اخبار داغ

مدیر مرکز مستند سوره حوزه هنری:

مجموعه تلویزیونی «رضاخان» تولید می‌شود

مجموعه تلویزیونی «رضاخان» تولید می‌شود
در پی استقبال از مجموعه مستند «در برابر طوفان» با موضوع حکومت پهلوی دوم، مجموعه مستند مشابهی درباره «رضا شاه» با روایت ناگفته‌هایی از حکومت پهلوی اول، به کارگردانی مهدی فارسی و به تهیه‌کنندگی مرکز مستند سوره حوزه هنری و بسیج صداوسیما تولید می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کیهان، محسن یزدی، مدیر مرکز مستند سوره حوزه هنری و تهیه‌کننده مجموعه «در برابر طوفان» گفت: از دو سال قبل، با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب درباره ضرورت پرداختن به تاریخچه حکومت پهلوی و از طرف دیگر، جریان تطهیر و بزک این خاندان پادشاهی، ما را واداشت تا کار مستندسازی درباره پهلوی اول و دوم را شروع کنیم. به ویژه اینکه در این حوزه کار جدی کم انجام شده و بسیاری از مردم اطلاعات اندکی درباره واقعیت‌های رژیم پهلوی دارند. به همین دلیل مستند پهلوی دوم با نام «در برابر طوفان» به کارگردانی مهدی نقویان را در 10 قسمت تولید کردیم که دهه فجر امسال از سیما پخش و با استقبال خوبی مواجه شد. مستند پهلوی اول هم به کارگردانی مهدی فارسی در دست تولید است که حدود پنج ماه دیگر کار تولید آن به پایان خواهد رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: ما ابتدا قصد داشتیم که این مستند را در قالب یک قسمت بسازیم. اما وقتی کار تحقیق و پژوهش را شروع کردیم، با دریایی از مطالب و اطلاعات مهم روبرو شدیم که دیدیم نمی‌توان آنها را در یک قسمت منعکس کرد. به همین دلیل هم مستند «رضا شاه» در 16 قسمت روایت خواهد شد.

,

یزدی ادامه داد: برخلاف تصور اولیه ما، تصاویر آرشیوی از دوره رضاشاه بسیار زیاد است، اما متأسفانه دسترسی به این تصاویر دشوار است. چون مراکزی که نگهداری از این تصاویر آرشیوی را برعهده دارند، آنها را در اختیار دیگران قرار نمی‌دهند. همچنین ما با کمک مورخ‌هایی چون موسی‌حقانی و یعقوب توکلی، متن این مجموعه را آماده کرده‌ایم و کم کم به سمت تدوین می‌رویم.

,

وی درباره اهمیت پرداختن به تاریخ پهلوی گفت: متأسفانه به خاطر کم‌کاری‌های ما، فرد اوباش و بی‌سروپایی مثل رضاخان تبدیل به ابزاری برای زیر سؤال رفتن حقانیت انقلاب شده است! این درحالی است که کارنامه خاندان پهلوی به قدری سیاه است که بررسی و معرفی آن به مردم، می‌تواند نقاط قوت جمهوری اسلامی را بیش از پیش نمایان کند. بهترین وسیله برای بیان این واقعیت‌ها نیز تصویر است.

,

مدیر مرکز مستند سوره در پایان بر ضرورت همکاری نهادهای دارای تصاویر آرشیوی با مستندسازها تأکید کرد و اظهار داشت: مراکز تحقیق باید به مراکز تولید وصل شوند و در زمینه ارائه آرشیو کمک کنند. وضعیت طوری است که حتی مرکز مستند سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و بسیج صداوسیما هم در زمینه تولیدات خود برای دسترسی به این آرشیوها دستشان بسته است. این درحالی است که ما حتی حاضریم هزینه کنیم تا آن دسته از آرشیوهای نگاتیو را به قالب‌های جدید تبدیل و دوباره دراختیار این مراکز قرار دهیم. به نظرم باید یک جایی واسطه ارتباط مراکز دارای آرشیو با مراکز تولید فیلم و مستند شوند تا این مشکل حل شود.
 

,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه