اخبار داغ

رئیس امور تحقیقات و فناوری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور:

پنبه تراریخته در ایران به تولید انبوه می رسد

پنبه تراریخته در ایران به تولید انبوه می رسد
رئیس امور تحقیقات و فناوری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: تولید انبوه پنبه ترا ریخته پس از اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزی از سال آینده در کشور آغاز خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بهزاد قره یاضی رئیس انجمن ایمنی زیستی و رئیس امور تحقیقات و فناوری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در حاشیه همایش "سم، ارگانیک، تراریخته" در دانشگاه صنعتی شاهرود در گفتگو با خبرنگار نسل شاهوار با اعلام خبر تولید انبوه پنبه تراریخته از سال آینده در کشور گفت: در حال حاضر نیز پنبه تراریخته به صورت آزمایشی در سطح بسیار محدودی از مزارع کشت می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسل شاهوار,

وی با بیان اینکه سالانه 60 هزار تن واردات پنبه به داخل کشور داریم اظهار کرد: اگر پنبه تراریخته به تولید انبوه برسد نه تنها از واردات پنبه به کشور بی نیاز خواهیم شد بلکه در کوتاه مدت ایران صادر کننده این نوع پنبه خواهد شد.

,

رئیس امور تحقیقات و فناوری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به کشت پنبه غیر تراریخته در مزارع استان گلستان افزود: میزان تولید این نوع پنبه پس از 3 تا 14 بار سم پاشی تنها دو تن در هکتار است در صورتی که پنبه تراریخته بدون استفاده از سم پاشی به میزان 5 تن در هر هکتار محصول می دهد و دو و نیم برابر بهره وری محصول دارد.

,

قره یاضی با اشاره به طی کردن مراحل دریافت مجوز کشت پنبه تراریخته از وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: اگر تا اواخر فروردین مجوز تولید محصول را از وزارت جهاد کشاورزی دریافت کنیم تا اواخر اردیبهشت به زیر کشت خواهیم برد و در آبان ماه برداشت انجام خواهد شد اما اگر در سال آینده مجوز بگیریم تا انتهای سال در مراکز کشت در جنوب کشور کشت خواهد شد.

, .,

وی با اشاره به واردات سالانه 900 میلیون دلار سموم کشاورزی به ایران تصریح کرد: استفاده از سموم در در برخی از موارد اجتناب ناپذیر است اما باید توجه داشت که استفاده از این سموم نیز خطرناک است و باید از سموم به روش صحیح، در زمان مناسب و نوع صحیح استفاده شود.

,

رئیس انجمن ایمنی زیستی کشور با اشاره به توسعه محصولات ارگانیک اذعان کرد: محصولات ارگانیک خوب هستند و باید توسعه پیدا کنند اما مصرف آنها نیز ملاحظاتی همراه دارد که ممکن است دارای آفلاتوکسین یا میکروبهای بیماری زا باشند.

,

قره یاضی با تاکید بر اطمینان یافتن مردم از ارگانیک بودن محصولاتی که تهیه می کنند گفت: مرغ، گوشت و برنج ارگانیک وجود ندارد و مردم فریب این گونه تبلیغات را نخورند اما محصولاتی مانند فلفل و گوجه فرنگی نوع ارگانیک آنها موجود است که قبل از استفاده باید به خوبی شسته شوند.

,

وی با بیان اینکه محصولات تریخته در برابر خشکی مقاوم هستند و مانند فراورده های کشاورزی سنتی سالم اند اظهار کرد: این محصولات قبل از ورود به بازار بررسی و کنترل می شوند و مردم وقتی برچسب محصولات تراریخته یارا  GOM بر روی کالا مشاهده کردند، اطمینان داشته باشند که این محصولات از وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی مجوز گرفته اند و سالم هستند و مصرف کنند

,  GOM ,

انتهای پیام.

, انتهای پیام.]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه