اخبار داغ

دستیار ویژه رئیس جمهور در کنگره محتشم کاشانی:

ملّت ایران هرگز آتش پرست و بت پرست نبودند/ روشنفکران زندگی کردن مردم با امام حسین(ع) را نمی فهمند

ملّت ایران هرگز آتش پرست و بت پرست نبودند/ روشنفکران زندگی کردن مردم با امام حسین(ع) را نمی فهمند
حجت‌الاسلام یونسی گفت: شعر محتشم تکریم و تقلید از عرب نیست، بلکه تجسم روح معناگرایی ایرانی است که دین و شخصیت‌های دین را حادثه تاریخی نمی‌داند و این مطلبی است که روشنفکران آن را نمی‌فهمند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کاشان اول، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی روز گذشته، در نشست دبیران افتخاری آیین افتتاحیه نخستین کنگره بین‌المللی محتشم کاشانی، در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان با اشاره به اینکه مداحی، روضه‌خوانی و سینه‌‍‌زنی با انواع اقسام آن هنرهایی است که از جایی دیگر نیامده‌است، گفت: این هنرها در ظرف ایران شیعی به‌عنوان ویژگی معناگرایی بالیده‌ و عمیق شده و رشدکرده‌است؛  گرچه بعضی تلاش دارند بگویند از جاهای دیگر آمده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کاشان اول،,

حجت‌الاسلام علی یونسی افزود: این نمادها، نمودها، شعارها و ویژگی‌ها را نه بازسازی مرثیه‌های رستم و سهراب و سیاوش و نه تقلید از اعراب است، بلکه آنچه به لسان عربی و زبان روایت آمده‌است، ذکر مصیبت از ناحیه امامان شیعه در یادآوری این است که نگذاریم فاجعه کربلا فراموش‌شود.

,

وی با تاکید بر اینکه هیچ شعر دیگری توانایی رقابت با شعر محتشم را ندارد گفت: محتشم کاشانی با کشف راز و رمز معناگرایی و عمل به آن در زبان شعر همیشه ماندگار شد.

,

یونسی با اشاره به اینکه این شاعر حالت قدسی به خود گرفته‌ به‌گونه‌ای که نماد و نمود یک مکتب‌ شده‌ است، ابراز کرد: هر شخصی این راز را مانند محتشم کاشانی کشف کند و بپیماید جاودانه خواهدشد.

,

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، با اشاره به اینکه مرثیه‌سرایی، مداحی، روضه‌خوانی، سینه‌‍‌زنی و عزاداری در ایران شیعی هر روز داغ‌تر و داغ‌تر می‌شود گفت: هیچ جا این نمادها و نمودهای عزاداری به جامعیت و عمق ایران شیعی نیست.

,

یونسی تصریح‌ کرد: ویژگی‌های مرثیه‌سرایی، مداحی، روضه‌خوانی، سینه‌‍‌زنی و عزاداری از عرب به اینجا سرایت‌نکرده‌است، یا بازسازی قبل از اسلام نیست؛ گرچه هردو مورد گفته‌شده‌است و قرائنی نیز دارد، ولی نباید محدود به این حد شود که اگر چنین شود به ملت ایران جفا می‌شود.

,

به‌ گفته‌ وزیر سابق اطلاعات کشورمان، آنچه که امروز از این نمادها و نمودها وجوددارد تجلی همه هنر ایرانی و هنرهای انحصاری در آن است که کمترین شباهتی با جاهای دیگر ندارد.

,

وی ایرانی‌ها را ملتی معناگرا و باطن‌گرا دانست و گفت: ایران شیعی ملتی است که به‌سرعت از قالب، ظاهر، فرم، شکل و ماده عبور می‌کنند و به عمق هدف و معنی راه‌پیدا می‌کند.

,

به‌گفته‌ وی، ایرانیان زود متوجه شدند که اسلام، شخصیت‌های دینی، رجال مذهبی و حوادث دینی مثل هر دین، شخصیت و حادثه دیگر یک ظاهر و باطن و به تعبیر قرآن محکم و متشابه دارد.

,

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، با اشاره به اینکه ظاهر دین مثل دین اسلام، شخصیت دینی مثل امام حسین(ع) و حادثه مذهبی مثل کربلا  این است که مشمول همه قوانین مادی و زوال‌پذیر و تغییرپذیراست تصریح‌کرد: شخصیت دینی امام حسین(ع) از نظر ظاهری در کربلا کشته می‌شود، حادثه مذهبی مثل کربلا در ظاهر تمام می‌شود و دین اسلام را هر کسی از حیث ظاهر یک چیزی اتخاذ می‌کند.

,

یونسی، باطن، معنا، عقلانیت و جان دین را با هدایت بشر ماندگار دانست و گفت: خداپرستی، اخلاق و عقلانیت روح و بواطن دین و باطن دین ماندگار است.

,

وی،ظاهر دین را یکی از مظاهر عروبت عنوان‌کرد و افزود: مردم ایران به‌سرعت ظاهر دین را کنار گذاشتند و اسیر شکل و فرم نشدند و نگفتند باید عرب بود تا دینداربود، بلکه اسلام ناب محمدی را با محوریت اهل‌بیت(ع) انتخاب‌کردند.

,

به‌گفته‌ وزیر سابق اطلاعات، واژه اهل بیت وسیع‌تر از واژه تشیع است و مردم ایران نیز با اتکا به اهل‌بیت(ع) معنای دین را گرفتند، رجال و شخصیت‌های دینی را به‌سرعت شناسایی کردند، آنچه را باید باشد دریافتند و آنها را هرکدام مظهر یک ارزش ماندگار شناختند.

,

یونسی، با تاکید بر اینکه این ارزش‌ها هرگز کهنه و محدود در زمین و زمان نمی‌شود افزود: مردم امام علی(ع) را مظهر ماندگار عدالت، امام حسین(ع) را مظهر آزادگی، امام رضا(ع) را مظهر عقلانیت و امام زمان(عج) را مظهر امید و آینده می‌دانند و اینها ارزش‌هایی است که همیشه بشر به آن احتیاج دارد.

,

وی افزود: ملت ایران ملت باستانی قدیمی است که با این ارزش‌ها و مفاهیم آشنا بود؛ هرگز ملت ایران آتش‌پرست و بت‌پرست نبودند و همیشه یکتاپرست و معناگرا بودند که اگر اینطور نبود، ملت ایران مسلمان نمی‌شد و اسلام ناب را انتخاب نمی‎کرد.

,

به‌گفته‌وی، این ویژگی ملت ایران است که ایران سرزمین همه نمادهای معنوی شد و همه مکاتب عرفانی، معنوی، صوفی، صوفی درویشی یعنی بیش از 90 درصد مکاتب عرفانی در آن ظهور کرد و همه فرق شیعی در آن جان گرفت، هرچند اهل سنت که ظاهرگرا بود هرگز در ایران جان نگرفت.

,

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی ،مرثیه‌سرایی را هنر ایران شیعی خواند و گفت: مرثیه‌سرایی در ایران بالیده ‌شد، توسعه و عمق یافت.

,

حجت‌الاسلام یونسی، با اشاره به اینکه محتشم کاشانی به این راز و رمز رسید که مردم ایران دین، باطن و شخصیت‌های آن را تاریخی نمی‌دانند، خاطرنشان کرد: مردم امام حسین(ع) و کربلا را حادثه تاریخی نمی‌دانند با این ائمه زنده هستند، زندگی می‌کند، حرف می‌زنند و درد دل می‌کنند، چون به معناگرایی رسیدند و این مطلبی است که روشنفکران آن را نمی‌فهمند.

,

وی،تصریح‌کرد: ملت ایران حوادث و شخصیت‌های مذهبی را تاریخی نمی‌دانند بلکه آن را جز زندگی خود نه جر تاریخ و اتفاقات خوب و بد آن می‌دانند.

,

یونسی ادامه داد: محتشم با مصرع «زان تشنگان به ایوغ میرسد» هنوز از بیابان کربلا می خواهد مخاطب این نوای عطش را ملموس و محسوس بشنود.

,

یونسی افزود :محتشم با این مصراع که «این کشته فتاده به هامون حسین توست» یا وقتی می گوید ببین تن های کشتگان در خاک و خون یا سرهای سروان بر نیزه ها را، تاکید بر دیدن را با وجود فاصله زمانی و مکانی 1400 سال می خواهد نشان دهد که فاصله در ذهن مخاطب از بین رفته است.

,

وی، بیان کرد: ترکیب بند محتشم کاشانی،  بازسازی افسانه های تاریخی نیست، هر چند آنها هم در جای خود ارزش دارد.

,

به گفته یونسی، شعر محتشم تکریم و تقلید از عرب نیست، بلکه تجسم روح معناگرایی ایرانی است که ارزش خود را از امام حسین علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها مظهر عفت، پاکدامنی و دفاع از حق و مظلومیت و حقیقت را دارد.

,

وی اظهار کرد: معناگرایی ویژگی مشترک ایرانیان و عامل انسجام فرهنگ، وحدت و امنیت ملی ایرانیان است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه