اخبار داغ

درست زیر تابلوی اعلام خطر شهرداری!

جان کسبه در گرو تعیین قیمت شهرداری!/ ارسال اخطاریه های پلاسکو به «بازار محمودیه اصفهان» کفایت نمی کند

جان کسبه در گرو تعیین قیمت شهرداری!/ ارسال اخطاریه های پلاسکو به «بازار محمودیه اصفهان» کفایت نمی کند
این تنها یکی از بازار های فرسوده و خطرناک مرکز شهر است که خرید و تخریب آن توسط شهرداری چندسالی در پیچ و خم تعیین قیمت مانده است اما…
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اصفهان بیدار، چهارباغ اصفهان از دیرباز تا کنون شاهد رویداهایی از تاریخ بوده است و تا امروز هم این خیابان تاریخی با بناهای تاریخی و البته فرسوده اش خاطرات شیرینی را در ذهن مردم این سرزمین تداعی می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اصفهان بیدار,

اما با گذری ساده از کنار خیابان چهارباغ اصفهان متوجه می شوید که این خیابان چهره عوض کرده و ممکن است با حوادث احتمالی بناهای فرسوده اش شیرینی خاطرات گذشته را تلخ کند.

,

مکان های تاریخی و قدیمی با بافت فرسوده در شهر اصفهان کم نیستند، یکی از این مکان ها بازاری با ظاهر نه چندان زیبا در اواسط خیابان چهارباغ است که ساختاری فرسوده دارد.

,

ممکن است هر کسی با به یاد آوردن حادثه پلاسکو با ترس و لرزی از این مکان یا سایر مکان های فرسوده عبور کند. جالب است که در محدوده دیوار پشتی این بازار تابلویی هشدار آمیز با عنوان «خطر سقوط دیوار» نصب شده است.

,

, ,

این دیوار که در قسمتی از پارک شهید رجایی قرار دارد روزانه ممکن است جان باغبانی را که در آنجا به آبیاری درختان مشغول است تهدید کند اما باغبان مامور است و معذور.

,

تخریب، دوای درد بازار
زیر تابلو را که با دقت نگاه کردم کلمه شهرداری منطقه ۳ خودنمایی می کرد. با شهرداری منطقه ۳ اصفهان تماسی گرفتم و پس از ارتباط با معاونت خدمات شهری این منطقه متوجه شدم که شهرداری اخطار های لازم به اهالی این بازار را داده است و مصمم است که این مکان باید تخریب شود.

, تخریب، دوای درد بازار,
,

رسول مُصَحَب معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ۳ اصفهان با اشاره به اینکه دوای درد این بازار تخریب است به خبرنگار اصفهان بیدار گفت: ما اخطار های لازم برای تخریب این مکان را داده ایم و مصمم هستیم که این مکان تخریب شود زیرا در این مکان پروژه عمرانی (ایستگاه مترو) و طرح (دولت خانه صفوی) تعریف شده و بافت فرسوده این مکان هم قابل بازسازی نیست.

,

وی افزود: البته تخریب این مکان نیازمند اخذ نظر اداره میراث فرهنگی و گردشگری هم هست زیرا این یک مکان تاریخی است، گرچه آثاری از هنر، تاریخ و تمدن روی آن باقی نمانده است.

,

, ,

این مغازه تنها محل درآمد ماست

, این مغازه تنها محل درآمد ماست,

این مکان فرسوده تاریخی که تنها محل درآمدی کاسبان آن است به دلیل بافت فرسوده و خروج تعدادی کسبه از مغازه ها رونق اصلی خود را از دست داده است ولی برخی از کاسبان آن هم به ناچار و برای تهیه روزی خانواده خود به کار در این مکان مشغول اند.

,

با توجه به اینکه شهرداری متولی این پروژه هاست باید این مکان ها را خریداری کند اما برخی از این مغازه داران نسبت به قیمت های پیشنهادی شهرداری ابراز ناراحتی کردند و معتقدند که این قیمت ها منصفانه نیست و با پول آن نمی توان مغازه‌ای تهیه کرد.

,

قیمت های خرید املاک به توافق فروشنده و شهرداری می‌رسد
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص نحوه محاسبه ی قیمت این املاک گفت: نرخ زمین هایی که قرار است از سوی شهرداری خریداری شود با حضور مالک و هیئت کارشناسی که متعلق به ماده ۸ شهرداری است مشخص می شود.

, قیمت های خرید املاک به توافق فروشنده و شهرداری می‌رسد,
,

وی اذعان کرد: این هیئت های کارشناسی متشکل از سه یا پنج نفر هستند که کارشناس دادگستری، شهرداری و مالک یا نماینده آن در هیئت حضور دارند.

,

جان نثاری افزود: حتی حق سرقفلی، کسب و پیشه، مکان و موقعیت ملک، نظر خود مالک و تمامی ویژگی های ملک که امتیاز محسوب می‌شود، در نحوه قیمت گذاری اثر داده می‌شود.

,

وی ادامه داد: چندی پیش هم مصوبه ای در شورای‌شهر مبنی بر خرید ملکی توسط شهرداری ارسال شد که به قیمت روز (هر متر ۳۵ میلیون تومان) به تصویب شورا رسید و شهرداری هم با همین قیمت آن ها را خریداری خواهد کرد.

,

با مبلغ پیشنهادی شهرداری نمی توان مغازه دیگری تهیه کرد
در ادامه بازدید از این بازار، با مالکی ‌آشنا شدم که در گوشه ای از این بازار فرسوده دکانی داشت. از کودکی در اینجا به همراه پدرش کار کرده و حالا بعد از سالیان دراز می ترسد که کارش و یا حتی جان خودش در خطر باشند.

, با مبلغ پیشنهادی شهرداری نمی توان مغازه دیگری تهیه کرد,
,

این مغازه دار که نخواست نامش برده شود با بیان اینکه این بازار در یک طرح چندین ساله قرار دارد (از سال ۷۲ در طرح بوده است) گفت: قرار بوده در این مکان یک ایستگاه مترو ساخته می‌شد در حالی که با توجه به طرح تفصیلی این پروژه تا کنون باید به اتمام می‌رسید.

,

وی با اشاره به اینکه در طرح بودن این مکان مشکل ما را دوچندان کرده است بیان کرد: با توجه به این مسئله نمی توان مغازه را بازسازی و یا به قیمت مناسب به فروش رساند.

,

این مغازه دار افزود: این مکان تنها جایی است که من و پدرم از آن درآمد داریم.

,

, ,

این کاسب بازار محمودیه اذعان کرد: پشت مغازه ما هم بازاری بود که آن را تخریب کردند و بعد به جایش فضای سبزی درست کردند. از آنجایی که آب برای دیوار های خشت و گلی مناسب نیست، با ایجاد فضای سبز، آب زیادی پای دیوار جمع می شد که پایه مغازه ما را سست تر کرد.

,

وی اضافه کرد: این مورد را به شهرداری اعلام کردیم که قبول نکرد و نهایتا با طرح شکایت از آبیاری بیش از حد به نزد دادگستری، از این نهاد شکایت کردیم که نهایتا با رای دادگاه، شهرداری مقصر اعلام شد و پای دیوار «محدوده ای» را درست کرد که بیش از این آب به پای دیوار نرسد.

,

وی اضهار کرد: شهرداری تنها به ما اخطار داده است که این مکان را تخلیه کنید و برای خرید هم گفته مغازه های شما را به قیمت هر متر ۹ میلیون تومان خریداری می کنم در حالی که نظر کارشناس هر متر ۴۰ میلیون تومان بوده است!

,

سخت‌گیر ترین کارشناس قیمت ۴۰ میلیونی را صادر کرد
این مالک ادامه داد: این در حالی است که کارشناسی که افراد این بازار برای نرخ گذاری آورده اند، قیمت هر متر ۴۰۰ میلیون ریال را صادر کرده است.

, سخت‌گیر ترین کارشناس قیمت ۴۰ میلیونی را صادر کرد,
,

وی با اشاره به اینکه این ملک از سال ۷۲ در طرح مترو بوده است گفت: طبق طرح تفصیلی هم که حساب کنی باید تا این موقع این طرح به اتمام می رسید، در حالی که علاوه بر نبود پروژه ای به نام مترو، کار ما هم در خطر قرار گرفته است. حداقل اگر شهرداری مکانی را با همین قیمت با این ملک معاوضه می‌کرد از این جا خارج می شدم ولی با این قیمتی که شهرداری می خواهد این مکان را بخرد نمی توانم جایی دیگر مغازه ای تهیه کنم.

,

بازار محمودیه تنها یکی از بازار های فرسوده در چهارباغ است که چندین سال با همین وضع به حیات خود ادامه داده و با پایه های سست و فرسوده خود، محل درآمد کاسبان قدیمی بوده است.
اگرچه شبیه این مِلک در اصفهان زیاد است اما باید توجه داشت که هر لحظه ممکن است حیات چنین مِلکی به خطر بیفتد و یکی از وظایف شهرداری ها ساماندهی مشاغل شهری است و باید به این مسئله توجهی دو چندان داشته باشند.

,
,

با این حال برای اینکه این بازار یا مشابه آن به سرنوشت پلاسکوی 59 ساله، دچار نشود باید کوشید تا هم شهر توسعه یابد و هم فروشنده متضرر نشود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه