اخبار داغ

نوروز 96 و جاذبه های خراسان جنوبی

از مجموعه کتیبه‌ها و نگارکندهای کال جنگال دوره اشکانی تا ابنیه دوره قاجار در شهرستان بیرجند

از مجموعه کتیبه‌ها و نگارکندهای کال جنگال دوره اشکانی تا ابنیه دوره قاجار در شهرستان بیرجند
بیرجند شهری با 21 باغ عمارت، دارای مناطق نمونه گردشگری بوده که مکان مناسبی برای گردشگران است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از خاورستان، با آغاز سال نو و تعطیلات نوروزی بسیاری از مردم برای تفریح و رهایی از دغدغه های سال کاری خود و همچنین دید بازدید های نوروزی اقدام به مسافرت می کنند و خراسان جنوبی و بیرجند می تواند مقصد مناسبی برای گردشگران نوروزی باشد این شهرستان دارای 21 آثار و ابنیه تاریخی، 5 منطقه نمونه گردشگری، 4 موزه و 4 میراث طبیعی است به همین منظور برای آشنایی شما با مناطق گردشگری استان خراسان جنوبی و همچنین سهولت انتخاب مقصد برای ایام نوروز، مناطق و مکان های گردشگری این استان را معرفی می کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از خاورستان، با آغاز سال نو و تعطیلات نوروزی بسیاری از مردم برای تفریح و رهایی از دغدغه های سال کاری خود و همچنین دید بازدید های نوروزی اقدام به مسافرت می کنند و خراسان جنوبی و بیرجند می تواند مقصد مناسبی برای گردشگران نوروزی باشد این شهرستان دارای 21 آثار و ابنیه تاریخی، 5 منطقه نمونه گردشگری، 4 موزه و 4 میراث طبیعی است به همین منظور برای آشنایی شما با مناطق گردشگری استان خراسان جنوبی و همچنین سهولت انتخاب مقصد برای ایام نوروز، مناطق و مکان های گردشگری این استان را معرفی می کنیم., خاورستان،, خاورستان،, خاورستان, ,

قلعه بیرجند

, قلعه بیرجند, قلعه بیرجند,

, , ,

قلعه تاریخی بیرجند بر فراز تپه ای مشرف بر بافت مسکونی شهر قرار دارد. قلعه دارای طرح چهار ضلعی بوده و دارای شش برچ در چهار گوشه و میانه باروی غربی و جنوبی است.

, .,

باروها و برج ها تماما با خشت ساخته شده و دارای اندودی از ملات گل است. فضاهای معماری داخلی قلعه متاسفانه بطور کامل تخریب شده و فضای باز وسیعی در داخل بنا باقی مانده است. بنا به روایات شفاهی مسیر ارتباطی زیر زمینی خانه های مردم شهر را به قلعه مرتبط میکرده تا در مواقع اضطرار جهت پناه گرفتن مردم در قلعه مورد استفاده قرار گیرد.
تاریخچه: تاریخ دقیق ساخت قلعه مشخص نیست اما با توجه به ضرورت وجود بناهایی جهت تامین امنیت ساکنان، تاریخ ساخت این بنا باید همزمان با آغاز شکل گیری شهر باشد.

, . , .,
,

ساختمان پست قدیم

, ساختمان پست قدیم , ساختمان پست قدیم ,

, , ,

ساختمان پست قدیم به لحاظ استقرار مکانی در خیابان شهید منتظری – میدان پست قدیم در محله سرده واقع گردیده است.

, .,

این بنا در ابتدا در دوره قاجاریه به عنوان غور خانه مورد استفاده قرار می گرفته و بعدها تا سال 1361 به عنوان پست و تلگراف بیرجند بوده و تا سال 62 کاملا تخلیه شده و متروکه می گردد و در سال 1385 توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت گردیده و در غالب ساختمان اداری پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی شهر بیرجند احیاء شده است.
این بنا از جمله بناهای دو اشکوبه می باشد که ورودی آن در ضلع شرقی واقع شده و دو ضلع شمالی و غربی بنا نیز بصورت دو اشکوبه می باشد.
زیباترین و جالب توجه ترین قسمت بنا ضلع غربی آن می باشد که دارای تزئینات آجرکاری به شیوه رگ چین و از نوع خفته و راسته و طرح لوزی برجسته با آجرهای قالبی تزئینی نقش وار می باشد .

, 62 , .,
, .,
, .,

 

,

مدرسه شوکتیه

, مدرسه شوکتیه , مدرسه شوکتیه ,

, , ,

این بنا در سال 1312 هجری قمری به دستور امیر اسماعیل خان شوکت الملک با هدف برپایی مراسم عزاداری ابا عبدالله الحسین ساخته شد. در سال 1326 ابراهیم خان شوکت الملک کاربری ساختمان را تغییر میدهد و یکی از اولین مدارس آموزش علوم نوین را با الگو گیری از مدرسه دارالفنون در این ساختمان تاسیس میکند.

, .,

معماری: ساختمان حسینیه، مدرسه شوکتیه با معماری درونگرای ویژه مناطق بیابانی گرم و خشک انطباق کامل با اقلیم منطقه دارد. سردر ورودی بنا با تزیینات مقرنس گچی یک عنصر معماری شاخص در بنا است. پس از سردر، هشتی با تزیینات رسمی بندی و نورگیر، گنبد خانه با تزیینات شاخص رسمی بندی، ایوان با طاق کلیل و دهانه وسیع 11.5 متری و حیاط بزرگ بنا با ایوانچه های پیرامون در دو طبقه در کنار سایر فضاها ساختار معماری بنا را شکل میدهند.

, .,

بنای خواجه خضر

, بنای خواجه خضر , بنای خواجه خضر ,

, , ,

بنای تاریخی خواجه خضر در جبهه شمال میدان پست در محله سرده جزو بناهای تاریخی شاخص در بافت تاریخی شهربیرجند می باشد.

,

ورود به بنا از طریق سردر با طرحهای تزیینی آجری ممکن است و پس از آن یک راهرو مستقیما به حیاط بنا میرسد. بنا دارای ایوانی با قوس جناقی در جبهه شمال حیاط است و در دو ضلع شرق و غرب حیاط ایوانچه هایی قرار دارد. تزیینات آجری در نمای بیرونی و نمای ایوان و تزیینات رسمی بندی در ایوان زینت بخش بنا هستند. ساختمان تاریخی خواجه خضر یکی از بناهای مقدسی است که نزد مردم شهر اهمیت و تقدس فراوانی داشته و یکی از مکانهایی بوده که مراسم معنوی هفت منبر در غروب روز تاسوعا در آن برگزار میشده است.

, .,

تاریخچه: این بنا به اوایل دوره قاجار تعلق دارد.

, .,

ارگ حاجی آباد

, ارگ حاجی آباد , ارگ حاجی آباد ,

, , , ,

ساختمان های ارگ حاجی آباد به وسیله امیر ابراهیم علم ملقب به شوکت الملک ثانی بنا شده است. در گذشته استخر آبی در حد فاصل ارگ و در ورودی قرار داشته است. ساختمان ارگ نیز در زمان خود محلی برای اقامت های کوتاه مدت تابستانی فرمانروای قهستان یعنی شوکت الملک علم بوده است.

, .,

حصار ارگ دارای چهار برج بوده که جهت نگهبانی از آن استفاده می شده است هم چنین این ارگ دارای چهار باغ بوده که به نامهای باغ بزرگ، باغ نهالی، باغ زیرین و باغ طاقی خوانده می شدند که محوطه ارگ را در میان گرفته بودند. بتدریج با جاری شدن قنات شوکت آباد قنات حاجی آباد خشک و باغهای این محل رو به نابودی و تخریب گذارده و محل روستا خالی از سکنه شده است، تاریخ بنا نیز به اواسط دوره قاجار می رسد. ارگ حاجی آباد از دو بنای مستقل تشکیل شده است. ساختمان اصلی که از بنای دیگر بزرگتر از دو بخش بوجود آمده، طبقه هم کف و طبقه اول بنا مشتمل بر چند دالان، سرسرا و اتاق های تشریفاتی با پذیرایی و اتاق های نشیمن است.

, . ,

باغ و عمارت امیرآباد

, باغ و عمارت امیرآباد , باغ و عمارت امیرآباد ,

, , ,

باغ و کوشک امیرآباد واقع در روستای امیرآباد، در غرب شهر بیرجند و در فاصله 5 کیلو متری جاده خوسف - بیرجند واقع شده است.

, .,

اجزای مجموعه شامل باغ، کوشک و محل اسکان خدمه می باشد. باغ دارای خیابانهای متعددی است که در جهات گوناگون امتداد دارند. کوشک اصلی در وسط باغ و در دو طبقه ساخته شده است. این بنا دارای پلان 8 ضلعی است که ورودی آن در ضلع شرقی و پس از ورودی، پلکان طبقه فوقانی قرار دارد و در امتداد ورودی، دالانی است که به یک حوضخانه در بخش مرکزی بنا منتهی می شود و در طبقه فوقانی یک شاه نشین با پلان چلیپایی است که دارای درگاه ها و پنجره هایی با طاق نیم دایره می باشد این باغ در دوره قاجاریه ساخته شده و به شماره 1969در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

, .,

باغ و عمارت منظریه (کنسولگری انگلیس)

, باغ و عمارت منظریه (کنسولگری انگلیس),

, , ,

مزرعه و زمینی که این عمارت در آن ساخته شده است، در سال 1317 شمسی توسط محمد ابراهیم شوکت الملک، حاکم قاینات، به کلنل پریدوکس، کنسول دولت انگلیس، مقیم قاینات و سیستان واگذار شده است

,

مجموعه ساختمان کنسولیاری در داخل باغی مصفا واقع شده و به علت اینکه در شیب کوهپایه های باقران قرار گرفته برای استفاده از زمین، ‌با استفاده از کرسی چینی سنگی در فواصل مختلف زمیـن را هموار و مسطح کرده اند. این بنا بر روی یک صفه به ارتفاع 90 سانتیمتر احداث شده که نمای صفه با آجرهای ایرانی بصورت راسته، تزئین شده است. کل مجموعه در چهار جهت دارای رواقی با ستونهای قطور مستطیل و مربع است و با توجه به نحوه ساخت، طرح و نقشه مجموعه می توان گفت که روح معماری اروپایی به همراه عناصر معماری ایرانی در این مجموعه بهم درآمیخته است. تاریخ ساخت بنا به دوره پهلوی باز می گردد.

, .,

خانه اعتمادی نیا

, خانه اعتمادی نیا,

, , ,

بنای تاریخی خانه اعتمادی نیا در مرکز بافت تاریخی شهر بیرجند بنایی است فاخر با ویژگیهای معماری مناطق گرم و خشک ایران که چینش فضاهای معماری و طراحی آن کاملا با خصوصیات اقلیمی ومنطقه و نیز شرایط اجتماعی و اعتقادی مردم همخوانی دارد. ورود به بنا از دو طریق ممکن است

,

ورودی اصلی در جبهه غرب آن و ورودی دوم ور جبهه شرق ساختمان قرار دارد. پس از ورودی، هشتی به عنوان فضای مکث و سپس راهرو که با یک چرخش دید مستقیم به حیاط را محدود میکند و سپس حیاط بزرگ بنا قرار دارد. پیرامون حیاط فضاهایی با کاربریهای مختلف قرار دارد و نمای حیاط نیز با آجرکاریها تزیین شده است.
تاریخچه: زمان ساخت این بنا نیمه دوم دوره قاجاریه است.

, .,
, .,

سنگ‌نگاره کال‌جنگال

, سنگ‌نگاره کال‌جنگال , سنگ‌نگاره کال‌جنگال ,

, , ,

مجموعه سنگ‌نگاره‌های کال جنگال در طول دره‌ای به همین نام در رشته کوه باقران، در فاصله 35 کیلومتری جنوب غرب بیرجند در نزدیکی روستای زمان‌آباد از توابع بخش مرکزی بیرجند قرار دارد.

, .,

این سنگ‌نگاره‌ها شامل یازده کتیبه و دو تصویر بوده که هم‌اکنون تنها هفت مورد از کتیبه‌ها باقی مانده است. تصاویر و کتیبه‌ها به صورت پراکنده بر روی صخره‌ها هک شده‌اند. بعضی کتیبه‌ها تنها شامل یک سطر و بعضی از چند سطر تشکیل شده‌اند. در این مجموعه، دو سنگ‌نگاره (نگارکند) وجود دارد که یکی نیم تنه یک مرد و دیگری صحنه جدال یک مرد با شیر را نشان می‌دهد. با توجه به نحوه آرایش صورت، موها و نوع لباس می‌توان گفت مجموعه کتیبه‌ها و نگارکندهای کال جنگال متعلق به دوره اشکانی است.

, .,

باغ و عمارت بهلگرد

, باغ و عمارت بهلگرد, باغ و عمارت بهلگرد,

, , ,

باغ بهلگرد در فاصله 150 کیلومتری شمال شرقی بیرجند، در امتداد جاده بیرجند _ زاهدان و در روستای بهلگرد واقع شده است.

, .,

مجموعه باغ و عمارت بهلگرد شامل بخشهای متعددی همچون ورودی، هشتی، حیاط اندرونی، محل سکونت خدمه، حیاط بیرونی و اصطبل می باشد. ورودی باغ دارای سردری ساده با درب چوبی دو تیکه است که با گل میخهای کروی تزئین شده است و برخورداری از اندرونی و بیرونی و تنوع پوشش گیاهی از شاخصه های مهم آن است.

,

باغ و عمارت بهلگرد به عنوان تفرجگاه ییلاقی حاکم محلی، در دوره قاجار بنا شده است.

, .,

 

,

انتهای پیام/ط

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه