اخبار داغ

بیماری های قلبی عروقی شایع ترین علل مرگ و میر در بانه است

بیماری های قلبی عروقی شایع ترین علل مرگ و میر در بانه است
رئیس مرکز بهداشت شهرستان بانه گفت: بیماری های قلبی؛ عروقی مهترین علل مرگ و میر در بین شهروندان بانه ای است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آرباباخبر؛ رئیس مرکز بهداشت شهرستان بانه اظهار داشت: امروزه و در قرن حاضر با پیشرفت علم و دانش پزشکی گذار بیماری ها از بیماری های واگیر به سمت بیماری های غیر واگیر تغییر کرده است بطوریکه بیماری واگیردار  دیگر مردم عصر حاضر را تهدید نمی کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آرباباخبر,

وی افزود: در حال حاضر بیماری های قلبی؛ عروقی؛ انواع سرطان ها؛ دیابت و بیماری های تنفسی  از جمله این بیماری هاست که نسل امروزی را تهدید می کند  که متاسفانه روز به روز نیز  در حال گسترش می باشد.

,

شالباف؛ خاطرنشان کرد؛ در شهرستان بانه نیز طبق آمار، بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها به ترتیب مهترین علل مرگ و میر افراد را تشکیل می دهد بطوریکه 35 درصد مرگ و میرهای شهروندان در اثر بیماری های قلبی؛ عروقی و 13 درصد هم ناشی از سرطان ها می باشد.

,

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بانه با بیان اینکه این شهرستان در حال حاضر پنجمین شهر استان کردستان به لحاظ ابتلای شهروندان به سرطان است تصریح کرد: با کمال تاسف در چهار سال گذشته شهرستان بانه در خصوص بیماری سرطان با یک روند رو به رشد و تصاعدی نیز مواجه بوده است.

,

شالباف خاطرنشان کرد؛ سالانه بیش از 90 هزار نفر در ایران به جمعیت سرطانی افزوده می شود که تعداد قابل توجهی از این افراد نیز بواسطه بیماری مذکور جان خود را از دست می دهند.

,

رئیس مرکز بهداشت بانه؛ عدم تحرک و نداشتن فعالیت های بدنی مناسب؛ تغییر سبک زندگی؛ الگوی غذایی ناسالم؛ مصرف مواد دخانی و مشروبات الکلی را از مهمترین علل شیوع بیماری های غیر واگیر در بین مردم برشمرد.

,

وی با اشاره به اینکه؛ متاسفانه روز به روز به تعداد افراد سیگاری در کشور و به تبع آن در بانه افزوده می شود خاطر نشان کرد؛ متاسفانه علی رغم سیگار گرایش به سایر مواد دخانی مانند قلیان نیز در بین آحاد جامعه در حال افزایش است که گرایش به قلیان در بین خانم ها نیر در حال شیوع می باشد.

,

 شالباف، اصلاح سبک زندگی؛ مصرف میوه و سبزی در سبد غذایی خانوارها؛ ترک دخانیات و پرداختن به فعالیت های بدنی را از مهمترین راه های مقابله با این بیماری ها برشمرد و گفت: حذف نمک؛ چربی و شیرینی جات بعنوان سه ریز فاکتور مهم از سبد غذایی نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا خانوارها به بیماری های مذکور را دارد.

,

وی در ادامه به نقش شبکه بهداشت و درمان بانه در مقابله و کاهش این بیماری ها نیز پرداخت و یادآور شد؛ شبکه بهداشت و درمان شهرستان بانه نیز در راستای تحقق سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه بهداشت و درمان و همچنین تحقق برنامه های طرح تحول نظام سلامت که در همین راستا می باشد اقدامات مناسبی را در طول سال های گذشته بویژه امسال انجام داه است.

,

وی خاطرنشان کرد؛ ایجاد ده پایگاه سلامت شهری در نقاط مختلف شهر بانه و مناطق حاشیه نشین شهر بانه به منظور ارائه خدمات اولیه بهداشتی به شهروندان از جمله این اقدامات بوده است.

,

وی افزود: تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای شهروندان بعد از سه ماهه اول امسال تا به امروز از دیگر برنامه های شبکه بهداشت در این حوزه بوده است که خوشبختانه در نه ماهه گذشته تا به امروز برای 97 درصد از جمعیت شهری بانه و صد در صد جمعیت روستایی پرونده الکترونیک سلامت تسکیل شده است.

,

 شالباف خاطرنشان کرد؛ خوشبختانه امسال با کمک بهورزان در مراکز بهداشت روستایی بالغ بر 890 هزار خدمت به روستاییان عزیز در حوزه بهداشت و درمان شده است که نقش مهمی در کاهش و پیشگیری از بیماری ها داشته است.

,

وی در خاتمه به هفته سلامت مردان نیز اشاره کرد و گفت: شبکه بهداشت و درمان برای این هفته نیز که از یکم تا هفتم اسفند ماه می باشد برنامه های متنوعی در نظر گرفته است که در طول ایام مذکور اجرا خواهد شد.

,


رئیس مرکز بهداشت بانه؛ ارائه خدمات اولیه بهداشتی رایگان در مراکز بهداشتی برای آقایان در  طول این هفته و همچنین ارائه خدمات مشاوره ای رایگان و تلاش برای فرهنگ سازی در راستای ارتقای سلامت مردان در شهرستان بانه را از برنامه های شاخص در طول هفته مذکور بر شمرد.

,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه