اخبار داغ

یادداشت

انرژی خورشیدی مناسب مناطق عشایری و روستاهای دور افتاده

انرژی خورشیدی مناسب مناطق عشایری و روستاهای دور افتاده
یکی از بهترین انرژی هایی که می توان در ییلاقات و کویرهای عشایری و روستاهای دورافتاده از آن بهره برد انرژی خورشیدی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار نیزوا، انرژی خورشیدی از جمله انرژی های پاک و رایگان و عاری از هر گونه تخریب محیط زیست می باشد. بحران انرژی در سالهای اخیر جهان را برآن داشته تا نگاه متفاوت به این نوع انرژی های پاک از جمله انرژی خورشیدی بمنظور کاهش و صرفه جویی در مصرف انرژی، کاهش انتشار گازهای آلاینده و کنترل عرضه و تقاضای انرژی داشته باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیزوا,

بطورمتوسط خورشید در هر ثانیه 101* 1020 کیلو وات ساعت انرژی ساطع می کند. از کل انرژی های منتشر شده توسط خورشید تنها حدود %47 به سطح زمین می رسد.

,

موقعیت کشور ایران از نظر دریافت انرژی خورشیدی

,

ایران در مدار25 تا 40 درجه عرض شمالی قرار گرفته است و میزان تابش خورشیدی در ایران بین 1800 تا 2200 کیلووات ساعت در متر مربع است که البته بالاتر از میزان متوسط جهانی است.

,

ایران به دلیل قرار گرفتن در کمربند تابشی خورشید از پتانسیل بالایی در این زمینه برخوردار است. به طوری که در ۹۰% خاک کشورمان بیش از ۳۰۰ روز آفتاب خیلی مؤثر وجود دارد که این میزان بسیار قابل توجه است.

,

در کشور ما از حدود سال ۱۳۷۰ تلاش‌ها و برنامه ریزی‌ها در جهت شناخت پتانسیل انرژی‌های نو و به ‌ویژه انرژی خورشیدی و کاربرد هر چه بیشتر آنها آغاز شده است.

,

کاربرد استفاده از انرژی خورشیدی

,

استفاده از انرژی خورشیدی را می توان به موارد زیر تقسیم بندی نمود:

,

تامین روشنایی

,

تامین انرژی الکتریسیته

,

گرمایش آب

,

گرمایش و سرمایش هوا

,

انرژی خورشیدی دارای کاربرد غیر نیروگاهی وسیعی است و مناسب مناطق محروم و روستاهای دور افتاده و عشایر نشین ها می باشد.

,

پنل های خورشیدی (انرژی خورشیدی را دریافت می کند و آن را به الکتریسیته تبدیل کند) در روزهای ابری و بارانی و لایه های نازک برف و یخ قادر به جذب نور خورشید می باشند دارای مقاومت بالا در سرمای شدید و گرمای تابستان و بادهای بیش از 125 مایل در ساعت هستند.

,

 استفاده از این انرژی دارای 17 الی 23 درصد راندمان است و همانطور که گفته شد در اکثر نقاط آفتابی کشورمان می توان از انرژی خورشیدی استفاده نمود.

,

عمر مفید پنل های خورشیدی بین 20 تا 25 سال است. پنل ها را می توان در خانه، ادارات،جاده ها، بانک ها، پارکها، فضای بازو بلااستفاده قرار داد.

,

البته نباید از نظر دور داشت که هزینه سرمایه گذاری بسیار بالایی دارند و هزینه تبدیل انرژی خورشیدی به برق بالاست. همچنین قیمت بالای سیلیکون با خلوص بالا (جنس پنل خورشیدی)هم قابل توجه است.

,

ضمن اینکه ایران دارای تجربه علمی موفق در زمینه نیروگاههای خورشیدی است اگرسیاست گذاری ها در بخش خانگی به سمت توسعه این نیروگاهها در کنار نیروگاههای بادی باشد از نظر اقتصادی و محیط زیستی بسیار مناسب است.

,

«ناگفتته نماند ایران از نظر بهره گیری از انرژی خورشیدی و ظرفیت نیروگاههای خورشیدی در رده 5 کشور اول خاورمیانه قرار دارد» اما متاسفانه بدلیل وجود مشکل نقدینگی در کشور از انرژی ها پاک در سطح گسترده استفاده نمی شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه