اخبار داغ

جشن‌های نوروزی ترکیه از 27 اسفند ماه آغاز می‌شود؛

عیدانه‌ای سیاسی در انتظار تُرک‌ها/ احزاب نزدیک به کُردها به اردوغان می‌تازند

عیدانه‌ای سیاسی در انتظار تُرک‌ها/ احزاب نزدیک به کُردها به اردوغان می‌تازند
احزاب نزدیک به پ.ک.ک در ترکیه با شعار "مطقا پیروز خواهیم شد" و "نه به تغییر قانون اساسی" قصد سیاسی کردن عید نوروز و ایجاد ناامنی در نوروز این کشور را دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، با توجه به این که عید نوروز در ترکیه تنها از جانب اقلیت‌ها جشن گرفته می‌شود، سیستم مرکزگرای این کشور در طول تاریخ از هرگونه فشار برای جلوگیری از برگزاری این عید باستانی دریغ نکرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج, با توجه به این که عید نوروز در ترکیه تنها از جانب اقلیت‌ها جشن گرفته می‌شود، سیستم مرکزگرای این کشور در طول تاریخ از هرگونه فشار برای جلوگیری از برگزاری این عید باستانی دریغ نکرده است.,

کُردهای ترکیه از جمله اقلیت‌هایی هستند که عید نوروز را با چند روز تفاوت نسبت به اول فروردین ماه و علی‌رغم فشارهای حکومتی برگزار کرده و این جشن را به نوعی سنبل و نماد مبارزه خود علیه سیستم نژادپرست ترکیه برگزیده‌اند.

,

به گزارش منابع خبری ترکیه، احزاب دموکراتیک خلق‌ها و دموکراتیک مناطق با دادن تاریخ برگزاری جشن در شهرهای مختلف این کشور قصد نشان دادن ایستادگی خود در مقابل استبداد اردوغان را دارند.

,

احزاب ذکر شده در نظر دارند، کمپین تبلیغاتی برای همه پرسی پیش روی تغییر قانون اساسی را نیز به مراسم برگزاری عید نوروز ربط دهند.

,

احزاب طرفدار کُردها که در جامعه سیاسی ترکیه با احزاب نزدیک به پ.ک.ک شناخته می‌شوند، مخالف تغییر قانون اساسی هستند. از این رو شعار "نه به تغییر قانون اساسی" را در جشن 5 روزه نوروزی خود به شعار "مطقا پیروز خواهیم شد" اضافه خواهند کرد.

,

, ,

جشن‌هایی که 17 مارس در نوصیبین آغاز خواهند شد، در 21 مارس در دیاربکر و وان به پایان می‌رسند.

,

تاریخ و مکان برگزاری جسن‌های نوروزی ترکیه:

, تاریخ و مکان برگزاری جسن‌های نوروزی ترکیه:, تاریخ و مکان برگزاری جسن‌های نوروزی ترکیه:,

جمعه 17 مارس: نصیبین

,

شنبه 18 مارس: ازمیر، بورسا، آدانا، درسیم، غازی عینتاب، مالاتیا، دغوبایزید، مانیسا، کوکالی، سییرت

,

یکشنبه 19 مارس: استانبول، مرسین، آنتالیا، اورفا و صدد، بتمن، قونیه، کرکسن قارص، هاتای، قزلتپه

,

دوشنبه 20 مارس: موش، جزیره، آدیامان، استان ایگدیر، بتلیس، حکاری، استان آغری، بینگول

,

سه‌شنبه 21 مارس: دیاربکر و وان

,

پیش از این، حکومت‌های ترکیه مخالف برگزاری مراسم استقبال از بهار در مناطق کُردنشین بودند که حتی با خودروهای ذرهی به برگزار کنندگان عید نوروز در شهرها و روستاهای جنوب شرقی این کشور حمله می‌کردند.

,

اکنون تا حدودی از فشار حکومتی برای برگزاری عید نوروز در ترکیه کاسته شده و در این ارتباط برخی افراطگرایان کُرد با در دست گرفتن پرچم‌ گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب قصد سیاسی کردن جشن‌های نوروزی را در این کشور دارند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه