اخبار داغ

شهروندان مهدیشهری از ضرورت ترویج زبان سنگسری می گویند؛

کانون آموزش زبان سنگسری در مهدیشهر تأسیس شود/ اصالت افراد به زبان مادری شان است

کانون آموزش زبان سنگسری در مهدیشهر تأسیس شود/ اصالت افراد به زبان مادری شان است
مردم مهدیشهر با تاکید بر اینکه اصالت افراد به زبان مادری شان برمی گردد، گفتند: اصالت مهدیشهری ها صحبت کردن با زبان سنگسری است که در هر جای دنیا باید این اصالت حفظ شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار نیزوا، به یقین زبان محلی و بومی در هر منطقه ای اصالت و قدمت فرهنگ مردم آن منطقه را می رساند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیزوا,

زبان سنگسری زبان محلی مادری مهدیشهر است و یکی از کهن ترین زبان هایی است که نه تنها تا به امروز باقی مانده بلکه دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی می باشد که آن را نسبت به سایر زبان های اقوام ایرانی مجزا می کند.

,

در همین خصوص با بررسی راهکارهای گسترش و حفظ این زبان غنی، جمعی از شهروندان مهدیشهری در گفتمانی دیدگاه خود را در خصوص ترویج زبان سنگسری بیان کردند.

,

بسیاری از مهدیشهری ها در پاسخ به این سوال که چقدر توانسته ایم زبان سنگسری را بین نسل امروزی گسترش دهیم، گفتند: برای پیشرفت زبان و گویش سنگسری کار مثبتی انجام نشده که ابتدا باید از خانه وخانواده شروع شود ودرکنار صحبت کردن فارسی با کودکان سنگسری هم صحبت شود.

,

جمعی از شهروندان داشتن برنامه مدون همراه با جزوات و کتاب برای حفظ و گسترش زبان سنگسری را پیشنهاد دادند و اعتقاد داشتند برای زنده نگه داشتن زبان بومی محلی باید از مدارس ابتدایی شروع کنیم وکتابهایی دراین زمینه تهیه نماییم.

,

شهروندان مهدیشهری بر این امر اذعان داشتند که هر کسی به عناوینی می تواند در گسترش زبان سنگسری نقش داشته باشد مثلا با کودکان سنگسری صحبت کنیم  و مهد کودکی با آموزش زبان سنگسری احداث شود.  

,

آنها خواستار این بودند که در مهدیشهر کانون آموزش زبان سنگسری تأسیس شود و به علاقه مندان به صورت ترمی آموزش داده شود که هم شغل ایجاد شود وهم خدمت بزرگی به ترویج گویش سنگسری بشود.

,

عده ای از مهدیشهری ها هم معتقد بودند برای ترویج زبان سنگسری باید کتابهایی که نویسندگان مهدیشهری نوشته اند به جوانان ونوجوانان معرفی کرد تا آنان مطالعه کنند که هم ترویج زبان سنگسری شود وهم زحمات نویسندگان به بار بنشیند.

,

برخی نیز تهیه کلیپ های تصویری وصوتی توسط اساتید زبان را در یادگیری زبان سنگسری موثر دانستند و پیشنهاد کردن شعرهای محلی به زبان کودکانه خوانده شود تا بچه ها با گوش دادن آن زبان را فرابگیرند چرا که این اقدام چنین مزیتی دارد که کودکان به جستجوی معانی لغات سنگسری می پردازند.

,

مردم مهدیشهر با تاکید بر اینکه اصالت افراد به زبان مادری شان برمی گردد، گفتند: اصالت مهدیشهری ها صحبت کردن با زبان سنگسری است که در هر جای دنیا باید این اصالت حفظ شود.

,

این شهروندان همچنین گسترش روزافزون زبان فارسی وتاثیر آن بر مواد درسی در تمام سطوح آموزشی و رسانه های گروهی، نبودن مطلق زبان بومی در برنامه های آموزشی وگروهی، مهاجرت، کاهش شدید زبان سنگسری در تعاملات روز مره، مجاورت با زبانهای دیگر و فراموشی فرهنگ مردم در طول تاریخ را از عوامل تهدید زبان سنگسری برشمردند.

,

آنها همچنین به ارائه راهکار هایی در مقابله با این تهدیدات پرداختند و حمایت از هنرمندان متعهد، برگزاری مسابقه برای نوجوانان با موضوع ضرب المثل سنگسری، داستان کوتاه، برگزاری شب شعر با زبان سنگسری، نامگذاری کوچه ها با استفاده از کلمات سنگسری و ترویج ارزشهای اصیل سنگسری را خواستار شدند.

,

شهروندان مهدیشهری همچنین تاکید کردند: اکثر گویشها به دلیل تسلط زبان رسمی کشور در‌ معرض نابودی است ولی زبان سنگسری به مرحله نابودی نرسیده است و باید همت کرد تا این خطر دامن گیر زبان وگویش سنگسری نشود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه