اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

نسخه ای که اصلاحات برای اعتدال پیچید/ "عارف"های 96 فدای حسن روحانی می شوند

نسخه ای که اصلاحات برای اعتدال پیچید/ "عارف"های 96 فدای حسن روحانی می شوند
اصلاح‌طلبان که پیش از این برای رسیدن به "رحم اجاره‌ای" روحانی با عبور از عارف او را فدای حسن روحانی کرده بودند این روزها به فکر "عارف"هایی هستند که با حضور در صحنه انتخابات به دفاع از حسن روحانی بپردازند و با انصراف در آخرین لحظات موجب افزایش سبد رای روحانی شوند.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کاندیدا "سایه"، "کمکی"، یا "فدایی"، اصطلاحاتی است که این روزها بیشتر از زبان اصلاح‌طلبان و رسانه‌های اصلاح‌طلب شنیده می‌شود، در واقع اصلاح‌طلبان بر این باورند که رقبای سیاسی آن‌ها در انتخابات پیش‌رو هجمه‌ای سنگین را علیه حسن روحانی ایجاد می‌کنند و روحانی به تنهایی نمی‌تواند از پس مناظره با کاندیدا یا کاندیداهای اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 برآید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در واقع اصلاح‌طلبان که پیش از این برای رسیدن به "رحم اجاره‌ای" روحانی با عبور از عارف او را فدای حسن روحانی کرده بودند این روزها به فکر "عارف"هایی هستند که با حضور در صحنه انتخابات به دفاع از حسن روحانی بپردازند و با انصراف در آخرین لحظات موجب افزایش سبد رای روحانی شوند.

,

حق شناس: تنها ماندن روحانی در انتخابات کار عاقلانه ای نیست

, حق شناس: تنها ماندن روحانی در انتخابات کار عاقلانه ای نیست, حق شناس: تنها ماندن روحانی در انتخابات کار عاقلانه ای نیست,

محمد جواد حق شناس عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در این باره به خبرنگار دانا می‌گوید: جریان رقیب اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده از استراتژی "شکار شغال" استفاده میکند؛ در واقع این جریان با تعدادی کاندیدا متحد وارد صنحه انتخابات میشود و همه این کاندیداها یک هدف را دنبال میکنند و آن هم تهاجم به رئیس جمهور برای ریزش رای او در جامعه است.

, , , ,

وی در ادامه میگوید: تنها ماندن روحانی در انتخابات کار عاقلانه‌ای نیست و جریان اصلاح‌طلب نامزدی را وارد فضای انتخاباتی می‌کند که به عنوان متحد طبیعی روحانی بتواند دیدگاه‌های مربوط به اصلاح‌طلبی را منعکس کند و فضای جامعه را برای مشارکت مردم فراهم کند.

, ,

مسئله دیگری که موجب شده تا اصلاح‌طلبان روی حضور کاندیدا سایه تاکید داشته باشند احتمال "رد صلاحیت" و یا عدم حضور حسن روحانی در انتخابات است که احتمال دوم با تشکیل ستاد انتخاباتی روحانی منتفی شد، اما احتمال اول همچنان پابرجاست و هر از چند گاهی از سوی سخنگوی شورای نگهبان مطرح می‌شود.

,

کد خدایی در این باره می‌گوید: ما یک رویه مستمر و منظم رصد کردن نداریم. چون عملیات انتخاباتی شورای نگهبان در زمان و فرجه مقرر در قانون انتخابات صورت می‌گیرد، ولی طبیعتاً به دلیل اینکه ادارات انتخابات ما فعال هستند، گزارش‌های مختلفی از سوی مردم و برخی نهادها به دست ما می‌رسد؛ چه درباره روسای جمهوری و چه برای نمایندگان. این گزارش‌ها می‌رود برای کارشناسان ما و کارشناسی می‌شود و در پرونده‌ها ثبت و ضبط می‌شود؛ اما رسیدگی به این‌ها می‌ماند در زمان قانونی انتخابات که اگر این افراد ثبت نام کردند برای انتخابات، پرونده به جریان می افتد و از نهادهای مسئول چهارگانه درخواست اعلام نظر می‌شود و بعد از آن می‌رود در روند رسیدگی و در دستور کار هیات‌های نظارت و شورای نگهبان قرار می‌گیرد.

, .,

ولی در فاصله دو انتخابات و فاصله‌ای که مقامات چه رییس جمهوری و چه نمایندگان مجلس در مصدر کار حضور دارند، ما اقدام و عملیات رسمی در این زمینه نداریم.

, .,

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه " در افکار عمومی عرف شده است که اگر کسی رئیس جمهور شود، عملاً هر رفتاری هم از او سر بزند، در دوره بعد هم از طرف شورای نگهبان برای ریاست جمهوری تأیید صلاحیت می‌شود. آیا چنین است؟" می‌گوید: هیچ تضمینی در این جهت نبوده و نیست.

, وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه " در افکار عمومی عرف شده است که اگر کسی رئیس جمهور شود، عملاً هر رفتاری هم از او سر بزند، در دوره بعد هم از طرف شورای نگهبان برای ریاست جمهوری تأیید صلاحیت می‌شود. آیا چنین است؟" می‌گوید: هیچ تضمینی در این جهت نبوده و نیست., وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه " در افکار عمومی عرف شده است که اگر کسی رئیس جمهور شود، عملاً هر رفتاری هم از او سر بزند، در دوره بعد هم از طرف شورای نگهبان برای ریاست جمهوری تأیید صلاحیت می‌شود. آیا چنین است؟" می‌گوید: هیچ تضمینی در این جهت نبوده و نیست.,

این در حالی است که برخی اصلاحطلبان معتقدند مطرح کردن بحث رد صلاحیت روحانی جنگ روانی است که آغاز شده و حتی اگر شورای نگهبان اسناد و مدارکی هم برای اینکار داشته باشد، رد صلاحیت رئیس جمهوری مستقر به صلاح کشور نیست و موجب تضعیف موقعیت ایران در منطقه میشود.

, , ,

ناصری: رد صلاحیت روحانی جنگ روانی است

, ناصری: رد صلاحیت روحانی جنگ روانی است, ناصری: رد صلاحیت روحانی جنگ روانی است,

عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاحطلب و عضو بنیاد باران در اینباره به خبرنگار دانا میگوید: طرح موضوع رد صلاحیت جنگ روانی است که برخی از عوامل پشت صحنه آغاز کرده‌اند.

, , , ,

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه تصریح میکند: با توجه به شرایط حساس کشورمان، بدون تردید رد صلاحیت رئیس جمهوری مستقر می‌تواند موقعیت بین المللی، منطقه‌ای و حاکمیت ایران را تضعیف کند.

, ,

ناصری معتقد است که اگر بر فرض محال شورای نگهبان مستند عقلانی و قانونی هم برای رد صلاحیت داشته باشد نباید این کار را انجام دهد چرا که این امر جایگاه جمهوری اسلامی را تضعیف می‌کند و مقابله طرف مقابل  بیشتر می‌شود.

,

اما خود مسئله حضور کاندیدا کمکی هم به بحثی اختلافی در میان اصلاحطلبان تبدیل شده؛ برخی بر این باورند که حضور یک کاندیدا در کنار حسن روحانی موجب تضعیف او میشود و عدهای دیگر معتقدند  که حضور کاندیدا سایه به دلایلی که پیش از این مطرح شد الزامی است.

, , , ,

عبدالله ناصری عضو بنیاد باران یکی از مخالفان این اقدام است، او در این رابطه به خبرنگار دانا میگوید: من با این کار کاملا مخالفم؛ تعریف نامزد سایه برای آقای روحانی او را تضعیف می‌کند و جامعه هم این پیام را دریافت می‌کند، از طرفی این کار ممکن است سبب شود اتفاقات دیگری رخ دهد و خلاف آنچه می‌خواهیم شکل گیرد.

, , . ,

محتشمی: حضور کاندیدای سایه به صلاح روحانی نیست

, محتشمی: حضور کاندیدای سایه به صلاح روحانی نیست, محتشمی: حضور کاندیدای سایه به صلاح روحانی نیست,

مجید محتشمی دبیر کل حزب آزادی هم در گفتوگو با خبرنگار دانا خصوص حضور کاندیدا کمکی در کنار حسن روحانی میگوید: این کار به صلاح نیست، آقای روحانی با ادبیات اصلاح‌طلبی و حمایت اصلاح‌طلبان توانست به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود و در دوره دوازدهم هم هیچ آلترناتیوی برای روحانی وجود ندارد.

, , , .,

دبیر کل حزب آزادی در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر احتمال کاندیداتوری علی مطهری از طرف اصلاح‌طلبان گفت: علی مطهری ادبیات اصلاح‌طلبی دارد، بیشترمواضع وی دارای ادبیات اصلاح‌طلبی است و رویکرد خوبی در جامعه اصلاح‌طلبان کشور دارند ولی اینکه کاندیدای ریاست جمهوری این جریان سیاسی باشد، این صحیح نیست.

, .,

افزایش اختلافات بر سر حضور یا عدم حضور کاندیدا کمکی در کنار حسن روحانی در اردوگاه اصلاحات باعث شد تا شورای سیاستگذاری اصلاحطلبان تصمیمگیری در این رابطه را به حسن روحانی و ستاد انتخاباتیاش بسپارد.

, , , ,

ناصری با اشاره به رایزنیهای شریعتمداری برای حضور کاندیدا کمکی میگوید: عقبه آقای روحانی باید تقویت شود و او باید بتواند با تاکتیک‌های حساب شده و با مشورت صاحب‌نظران خود را برای افکار عمومی توجیه کند چرا که نفس حضور نامزد موازی می‌تواند شنوایی جامعه را نسبت به دفاعیات آقای روحانی تضعیف کند.

, , ,

وی در ادامه تصریح میکند: استدلال برخی دوستان این است که نامزدهای رقیب زیاد می‌شوند به همین نسبت هجمه‌ها نسبت به روحانی افزایش می‌یابد در حالی که به نظر من اقای روحانی هوشمندی مقابله این با نامزدها را دارد و با تقویت تیم رسانه‌ای وی می‌تواند به خوبی در مناظره‌ها و گفت‌وگوهای ایام انتخابات حاضر شود.

, ,

اما آنچه اخیرا توجه گروههای سیاسی و رسانهها را به خود جلب کرده است معرفی مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم سالاری و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان کاندیدا حزب متبوعش در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 است؛ آن هم کاندیدایی که به گفته رئیس ستاد انتخابات حزب مردم سالاری احتمال دارد تا آخرین لحظه در صحنه انتخابات بماند.

, , ,

آرش حبیبی رئیس ستاد انتخابات حزب مردم‌سالاری با اشاره به اینکه رویکرد حزب حمایت از دولت و شخص آقای روحانی است، میگوید: نامزد حزب مردم‌سالاری برای کمک به روحانی وارد صحنه می‌شود، نگاه ما به انتخابات 1400 است و حزب برنامه بلندمدت برای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم دارد.

, , 1400 , .,

رئیس ستاد انتخابات حزب مردم‌سالاری در پاسخ به این پرسش که آیا کواکبیان تا پایان انتخابات در صحنه می‌ماند یا خیر؟ هم میگوید: اگر شرایطی در این انتخابات پیش بیاید، ممکن است در همین دوره تا آخر در عرصه بماند.

, رئیس ستاد انتخابات حزب مردم‌سالاری در پاسخ به این پرسش که آیا کواکبیان تا پایان انتخابات در صحنه می‌ماند یا خیر؟ هم میگوید: اگر شرایطی در این انتخابات پیش بیاید، ممکن است در همین دوره تا آخر در عرصه بماند., رئیس ستاد انتخابات حزب مردم‌سالاری در پاسخ به این پرسش که آیا کواکبیان تا پایان انتخابات در صحنه می‌ماند یا خیر؟ هم می, , , گوید: اگر شرایطی در این انتخابات پیش بیاید، ممکن است در همین دوره تا آخر در عرصه بماند, ., .,

هر چند اهالی سیاست تایید صلاحیت کواکبیان برای انتخابات ریاست جمهوری را جزو محالات میدانند اما این احتمال وجود دارد که کواکبیان سرآغازی باشد برای حضور سایر کاندیداهای اصلاحطلب و یا اینکه او یکی از "عارف"هایی باشد که قرار است در سال آینده فدای روحانی شوند، این احتمال ضعیف هم وجود دارد که در شرایط خاص کواکبیان یا هر یک از نامزدهای "کمکی" که قرار است در کنار روحانی حضور یابند در صحنه انتخابات باقی بمانند و در واقع اصلاح طلبان پروژه "عبور از روحانی" را کلید بزنند.

, , ,

به هر حال باید منتظر ماند و دید که حسن روحانی و ستاد انتخاباتیاش چه تصمیمی در خصوص حضور کاندیدا کمکی میگیرند و واکنش اصلاحطلبان نسبت به تصمیم روحانی چه خواهد بود.

, , , ,

 

,

انتهای پیام/نج

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه