدریج بالاتر می رود.

,

توسعه مکانیزه کردن کشاورزی و نزدیک شدن به کشاورزی مدرن

, توسعه مکانیزه کردن کشاورزی و نزدیک شدن به کشاورزی مدرن,

قاسمی با تاکید بر اینکه تا تکنولوژی های نوین و روش های جدید در بخش کشاورزی به کارگیری نشود نمی توان از نسل جوان انتظار همراهی و ورود به این حوزه را داشت گفت: با پیشرفت علم، تکنولوژی و مکانیزه شدن کشاورزی نمی توان از نسل جوان انتظار داشت که با همان شیوه های طاقت فرسا و خسته کننده قدیمی کار کشاورزی را انجام دهد.

,

وی ادامه داد: برای نمونه کشاورزی که اراضی زراعی و باغات خود را به سیستم آبیاری های نوین تجهیز کرده است نیازی به انجام آبیاری مزارع و باغات به صورت شبانه ندارد و با سهولت می تواند این کار را با تنظیم مدار آبیاری و سیستم آبیاری تحت فشار انجام دهد.

,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود با بیان اینکه خوشبختانه در سال های اخیر روش های مکانیزه کردن کشاورزی توسعه یافته و در حال نزدیک شدن به کشاورزی مدرن می باشیم اظهار کرد: روش های مکانیزه و علمی در برخی بخش ها از جمله حوزه باغبانی تکمیل شده و بهتر از قبل است، در بخش زراعت در حال تکمیل و برخی موارد هم در حال شکل گیری است، مرغداری ها به سمت اتوماسیون و تکنیک های جدید پیش رفته و در واحدهای پرورش دام سبک و واحدهای پرورش گاو شیری نیز شرایط نسبت به قبل بهتر و به سمت مکانیزه کردن تجهیزات پیش رفته است.

,

مکانیزه کردن تجهیزات کشاورزی سیاست وزارت جهاد کشاورزی

, مکانیزه کردن تجهیزات کشاورزی سیاست وزارت جهاد کشاورزی,

قاسمی یکی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی را مکانیزه کردن تجهیزات کشاورزی در تمامی بخش ها عنوان کرد و افزود: از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم خط اعتباری برای مکانیزاسیون کشاورزی و پرداخت تسهیلات با عاملیت بانک کشاورزی به بهره برداران راه اندازی شد.

,

وی با اشاره به نرخ 15 درصدی این تسهیلات بیان کرد: برای متقاضیان تمامی بخش ها از جمله زراعت، باغداری، واحدهای دامداری، مرغداری، آبزی پروری و حتی صنایع تبدیلی امکان استفاده از تجهیزات مکانیزه برای نوسازی ناوگان کشاورزی با استفاده از این تسهیلات فراهم شده است.

,

توسعه سامانه های نوین آبیاری سیاست مهم جهاد کشاورزی

, توسعه سامانه های نوین آبیاری سیاست مهم جهاد کشاورزی,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود یکی دیگر از سیاست های بسیار مهم وزارت جهاد کشاورزی را توسعه سامانه های نوین آبیاری برشمرد و تصریح کرد: توسعه سامانه های نوین آبیاری به لحاظ افزایش بهره وری در مصرف آب و بهبود راندمان آبیاری از اولویت های مهم در بخش کشاورزی است که مشکل آبیاری سنتی و سختی های آن را برای کشاورزان به حداقل ممکن رسانده است.

,

قاسمی ادامه داد: خوشبختانه طی چند سال گذشته در شهرستان شاهرود با خطوط اعتباری پیش بینی شده، ترویج و گسترش شیوه های نوین آبیاری و اتوماسیون مرغداری ها بخشی از کشاورزی ما به سمت مکانیزه شدن پیش رفته است.

,

خرده مالکی مشکل مکانیزه شدن کشاورزی شاهرود

, خرده مالکی مشکل مکانیزه شدن کشاورزی شاهرود,

وی یکی از مشکلات پیش روی مکانیزه شدن کشاورزی در شهرستان شاهرود را خرده مالکی عنوان کرد و گفت: خرده مالکی در تضاد و تناقض با مکانیزه و مدرنیزه کردن کشاورزی است و به علت بهره برداران زیاد بخش کشاورزی در شهرستان شاهرود کشاورزان خرده مالک زیاد داریم.

,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود تاکید کرد: اراضی خرده مالکی باید یکپارچه شوند و تحت یک نظام و روش بهره برداری کشاورزی قرار بگیرند تا توجیه اقتصادی پیدا کرده و برای ادامه فعالیت مکانیزه و مدرنیزه شوند.

,

جذب 26 نفر از فارغ التحصیلان کشاورزی شاهرود در دو سال گذشته

, جذب 26 نفر از فارغ التحصیلان کشاورزی شاهرود در دو سال گذشته,

قاسمی در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای جذب فارغ التحصیلان بخش کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است گفت: تناسبی بین میزان فارغ التحصیلان رشته های مختلف و جذب آنها در بازار کار نداریم، در سال هایی تعداد نیروهای جوان و افرادی که در سن تحصیلات دانشگاهی قرار داشتند زیاد بود و هم اکنون این افراد یا فارغ التحصیل شده یا در حال گذراندن تحصیلات تکمیلی هستند اما خیلی زمینه مناسبی برای جذب این افراد در بخش دولتی وجود ندارد.

,

وی با اشاره به جذب 26 نفر از فارغ التحصیلان بخش کشاورزی طی سه مرحله از اواخر سال 93 افزود: دولت بر جذب فارغ التحصیلان بخش کشاورزی اهتمام ویژه ای دارد و بر اساس مصوبه مجلس طی سالهای اخیر کارشناسانی ناظری که در گذشته به صورت مقطعی کار نظارت بر مزارع را انجام می دادند جذب وزارت جهاد کشاورزی شده اند و به تبع این مصوبه در شهرستان شاهرود نیز طی سه مرحله از اواخر سال 93 تعداد 26 نفر از جذب شده اند.

,

پرداخت تسهیلات مناسب برای مجتمع های گلخانه ای و دامپروری

, پرداخت تسهیلات مناسب برای مجتمع های گلخانه ای و دامپروری,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود یکی از سیاست های کلان دولت را کوچک سازی و چابک سازی بخش دولتی عنوان و بیان کرد: قرار نیست دولت بدنه خود را بزرگ کند و قطعا کارسپاری ها و اجرای اصل 44 در زمینه کاهش تصدی گری در بخش دولتی است.

,

قاسمی با بیان اینکه فارغ التحصیلان و تحصیل کردگان بخش کشاورزی منتظر استخدام در بخش دولتی نباشند گفت: ایجاد مجتمع های گلخانه ای و دامپروری با اولویت فارغ التحصیلان بخش کشاورزی است فرصتی است که دولت برای تحصیل کرده گان این بخش فراهم کرده است.

,

وی بیان کرد: فارغ التحصیلان کشاورزی اگر علاقه مند به سرمایه گذاری باشند امکانات اولیه مثل زمین، امتیاز آب و برق و دیگر زیرساخت ها برای آنها فراهم شده است و تسهیلات مناسبی از طریق بانک های عامل به آنها پرداخت می شود که می توانند برای خود سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال کنند و دانشی را که در مراکز آموزشی و دانشگاهی آموخته اند در محیط تولید واحدهای گلخانه ای یا پرورش دام به کارگیری کرده و کارآفرینی کنند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه